Hechte vriendengroep met ex erbij

19-01-2018 09:18 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai viva’ers,
Dit wordt mijn eerste forum hier, maar ik heb even hulp / jullie inzichten nodig. Ik twijfelde in welke categorie ik het wilde zetten, omdat het deels gaat om de relatie die ik heb maar ook mijn eigen onzekerheid (psyche).
Sinds een jaar heb ik een hele lieve vriend. Ik ben vijf jaar vrijgezel geweest, maar nu echt toe aan settelen. Ik ben alleen niet snel verliefd en dit is de eerste man voor wie ik weer wil gaan. Echter merk ik dat ik heel blij met hem ben alleen niet met zijn bagage.
Mijn vriend heeft hiervoor 9 jaar een relatie gehad en dat is nu sinds een twee jaar uit. Echter is hij altijd goede vrienden gebleven met zijn ex, mocht ze nog steeds altijd alles lenen (zijn auto pakken, camera meenemen, etc), en bleef hij voor haar klaar staan. Iets wat hij voor zijn vrienden ook doet. Ze zagen elkaar wekelijks ivm een gezamenlijke en heel hechte vriendengroep en gingen ook geregeld samen op pad om bij te kletsen.
Jullie begrijpen het al, dit is geen ideale situatie voor als iemand een nieuwe partner krijgt. In dit geval ben ik dat. Zij was toen ik begon te daten drie maanden backpacken met vriendinnen (ook van die groep) en dat was voor mij fijn om te kunnen wennen aan het idee. Maar toen kwam ze terug. En het vervelende is dat ze mij dus echt negeerde en ik ook helemaal geen klik met haar heb. Het is een heel ander type en ik vind haar niet oprecht overkomen. Maar ik wilde niet meteen zeuren, en heb mij het eerste half jaar op de achtergrond gehouden en mijn best gedaan geen moeite te (proberen te) hebben met een ex die je zo vaak tegenkomt.
Echter lukt het mij niet meer. Mede om hoe ze (zeker in het begin) tegen mij deed. Ik vraag me dan ook direct af of zij hem niet stiekem terug wil. Dit is ook iets wat iemand uit de groep weleens bij me heeft aangekaart dat zij dat altijd heeft gedacht bij die ex. Maar goed dat zijn speculaties. Echter zit ik in een situatie waarbij ik zijn ex wel elke week tegen kom en hier steeds weer tegenop zie. Vaak skip ik dus ook uitjes, maar dat is ook niet ideaal om te blijven doen. Ik voel me alleen totaal niet op mijn gemak bij die vrienden, want het voelt voornamelijk aan als ‘hun’ en haar vrienden. Dus ik word met de maand stiller en onzekerder in die situaties.
Wat kan ik zelf het beste doen? Mijn vriend begrijpt dat het vervelend is en was de eerste die zag dat ze ook mij niet echt verwelkomde in de groep. Dit heeft hij haar ook gezegd. Waardoor zij het nu minder doet waar anderen bij zijn, maar mij soms nog wel voor anderen onopvallend steken onder water geeft.
Verder is mijn relatie met hem heerlijk. Maar ál zijn vrienden zitten in die groep en ál haar vrienden ook. Dus geen optie voor 1 vd 2 om aftand te nemen van de groep (en dat wil ik ook niet van ze vragen), maar ik blijf haar wel iedere keer weer tegenkomen en vind dat moeilijk.
En waarom ik er moeite mee heb? Deels omdat zij tegen mij niet fijn doet en ik me niet welkom voel in de groep. Blijf voor mijn idee een buitenstaander die zij liever kwijt is. En deels omdat ze een grote flirt is, heel erg op de voorgrond treed en supermooi is. Vind het moeilijk om dat te zien, want ze zijn lang bij elkaar geweest en hebben een hechte band.
Iemand tips of ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die hechte band niet accepteren, jij bent er nu en dat ze vrienden zijn ok, maar zo close hoeft nou ook weer niet.
Ik zou haar dus ook negeren en gewoon zelfverzekerd met vriend omgaan in die vriendengroep. En haar uiterlijk zegt niks, hij is al aan die kop van haar gewend. Jij hoort nu bij hem dus claim je plek in die groep.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, maar kan me voorstellen dat het vervelend is.
Ik denk dat je twee keuzes hebt: 1) accepteren 2) niet meer meegaan naar die vriendengroep.
Je vriend heeft voor jou gekozen, dat zou je toch moeten sterken als jullie met z'n allen bij elkaar zijn. Jij bent daar, omdat hij dat wil...

Neemt niet weg dat ik ook begrijp dat het vervelend is als die vriendin nog steeds bepaalde privileges heeft omdat ze ooit samen waren. Wat zegt je vriend daarvan (auto lenen enz.)?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Het lenen van spullen is al na een aantal maanden niet meer gebeurd gelukkig en ook heeft hij uit zichzelf meer afstand genomen sinds hij met mij is. Dit gebeurde niet meteen, maar wel na een paar maanden. Dat vind ik ook het fijne aan hem. Alleen nog steeds zie ik haar vaak en dat is moeilijk. Of word ik op een andere manier met haar geconfrontreerd. Ik ben sinds twee maanden bij hem gaan wonen, maar zij woont om de hoek. En ook wanneer ik vrienden uitnodig om toch die band te versterken gaat het ook heel vaak over haar. Niet door vriend zelf, maar die vrienden halen dan bijvoorbeeld vaak oude verhalen op waar zij onderdeel van is.

Zou graag mijn onzekerheid willen verminderen, want ik merk dat ik snel geneigd ben mezelf weg te cijferen en me steeds de mindere te voelen in de groep. Alsof ik voor mijn gevoel de concurrentie met haar moet aangaan om ook te worden gezien als leuk en gezellig. Dat kost een hoop energie.
Ik hoop dat je niet je zelfvertrouwen laat ondermijnen door haar. Laat je niet onzeker worden doordat je haar mooi vindt of dat ze zoveel flirt. Hun relatie was niet voor niets al langer dan een jaar over voordat jullie een relatie kregen. Ze is dus geen bedreiging.
Die steken onder water, die zijn naar, dat is echt een naar trekje van haar. Als je het durft zou het goed zijn om dat in de groep aan de kaak te stellen. Als ze het weer doet, en anderen horen die opmerking ook, dan zou je dus direct, waar die anderen ook bij zijn, kunnen vragen waarom ze zo'n opmerking maakt. Gewoon netjes vragen, niet bitchy, gewoon vriendelijk en zoals jij bent.
Goed van je vriend dat hij haar heeft aangesproken.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend, maar ik zou haar ook maar gewoon negeren en geen aandacht er aan schenken. Het kan nog best wel bijtrekken hoor. Ik zat destijds ook in een vriendengroep waar mijn ex in zat en toen hij een andere vriendin kreeg was dat ook best lastig. Ze had zelf een eigen beeld van mij gevormd waarvan ze later een keer tegen me zei dat het achteraf niet klopte. Er zijn nu flink wat jaren voorbij gegaan maar nu kunnen we het prima met elkaar vinden.

Hier was het dus andersom; ik was er eerder, zij kwam er later bij. Ik hield me op de vlakte, was ook blij voor mijn ex dat hij weer happy was maar zij was toch onzeker denk ik en roddelde veel over mij. Dat was best vervelend.
Maar ik ben mezelf gebleven en het is goed gekomen.
maleficent wijzigde dit bericht op 19-01-2018 09:37
23.83% gewijzigd
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
19-01-2018 09:31
Ik hoop dat je niet je zelfvertrouwen laat ondermijnen door haar. Laat je niet onzeker worden doordat je haar mooi vindt of dat ze zoveel flirt. Hun relatie was niet voor niets al langer dan een jaar over voordat jullie een relatie kregen. Ze is dus geen bedreiging.
Die steken onder water, die zijn naar, dat is echt een naar trekje van haar. Als je het durft zou het goed zijn om dat in de groep aan de kaak te stellen. Als ze het weer doet, en anderen horen die opmerking ook, dan zou je dus direct, waar die anderen ook bij zijn, kunnen vragen waarom ze zo'n opmerking maakt. Gewoon netjes vragen, niet bitchy, gewoon vriendelijk en zoals jij bent.
Goed van je vriend dat hij haar heeft aangesproken.
Ja dat is misschien wel een optie. Als ik het durf :-)
Ik ga eens moed proberen te verzamelen als ze het weer doet en het me echt hoog zit.
De ex van mijn vriend zit ook in onze vriendengroep. In het begin vond ik dat ook wel lastig eerlijk gezegd, vooral omdat zij mij vertelde dat ze spijt had dat ze bij hem was weggegaan. Ze waren ook nog erg close. Haar dochter kwam (en komt) hier nog over de vloer, dus had ik ook veel met haar te maken. Best ingewikkeld.

Ik bewoog me maar een beetje om haar heen bij uitjes met de vriendengroep, richtte me wat meer op de andere vrienden. Inmiddels na jaren gaat het prima hoor, we zijn nog steeds allemaal bevriend.
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
19-01-2018 09:34
Vervelend, maar ik zou haar ook maar gewoon negeren en geen aandacht er aan schenken. Het kan nog best wel bijtrekken hoor. Ik zat destijds ook in een vriendengroep waar mijn ex in zat en toen hij een andere vriendin kreeg was dat ook best lastig. Ze had zelf een eigen beeld van mij gevormd waarvan ze later een keer tegen me zei dat het achteraf niet klopte. Er zijn nu flink wat jaren voorbij gegaan maar nu kunnen we het prima met elkaar vinden.
Goed om het van de andere kant te lezen. Dus jij bent wel van mening dat je vrienden kunt blijven? Dat is ook het lastige, mijn mening is altijd geweest dat je het niet moet opzoeken en je afstand moet houden van iemand waar je zo lang verliefd op bent geweest en mee bent samen geweest. Misschien kun jij die gedachte relativeren?
Alle reacties Link kopieren
-Esmeralda- schreef:
19-01-2018 09:35
De ex van mijn vriend zit ook in onze vriendengroep. In het begin vond ik dat ook wel lastig eerlijk gezegd, vooral omdat zij mij vertelde dat ze spijt had dat ze bij hem was weggegaan. Ze waren ook nog erg close. Haar dochter kwam (en komt) hier nog over de vloer, dus had ik ook veel met haar te maken. Best ingewikkeld.

Ik bewoog me maar een beetje om haar heen bij uitjes met de vriendengroep, richtte me wat meer op de andere vrienden. Inmiddels na jaren gaat het prima hoor, we zijn nog steeds allemaal bevriend.
Maakte het jou ook onzekerder? Wel fijn om te lezen dat het met de tijd ook beter kan worden. Dat geeft al wat meer rust. Onbewust ben ik ook misschien wel bang dat er weer wat opbloeit. Mede ook omdat zij nog gevoelig voor hem lijkt te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet vrienden gebleven met mijn ex, maar we zaten wel in dezelfde vriendengroep waardoor we elkaar wel zagen op feestjes en verjaardagen.

Dat was in het begin wel lastig hoor, maar ik moet zeggen dat het nu helemaal prima gaat. We kunnen er ook wel grappen over maken als we met de hele groep samen zijn. Maar goed, het is inmiddels ook al wel 14 jaar geleden ofzo.
Stressed is just desserts spelled backwards
In die twee jaar zijn ze niet meer terug bij elkaar gekomen. En nu heeft hij jou.

Je hoeft natuurlijk niet overal mee naartoe maar ik zou me niet laten wegjagen door zijn ex. Hoe zijn de anderen tegen jou?

Concentreer je op de mensen waarmee je het wel leuk hebt en laat de ex een beetje in haar sop gaarsmoren. Ga niet in op sneren en steken onder water. Het geeft alleen maar aan dat ze jaloers is. Blijkbaar neemt ze je erg serieus als de nieuwe vriendin van haar ex.
AsianGirl1985 schreef:
19-01-2018 09:39
Maakte het jou ook onzekerder? Wel fijn om te lezen dat het met de tijd ook beter kan worden. Dat geeft al wat meer rust. Onbewust ben ik ook misschien wel bang dat er weer wat opbloeit. Mede ook omdat zij nog gevoelig voor hem lijkt te zijn.

Maar hij totaal niet voor haar. Nogmaals, ze waren al ruim een jaar niet meer samen, hij wil haar echt niet meer.


Mijn ex en ik zitten ook nog in dezelfde vriendengroep. Zijn nieuwe vriendin is een heel leuke meid (hij valt nu eenmaal op leuke vrouwen :proud: ), en het is wel eens ongemakkelijk maar we kunnen daar toch allemaal redelijk volwassen mee omgaan.


In je OP vul je heel veel in over haar, en door alles wat jij denkt dat zij voelt laat jij je onzeker maken. Zo jammer, nergens voor nodig. Ze is totaal geen bedreiging, je vriend hoeft haar niet meer en spreekt haar zelfs aan op haar negatieve gedrag.
AsianGirl1985 schreef:
19-01-2018 09:39
Maakte het jou ook onzekerder? Wel fijn om te lezen dat het met de tijd ook beter kan worden. Dat geeft al wat meer rust. Onbewust ben ik ook misschien wel bang dat er weer wat opbloeit. Mede ook omdat zij nog gevoelig voor hem lijkt te zijn.
Ja, ik werd er absoluut onzeker van in het begin. Ook omdat mijn vriend er niks van zei als ex behoorlijk aan het claimen was. Daar heb ik destijds nog 's goed ruzie over gemaakt met mijn vriend. Jouw vriend zegt gelukkig wel wat tegen haar las ik, dat is fijn.

Je moet maar zo denken dat ze al een aantal jaar geen relatie meer hebben samen. Hij is nu bij jou. Haal daar je (zelf) vertrouwen uit.
Onze beste vrienden zijn nu ook een jaar uit elkaar, na een relatie van 10 jaar. Ze zijn beiden nog een vast onderdeel van de vriendengroep en dit gaat gelukkig heel goed. Nu heeft hij sindskort een vriendin en het is zo fijn dat die combi goed gaat.
Ik merk dat zijn nieuwe vriendin ex niet als bedreiging ziet, dat maakt het zoveel makkelijker. Hier gaat t ook over “vroeger” soms, die 10 jaar kun je niet negeren.
Maar haar (nieuwe vriendin) zelfverzekerde houding zorgt ervoor dat dit ook gewoon kan.

Dus meid, ik zou als ik jou was mezelf goed realiseren dat hij voor JOU kiest, ze al 2(!) jaar niet meer samen zijn en er is dus geen reden waarom jij je onzeker zou moeten voelen
Alle reacties Link kopieren
Pas op dat je niet in een neerwaartse spiraal komt: jij voelt je niet fijn in de groep> je trekt je terug> zij nemen meer afstand etc etc.

Ik denk dat je het nog tijd moet geven, in zo`n hechte vriendenclub zal het wat langer duren voordat ook jij er helemaal bij hoort. Omzeil haar een beetje en probeer je eigen plek in de groep te vinden. Onzeker over haar hoef je volgens mij niet te zijn, jouw vriend heeft duidelijk voor jou gekozen!
Wat vervelend. Ik zou haar zoals anderen hier adviseren wat meer negeren en je vooral richten op de vrienden waar je wel een klik mee hebt. Zit er een leuk iemand bij?
En als je een keer geen zin hebt om te gaan, gewoon niet doen.
Marana geeft al terecht aan dat die steken onder water een vervelend trekje is. Voor mij is dat gedrag een vorm van onvrede want waarom zou ze dat nodig hebben? Maar dat is haar probleem. Lekker bij haar laten.
Ik herken steken onder water een beetje van de zus van mijn vriend. Ze doet het inmiddels bijna niet meer en we kunnen het prima vinden maar ik kies zelf m'n momenten uit wanneer ik haar wil zien. Bij haar was het een uiting van onvrede, jaloezie, aandacht etc. Nou heb ik met de jaren ook wat meer tabak aan wat mensen van mij zouden kunnen vinden. Dat scheelt een hoop energie en blijkbaar kom ik daardoor ook zekerder over (voel dat ook zo). Je vriend kiest voor jou omdat hij jouw leuk vind.
anoniem_362505 wijzigde dit bericht op 19-01-2018 10:08
Reden: Lijkt me duidelijk.
0.37% gewijzigd
AsianGirl1985 schreef:
19-01-2018 09:36
Goed om het van de andere kant te lezen. Dus jij bent wel van mening dat je vrienden kunt blijven? Dat is ook het lastige, mijn mening is altijd geweest dat je het niet moet opzoeken en je afstand moet houden van iemand waar je zo lang verliefd op bent geweest en mee bent samen geweest. Misschien kun jij die gedachte relativeren?

Ik denk dat je uitgangspunt hierin verkeerd is. Juist als exen nog prima met elkaar om kunnen gaan, is het geen bedreiging. En dan hoef je dus ook geen afstand te houden. Soms is de liefde gewoon over. Als er nog dingen sudderen, woede is, is het nog niet over. Een man die alleen maar negatief over z'n ex doet, dat vind ik juist een alarmbel.

Hier heeft de ex misschien nog wel gevoelens, maar pas op dat je dat niet inkleurt door je eigen onzekerheid. Wat iemand anders ook al schreef: blijkbaar neemt ze jullie relatie erg serieus. Dus met je vriend zit het wel goed. Misschien moet ze ook gewoon wennen aan het feit dat ze niet meer de belangrijkste in z'n leven is.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal. Voel me wel gesterkt door de reacties :-)
Gayacat schreef:
19-01-2018 09:49

Ik herken steken onder water een beetje van de zus van mijn broer. Ze doet het inmiddels bijna niet meer en we kunnen het prima vinden maar ik kies zelf m'n momenten uit wanneer ik haar wil zien. Bij haar was het een uiting van onvrede, jaloezie, aandacht etc. Nou heb ik met de jaren ook wat meer tabak aan wat mensen van mij zouden kunnen vinden. Dat scheelt een hoop energie en blijkbaar kom ik daardoor ook zekerder over (voel dat ook zo). Je vriend kiest voor jou omdat hij jouw leuk vind.

...Je eigen zus dus..? Of jezelf? :nut:
MarindaH schreef:
19-01-2018 10:05
...Je eigen zus dus..?
Nog niet helemaal wakker....zus van vriend :D
Alle reacties Link kopieren
je niet laten wegjagen door zijn ex, maar ik zou ook gewoon je eigen leven/vrienden behouden, zorg dat je niet elk week mee gaat/hoef..
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
19-01-2018 10:03
Ik denk dat je uitgangspunt hierin verkeerd is. Juist als exen nog prima met elkaar om kunnen gaan, is het geen bedreiging. En dan hoef je dus ook geen afstand te houden. Soms is de liefde gewoon over. Als er nog dingen sudderen, woede is, is het nog niet over. Een man die alleen maar negatief over z'n ex doet, dat vind ik juist een alarmbel.

Hier heeft de ex misschien nog wel gevoelens, maar pas op dat je dat niet inkleurt door je eigen onzekerheid. Wat iemand anders ook al schreef: blijkbaar neemt ze jullie relatie erg serieus. Dus met je vriend zit het wel goed. Misschien moet ze ook gewoon wennen aan het feit dat ze niet meer de belangrijkste in z'n leven is.
Daar heb je inderdaad twee hele goede punten.
Altijd fijn als anderen je ogen kunnen openen met dit soort scherpe opmerkingen.

Zijn er mensen die nog tips hebben om wat meer van de onzekerheid af te komen? Ik voel me sowieso snel minder tov andere mensen. Dit heb ik in meer situaties en dus al helemaal als het gaat om een ex. Bepaalde boeken? Of een bepaalde therapie? Alle tips zijn welkom! Rationeel weet ik dat ik inderdaad me zeker moet voelen door vriend en dat men ons echt niet gaat vergelijken en ik vooral zelf die 'concurrentie' voel (en zij ook wellicht). Alleen mijn gevoel is zo moeilijk te sturen.
Steken onder water geven is een nare karaktertrek. Daar zinkt haar mooie uiterlijk bij in het niet. Die vrienden zullen ook merken dat ze dat doet. Het is voor anderen ook niet aangenaam ook al zijn ze allang bevriend. Ik zou proberen er boven te staan. Jij hebt sneren niet nodig om je beter te voelen. Dat heb je ook op haar voor.

Verder : Claim je positie ! En als je je onzeker voelt, bluf dan gewoon. Het helpt. :-) succes.
Alle reacties Link kopieren
Oh help wat een situatie. Ik zou er absoluut niet mee om kunnen gaan. Heb ook zoiets bij de hand gehad in een veel mildere vorm. Het bleef altijd een struggle om er maar zo goed mogelijk mee om te gaan, altijd maar accepteren (vooral ook mijn eigen gevoelens van onzekerheid) het bleef een soort van vechten tegen mijn eigen gevoel. Altijd maar weer begrip opbrengen voor iedereen.

Kortom; een leven zonder die ex erbij is veel simpeler en veel relaxter. Tuurlijk kun je niet altijd alles hebben en er zullen altijd dingen zijn die zich onverwachts aandienen. Wat wil jouw vriend nu eigenlijk? Een leven met jou en vrienden ernaast, of een leven met vrienden en jou ernaast?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven