Hechte vriendengroep met ex erbij

19-01-2018 09:18 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai viva’ers,
Dit wordt mijn eerste forum hier, maar ik heb even hulp / jullie inzichten nodig. Ik twijfelde in welke categorie ik het wilde zetten, omdat het deels gaat om de relatie die ik heb maar ook mijn eigen onzekerheid (psyche).
Sinds een jaar heb ik een hele lieve vriend. Ik ben vijf jaar vrijgezel geweest, maar nu echt toe aan settelen. Ik ben alleen niet snel verliefd en dit is de eerste man voor wie ik weer wil gaan. Echter merk ik dat ik heel blij met hem ben alleen niet met zijn bagage.
Mijn vriend heeft hiervoor 9 jaar een relatie gehad en dat is nu sinds een twee jaar uit. Echter is hij altijd goede vrienden gebleven met zijn ex, mocht ze nog steeds altijd alles lenen (zijn auto pakken, camera meenemen, etc), en bleef hij voor haar klaar staan. Iets wat hij voor zijn vrienden ook doet. Ze zagen elkaar wekelijks ivm een gezamenlijke en heel hechte vriendengroep en gingen ook geregeld samen op pad om bij te kletsen.
Jullie begrijpen het al, dit is geen ideale situatie voor als iemand een nieuwe partner krijgt. In dit geval ben ik dat. Zij was toen ik begon te daten drie maanden backpacken met vriendinnen (ook van die groep) en dat was voor mij fijn om te kunnen wennen aan het idee. Maar toen kwam ze terug. En het vervelende is dat ze mij dus echt negeerde en ik ook helemaal geen klik met haar heb. Het is een heel ander type en ik vind haar niet oprecht overkomen. Maar ik wilde niet meteen zeuren, en heb mij het eerste half jaar op de achtergrond gehouden en mijn best gedaan geen moeite te (proberen te) hebben met een ex die je zo vaak tegenkomt.
Echter lukt het mij niet meer. Mede om hoe ze (zeker in het begin) tegen mij deed. Ik vraag me dan ook direct af of zij hem niet stiekem terug wil. Dit is ook iets wat iemand uit de groep weleens bij me heeft aangekaart dat zij dat altijd heeft gedacht bij die ex. Maar goed dat zijn speculaties. Echter zit ik in een situatie waarbij ik zijn ex wel elke week tegen kom en hier steeds weer tegenop zie. Vaak skip ik dus ook uitjes, maar dat is ook niet ideaal om te blijven doen. Ik voel me alleen totaal niet op mijn gemak bij die vrienden, want het voelt voornamelijk aan als ‘hun’ en haar vrienden. Dus ik word met de maand stiller en onzekerder in die situaties.
Wat kan ik zelf het beste doen? Mijn vriend begrijpt dat het vervelend is en was de eerste die zag dat ze ook mij niet echt verwelkomde in de groep. Dit heeft hij haar ook gezegd. Waardoor zij het nu minder doet waar anderen bij zijn, maar mij soms nog wel voor anderen onopvallend steken onder water geeft.
Verder is mijn relatie met hem heerlijk. Maar ál zijn vrienden zitten in die groep en ál haar vrienden ook. Dus geen optie voor 1 vd 2 om aftand te nemen van de groep (en dat wil ik ook niet van ze vragen), maar ik blijf haar wel iedere keer weer tegenkomen en vind dat moeilijk.
En waarom ik er moeite mee heb? Deels omdat zij tegen mij niet fijn doet en ik me niet welkom voel in de groep. Blijf voor mijn idee een buitenstaander die zij liever kwijt is. En deels omdat ze een grote flirt is, heel erg op de voorgrond treed en supermooi is. Vind het moeilijk om dat te zien, want ze zijn lang bij elkaar geweest en hebben een hechte band.
Iemand tips of ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
19-01-2018 09:34
Vervelend, maar ik zou haar ook maar gewoon negeren en geen aandacht er aan schenken. Het kan nog best wel bijtrekken hoor. Ik zat destijds ook in een vriendengroep waar mijn ex in zat en toen hij een andere vriendin kreeg was dat ook best lastig. Ze had zelf een eigen beeld van mij gevormd waarvan ze later een keer tegen me zei dat het achteraf niet klopte. Er zijn nu flink wat jaren voorbij gegaan maar nu kunnen we het prima met elkaar vinden.

Hier was het dus andersom; ik was er eerder, zij kwam er later bij. Ik hield me op de vlakte, was ook blij voor mijn ex dat hij weer happy was maar zij was toch onzeker denk ik en roddelde veel over mij. Dat was best vervelend.
Maar ik ben mezelf gebleven en het is goed gekomen.
Dit is dan wel weer heel mooi. Zo kan het natuurlijk ook.
Alle reacties Link kopieren
Nochtans kan het wel, een leven met een ex in het plaatje. Hier al wel meer dan 10 jaar geleden. maar mijn man, ikzelf en mijn ex hebben dezelfde vriendenkring, sportclub, ... Mijn man en ex zijn zelfs betere vrienden. ik kan het goed vinden met zijn nieuwe vriendin en mijn man en ex gaan vaak samen iets drinken. We zijn ook al samen op vakantie gegaan.
In het begin was het idd wat lastig. hoe gedraag ik me in het bijzijn van mijn ex? Maar daar is iedereen wat ingerold doorheen de tijd.
Richt je voorlopig idd op enkele andere mensen in de kring. bouw daar de vriendschappen eerst mee uit. bij ons was die vriendenkring er natuurlijk al voor alle drie. en na verloop van tijd zal het met die ex misschien ook wat vlotter gaan. Maar ik zou wel vermijden om uitjes te skippen vanwege haar. veel succes.
Alle reacties Link kopieren
Tja zelfde situatie hier ongeveer, vriend heeft een hechte vriendengroep en zijn ex zit er ook in. Vriend en ik zijn nu 2 jaar samen, vanaf het begin heeft ze me straal genegeerd, roddelde ze over me en stond ze wel leuk te doen tegen vriend. Dat wringt echt, soms nog steeds! Ook al weet ik wel dat mijn vriend hartstikke gek is op me. Ik ben niet onzeker, maar voel me toch een beetje gekwetst of zo, dat het niet 'normaal' kan. Dat we niet normaal kunnen praten. Heb haar wel eens gevraagd of alles wel oké was en of we er samen even over konden praten, maar dat wilde ze niet en er was zogezegd niks aan de hand. Ik had het liever uitgesproken zodat we in ieder geval normaal kunnen doen, we hoeven echt geen beste vriendjes te worden..

Stom is dat he, dat ik er zo mee zit. Ik vind het ook nog steeds niet helemaal prettig om naar de groep te gaan en ja, ik zie iedereen ook erg vaak (veel verjaardagen enzo). Verder is iedereen echt heel vriendelijk, ook al heb ik niet per se een klik met zijn vrienden verder. Ik volg dit topic dus ook, want zo nu en dan doet het op de een of andere manier toch een beetje pijn, dat het op deze manier moet. Ik ben al geen ster met grote groepen. Ik zou me graag beter om mijn gemak willen voelen daar..
Alle reacties Link kopieren
konijntje123 schreef:
19-01-2018 10:44
Tja zelfde situatie hier ongeveer, vriend heeft een hechte vriendengroep en zijn ex zit er ook in. Vriend en ik zijn nu 2 jaar samen, vanaf het begin heeft ze me straal genegeerd, roddelde ze over me en stond ze wel leuk te doen tegen vriend. Dat wringt echt, soms nog steeds! Ook al weet ik wel dat mijn vriend hartstikke gek is op me. Ik ben niet onzeker, maar voel me toch een beetje gekwetst of zo, dat het niet 'normaal' kan. Dat we niet normaal kunnen praten. Heb haar wel eens gevraagd of alles wel oké was en of we er samen even over konden praten, maar dat wilde ze niet en er was zogezegd niks aan de hand. Ik had het liever uitgesproken zodat we in ieder geval normaal kunnen doen, we hoeven echt geen beste vriendjes te worden..

Stom is dat he, dat ik er zo mee zit. Ik vind het ook nog steeds niet helemaal prettig om naar de groep te gaan en ja, ik zie iedereen ook erg vaak (veel verjaardagen enzo). Verder is iedereen echt heel vriendelijk, ook al heb ik niet per se een klik met zijn vrienden verder. Ik volg dit topic dus ook, want zo nu en dan doet het op de een of andere manier toch een beetje pijn, dat het op deze manier moet. Ik ben al geen ster met grote groepen. Ik zou me graag beter om mijn gemak willen voelen daar..

Hier één en al erkenning. Bij mij roddelt ze inderdaad ook over me heb ik al van een aantal mensen gehoord.En als ze mij weer negeert, maar vervolgens wel met vriend steeds staat te lachen steekt dat bij mij ook wel. Ik hoop echt dat dit met de tijd verbetert,

Is het bij jou wel minder geworden konijntje123?
Alle reacties Link kopieren
AsianGirl1985 schreef:
19-01-2018 10:54
Hier één en al erkenning. Bij mij roddelt ze inderdaad ook over me heb ik al van een aantal mensen gehoord.En als ze mij weer negeert, maar vervolgens wel met vriend steeds staat te lachen steekt dat bij mij ook wel. Ik hoop echt dat dit met de tijd verbetert,

Is het bij jou wel minder geworden konijntje123?
Sinds dat ze een poosje een relatie heeft gehad met iemand anders, praat ze wel gelukkig. Maar niet erg van harte. Ik heb wel geleerd dat wat meer los te laten, maar echt prettig voel ik me nog altijd niet helaas. Ik hoop dat het wel beter wordt. Ik hoop ook dat dat bij jou sneller gaat dan bij mij ;)
Backpack10 schreef:
19-01-2018 10:29
Wat wil jouw vriend nu eigenlijk? Een leven met jou en vrienden ernaast, of een leven met vrienden en jou ernaast?


Wat een belachelijk idee dat hij daartussen zou moeten kiezen. Waarom kan het niet samen?
AsianGirl1985 schreef:
19-01-2018 10:54
Hier één en al erkenning. Bij mij roddelt ze inderdaad ook over me heb ik al van een aantal mensen gehoord.En als ze mij weer negeert, maar vervolgens wel met vriend steeds staat te lachen steekt dat bij mij ook wel. Ik hoop echt dat dit met de tijd verbetert,

Is het bij jou wel minder geworden konijntje123?


Dat geroddel, daar moet je boven staan. Laat je niet verleiden om terug te roddelen over haar. Roddelen en jou negeren en steken onder water geven, als ze daarmee door blijft gaan gaat de rest haar dat vanzelf een keer kwalijk nemen, zulke stokers zijn namelijk in geen enkele vriendengroep fijn.
Dat ze eerst jou negeert en dan lacht met je vriend heeft verder niets met jou te maken he, besef dat goed.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
19-01-2018 11:08
Dat geroddel, daar moet je boven staan. Laat je niet verleiden om terug te roddelen over haar. Roddelen en jou negeren en steken onder water geven, als ze daarmee door blijft gaan gaat de rest haar dat vanzelf een keer kwalijk nemen, zulke stokers zijn namelijk in geen enkele vriendengroep fijn.
Dat ze eerst jou negeert en dan lacht met je vriend heeft verder niets met jou te maken he, besef dat goed.

Dat klopt inderdaad. Heb je gelijk in. Wel maakt het me toch wat jaloers als ik dan zie dat vriend het ook gezellig heeft met haar, terwijl ze vervelend doet tegen mij. Maar ik weet dat dit iets is waar ik boven moet staan en hij voor mij gaat, en het me dus niet moet raken. Maar stiekem (en dat is heel kinderachtig ook) heb ik liever dat hij haar ook net zo gaat negeren als zij mij negeert. Erg hè? :P
Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat je er steeds bij bent in zijn vriendengroep. Laat je vriend lekker met zijn vriendengroep uitgaan en jij met je eigen.
Ik heb ook een vriendengroep die elkaar al heel lang kent, en het is gewoon irritant als een vriend of vriendin van iemand in die groep maar óveral en áltijd bij moet zijn. Dat verandert de groepsdynamiek ten nadele.
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
19-01-2018 11:45
Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat je er steeds bij bent in zijn vriendengroep. Laat je vriend lekker met zijn vriendengroep uitgaan en jij met je eigen.
Ik heb ook een vriendengroep die elkaar al heel lang kent, en het is gewoon irritant als een vriend of vriendin van iemand in die groep maar óveral en áltijd bij moet zijn. Dat verandert de groepsdynamiek ten nadele.
Hangt echt af van de vriendengroep. Groep van vriend is een grote groep van stelletjes, dus dan wordt er wel naar gevraagd waarom ik er niet ben (als ik dus zelf ergens anders iets te doen heb). Mijn vrienden zijn daar wat losser in en vriend gaat vaak niet mee naar mijn vrienden.

Pff ja zo herkenbaar allemaal to! Ik denk dat het beste is om dingen gewoon te laten voor wat ze zijn en je er niet te veel van aan te trekken en te focussen op de mensen die wel leuk zijn... maar het is vervelend om zo'n 'roze olifant' in de kamer te hebben. Iedereen weet dat het er is en het wordt allemaal krampachtig genegeerd. Maar ja, wat doe je er aan..
Lastige situatie. Je kan je vriend niet verbieden met haar om te gaan, maar je kan wel tegen hem zeggen dat je nu al meerdere keren van verschillende mensen gehoord heb dat ze over je roddelt en wat dat met jou doet. Ik ga er vanuit dat jouw welbehagen toch wel belangrijk voor hem is.

Daarnaast vind ik je vriend hele dubbele signalen naar jullie beide toe geven.
De relatie met zijn ex is verbroken dus zij hoeft geen groot deel van zijn leven meer uit te maken, en nu hij een nieuwe partner heeft al helemaal niet meer. Als hij haar al wekelijks ziet door het samenzijn van de vriendengroep dan zou het niet nodig moeten zijn dat ze ook nog vaak samen afspreken. Dan ontstaat er voor jou ook direct ruimte om 1 op 1 af te spreken en voel je je niet haast verplicht om mee te gaan naar de groep.

Vrouwen die jaloers zijn zou ik voor uitkijken. Als het volledig vriendschappelijk zou zijn had ze niet zo'n vendetta tegen je gevoerd maar je met open armen ontvangen omdat ze blij is dat haar ex weer opnieuw het geluk heeft gevonden. Juist daarom is het belangrijk dat je vriend haar nog een keer subtiel duidelijk maakt dat hij door is gegaan met zijn leven, en dat nu hij als eerste een nieuwe partner heeft de oude situatie van elkaar meerdere keren per week zien in het verleden ligt. Ze heeft geluk dat het nog zo lang heeft geduurd voordat hij een nieuwe vriendin kreeg. Dat is voor jou overigens positief nieuws, de kans dat hij de break up verwerkt heeft is daardoor erg groot.
Alle reacties Link kopieren
En ga zoveel mogelijk met je vriend alleen ook leuke dingen doen. Waarom zoveel met die vriendengroep? En zijn er daar ook die net een nieuwe partner hebben? Hoe worden die in die groep ontvangen? En vergeet je eigen vriendinnen/vrienden niet!
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
Alle reacties Link kopieren
LiveLoveLaugh2 schreef:
19-01-2018 12:54
Lastige situatie. Je kan je vriend niet verbieden met haar om te gaan, maar je kan wel tegen hem zeggen dat je nu al meerdere keren van verschillende mensen gehoord heb dat ze over je roddelt en wat dat met jou doet. Ik ga er vanuit dat jouw welbehagen toch wel belangrijk voor hem is.

Daarnaast vind ik je vriend hele dubbele signalen naar jullie beide toe geven.
De relatie met zijn ex is verbroken dus zij hoeft geen groot deel van zijn leven meer uit te maken, en nu hij een nieuwe partner heeft al helemaal niet meer. Als hij haar al wekelijks ziet door het samenzijn van de vriendengroep dan zou het niet nodig moeten zijn dat ze ook nog vaak samen afspreken. Dan ontstaat er voor jou ook direct ruimte om 1 op 1 af te spreken en voel je je niet haast verplicht om mee te gaan naar de groep.

Vrouwen die jaloers zijn zou ik voor uitkijken. Als het volledig vriendschappelijk zou zijn had ze niet zo'n vendetta tegen je gevoerd maar je met open armen ontvangen omdat ze blij is dat haar ex weer opnieuw het geluk heeft gevonden. Juist daarom is het belangrijk dat je vriend haar nog een keer subtiel duidelijk maakt dat hij door is gegaan met zijn leven, en dat nu hij als eerste een nieuwe partner heeft de oude situatie van elkaar meerdere keren per week zien in het verleden ligt. Ze heeft geluk dat het nog zo lang heeft geduurd voordat hij een nieuwe vriendin kreeg. Dat is voor jou overigens positief nieuws, de kans dat hij de break up verwerkt heeft is daardoor erg groot.
Ja wellicht is het wel goed dat hij dat nog een keer laat weten. Hij geeft nu geen dubbele signalen meer af, maar ik ben het met je eens dat hij dit voorheen wel deed. Nu spreekt hij ook niet meer 1-op-1 af (of heeft dat de afgelopen maanden in ieder geval niet meer gedaan). Snap wel dat zij wellicht hoop is blijven houden, juist door het vele contact voorheen en de 'privileges'. Terwijl het van zijn kant juist kon, omdat bij hem het gevoel helemaal weg is. Het kwam bij mij ook oven als een te hechte vriendschap met nog wat losse eindjes. Gelukkig is hij daar nu wel duidelijker in.
Alle reacties Link kopieren
Javier schreef:
19-01-2018 13:13
En ga zoveel mogelijk met je vriend alleen ook leuke dingen doen. Waarom zoveel met die vriendengroep? En zijn er daar ook die net een nieuwe partner hebben? Hoe worden die in die groep ontvangen? En vergeet je eigen vriendinnen/vrienden niet!
Bedankt voor de tips!
Hoe is het contact tussen jou en je vriend als zijn ex erbij is ? Zijn jullie overduidelijk een stel ? Af en toe een arm om elkaar heen of een kus of knuffel ? Of is er afstand ? Als er afstand is zou ik daar iets aan doen. Laat zien dat je samen bent.
Hoe is het contact tussen jou vriend en zijn ex ? Staan ze dicht bij elkaar, wordt er geknuffeld ? Zijn er onderonsjes terwijl jij aan de andere kant van de kamer staat bijvoorbeeld ? Probeert ze je vriend voor zichzelf te claimen als de groep bij elkaar is ? Als dat het geval is zou ik daar met mijn vriend over praten. Het is dan asn hem om wat meer afstand te houden van haar.
Laat je iig niet verleiden mee te doen met roddelen. Wees lekker jezelf, doe gewoon normaal tegen haar en laat haar verder lekker. Ga mee als je zin hebt en een keer niet, ook prima. Het houdt het snelst op als jij er niet van onder de indruk bent.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem2017 schreef:
19-01-2018 14:28
Hoe is het contact tussen jou en je vriend als zijn ex erbij is ? Zijn jullie overduidelijk een stel ? Af en toe een arm om elkaar heen of een kus of knuffel ? Of is er afstand ? Als er afstand is zou ik daar iets aan doen. Laat zien dat je samen bent.
Hoe is het contact tussen jou vriend en zijn ex ? Staan ze dicht bij elkaar, wordt er geknuffeld ? Zijn er onderonsjes terwijl jij aan de andere kant van de kamer staat bijvoorbeeld ? Probeert ze je vriend voor zichzelf te claimen als de groep bij elkaar is ? Als dat het geval is zou ik daar met mijn vriend over praten. Het is dan asn hem om wat meer afstand te houden van haar.

Goede vraag. Soms wel onderonsjes. Geen knuffelen voor zover ik weet.. Ik ga er eens op letten.

Mijn vriend doet wel gewoon normaal tegen mij als ze er bij is en geeft me gerust een kus.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens met het bericht van EngeLiene hierboven.
Het feit dat ze roddelt, je negeert, etc. getuigt van onzekerheid en frustratie vanuit haar kant, anders doe je zoiets niet. Zie het dus vooral maar als een zwakte van haar, en probeer er echt boven te gaan staan door normaal, respectvol en vriendelijk tegen haar te doen en vooral niet mee te gaan in geroddel. Dan houdt ze tzt echt wel op hoor. Als je haar negatieve gedrag niet voedt, dan stopt het vanzelf. Wanneer ze echt te ver gaat met opmerkingen zou je er op een rustige manier iets van kunnen zeggen.
Ik weet het hoor, makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer jezelf hier regelmatig aan te herinneren, dan zal je vanzelf zien: oefening baart kunst. Je vriend kiest voor jou, koester dat. Kies ervoor of je te focussen op de dingen in het leven waar je dankbaar voor bent, zoals jullie liefde, jullie huis, etc., en negeer zaken die energie slurpen, zoals dit. Verder, je kan inderdaad ook voorstellen om vaker iets met zn tweeën te gaan doen of met jouw vrienden, het hoeft niet altijd met zijn vriendengroep toch?

Succes! Hoop dat je over een tijdje wat zekerder naar jezelf en jullie relatie kan kijken!
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat ik zou doen? En dat is heel erg moeilijk omdat je zo onzeker bent. Maar je hoeft er 1x doorheen en dan is het over: Ik zou met haar een gesprek aan gaan. Dat jij en vriend al een jaar samen zijn en dat je nog steeds het gevoel hebt niet door haar geaccepteerd te worden. Dat je dat vervelend vind, omdat jij nu een heel belangrijke plek in neemt in het leven van je vriend en daardoor ook de vriendengroep.
Alle reacties Link kopieren
Haha, dat wilde ik net nog toevoegen aan mijn bericht Asinum : )
Je kan ook gewoon eens vragen of ze met je koffie wil drinken of een biertje wil drinken. Dan kan je het eens rustig aangeven dat je het gevoel hebt dat ze je niet zo mag en dat het je een vervelend gevoel geeft dat ze dingen over je zegt tegen anderen. Je kan gewoon eens vragen wat de reden daarvoor is, zonder je aanvallend op te stellen. En aangeven dat je het liefst gewoon normaal en vriendelijk met elkaar zou omgaan, zonder competitie of jaloezie.

Ik denk dat je al heel wat kan bereiken door gewoon eens met zn tweeën rustig te praten.
Alle reacties Link kopieren
Is het een idee als jouw vriend en zijn ex weer een onderonsje hebben er eens bij te gaan staan en zeggen dat je er moeite mee hebt dat ze zo tegen je doet, en wat julie er eventueel aan zouden kunnen doen?
Mijn eerste gedachte was ook: Waarom elke week mee naar zijn vriendengroep?
Alle reacties Link kopieren
coolpack2 schreef:
19-01-2018 15:37
Mijn eerste gedachte was ook: Waarom elke week mee naar zijn vriendengroep?

Ik ga ook zeker niet iedere week mee, maar soms ontkom ik het niet aan als er belangrijke dagen en verjaardagen zijn en mijn vriend het leuk vind als ik er bij ben. Laten we zeggen dat ik er zeker 1 van de 3 niet bij ben, omdat ik iets anders te doen heb of de behoefte niet voel om mee te gaan.

Ieder een eigen leven leiden is zeker belangrijk :)
Alle reacties Link kopieren
Tistochwat schreef:
19-01-2018 15:25
Haha, dat wilde ik net nog toevoegen aan mijn bericht Asinum : )
Je kan ook gewoon eens vragen of ze met je koffie wil drinken of een biertje wil drinken. Dan kan je het eens rustig aangeven dat je het gevoel hebt dat ze je niet zo mag en dat het je een vervelend gevoel geeft dat ze dingen over je zegt tegen anderen. Je kan gewoon eens vragen wat de reden daarvoor is, zonder je aanvallend op te stellen. En aangeven dat je het liefst gewoon normaal en vriendelijk met elkaar zou omgaan, zonder competitie of jaloezie.

Ik denk dat je al heel wat kan bereiken door gewoon eens met zn tweeën rustig te praten.

Ik denk dat dit inderdaad een goed idee kan zijn. Ben ik bang haha :P

Wel iets waar ik ECHT tegenop zou zien, maar wellicht goed om te doen.
Alle reacties Link kopieren
Edit: elke week tegenkomen is incl. de awkward supermarkt ontmoetingen :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven