Grootouders die voor baby willen zorgen

08-11-2016 12:25 2750 berichten
Even een topic om wat advies in te winnen.



Wat details vooraf:

- Eind januari krijg ik mijn eerste kindje. De kans zit erin dat dit kindje enig kind zal blijven, daar zijn we nog niet helemaal over uit. Dat speelt helaas ook mee in deze discussie.

- Man en ik wonen in een ruim appartement, maar we hebben maar ruime 2 slaapkamers. De babykamer is dus tevens de logeerkamer.

- Mijn ouders wonen op ruim 2 uur afstand.



Mijn moeder verheugt zich al vanaf het moment dat ze weet dat ik zwanger ben op de kraamtijd. Ze wil hier logeren om te helpen met de baby. Ik ben daar nooit zo op ingegaan, het leek mij een discussie die wel gevoerd kon worden als de tijd daar was. Mijn moeder is zich er echter steeds meer op aan het verheugen, ze ziet al helemaal voor zich hoe zij voor het kindje kan zorgen alsof ze zelf een nieuwe baby krijgt. Feit is dat ze mij eigenlijk gewoon het gevoel geeft dat ik de draagmoeder ben en zij de echte moeder van het kind. Ze keurt ook mijn hele zwangerschap al alles af wat ik doe en laat, zij weet het allemaal beter en zij zal wel even vertellen hoe het moet. Omdat de afstand groot genoeg is ga ik lekker mijn eigen gang tijdens de zwangerschap en schijnbaar doe ik toch iets goed. De baby en ik zijn beide kerngezond.



Inmiddels is de babykamer klaar en man en ik zijn het er over eens dat mijn moeder hier gewoon niet kan logeren, de ruimte is er gewoon niet groot genoeg voor. Ja, we hebben een tweepersoonslogeerbed (opklapbaar) dat we normaal wel kunnen gebruiken, maar met de kraamhulp en ik die waarschijnlijk iets minder mobiel zal zijn, zien we het niet zitten om de helft van de babykamer vol bed te hebben staan. Ik heb dus al eens voorzichtig bij mijn moeder laten vallen dat slapen er gewoon niet inzit als de baby er net is. Zij vindt het geen probleem, de baby slaapt toch in een co-sleeper? Dus zij kan mooi de babykamer inpalmen. Maar, de babykamer bevat natuurlijk wel de commode, het badje, alle spulletjes voor de baby, etc. Ze wilde niet naar me luisteren, zij is al moeder en zij weet wat het beste is voor mij en de baby.



Gisteren vertelde ze me dat ze heel enthousiast is, ze verheugt zich er al helemaal op om een pasgeborene te mogen badderen, verschonen, aankleden, ermee frutselen. Het was zo erg dat ik achteraf tegen mijn man zei dat het me verbaasde dat ze niet opperde dat ik maar moest gaan kolven zodat ze ook de voedingen voor haar rekening kon nemen. Voor mijn man was de maat vol, hij zei dat als ze denkt dat ze de zorg van de baby volledig op zich mag nemen, het beter is als ze gewoon een paar keer per week langskomt en niet blijft slapen. Vooral ook omdat mijn vader inmiddels ook wil blijven slapen, en 2 logees plus een pasgeboren baby is mij gewoon teveel. Ik ga er van uit dat ik een normale bevalling heb en dat ik dus geen weken aan mijn bed gekluisterd zit. Daarbij, ik wil ook gewoon zelf voor mijn baby zorgen. Het is toch ook mijn kind?



Nou moet ik erbij vertellen dat de band tussen mij en mijn ouders op zijn zachtst gezegd gespannen is. Er zijn nogal wat dingen voorgevallen in mijn eigen jeugd waar ik het nu niet over wil hebben, maar die me wel het gevoel geven dat mijn ouders dit kindje zien als een mogelijkheid om goed te maken wat ze toen niet goed gedaan hebben. Alleen denk ik, mijn baby is mijn kans om een goede moeder te worden, niet de herkansing van mijn moeder om aan mij te bewijzen dat ze wel een goede moeder kan zijn.



Om een lang verhaal kort te maken. Ik wil zeker mijn ouders het contact met hun kleinkind niet ontzeggen, ze zijn wat mij betreft ook meer dan welkom om 2 of 3 keer per week langs te komen. Als ze ook maar weer vertrekken na een paar uur. Nu zie ik zelf ook wel in dat de afstand groot is en dat zo'n regeling erg snel naar 1 keer per week zal gaan, om daarna snel nog minder te worden. Ik begrijp de irritatie van mijn moeder dus wel. Maar, is het echt zo egoïstisch van mij om te zeggen dat ik me ook verheug op onze tijd als nieuw gezinnetje? Een kraamtijd met hulp, mijn lieve man, ons kleine kindje, bezoek dat ook weer vertrekt na verloop van tijd?



Als we in een groot huis woonden zou de situatie natuurlijk anders zijn, dan zouden we ook niet zo op elkaars lip zitten. Maar de situatie is niet zo. We hebben niet zo heel veel ruimte over nu alle babyspullen op hun plaats staan en ik heb ook gewoon geen zin in de constante spanning van met teveel mensen in een te kleine ruimte, bovenop de geboorte van de kleine.



Mijn moeder is niet voor rede vatbaar. Zij heeft het zo in haar hoofd en zij zal wel voor de kleine zorgen zodat ik kan herstellen en rusten. Ja, ik weet dat dit goed bedoeld is allemaal. Maar toch zou ik graag advies willen over hoe ik het aan kan pakken om haar duidelijk te maken dat dit niet gaat werken. Een rustig gesprek rond de tafel heb ik al geprobeerd, toen werd mij meteen verweten dat ik altijd alleen maar aan mezelf denk en dat ik haar de rechten op een kleinkind afneem. Wat dus helemaal mijn bedoeling niet is, maar ze is nog steeds boos omdat we niet dichterbij zijn komen wonen toen ze dat van mij vroeg. Dat is een ander lang verhaal en staat ook niet ter discussie, wij voelen ons goed waar we nu wonen en willen hier ook blijven.



Het spijt me voor mijn lange verhaal. Ik wil ook zeker geen ouderruzie uitlokken, ik wil dit gewoon op een volwassen en rustige manier oplossen. Dat lijkt me beter voor zowel mezelf als mijn kindje. Maar hoe blijf ik volwassen en rustig als mijn moeder zich zo onredelijk gedraagt dat ze me alleen maar kan verwijten dat ik haar het enige afneem dat haar leven nu op dit moment een beetje kleur geeft?
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan je haar voorstellen om in een B&B te logeren voor een paar nachtjes en dan overdag een paar uur op bezoek komen. Dat deden mijn ouders ook.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je dit niet afgekapt? Als mijn moeder of schoonmoeder had aangegeven dat ze wilde komen logeren in de kraamtijd had ik daar heel snel korte metten mee gemaakt. Je hebt dit veel te lang door laten sudderen. Nu is het dus zaak om haar alsnog duidelijk te maken dat je geen behoefte hebt aan een inwonende kraamhulp.
Alle reacties Link kopieren
quote:Als we in een groot huis woonden zou de situatie natuurlijk anders zijn, dan zouden we ook niet zo op elkaars lip zitten.

Sorry, maar dit vind ik echt kul en juist doordat je (ook nog eens voorzichtig) met dit soort kulredenen komt walst je moeder over je heen. Praktische bezwaren zijn er om op te lossen en zouden een fijn samenzijn niet in de weg moeten staan, dus heel logisch dat je moeder aangeeft dat jouw redenen onzinnig zijn (degene die je naar haar benoemt zíjn ook onzinnig).



Dus: zeg waar het op staat. Geef aan dat je tijd met je eigen gezin door wil brengen in de kraamtijd én dat jullie met elkaar alles willen ontdekken/meemaken (pasgeborene in badje bijvoorbeeld) en dat het met haar (en je vader) erbij gewoon veel te druk is naar jullie zin. Er wordt niet geslapen tot nader order, ze is welkom om af en toe/geregeld een paar uur langs te komen om mee te genieten. Oh en geef gewoon nu ook duidelijk aan dat het júllie baby is en zij er niets over te zeggen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees één grote NEE. Doe het niet.

Doe wat jij en je man willen. Je kraamtijd kun je niet overdoen.

Zo'n nieuwe baby slaapt heel veel en die tijd heb jij nodig voor jezelf en je lichaam. De tijd die je kindje wakker is, wil je ook zelf doorbrengen met je kind, je wilt het leren kennen, het is allemaal nieuw, vooral bij de eerste.



Dus wees duidelijk, jij bent de baas over jouw leven, niet je moeder. Een rustig gesprek om de tafel helpt niet. Zegt het dan maar rustig maar beslist: Mam, om nog even op ons gesprek terug te komen. Ik heb er goed over nagedacht en ik wil niet dat jullie blijven slapen in de kraamtijd.

En dan daarna geen redenen aanvoeren. Zodra je moeder met de "ja maar" komt: mam, ik wil het niet. Desnoods herhalen. Geen redenen aanvoeren. En als dat niet helpt: mam, ik wil dat jij mijn standpunt respecteert. Ook herhalen. Zonder redenen. En de laatste keer: mam, ik wil het niet en ik wil dat je dat respecteert, punt uit, geen discussie meer.



Succes hoor. Je moeder klinkt als de mijne. Al draafde die van mij toch nog wel iets minder ver door. En ik vond het al moeilijk. Nog steeds trouwens, maar ik blijf wel mijn grenzen aangeven. Dat geduw is gewoon niet fijn.
Ik vind het heel fijn om jullie reacties te lezen, dat geeft me toch meer zelfvertrouwen dat ik helemaal niet egoïstisch ben maar dat het heel normaal is dat ik dit niet zie zitten.



Vanmiddag heb ik mijn eerste gesprek met de kraamhulp, ik zal het er ook eens met haar over hebben en dan toch weer rond de tafel met mijn ouders. Normaal gesproken ben ik niet zo moeilijk in het stellen van grenzen en het op afstand houden van mijn moeder, maar ik wil niet dat mijn kind uiteindelijk de dupe zal worden van deze hele situatie. Mijn ouders zijn nogal zwart-wit. Zo van, als je ons nu afwijst hoef je in de toekomst ook niet meer op hulp te rekenen. Maar ik wil wel dat mijn kind uiteindelijk een goede band met de grootouders kan hebben.



Hebben jullie nog tips hoe ik dat gesprek aanpak?
Ik zou heel hard naar je moeders hoofd gooien "DAT ZE OP MOET HOUDEN!*"



Wat ze doet kan niet. Jouw lijf, jouw huis, jouw baby, jouw regels.





*op houden is eventueel vervangbaar met: op hoeren, op rotten, op tyffen of opsodemieteren.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 08 november 2016 @ 12:29:

Jouw leven, jouw baby, jouw regels.

Trek je grenzen, doe het NU! voor de baby er is.

Bel haar even, en bespreek verwachtingen: Logeren kan niet, 2x per week langskomen is primaDit. Je ontneemt haar helemaal niets, het staat haar vrij om een hotel of pension te boeken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wat een onwijs lang verhaal waarin je probeert uit te leggen waarom het allemaal niet zo handig is en fijn voelt. Moet je helemaal niet doen! Je wilt je kraamweek lekker met je eigen gezin doorbrengen en ze is welkom om langs te komen maar je wilt niet dat ze komt logeren. Punt. En of je dan in een hutje op de hei woont waar er geen plek is of dat je een gigantische villa bezit waar bij wijs van spreke de hele familie kan komen slapen is helemaal niet van belang. Jullie huis en jullie kraanweek. Zo simpel is dat. En wanneer je jouw moeder gewoon hebt uitgelegd dat ze verder welkom is dan is het ook haar probleem als zij zich hier dan bij gepasseerd voelt. Niet die van jou.



Je klinkt als een lieve dochter en ik kan je alleen maar aanraden om ook niet van te voren al te spreken dat ze dan welkom is om drie keer per week langs komen. Dat je aangeeft dat ze welkom is moet voldoende zijn. Want als ik het zo lees zie ik het al gebeuren dat ze dan ook staat op minimaal die drie dagen per week terwijl jou dat wellicht helemaal niet uit komt. Bescherm jezelf.



Geniet van de zwangerschap en laat je ouders maar even in hun sop gaar koken. Wees duidelijk en laat het daarbij.



quote:catherinah schreef op 08 november 2016 @ 12:41:

Ik vind het heel fijn om jullie reacties te lezen, dat geeft me toch meer zelfvertrouwen dat ik helemaal niet egoïstisch ben maar dat het heel normaal is dat ik dit niet zie zitten.



Vanmiddag heb ik mijn eerste gesprek met de kraamhulp, ik zal het er ook eens met haar over hebben en dan toch weer rond de tafel met mijn ouders. Normaal gesproken ben ik niet zo moeilijk in het stellen van grenzen en het op afstand houden van mijn moeder, maar ik wil niet dat mijn kind uiteindelijk de dupe zal worden van deze hele situatie. Mijn ouders zijn nogal zwart-wit. Zo van, als je ons nu afwijst hoef je in de toekomst ook niet meer op hulp te rekenen. Maar ik wil wel dat mijn kind uiteindelijk een goede band met de grootouders kan hebben.



Hebben jullie nog tips hoe ik dat gesprek aanpak?Dat lijkt mij juist een opluchting, niet?
Boh! Trouwen en kinderen krijgen en dan staan (schoon)ouders te springen om je te vertellen wat je moet doen en laten (hier is een persoonlijke frustratie hoorbaar).

Aangezien je moeder niet op een normale manier naar je wil luisteren zou ik gaan voor een brief, mailtje, weet ik 't waar jij je prettig bij voelt en daarin uitleggen wat jij wil en waarom. Zo kun je alles zeggen voordat zij je afkapt, verbeterd, irriteerd, verkeerd begrijpt ed. en flap je er niet zomaar vanalles uit omdat jij je neus ervan vol hebt.

Natuurlijk doen wat jij en je man willen en dat lijkt mij (zeker als er als wat spanningen zijn) beter zonder logerende ouders.

Je moeder heeft haar kans om een goede moeder te zijn nog niet vergeven, ze kan dit alsnog gewoon gaan doen/proberen. Ze kan voor jou een moeder zijn en voor je kind een oma.

In mijn ervaring; kap dit in de kern af want het wordt alleen maar erger als je haar gaat laten.

Laat je niet gek maken en geniet voor nu van je zwangerschap en straks van je kindje ipv je te ergeren aan je ouders.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het ook positief brengen. Dat man en jij het samen besproken hebben, en dat jullie besloten hebben de eerste week alleen met het verse gezin door te brengen: man, jij en baby. Maar dat je het ze gunt om even een uurtje een blik op jullie baby te werpen, dus dat zij -vooruit dan maar- welkom zijn.
Alle reacties Link kopieren
Duidelijk zijn tegen je moeder. Halfslachtig zijn gaat zorgen dat ze niet alleen een vinger, een hand, maar alles pakt. Nee, ze kan niet blijven slapen. Ja, ze mag 2 keer per week langs komen en mag zich niet met van alles en nog wat bemoeien. Het is jouw kind en jij zorgt er voor. Wat je zelf al schrijft, jij wil een goede moeder voor je kind zijn, zij heeft haar kans gehad. Jammer dat zij het blijkbaar niet zo heel goed heeft gedaan, maar deze baby is geen herkansing voor haar.
Alle reacties Link kopieren
quote:catherinah schreef op 08 november 2016 @ 12:41:

Ik vind het heel fijn om jullie reacties te lezen, dat geeft me toch meer zelfvertrouwen dat ik helemaal niet egoïstisch ben maar dat het heel normaal is dat ik dit niet zie zitten.



Vanmiddag heb ik mijn eerste gesprek met de kraamhulp, ik zal het er ook eens met haar over hebben en dan toch weer rond de tafel met mijn ouders. Normaal gesproken ben ik niet zo moeilijk in het stellen van grenzen en het op afstand houden van mijn moeder, maar ik wil niet dat mijn kind uiteindelijk de dupe zal worden van deze hele situatie. Mijn ouders zijn nogal zwart-wit. Zo van, als je ons nu afwijst hoef je in de toekomst ook niet meer op hulp te rekenen. Maar ik wil wel dat mijn kind uiteindelijk een goede band met de grootouders kan hebben.



Hebben jullie nog tips hoe ik dat gesprek aanpak?Mijn tip zou zijn om het gesprek vooral kort te houden. Hoe meer je jezelf gaat verdedigen of gaat uitwijden waarom het allemaal niet zou kunnen, hoe meer 'voer' zij hebben om hier dan weer tegen in te gaan. Hou het dus simpel. Je wilt het liever anders en je vraagt op hun begrip. Meer hoef je niet uit te leggen.
quote:maar die me wel het gevoel geven dat mijn ouders dit kindje zien als een mogelijkheid om goed te maken wat ze toen niet goed gedaan hebben. Alleen denk ik, mijn baby is mijn kans om een goede moeder te worden, niet de herkansing van mijn moeder



Ik herken dit van mijn schoonmoeder (al had die een andere reden om een herkansing te willen).



Dit is erg benauwend en ongezond en moet je, desnoods hard en bot, afkappen. Het IS niet goed bedoeld. Het gaat namelijk alleen ver HAAR behoefte en heeft helemaal niets te maken met jou willen helpen. (Anders zou ze wel naar je luisteren.)



Je moet haar sowieso duidelijk maken dat er niet gelogeerd wordt en verder zou ik toch echt ook de bezoeken sterk beperken. En wel NU, niet als ze er al is. Dan is ze maar gepikeerd.



quote:als mijn moeder zich zo onredelijk gedraagt dat ze me alleen maar kan verwijten dat ik haar het enige afneem dat haar leven nu op dit moment een beetje kleur geeft?



Jaja, mijn schoonmoeder zei ook zoiets, bijna letterlijk hetzelfde, toen we haar beperkten. Maar dat is haar probleem, niet dat van mij. Ik ben niet verantwoordelijk voor haar onredelijke verwachtingen en ik ben niet haar therapeut.

En weet je, na een paar weken was ze helemaal vergeten dat ze nooit meer langs zou komen. Maar ze was wel iets minder opdringerig.



Het is misschien hard, even ingewreven krijgen dat de baby niet haar kind is, maar het is wel ontzettend nodig.
quote:Aurora_Australis schreef op 08 november 2016 @ 12:42:

[...]





Dat lijkt mij juist een opluchting, niet?Mij ook.
Alle reacties Link kopieren
Je laat het al veels te lang door gaan. Ook in een groter huis moet je niet willen dat je ouders, zeker die van jou niet, blijven slapen.

Heel duidelijk aangeven hoe jullie het zien en ja daar zullen ze niet blij mee zijn. Jammer dan. Doen zoals jullie het willen.
Alle reacties Link kopieren
"Ma, ik wil nu eerst dat man en ik samen in alle rust een goede start kunnen hebben met ons kind. Ik zou het natuurlijk heel fijn vinden dat jullie wel regelmatig op kraambezoek komen, maar dan zonder logeerpartijen".
Alle reacties Link kopieren
Denk nu goed na over hoe JIJ en je man het contact met je moeder zouden willen zonder rekening te houden wat je moeder wil.

Want op mij komt deze sitiatie over dat je ouders nooit naar jouw wensen en grenzen hebben gekeken.

Dit kan je beter stoppen vooor je kindje er is, want dit wordt alleen maar erger als je kindje er straks is. Het is haar kleinkind, zij heeft er recht op etc etc. Dit is echt niet goed bedoeld hoor dit is puur eigen belang. Over een tijdje sta jij voor haar alleen nog maar in de weg in het contact tussen haar en kleinkind.

Onderzoek wat je wil, wat je grenzen zijn, en ga ze duidelijk aangeven. En voel je vooral niet schuldig want ze zal je zeker blijven manipuleren.

Heeeel veel succes:)
quote:catherinah schreef op 08 november 2016 @ 12:41:

Maar ik wil wel dat mijn kind uiteindelijk een goede band met de grootouders kan hebben.





Als het zulke rare mensen zijn die het contact zouden verbreken omdat jij aangeeft dat het JOUW kind is en niet dat van je moeder, dan gaan ze echt geen goede band met een kind opbouwen als je die gekkigheid wel toestaat, want dan zit er iets goed mis in hun/haar hoofd.

Zo'n kind wordt toch gek van zo'n oma die zich helemaal op hem/haar stort? Zo'n ongezonde obsessie voelt zelfs een baby al aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:catherinah schreef op 08 november 2016 @ 12:41:

Ik vind het heel fijn om jullie reacties te lezen, dat geeft me toch meer zelfvertrouwen dat ik helemaal niet egoïstisch ben maar dat het heel normaal is dat ik dit niet zie zitten.



Vanmiddag heb ik mijn eerste gesprek met de kraamhulp, ik zal het er ook eens met haar over hebben en dan toch weer rond de tafel met mijn ouders. Normaal gesproken ben ik niet zo moeilijk in het stellen van grenzen en het op afstand houden van mijn moeder, maar ik wil niet dat mijn kind uiteindelijk de dupe zal worden van deze hele situatie. Mijn ouders zijn nogal zwart-wit. Zo van, als je ons nu afwijst hoef je in de toekomst ook niet meer op hulp te rekenen. Maar ik wil wel dat mijn kind uiteindelijk een goede band met de grootouders kan hebben.



Hebben jullie nog tips hoe ik dat gesprek aanpak?

Je LAAT je manipuleren. En jij niet zo moeilijk in het stellen van grenzen naar je moeder? Ik geloof dat eerlijk gezegd totaal niet, volgens mij laat jij de dingen vooral op z'n beloop in de hoop dat het overwaait en verschuil je je verder achter de grote afstand.



En om tafel is m.i. de verkeerde weg in deze situatie. Ga maar gewoon eens voor je eigen gezin opkomen en vertel haar waar het op staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:catherinah schreef op 08 november 2016 @ 12:41:

Ik vind het heel fijn om jullie reacties te lezen, dat geeft me toch meer zelfvertrouwen dat ik helemaal niet egoïstisch ben maar dat het heel normaal is dat ik dit niet zie zitten.



Vanmiddag heb ik mijn eerste gesprek met de kraamhulp, ik zal het er ook eens met haar over hebben en dan toch weer rond de tafel met mijn ouders. Normaal gesproken ben ik niet zo moeilijk in het stellen van grenzen en het op afstand houden van mijn moeder, maar ik wil niet dat mijn kind uiteindelijk de dupe zal worden van deze hele situatie. Mijn ouders zijn nogal zwart-wit. Zo van, als je ons nu afwijst hoef je in de toekomst ook niet meer op hulp te rekenen. Maar ik wil wel dat mijn kind uiteindelijk een goede band met de grootouders kan hebben.



Hebben jullie nog tips hoe ik dat gesprek aanpak?



Jullie grenzen duidelijk aangeven en vooral geen openingen bieden voor discussie. "Wij willen met ons drietjes de eerste we(e)k(en) rustig wennen aan elkaar zonder logees in huis. Punt"

Waarom? Daarom. Qua zwart-wit denken/handelen: de soep wordt nooit zo heet gegeten als dat ze wordt opgediend" in het achterhoofd houden.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
'Mam, ik vind je heel lief en ik waardeer het enorm dat je zo'n grote steun voor ons bent, maar wij willen samen wennen aan de baby en jullie zijn van harte welkom om langs te komen om te knuffelen maar blijven slapen zien we niet zitten.'



Heel duidelijk aangeven en niet meer over je heen laten lopen, desnoods met je partner erbij en het echt duidelijk aankaarten. Je bent NIET egoïstisch, mijn hemel, ik krijg het er al warm van als ik je verhaal lees. Sta op je strepen, straks wordt dit alleen nog maar erger! (De baby moet dit soort kleertjes aan, je moet hem op zo'n manier voeden, je moet dit doen en zus doen.. Dramaaaa)
quote:Ceylon schreef op 08 november 2016 @ 12:38:

Dit ga je niet oplossen zonder boze gezichten. Aan jou dus de keuze; wil jij een boze man en een boze jijzelf, of wil je boze ouders?



Als je kiest voor boze ouders (die heus wel weer bijtrekken hoor) dan zit er niks anders op dan heel duidelijk te zijn. Als je moeder er weer over begint stel je geen vragen, je geeft geen antwoorden, je zegt alleen maar `Vergeet het maar`.



Kort, krachtig, duidelijk.



Op elke want komt een ja maar. Dus bespaar je dat. En je moeder heeft dit nu zo in haar hoofd dat ellenlange verhalen en uitleg het ene oor ingaan en het andere weer uit.



Als ze over je heen blijft walsen heb je nog twee opties.

1) Je dreigt pas te vertellen dat je kindje er is als het al twee maanden oud is.

2) Vragen om een kordate kraamverzorgster, liefst al wat ouder, die erg goed is in mensen buiten zetten.



Boze ouders. Het is ons leven, al jaren. Mijn ouders hebben nooit veel omkijken gehad naar ons leven en mijn man en ik hebben inmiddels een goed leven opgebouwd. Dus ik kies zeker voor de boze ouders en niet voor ons. Vooral omdat ik de rest van mijn leven me schuldig blijf voelen tegenover mijn kind als ik nu de zorg zo laat gaan als mijn moeder dat graag wil.



Als het goed is, is de kraamverzorgster die ik nu heb uitgezocht wel wat gewend, vanmiddag zal ik het verder horen.

Dat van even verzwijgen dat de baby er is, daar hebben man en ik het ook al over gehad. We willen het in ieder geval een dag voor iedereen verzwijgen zodat we in ieder geval de eerste dag alleen met de baby kunnen zijn. (Eigenlijk erg dat we dit al besloten hebben, dat geeft al aan hoe we zelf in de situatie staan lijkt me) Dat weet mijn moeder vanzelfsprekend niet. Maar ik neem het eerste dreigement zeker in overweging om te gebruiken. Bedankt!
quote:Chans schreef op 08 november 2016 @ 12:50:

'Mam, ik vind je heel lief en ik waardeer het enorm dat je zo'n grote steun voor ons bent, maar wij willen samen wennen aan de baby en jullie zijn van harte welkom om langs te komen om te knuffelen maar blijven slapen zien we niet zitten.'



Nou ik zou dat 'van harte welkom' toch ook een beetje anders verwoorden, anders logeren ze wel niet, maar staan ze om 7 uur voor de deur, want TO heeft vast geen flauw benul van hoe ze de baby 's morgens moet aankleden. En dan gaan ze 's avonds laat pas weer weg.....
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 08 november 2016 @ 12:33:

Zo snel mogelijk duidelijkheid scheppen.

Niet vragend, niet twijfelend....maar pats boem.........dit is hoe wij het voor ons zien, zo zal het gaan!

Geen reden tot discussie geven.



Jullie bepalen.



Ieder ander mag zich aanpassen of vertrekken/wegblijven.



Precies dit.

Wees duidelijk en aarzel niet wanneer je mededeelt hoe het zal gaan.

Vertel erbij dat je hierover niet in discussie gaat.



Mocht je moeder met verwijten komen dat je haar iets ontzegt, zeg dan alleen: "Dat is hoe jij dit graag wilt opvatten / interpreteren. Die verantwoordelijkheid laat ik verder bij jou liggen. Ik ga hierover niet in discussie." En herhaal dat gewoon keer op keer, indien nodig.



Als je zulke lastige ouders hebt, dan moet je toch een keer duidelijk zijn worden naar hen. Nu lijkt het wel een heel goed moment, met een kleintje op komst. De geboorte van jullie kind is iets moois en hoeft niet verpest te worden door ouders die hun zin door willen drijven.



Sterkte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven