Grootouders en kleinkinderen

15-02-2019 14:46 140 berichten
Mijn dochter (19) gaat binnenkort voor een half jaar naar het buitenland. Het leek haar daarom leuk om haar grootouders, mijn ouders, en wat andere familie uit te nodigen voor koffie en een taartje. Een klein afscheidsfeestje. Vervoer voor de grootouders is geregeld. Helaas is dat bij mijn vader totaal in het verkeerde keelgat geschoten dus ik had hem van de week in tranen aan de telefoon. Hij vindt dat kleinkinderen bij hun opa en oma op bezoek moeten gaan en niet andersom. Dat is normaal, en nu moeten zij weer op komen draven. Bovendien komen dag en tijdstip ze slecht uit omdat ze op zaterdag altijd vroeg eten en daar kan niet van worden afgeweken (vanwege koffievisite waar ook niet van kan worden afgeweken).
Dochter loopt daar inderdaad de deur niet plat (understatement), maar het zijn dan ook geen gezellige grootouders. Mijn vader is niet in staat om een wederkerig gesprek te voeren, grijpt iedere aanleiding aan om uit te wijden over zijn eigen belevenissen, of om kritiek te spuien op allerlei minderheden. Mijn moeder zit er vooral bij en eet taart. Toch wilde dochter graag afscheid nemen op haar manier, maar als het zo moet is ze er wel klaar mee (zegt ze, maar meent ze niet).
Zucht... ik zit zelf in kamp dochter. We wilden gewoon wat leuks doen, op onze manier ja, en dan levert het al dat gezeik op. Dochter is ook niet makkelijk in de omgang, maar heeft met de grootouders van vaders kant heel goed contact. Die hebben interesse in haar en haar bezigheden en vragen ook wel eens door na het ‘hoe gaat het op school?’ ‘Goed.’.
Hoe gaat het contact tussen grootouders en kleinkinderen, puberteit plus, in normale families?
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 15-02-2019 14:49
0.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ben bang, dat het bij ons ook zo zou gaan. En dat ik dan diep zuchtend mijn dochter in de auto laadt en richting opa&oma rijdt
Zeg ik nu heel zakelijk, maar ik irriteer me behoorlijk aan hen.
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn keurig uitgenodigd. Als ze andere afspraken/gewoontes belangrijker vinden dan het afscheid van hun kleindochter, dan is dat hun verlies/keuze.
Alle reacties Link kopieren
Trap niet in deze vorm van manipuleren. Zij zijn niet de enige die afscheid gaan nemen en niet alles gebeurt op hun voorwaarde. Geef ze simpel weg de keuze om wel of niet te komen en doe verder geen toezeggingen. Daarbij is het het afscheid van je dochter en haar feestje, dus niet dat van jou of opa en oma. Hoe meer je hun leert dat dit gedrag loont hoe vaker men het zal inzetten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Kamp dochter.
Het is haar feestje. Op haar verjaardag komen ze ook bij jullie langs neem ik aan?
Uiteraard is het aan opa om te zeggen dat het niet uitkomt oid. Je dochter zou dan eventueel op een andere dag even bij hen langs kunnen gaan om gedag te zeggen. Als ze dat wil. Maar in het verkeerde keelgat geschoten en in tranen omdat jij een afscheidsfeestje voor haar bij jullie thuis organiseert vind ik echt overdreven.

Mijn kinderen zijn iets jonger en hebben goed contact met hun grootouders. Daar verwacht ik de komende jaren ook geen problemen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
15-02-2019 14:52
Trap niet in deze vorm van manipuleren. Zij zijn niet de enige die afscheid gaan nemen en niet alles gebeurt op hun voorwaarde. Geef ze simpel weg de keuze om wel of niet te komen en doe verder geen toezeggingen. Daarbij is het het afscheid van je dochter en haar feestje, dus niet dat van jou of opa en oma. Hoe meer je hun leert dat dit gedrag loont hoe vaker men het zal inzetten.
+1
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet zwichten voor de krokodillentranen van grootvader.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Deels wel herkenbaar dit. Mijn kinderen zijn ontzettend 'dik' met mijn moeder (mn vader is vorig jaar overleden). Maar mijn schoonvader zien ze nooit, terwijl hij om de hoek woont. En dat komt toch echt omdat die man nooit interesse toont, niet meeleeft, gewoon niks.

Voor wat betreft jullie situatie: zou mooie boel zijn, moet jouw dochter verschillende adressen af om afscheid te nemen... ze zal 't al druk genoeg hebben met alles.

Ook kamp dochter dus.
Alle reacties Link kopieren
De lieve schat denkt aan haar grootouders door de uit te nodigen en wat krijgen jullie... Gezeik op niks af. Mijn kinderen hebben aan -1 kant ook zulke grootouders, de andere lopen ze mee weg. Bij ons zou het zo gaan: kind nodigt uit, ene opa en oma vinden het geweldig en komen met cadeautjes, andere komt het niet uit, druk, raar, bla bla bla. Dan maar niet. Gelukkig weten mijn kinderen precies hoe ze zijn en trekken zich er niks van aan (of nou ja, bijna niks)
Super lief van jouw dochter dat ze dat wil doen. Belachelijke onaardige reactie van je vader.
Always look on the bright side of life
vivapimpelmees schreef:
15-02-2019 14:54
Deels wel herkenbaar dit. Mijn kinderen zijn ontzettend 'dik' met mijn moeder (mn vader is vorig jaar overleden). Maar mijn schoonvader zien ze nooit, terwijl hij om de hoek woont. En dat komt toch echt omdat die man nooit interesse toont, niet meeleeft, gewoon niks.

Voor wat betreft jullie situatie: zou mooie boel zijn, moet jouw dochter verschillende adressen af om afscheid te nemen... ze zal 't al druk genoeg hebben met alles.

Ook kamp dochter dus.

Dit.
Ik ben heel blij met deze reacties. Het lijkt namelijk net of ik de slechte dochter ben, en een slechte moeder die haar kinderen niet leert om haar grootouders te waarderen.
Alle reacties Link kopieren
Ben je trouwens bekend met de term 'flying monkeys'?

Zo wordt jij nu ingezet. Jij mag even doorbrieven aan je dochter dat opa het er niet mee eens is. Laat de man zelf contact opnemen met zijn kleindochter. Daar ga jij niet tussen zitten. Het is niet jouw probleem, maar van opa.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
elmoni schreef:
15-02-2019 14:50
Ze zijn keurig uitgenodigd. Als ze andere afspraken/gewoontes belangrijker vinden dan het afscheid van hun kleindochter, dan is dat hun verlies/keuze.

Dit. Ik zou zeker niet gaan buigen of schipperen. Daar geef je je dochter een rare boodschap mee. Alsof zij iets niet goed gedaan heeft.

Grootouders als deze kan je missen. En ik kan het zeggen want mijn ouders zijn precies zo ten opzichte van mijn kinderen ;)

Wij hebben vrienden die betrokken ‘ooms’ en ‘tantes’ voor onze kinderen zijn.

In ons hele normale gezin zouden opa en oma dus kunnen slikken of wegblijven en zouden er ook wat vrienden van ons op zo’n feestje komen :proud:
Kamp dochter.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonouders vonden ook dat kinderen bij hen op visite moesten komen, maar bij feestjes van de klelnkinderen (verjaardag bijvoorbeeld, maar ook zoiets als bij jouw dochter nug) kwamen ze onze kant op. Jouw dochter gaat toch ook niet haar verjaardag bij opa en oma vieren? Dit valt voor mij in dezelfde categorie.

Dat jullie voor een gewone koffievisite dan wat vaker die kant op gaan is dan weer een concessie de andere kant op.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
15-02-2019 14:52
Trap niet in deze vorm van manipuleren. Zij zijn niet de enige die afscheid gaan nemen en niet alles gebeurt op hun voorwaarde. Geef ze simpel weg de keuze om wel of niet te komen en doe verder geen toezeggingen. Daarbij is het het afscheid van je dochter en haar feestje, dus niet dat van jou of opa en oma. Hoe meer je hun leert dat dit gedrag loont hoe vaker men het zal inzetten.
Helemaal mee eens. Het is volkomen normaal als iemand naar het buitenland gaat om dan een afscheidsfeestje bij diegene thuis te geven. Jammer dan als opa en oma niet willen komen.
Als je dochter zelf nog even bij hen langs wil gaan, zou ik dat doen, maar ik zou het helemaal van haar af laten hangen, niet omdat je ouders dat toevallig willen.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
15-02-2019 14:57
Ik ben heel blij met deze reacties. Het lijkt namelijk net of ik de slechte dochter ben, en een slechte moeder die haar kinderen niet leert om haar grootouders te waarderen.
Moest jij ook altijd al je voegen naar je vader? Is dit gedrag hetzelfde toen bij jou als nu bij je dochter? En héb je je ook altijd naar hem gevoegd?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
MinkeDeWit schreef:
15-02-2019 14:57
Ik ben heel blij met deze reacties. Het lijkt namelijk net of ik de slechte dochter ben, en een slechte moeder die haar kinderen niet leert om haar grootouders te waarderen.
Nee joh. De grootouders zijn toch uitgenodigd?
Rosalind schreef:
15-02-2019 14:59
Nee joh. De grootouders zijn toch uitgenodigd?

Ja maar dit klinkt als zo'n pater familias die vindt dat alles om hem draait en dat iedereen naar hem moet komen.
Als je dit weet waarom gaat dochter dan niet gewoon een uurtje op de koffie bij haar grootouders ipv dit hele gedoe te organiseren?
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
15-02-2019 14:57
Ik ben heel blij met deze reacties. Het lijkt namelijk net of ik de slechte dochter ben, en een slechte moeder die haar kinderen niet leert om haar grootouders te waarderen.

Oei... ben je toevallig al in therapie voor jezelf? Klinkt heel ongezond zoals je je laat manipuleren. Zij doen raar en jij voelt je schuldig.... jij bent geen slechte moeder, zij zijn slechte (groot)ouders. Geef jouw houding ajb niet door aan je dochter maar laar het goede voorbeeld zien.

Niet twijfelen aan jezelf, schuldgevoel knop:UIT, rug recht en zeggen dat ze de pot op kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Ook kamp dochter!
Heel normaal om een feestje bij jullie thuis te doen.
Maar herken opa en oma wel in mijn ouders ben ik bang. Is toch een hele schare opa en oma's die vinden dat (klein)kinderen daarheen moeten en niet andersom....
Zo die is gek (opa dus hè).
Dan komen ze toch niet.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-02-2019 15:02
Als je dit weet waarom gaat dochter dan niet gewoon een uurtje op de koffie bij haar grootouders ipv dit hele gedoe te organiseren?
Waarom moet dochter naar de pijpen dansen van een stel stugge bejaarden? Ze zal het al druk genoeg hebben, en ze zijn gewoon uitgenodigd.
Alle reacties Link kopieren
Zo ver ben ik nog lang niet, maar ook kamp dochter. Alhoewel tegen de tijd dat mijn kleindochter zoiets zou gaan doen ze het wellicht hier viert, kroegje aan huis🍺
die ik wilde bestaat al...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven