Grote verandering in relatie zorgt voor stress

03-12-2019 01:20 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik zit al een maandje of 3 met een enorm stresspunt in mijn relatie en ik weet niet zo goed hoe ik mijzelf moet opstellen. Ik heb niet zoveel vrouwen in mijn leven om hier advies over te vragen dus ik dacht dan doe ik het maar hier!

Ik heb al 3 jaar met een enorm leuke meid waar ik, en volgens mij zij ook, 2 en een half jaar ontzettend veel plezier aan hebben gehad zonder enige problemen of stress. Het begon als een hele soepele relatie en in de tussentijd hebben we erg veel mooie reizen gemaakt en ben ik toch, want zo gaat dat denk ik nou eenmaal, in de loop van de tijd een stuk afhankelijker geworden van de relatie.

Nu is zij een half jaar begonnen aan een bezigheid waar ze de komende anderhalf jaar eigenlijk de hele week voltijd+avonden en vaak ook weekenden enorm veel tijd aan kwijt is. Ik ben dan ook enorm blij voor haar dat ze zo'n druk leven heeft maar ik heb de laatste maanden gemerkt dat ik er steeds een beetje ongelukkiger van werd. Het kwam steeds vaker voor dat ik haar een week amper sprak en niet zag om vervolgens een moe geirriteerd persoon aan te treffen voor een vrij korte avond en vroeg in de ochtend weer weg want de plicht riep weer. Nu was mijn reactie, als onervaren 21 jarige, om bevestiging te zoeken en continu het voortouw te nemen met dingen proberen af te spreken en enorm veel te praten als we dan eindelijk samen waren.

Nu ben ik er achter dat dit niet de oplossing was. Hieruit volgde een emotioneel gesprek waarbij ik vertelde dat ik het zo niet veel langer ga volhouden, en ik vond dat ze toch mentaal wat meer met me betrokken kon zijn en misschien soms dat extra avondje per week voor me vrij kon plannen. Dit begreep ze, en zij vertelde me dat ik enorm aan het overcompenseren was en ik haar de afgelopen tijd heel erg aan het verstikken was. Daarna hebben we besloten allebei wat harder te werken voor de relatie, en heb ik me voorgenomen om me wat losser op te stelen.

Nu is het een paar weekjes later en kom ik weer in oude routines waarbij de onzekerheid de overhand neemt en ik emotioneel gewoon totaal niet lekker in mijn vel zit en dan toch weer veel ga vragen via whatsapp. Ik vind persoonlijk dan ook dat zij niet genoeg heeft gedaan met de dingen waar we het over hebben gehad en dat zorgt weer voor zo'n neerwaartse spiraal.

Heeft iemand ooit ervaring gehad met een vriend zoals ik of andersom? Ik weet me geen houding meer aan te nemen en overdenk eigenlijk alles wat er speelt in de relatie in plaats van dat ik gewoon leef en geniet van de momenten die we wel hebben. Moet ik vertellen dat ik nog steeds vindt dat ze me niet genoeg biedt, of moet ik het accepteren en de oplossing bij mezelf zoeken?
Alle reacties Link kopieren
Io zou het allemaal even loslaten, zelf ook afleiding zoeken en het initiatief bij haar laten

Aan de hand daarvan kan je je conclusies trekken maar probeer er niet meer bovenop te zitten
Ja de oplossing ligt bij jou.

Of je accepteert het.
Of je gaat in gesprek over wat voor jou en haar werkt.
Of jullie passen niet bij elkaar.

Maar dat irritante afhankelijke gedoe... stop ermee.
Alleen vrouwen kunnen advies geven?

Laat haar doen wat ze wil doen.
COtweepuntnul schreef:
03-12-2019 08:54
Ja de oplossing ligt bij jou.

Of je accepteert het.
Of je gaat in gesprek over wat voor jou en haar werkt.
Of jullie passen niet bij elkaar.

Maar dat irritante afhankelijke gedoe... stop ermee.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
koppels die vinden dat ze elke dag samen moeten zijn, krijg er de kriebels van
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je wel, ik wil ook vaker bij mijn vriend zijn dan hij bij mij. Niets raars aan want iedereen heeft andere grenzen en ik doe ook mijn best die van hem te accepteren. Want dat is het: elkaars grenzen accepteren, zowel het minimale als het maximale. Fijn dat jullie hier in gesprek over zijn gegaan.

Wat heb jij gedaan om jouw gedrag te verbeteren? Je geeft ook aan dat je vindt dat zij niet genoeg heeft gedaan, wat heeft zij dan precies gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Begin 20 en 3 jaar bij elkaar ;-) Jullie beginnen het leven te ontdekken, passie te volgen, opleiding , studie, project, en ja, heel gezond dit los van elkaar te doen. Je vriendin weet wat ze wil en ze gaat er voor.

Aan jou de keus: haar hierin stimuleren of een remmende factor te zijn door op de bank, stoep, aan de telefoon te zitten tot dat zij tijd heeft. Omdat jij blijkbaar huisje, boompje, beestje wilt. Laat zien dat je ook iemand ben, je hoeft geen Freek Vonk te zijn, maar wel onafhankelijk van je vriendin je leven oppakken, studie, sporten, naar het buitenland om een taal te leren of bergen te beklimmen, bio-zaadjes te kweken, what ever.
Het gaat niet om tijd samen, wel om gezien en gehoord te voelen in wat voor jou en je vriendin belangrijk is en dat delen. Heerlijk toch, samen enthousiast aan de tafel ipv. een simmende vriend die meer aandacht wil.
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
realhwmakfsd schreef:
03-12-2019 18:28
Ik snap je wel, ik wil ook vaker bij mijn vriend zijn dan hij bij mij. Niets raars aan want iedereen heeft andere grenzen en ik doe ook mijn best die van hem te accepteren. Want dat is het: elkaars grenzen accepteren, zowel het minimale als het maximale. Fijn dat jullie hier in gesprek over zijn gegaan.

Wat heb jij gedaan om jouw gedrag te verbeteren? Je geeft ook aan dat je vindt dat zij niet genoeg heeft gedaan, wat heeft zij dan precies gedaan?
Ik heb mijzelf veel meer van de voorgrond getrokken en een stuk minder klef te zijn en dat werd volgens mij wel gewaardeerd. Ik heb haar eigenlijk gevraagd iets betrokkener te zijn in de communicatie aangezien ik het gevoel kreeg dat ik mijn korte verhaaltjes van de dag niet eens meer bij haar kwijt kon en ze eigenlijk nooit zin had om van me te horen (kan dus heel goed komen door het redelijk verstikken). De week na ons zware gesprek voelde alles weer normaal en had ik voor het eerst in 3 maanden het idee dat ze echt zin had om me te zien.

Nu paar weekjes later heb ik alweer het idee dat ze liever andere dingen gaat doen dan met mij afspreken, en is daar ook totaal niet duidelijk over welke dag dat dan wel misschien kan (ik vraag er zeker niet constant naar! probeer namelijk dat zij daar het initiatief in neemt maar merk nu toch wel dan ik haar erg ga missen)

Ondertussen al een week niet meer gezien of gebeld, een paar berichtjes per dag maximaal en ik zie niet meer die verbetering in enthousiasme die vlak na ons gesprek er wel was. De enige dag waar ze evt zou kunnen deze week gaat ze nu waarschijnlijk met vrienden die ze veel vaker per week ziet feesten, en daar wil ik natuurlijk niet tussen komen en reageer daar dan normaal op maar het doet toch wel zeer om niet prioriteit 1 te zijn aangezien je dan toch verwacht dat ze wat meer tijd vrij zou maken.
anoniem_393266 wijzigde dit bericht op 03-12-2019 20:22
0.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sharing schreef:
03-12-2019 19:12
Begin 20 en 3 jaar bij elkaar ;-) Jullie beginnen het leven te ontdekken, passie te volgen, opleiding , studie, project, en ja, heel gezond dit los van elkaar te doen. Je vriendin weet wat ze wil en ze gaat er voor.

Aan jou de keus: haar hierin stimuleren of een remmende factor te zijn door op de bank, stoep, aan de telefoon te zitten tot dat zij tijd heeft. Omdat jij blijkbaar huisje, boompje, beestje wilt. Laat zien dat je ook iemand ben, je hoeft geen Freek Vonk te zijn, maar wel onafhankelijk van je vriendin je leven oppakken, studie, sporten, naar het buitenland om een taal te leren of bergen te beklimmen, bio-zaadjes te kweken, what ever.
Het gaat niet om tijd samen, wel om gezien en gehoord te voelen in wat voor jou en je vriendin belangrijk is en dat delen. Heerlijk toch, samen enthousiast aan de tafel ipv. een simmende vriend die meer aandacht wil.
Wil zeker geen remmende factor zijn en heb haar ook al eerder een half jaar naar het buitenland zien vertrekken en niet gezien. Het enige tussen toen en nu is verschil in manier van communicatie (veel formeler) en betrokkenheid.

Je hebt wel totaal gelijk in het leven oppakken, ik heb nou eenmaal ineens te veel vrije tijd.. extra hobby zoeken dan maar?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat jij niet gelukkig wordt in een relatie waar je op een plek staat ergens na haar hobby en na haar vrienden. Ik denk dat je daar je conclusies uit moet gaan trekken.
Alle reacties Link kopieren
VriendelijkeVriend1 schreef:
03-12-2019 20:18
ik heb nou eenmaal ineens te veel vrije tijd.. extra hobby zoeken dan maar?
Of een vriendin die wél tijd voor je heeft!

Jullie hebben andere ideeën over relaties en de tijd die je met elkaar doorbrengt, ik zou hier niet heel gelukkig van worden als ik dat zo lees en jij bent op de prioriteitenlijst gedaald naar nr tweehonderdtig.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind hem helemaal niet zo veeleisend of claimerig of aanhankelijk. Ik kan me goed voorstellen dat als ze alle doordeweekse dagen inclusief de avonden weg is en ook nog in de weekends en dat, als ze elkaar zien, ze meestal moe, chagrijnig en afwezig is, dat nógal een overgang is. Er zijn hier wel vaker topics van vrouwen die een vriend hebben die er vrijwel nooit is en die als hij er is amper met zijn hoofd erbij is, dan wordt er vaak gezegd dat dat nauwelijks nog een relatie is, waarom is hij dan irritant afhankelijk als hij het moeilijk vindt om hier genoegen mee te nemen?

Er is niet echt heel veel aan te doen, blijkbaar heeft ze dit leven momenteel, dus het is kiezen of delen of je anderhalf jaar wil wachten tot ze het (misschien) minder druk krijgt, maar ik vind het niet gek of afhankelijk of wat dan ook.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Zit ook heel erg met het feit dat waar ik normaal een half jaar geleden zou zeggen ik mis je, zin om je weer te zien of iets soortgelijks liefs. Ik nu eigenlijk dat niet durf omdat ik dan weer verstikkend lijk terwijl ik wel wil dat weet dat ik haar graag snel wil zien..

lastig.. lastig..
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt heel erg alsof zij jou niet meer zo leuk en interessant vindt! De vraag is wanneer ze je dat gaat vertellen of dat jij er liever zelf de stekker uit trekt. Ik denk dat het een kwestie van tijd is.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
VriendelijkeVriend1 schreef:
03-12-2019 20:40
Zit ook heel erg met het feit dat waar ik normaal een half jaar geleden zou zeggen ik mis je, zin om je weer te zien of iets soortgelijks liefs. Ik nu eigenlijk dat niet durf omdat ik dan weer verstikkend lijk terwijl ik wel wil dat weet dat ik haar graag snel wil zien..

lastig.. lastig..
Helemaal niet lastig.

Als ik dit soort zaken niet meer naar mijn vriend kan schrijven dan is het klaar, exit, buy. Ik blijf graag dicht bij mezelf, óók in een relatie.
...
Alle reacties Link kopieren
Laat haar gaan. Laat haar vliegen, zij wil haar vleugels uitslaan en niet terug in het duivenhok waar jij op haar wacht. Roekoeh, roekoeh, zij zit niet op jou te wachten.
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een vriendin die geen interesse meer heeft in hoe je dag was, die geen moeite doet om je te bellen of je te zien, die liever met vrienden afspreekt (en jou daar niet bij uitnodigt), waar je niet jezelf bij kan zijn en die niet daad bij woord kan voegen (écht veranderen na een goed gesprek). Ze geeft je stress en je voelt je ongelukkig hierdoor.

:hug:

Zou je je fijner voelen zonder die negativiteit en zorgen om je heen? Of vind je het fijn om je vrije tijd te besteden aan zorgen maken?
Alle reacties Link kopieren
Ps. Over je titel "Grote verandering in relatie zorgt voor stress". Zij is de verandering. Niet haar werk, zij zelf.
ben je 21??? veel te jong om serieus verkering te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me indenken dat je dit onwijs moeilijk vindt. Op het moment dat zij weer terugvalt in oude gewoontes is het denk ik zaak voor jou om dit op een volwassen manier te bespreken. Haar aan te spreken op dat zij zich niet aan jullie afspraken houdt. Niet nogmaals bevestiging gaan vragen, want je hebt al door dat dat niet werkt.

Verder weet ik niet hoe druk jij het zelf hebt wbt vrienden, studie werk. Ik denk dat het goed is om je focus ook wat te verleggen. Mocht zij nu echt niet willen veranderen, dan denk ik dat jullie op dit moment gewoon toch niet zo goed bij elkaar passen. Hoe pijnlijk dat ook is. Als je zo jong al bij elkaar komt, verander je nog heel veel. Je kunt naar elkaar toe groeien of van elkaar af in dat proces. Het tweede lijkt bij jullie aan de hand. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
03-12-2019 23:22
Ik kan me indenken dat je dit onwijs moeilijk vindt. Op het moment dat zij weer terugvalt in oude gewoontes is het denk ik zaak voor jou om dit op een volwassen manier te bespreken. Haar aan te spreken op dat zij zich niet aan jullie afspraken houdt. Niet nogmaals bevestiging gaan vragen, want je hebt al door dat dat niet werkt.

Alsjeblieft zeg, nog meer volwassen relatiegedoe?
Gewoon stoppen en eens een flinke tijd lekker jong en vooral relatieloos zijn!
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
04-12-2019 00:44
Alsjeblieft zeg, nog meer volwassen relatiegedoe?
Gewoon stoppen en eens een flinke tijd lekker jong en vooral relatieloos zijn!
Als je mijn hele post had gelezen/gequote, dan heb je gezien dat ik dat ook adviseer :-) Alleen als TO wel bij zijn vriendin wil blijven, dan lijkt dit me in ieder geval een goede zaak.
Alle reacties Link kopieren
Dus de komende anderhalf jaar heeft ze eigenlijk geen tijd voor je?
En als er dan eens een uurtje voor jou overschiet is ze onhebbelijk?
Dan heb je toch al geen relatie meer?
Welke relatie?

Jij hebt een relatie.
Zij is getrouwd met haar werk / studie / bezigheid en heeft helemaal geen relatie meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven