Goede vriendin is boos op mij

13-03-2019 09:21 201 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,
Ik zit met het volgende.
Een goede vriendin van mij neemt de laatste tijd erg weinig contact met me op.
Er is iets voorgevallen waardoor zij het gevoel heeft gekregen dat ze niks voor mij waard is.
Ze had me gevraagd of ik haar mee wilde helpen met de verhuizing, maar ik had daar niet zo´n zin in.
Ik had dit dus eerlijk tegen haar gezegd. Toen zei ze dat zij mij al wel drie keer had meegeholpen met verhuizen en dat ze het niet bepaald netjes van mij vond. De psycholoog zegt dat ik meer aan mezelf moest denken, dus had ik eerlijk tegen haar gezegd dat ik er geen zin in had.
Ze is nu heel erg boos op mij en heeft tijd nodig. Deze tijd geef ik haar ook. Even later zag ik op haar facebook een bericht in de trant van dat echte vrienden die iets kapot hebben gemaakt er alles aan doen om het weer beter te maken. Van een andere vriendinnen van ons hoor ik dat ze alleen nog contact wil met mij als ik echt mijn best voor haar doe. Maar hoe kan ik mijn best doen als ze eerst aangeeft geen contact meer met mij te willen?
Alle reacties Link kopieren
wie zijn billen brandt...

ze is terecht boos TO, dus ga diep door het stof. Maak oprechte excuses (zonder smoesjes/redenen).
Zo opvallend dat mensen die "gewoon nu eindelijk eens voor zichzelf kiezen" altijd nee zeggen tegen die mensen waartegen je dat nou net niet zou moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben allemaal gelijk. Het was echt stom van me om zo te doen. Ze heeft het gevoel dat ik niks voor haar over heb, terwijl ik dit op andere gebieden al wel vaak aan haar heb laten zien. Alleen op het gebied van verhuizen dus niet, waar ze ontzettend kwaad over is. Ik heb al wel mijn excuses aangeboden, gezegd dat ik haar niet kwijt wilde. Maar dat ik het ook tijd vond om aan mezelf een keertje te denken (dit heb ik niet slim aangepakt) omdat ik het gevoel heb dat ik altijd wel voor iedereen klaar sta. Ik was helemaal overstuur in tranen etc. Ze heeft het me uiteindelijk wel vergeven, maar ze was zo kwaad. Ik heb haar in de tussentijd ook nog wel berichtjes gestuurd via de app, maar daar reageert ze heel kortaf op. Dit terwijl ze wel van mij verlangd (dat hoor ik dan van mijn andere vriendinnen) dat ik mijn best moet doen. Merk dat ik de situatie vrij moeilijk vind...
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
13-03-2019 09:57
Zo opvallend dat mensen die "gewoon nu eindelijk eens voor zichzelf kiezen" altijd nee zeggen tegen die mensen waartegen je dat nou net niet zou moeten doen.
Je hebt helemaal gelijk. Heb er ook zo'n spijt van.
Ik denk dat ze even tijd nodig heeft om over de vriendschap na te denken. Geef haar die ruimte maar even. Vergeven en vergeten gaat niet zo snel als ze echt zo kwaad was. Goed dat je je excuses gemaakt hebt. Nu maar hopen dat het goed komt.
Alle reacties Link kopieren
reeses schreef:
13-03-2019 09:57
Ik heb al wel mijn excuses aangeboden, gezegd dat ik haar niet kwijt wilde. Maar dat ik het ook tijd vond om aan mezelf een keertje te denken.
zodra je excuses aanbiedt en daar een MAAR op laat volgen, zijn je excuses volstrekt waardeloos.
Alle reacties Link kopieren
Is je eigen schuld.

Je hebt je vriendin laten zakken terwijl ze jou altijd wél hielp.

Ik heb ook met zo iemand gebroken recent. Je kunt niet alleen nemen en nooit geven.

Ik zou mijn excuses maar eens hard aanbieden als je haar nog eens wil zien.
Alle reacties Link kopieren
Meer aan jezelf denken doe je bij mensen die niet zo leuk voor je zijn en niet bij je vriendin die er bijna altijd voor je is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Misschien er toch eens langs gaan en uitleggen dat je probeert om voor jezelf op te komen maar het nu net bij haar niet had moeten doen.
Ik denk dat het moeilijk voor haar zal zijn om dit te vergeten.
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
13-03-2019 09:57
Zo opvallend dat mensen die "gewoon nu eindelijk eens voor zichzelf kiezen" altijd nee zeggen tegen die mensen waartegen je dat nou net niet zou moeten doen.
Dit dus.
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
Mensen zijn onassertief omdat ze bang zijn uit de smaak te vallen.
De kunst is assertief te zijn en toch genoeg sympathie te houden.
Ik denk hoe dichterbij iemand staat, hoe gevoeliger je moet zijn in het (gedeeltelijk) afwijzen van verzoeken. Dat doe je door je begrijpend op te stellen wat die ander betreft en haar/hem tegelijk deelgenoot te maken van jouw probleem. Jij was dus te moe om mee te gaan sjouwen, dus dat vertel je haar dan maar biedt meteen ruimschoots compensatie aan. Dat bespreek je met haar.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-03-2019 09:59
zodra je excuses aanbiedt en daar een MAAR op laat volgen, zijn je excuses volstrekt waardeloos.
Inderdaad. Als ik pissig ben omdat iemand me laat vallen en diegene zegt dan: 'Sorry, maar ik moet nu echt een keer aan mezelf denken' dan is die sorry wat mij betreft niet echt veel waard.

Als je er echt spijt van hebt, ga je alsnog helpen lijkt mij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je die psycholoog niet helemaal snapt.

Meer aan jezelf denken, betekent dat je tijd voor jezelf neemt en niet over je heen laat lopen. Dat je grenzen stelt en je niet voor een karretje laat spannen.

Vriendschap betekent dat je er over en weer voor elkaar bent.

In dit geval ben jij degene die over je vriendin heen loopt en haar voor je karretje hebt gespannen.

Ongelooflijk dat je dat niet inziet.
Alle reacties Link kopieren
" De psycholoog zegt dat ik meer aan mezelf moest denken, dus had ik eerlijk tegen haar gezegd dat ik er geen zin in had. "

Doorgeslagen assertiviteit heet dit.

Geen zin prima, had zij vast ook niet toen ze jou 3 keer heeft geholpen. Dan maak je maar zin!

En eerlijkheid is echt zwaar overrated.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Die psycholoog zou eens moeten weten hoe letterlijk jij zijn/haar uitspraken neemt en uitvoert!

Dit was echt een asociale actie. Zolang je dat zelf niet snapt (en zo te lezen snap je het niet) heeft het geen zin om contact met haar op te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
13-03-2019 10:02
Inderdaad. Als ik pissig ben omdat iemand me laat vallen en diegene zegt dan: 'Sorry, maar ik moet nu echt een keer aan mezelf denken' dan is die sorry wat mij betreft niet echt veel waard.

Als je er echt spijt van hebt, ga je alsnog helpen lijkt mij.
Ik had uiteindelijk nog aangeboden om te helpen, maar ze wees alles af...
Zij heeft inderdaad het gevoel denk ik dat mijn sorry niet zoveel waard is.
Ik heb haar er zoveel pijn meegedaan, totaal niet mijn bedoeling. Het lijkt wel alsof ze mij nog niet helemaal heeft vergeven, wat ik ook logisch vind.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar dit zeggen zoals je het hier beschrijft. Als jullie close waren weet ze waarschijnlijk ook dat je bij de psycholoog loopt en dat je normaal over je heen laat lopen? Maar dan nog vind ik voor je zelf opkomen en je vriendin helpen verschillende dingen. Ik snap haar heel goed. Succrs met de vriendschap herstellen.
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Alle reacties Link kopieren
Zoiets vergeet je nooit helemaal.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Verbinder schreef:
13-03-2019 09:49
Alles valt of staat met hoe je dingen zegt.
Als je tegen je vriendin zegt dat je geen zin hebt om te helpen met verhuizen komt dat nogal hard over.
Al zou je zeggen dat je wat meer tijd voor jezelf moet nemen omdat het belangrijk voor je is klinkt dat alweer anders.
Voor mij zou dat op hetzelfde neerkomen.
Alle reacties Link kopieren
reeses schreef:
13-03-2019 09:57
Ik heb al wel mijn excuses aangeboden, gezegd dat ik haar niet kwijt wilde. Maar dat ik het ook tijd vond om aan mezelf een keertje te denken (dit heb ik niet slim aangepakt) omdat ik het gevoel heb dat ik altijd wel voor iedereen klaar sta.
Vind deze excuses wat vreemd. Want je praat je gedrag gewoon weer goed "aan mezelf denken....". Dan kun je net zo goed geen excuses aanbieden.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
13-03-2019 09:57
Zo opvallend dat mensen die "gewoon nu eindelijk eens voor zichzelf kiezen" altijd nee zeggen tegen die mensen waartegen je dat nou net niet zou moeten doen.
Inderdaad.

Heb het nu ook met een vriendin. Dik dertig jaar lang dag en nacht voor klaargestaan. En toen was ze zogenaamd ‘verkouden’ terwijl ik weer eens twee uur had gereden om nota bene háár gezeik over zelf gecreëerd drama met het zoveelste foute vriendje aan te horen. Waar ze me midden in de nacht over wakker belde, keer op keer. Ze had voor mij niet eens ‘tijd’ voor een kop koffie. Hoef haar nooit meer te zien.

Gelukkig heeft ze nu álle tijd voor zichzelf en haar recent zelf gediagnosticeerde Hoge Sensiviteit. Dikke doei.
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe moet ik mij nu opstellen? Aan de ene kant wil ze dat ik mijn best doe, maar aan de andere kant wil ze dat ik haar met rust laat. Wat is wijsheid? Ik wil haar echt niet kwijt als vriendin daarvoor houd ik teveel van haar.
Alle reacties Link kopieren
Je vriendin is niet iedereen. Ik zou haar uitnodigen voor de lunch of en drankje en uitleggen wat er bij de psych is gezegd en dat je een beetje was doorgeslagen met je oefening in assertiviteit.
viva-amber wijzigde dit bericht op 13-03-2019 10:10
74.11% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
reeses schreef:
13-03-2019 09:57
Jullie hebben allemaal gelijk. Het was echt stom van me om zo te doen. Ze heeft het gevoel dat ik niks voor haar over heb, terwijl ik dit op andere gebieden al wel vaak aan haar heb laten zien. Alleen op het gebied van verhuizen dus niet, waar ze ontzettend kwaad over is. Ik heb al wel mijn excuses aangeboden, gezegd dat ik haar niet kwijt wilde. Maar dat ik het ook tijd vond om aan mezelf een keertje te denken (dit heb ik niet slim aangepakt) omdat ik het gevoel heb dat ik altijd wel voor iedereen klaar sta. Ik was helemaal overstuur in tranen etc. Ze heeft het me uiteindelijk wel vergeven, maar ze was zo kwaad. Ik heb haar in de tussentijd ook nog wel berichtjes gestuurd via de app, maar daar reageert ze heel kortaf op. Dit terwijl ze wel van mij verlangd (dat hoor ik dan van mijn andere vriendinnen) dat ik mijn best moet doen. Merk dat ik de situatie vrij moeilijk vind...
Als ik dit les krijg ik het idee dat het - ook bij jouw excuses - vooral ging over jou, en jouw gevoel. Maar het kwam allemaal voort uit haar verhuizing. Ze heeft nu én een verhuizing, én de tegenvaller dat een vriendin geen zin heeft haar te helpen, en als klap op de vuurpijl moet ze zich ook nog eens bezig houden met jou: helemaal overstuur, in tranen, je verhaal dat je aan jezelf moet denken, enz enz,
Ik denk dat je dat stukje nu even zélf moet oplossen, even niet op zoek naar haar begrip voor jou, maar juist even géven aan haar. Dus excuses zonder tranen en uitleg waarom jij het er zo moeilijk mee hebt, maar gewoon welgemeende excuses waarbij je háár kant van de zaak belicht en begrijpt. En misschien kan je alsnog iets anders voor haar doen qua verhuizing (meestal moeten de plinten jaren later nog ;-))
Alle reacties Link kopieren
mienbillekesjeuken schreef:
13-03-2019 10:09
Inderdaad.

Heb het nu ook met een vriendin. Dik dertig jaar lang dag en nacht voor klaargestaan. En toen was ze zogenaamd ‘verkouden’ terwijl ik weer eens twee uur had gereden om nota bene háár gezeik over zelf gecreëerd drama met het zoveelste foute vriendje aan te horen. Waar ze me midden in de nacht over wakker belde, keer op keer. Ze had voor mij niet eens ‘tijd’ voor een kop koffie. Hoef haar nooit meer te zien.

Gelukkig heeft ze nu álle tijd voor zichzelf en haar recent zelf gediagnosticeerde Hoge Sensiviteit. Dikke doei.
Dat snap ik heel goed. Ik ben bang dat mijn vriendin mij ook niet meer hoeft te zien. Zag jouw vriendin zelf niet in dat dit niet leuk was voor jou?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven