Heel ongemakkelijk gevoel bij mannelijke collega

27-02-2021 22:46 117 berichten
Hoi allemaal,

ik ben heel tevreden met mijn werk. Maar laatst kreeg ik ineens te maken met een situatie waarvan ik niet goed weet wat ik ermee moet en ik voel me sindsdien ongemakkelijk.

Het zit zo dat we een online meeting hadden met ons team van 15 mensen. De vergadering begon en ik notulen vaak. 1 collega met een best hoge functie waar iedereen tegenop kijkt, had een vraag en de leidinggevende zei dat ik daar wel antwoord op kon geven, 'omdat je mij altijd alles kan vragen'. Dus die collega vroeg ineens: 'wat heb je aan?'. echt heel genant, waar iedereen bij was. Ik stond perplex en stamelde iets, terwijl ik de helft van de collega's op beeldscherm zag lachen, en de andere helft raar zag kijken.

Ik voelde me vooral heel stom, ook al was het misschien een grap.
Maar sindsdien weet ik niet goed meer hoe ik tegen die collega moet doen. Het is natuurlijk geen seksuele intimidatie maar wel heel vervelend. En ik vroeg me ook af waarom hij zo'n grap maakt. Doet hij het om me voor schut te zetten? of probeert hij te laten zien dat hij me wel knap vind? ik weet het niet.
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
28-02-2021 09:06
Het is 2021. Die domme, zogenaamde ‘mannenhumor’ is niet oké in een professionele werkomgeving. Niemand zou dit trouwens tegen een man zeggen.
Dat jij het ook zou kunnen zeggen maakt het niet oké.
Nou, dan mag je me voortaan ‘Niemand’ noemen. In deze tijd van thuiswerken en zoomen is dit toch echt geen rare vraag. In ons wekelijks overleg wordt sit regelmatig gevraagd en af en toe worden zelfs daardoor bewust de meest creatieve ‘thuisbroeken’ geshowt.
Is het heel grappig? Niet echt, maar gezien de ongemakkelijkheid en het wennen aan thuiswerken niet heel vreemd om er eens een flauwe grap in te gooien.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Hexopbezemsteel schreef:
28-02-2021 09:41
Sterker nog: ik heb het mijn collega letterlijk gevraagd. Wat heb jij aan vandaag? Joggingbroek? Waarop hij zijn been optilde voor de camera en inderdaad zijn joggingbroek en gympen liet zien. In een overleg.
Je bent gebrainwashed door het patriachaat! Mannenhumor! Problematisch! Word woke
Alle reacties Link kopieren
Dat je soms niet scherp genoeg bent om iemand van repliek te dienen en meteen duidelijk te maken dat het niet gewenst is - dat kan. Is misschien wel te oefenen, maar hoef je jezelf niet kwalijk te nemen. Zie het dan als wat het was; een stomme opmerking die je niet kan waarderen, zonder dat het wat over jou zegt. Ik zou zoiets (als vrouw) er ook uit hebben kunnen flappen, maar zou me achteraf heel rot voelen als ik erover nagedacht had of iemand me erop wees dat jij dat niet zo fijn vond. Waarschijnlijk zou ik dan zelfs mijn excuses aanbieden omdat het zo echt niet bedoeld was.

Wat ik wel heel bijzonder vind is dat je dan vervolgens je gaat druk maken of hij je knap vindt. Wat is dát voor seksistische gedachte. Je bent er om te werken. Dan wil je aangesproken worden op je aanpak, je resultaten, de manier waarop je dingen doet of zegt. Of je knap bent doet er totaal niet toe. Je zorgen maken of iemand je knap vindt degradeert je tot iemand die er voor het uiterlijk zit. En van die gedachte willen we nou net af.

Tenzij je verliefd op hem bent en je afvraagt of hij dat ook is. Maar benoem dat dan ipv zemelen over of iemand je knap vindt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel gek dat dit onder Relaties staat en niet op de pijler Werk en Studie.
Wat kunnen we daar achter zoeken?
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
28-02-2021 09:06
Het is 2021. Die domme, zogenaamde ‘mannenhumor’ is niet oké in een professionele werkomgeving. Niemand zou dit trouwens tegen een man zeggen.
Dat jij het ook zou kunnen zeggen maakt het niet oké.
Dat jij het niet ok vindt maakt het niet niet ok.
Ik ben in deze niemand.
Alle reacties Link kopieren
Hexopbezemsteel schreef:
28-02-2021 09:35
Als een collega die normaal altijd casual gekleed is ineens in pak verschijnt, vraag ik wel eens of hij gaat trouwen.

En onlangs in een on line overleg hebben we een heel gesprek gehad over trainingspakken in relatie tot thuiswerken, omdat mijn collega (man) in zijn joggingbroek voor de webcam zat. De dagen daarna vroeg iedereen constant wat hij vandaag aan had.

Ik heb ook wel eens mijn trainingsbroek laten zien, of gezegd dat ik in trainingsbroek was die dag. We maken opmerkingen over (corona)kapsels, (beeldscherm)brillen, etc etc etc. Mijn team bestaat voor het grootste deel uit mannen.

Niet iedere opmerking over kleding of uiterlijk hoeft ongepast of seksistisch te zijn. Het is ook niet altijd foute mannenhumor en de intentie is niet altijd denigrerend.

Tegelijk kan een opmerking ook gewoon verkeerd vallen natuurlijk. Want dat een ander het niet ervaart als vervelend wil niet zeggen dat jij het niet zo mag ervaren.

Als het vaak gebeurt of je zit er echt mee, dan lijkt het mij verstandig dat je er iets van zegt.
100% dit. Tijdens het thuiswerken regelmatig mijn Corona-proof outfit moeten showen, net als mijn collega’s. En kapsels worden ook uitvoerig besproken tijdens de meetings. Overigens is dat bij ons niet alleen tijdens de Corona thuiswerkperiode. Ook op kantoor heb ik wel eens aan een collega gevraagd of hij die ochtend in de verkleedton was gevallen. En die collega maakt op zijn beurt ook wel eens een grap over mijn kleding.

Zolang het over een weer gaat en geen gemene ondertoon heeft maakt het mijn dag een stuk leuker. Ik ben blij dat bij ons op kantoor niet alles zo stijfjes is en er niet zo op word gelet of een opmerking misschien niet politiek correct is. Ik werk fulltime en zit toch 40 uur per week met collega’s opgescheept. Een beetje kantoorhumor helpt mij de dag door komen.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
28-02-2021 10:01
Ik vind het wel gek dat dit onder Relaties staat en niet op de pijler Werk en Studie.
Wat kunnen we daar achter zoeken?
Scherp!
Alle reacties Link kopieren
Annavanderwerff schreef:
27-02-2021 22:46
1 collega met een best hoge functie waar iedereen tegenop kijkt,
Hier begint het mee. Een organisatie waar tegen bepaalde mensen tegenop gekeken wordt / tegenop gekeken moet worden is in de basis al toxic. Gauw wegwezen daar, als dat de bedrijfscultuur is.
Mumper schreef:
28-02-2021 07:47
Zoals iemand ook al schreef: ik had zoiets ook kunnen zeggen. Denk wel dat je een beetje doordraaft als je elk flauw grapje als mannencultuur dus toxisch dus patriarchaat gaat aanvechten. Kan me voorstellen dat de leidinggevende (m/v) dat ook wat overdreven vindt. Je maakt er nu iets heel groots van.
Helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Steenbokje79 schreef:
28-02-2021 07:36
Het is ook geen gepaste grap/opmerking in een professionele werkomgeving. En al die opmerkingen dat TO maar mannenhumor moet accepteren en zich het niet zo aan moet trekken is vrij toxisch. Mannenhumor op de werkvloer is niet grappig en ondermijnt je professionaliteit als vrouw. Dat is niet ok.

TO - de vraag of hij je al dan nieg knap vindt doet er niet toe. Met zo’n - op het eerste oog onschuldige - opmerking tast hij je professionaliteit aan ten opzichte van je collega’s. Daar mag je best wat van zeggen bij je leidinggevende of bij hem. Dat je op het moment zelf even met je mond vol tanden staat is echt niet zo raar.

De tijd dat vrouwen mannenhumor maar te accepteren hebben is echt wel voorbij. En dat wij vrouwen tegen elkaar zeggen dat we het maar te accepteren vinden (of ons er maar tegen moeten verweren), vind ik heel kwalijk. Zo houden we het zelf in stand.
Deze tijd zijn we niet op de werkvloer, we vergaderen vanuit huis en dat levert soms dat soort vragen op.
Mijn collega zat op een kamer met achter zich heel veel medailles, daar vraag je dan ook naar.

Ik heb geleerd dat je je leven een stuk leuker maakt als je dubbel te interpreteren opmerkingen zo positief of gunstig voor jou mogelijk oppakt.
Daarmee laat je het bij de ander om zijn evt negatieve intenties duidelijker uit te moeten spreken en het probleem, als dat er al is, bij diegene.
Dus in dit geval letterlijk 'wat heb je aan'-
Ik zou denken, maar ik hou wel van een lolletje en ben altijd op zoek naar ontregelen:
We zitten allemaal thuis. De man is op zoek naar gekke sloffen of een joggingbroek of een kat op schoot of whatever. Beetje suf grapje maar ok, haha manager kijk, ik heb mijn sloffen aan tijdens een meeting malle ik, nu jullie kom op!
Daarmee hou je het gezellig en leuk, als je daar zin in hebt

Heb je daar geen zin in of snap je het niet, dan de reactie van to een goede of verduidelijking vragen 'dat zie je toch, een geel blousje en ik heb wel een nieuw horloge, bedoel je dat?'
Maar ik zou geen seconde mee bezig zijn met een achtergrondgedachte, ik vind het leven al ingewikkeld genoeg met wat mensen wel uitspreken.
Maandag27 schreef:
28-02-2021 09:54


Wat ik wel heel bijzonder vind is dat je dan vervolgens je gaat druk maken of hij je knap vindt. Wat is dát voor seksistische gedachte. Je bent er om te werken. Dan wil je aangesproken worden op je aanpak, je resultaten, de manier waarop je dingen doet of zegt. Of je knap bent doet er totaal niet toe. Je zorgen maken of iemand je knap vindt degradeert je tot iemand die er voor het uiterlijk zit. En van die gedachte willen we nou net af.

Tenzij je verliefd op hem bent en je afvraagt of hij dat ook is. Maar benoem dat dan ipv zemelen over of iemand je knap vindt.
Volledig mee eens, maar dat kon je al afleiden uit mijn vorige tussenkomsten.
TO vindt het een opmerking die naar het seksisitische neigt maar beseft niet dat door haar vraag of ze daaruit moet concluderen dat hij haar knap vindt, zelf richting seksistisch gaat.
Volgens mij heeft ze aandacht nodig, (op het werk liefst van een zo hoog mogelijk geplaatste) en die heeft ze hier al 4 of 5 bladzijden lang gekregen.

Maar waarom reageer je niet TO? Hier kan je oefenen om assertief te zijn!
Surebaby schreef:
28-02-2021 10:21
Deze tijd zijn we niet op de werkvloer, we vergaderen vanuit huis en dat levert soms dat soort vragen op.
Mijn collega zat op een kamer met achter zich heel veel medailles, daar vraag je dan ook naar.

Ik heb geleerd dat je je leven een stuk leuker maakt als je dubbel te interpreteren opmerkingen zo positief of gunstig voor jou mogelijk oppakt.
Daarmee laat je het bij de ander om zijn evt negatieve intenties duidelijker uit te moeten spreken en het probleem, als dat er al is, bij diegene.
Dus in dit geval letterlijk 'wat heb je aan'-
Ik zou denken, maar ik hou wel van een lolletje en ben altijd op zoek naar ontregelen:
We zitten allemaal thuis. De man is op zoek naar gekke sloffen of een joggingbroek of een kat op schoot of whatever. Beetje suf grapje maar ok, haha manager kijk, ik heb mijn sloffen aan tijdens een meeting malle ik, nu jullie kom op!
Daarmee hou je het gezellig en leuk, als je daar zin in hebt

Heb je daar geen zin in of snap je het niet, dan de reactie van to een goede of verduidelijking vragen 'dat zie je toch, een geel blousje en ik heb wel een nieuw horloge, bedoel je dat?'
Maar ik zou geen seconde mee bezig zijn met een achtergrondgedachte, ik vind het leven al ingewikkeld genoeg met wat mensen wel uitspreken.
Ik kan prima tegen een grapje en tuurlijk bespreek je af en toe dingen die je bij elkaar op het scherm ziet. Het hoeft niet helemaal onpersoonlijk te zijn.

Waar het hier om gaat is dat het een persoon in een hoge functie betreft die een medewerker totaal overvalt met zijn ‘wat heb je aan?’. In een vergadering waar geen aanleiding daartoe is, verwacht je niet zo’n vraag op ‘haar kun je alles vragen’. Daarmee geef je nl een ongepaste interpretatie van die opmerking. Haar kun je alles vragen professioneel gezien; haar outfit of whatever heeft daar niks mee te maken.

Als het zo onschuldig bedoeld was, had hij dat moeten verduidelijken toen hij zag dat ze daar ongemakkelijk van werd. Niet iedereen is even ad rem, zeker jongere medewerkers vis-a-vis hierarchie niet. Kunnen we allemaal wel roepen dat TO van zich af moet bijten, maar hoezo is zij verantwoordelijk om dit op te lossen?

Maar in plaats daarvan liet hij haar ten overstaan van haar collega’s bungelen. En dat is niet ok. Hogere functies komen met verantwoordelijkheid.

Waarom To er vervolgens de vraag bijhaalt of hij haar knap vindt, is me wel een totaal raadsel.
Zoals het er nu staat reageer je overgevoelig, vind ik. Maar we weten de context niet. En vindt hij me knap? Serieus, is dat belangrijk?
Alle reacties Link kopieren
Steenbokje79 schreef:
28-02-2021 10:47
Ik kan prima tegen een grapje en tuurlijk bespreek je af en toe dingen die je bij elkaar op het scherm ziet. Het hoeft niet helemaal onpersoonlijk te zijn.

Waar het hier om gaat is dat het een persoon in een hoge functie betreft die een medewerker totaal overvalt met zijn ‘wat heb je aan?’. In een vergadering waar geen aanleiding daartoe is, verwacht je niet zo’n vraag op ‘haar kun je alles vragen’. Daarmee geef je nl een ongepaste interpretatie van die opmerking. Haar kun je alles vragen professioneel gezien; haar outfit of whatever heeft daar niks mee te maken.

Als het zo onschuldig bedoeld was, had hij dat moeten verduidelijken toen hij zag dat ze daar ongemakkelijk van werd. Niet iedereen is even ad rem, zeker jongere medewerkers vis-a-vis hierarchie niet. Kunnen we allemaal wel roepen dat TO van zich af moet bijten, maar hoezo is zij verantwoordelijk om dit op te lossen?

Maar in plaats daarvan liet hij haar ten overstaan van haar collega’s bungelen. En dat is niet ok. Hogere functies komen met verantwoordelijkheid.

Waarom To er vervolgens de vraag bijhaalt of hij haar knap vindt, is me wel een totaal raadsel.
Als je mijn reactie leest zeg ik nergens dat het haar verantwoordelijkheid is om iets op te lossen of dat ze van zich af moet bijten.
Ik gaf alleen de tip om dubbel te interpreteren opmerkingen zo positief mogelijk op te vatten, zodat je een evt vervelende bijbedoeling bij de ander laat. Laat diegene dan maar spartelen.
Steenbokje79 schreef:
28-02-2021 10:47
Ik kan prima tegen een grapje en tuurlijk bespreek je af en toe dingen die je bij elkaar op het scherm ziet. Het hoeft niet helemaal onpersoonlijk te zijn.

Waar het hier om gaat is dat het een persoon in een hoge functie betreft die een medewerker totaal overvalt met zijn ‘wat heb je aan?’. In een vergadering waar geen aanleiding daartoe is, verwacht je niet zo’n vraag op ‘haar kun je alles vragen’. Daarmee geef je nl een ongepaste interpretatie van die opmerking. Haar kun je alles vragen professioneel gezien; haar outfit of whatever heeft daar niks mee te maken.
Precies. Het gaat om de sfeer en de context. Als je met je collega’s aan het grappen bent, een heel informeel gesprek hebt en elkaar outfits aan het showen bent, of je hebt een bepaalde band, oké.
Maar dit klonk meer als een ‘out of the blue’ vraag, niet in bepaalde informele sfeer (waarin het niet ongepast is).
In de context zoals geschetst vind ik het wel een rare vraag en niet professioneel.
Alle reacties Link kopieren
Leren snel reageren. Afhankelijk van context kan je er mild of harder in gaan

'Kleding, en jij?
'Sorry ?! Verstond ik je goed?
'Ik zie niet in hoe mijn outfit relevant is voor dit onderwerp, help me eens'
'Vraag dat maar aan je vrouw'
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
28-02-2021 08:13
Juist, een vergadering moet saai en bloedserieus zijn.
Nee, maar 1 iemand te kakken zetten is ook niet nodig. Ik haal mijn kat ook weleens in beeld met de mededeling dat iedereen nu mijn poes heeft gezien en we allemaal weer normaal kunnen doen, maar dat betekent niet dat je iemand de rotklussen kan geven en het gevoel dat er van 15p niemand is die je steunt en dat het prima is om je belachelijk te maken waar iedereen bij is.

Ik zou er voor nu ook niet zo veel mee doen, maar ik zou er de volgende keer wel iets van zeggen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
28-02-2021 15:54
Leren snel reageren. Afhankelijk van context kan je er mild of harder in gaan

'Kleding, en jij?
'Sorry ?! Verstond ik je goed?
'Ik zie niet in hoe mijn outfit relevant is voor dit onderwerp, help me eens'
'Vraag dat maar aan je vrouw'
Ik vind sommigen wel erg passief aggressief. Als je het niet fijn vind dat iemand het vraagt TO kan je het ook gewoon negeren en doorgaan met de vergadering.
viva-amber schreef:
28-02-2021 16:07
Nee, maar 1 iemand te kakken zetten is ook niet nodig. Ik haal mijn kat ook weleens in beeld met de mededeling dat iedereen nu mijn poes heeft gezien en we allemaal weer normaal kunnen doen, maar dat betekent niet dat je iemand de rotklussen kan geven en het gevoel dat er van 15p niemand is die je steunt en dat het prima is om je belachelijk te maken waar iedereen bij is.
Dit. Daarbij opgeteld dat er sprake is van een ongelijke machtsverhouding. Juist bij jongere, minder ervaren medewerkers kun en mag je niet verwachten dat zij ‘iemand in een hoge functie’ gelijk van de juiste repliek voorzien. Dat komt vaak met de jaren en zou ook gewoon niet moeten hoeven.

Van iemand in een hoge functie mag je wel verwachten te weten welke grapjes wanneer, in welke context tegen wie kunt maken. En daarnaast had hij aan haar reactie kunnen merken dat ze overdonderd was en had hij het kunnen corrigeren. Dat heeft hij allemaal niet gedaan en dat is niet ok.

En dat staat echt los van het feit dat grapjes op de werkvloer en in zoom meetings gewoon moeten kunnen.

[overigens is het voor mij in dergelijke gevallen ook totaal inwisselbaar of baas een man/vrouw is en of TO een man/vrouw is]
anoniem_402793 wijzigde dit bericht op 28-02-2021 16:17
Reden: Aanvulling
7.18% gewijzigd
viva-amber schreef:
28-02-2021 16:07
Ik haal mijn kat ook weleens in beeld met de mededeling dat iedereen nu mijn poes heeft gezien en we allemaal weer normaal kunnen doen
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
28-02-2021 16:09
Ik vind sommigen wel erg passief aggressief. Als je het niet fijn vind dat iemand het vraagt TO kan je het ook gewoon negeren en doorgaan met de vergadering.
Oh nee. Dat soort praatjes negeer je niet.

Afhankelijk van de context en de band met betreffende collega's zou zo'n opmerking soms wel moeten kunnen, maar als ik TO zo beluister is daar geen sprake van. En dan ga je er vol in. De volgende keer laat ie het wel.
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
28-02-2021 12:35
Precies. Het gaat om de sfeer en de context. Als je met je collega’s aan het grappen bent, een heel informeel gesprek hebt en elkaar outfits aan het showen bent, of je hebt een bepaalde band, oké.
Maar dit klonk meer als een ‘out of the blue’ vraag, niet in bepaalde informele sfeer (waarin het niet ongepast is).
In de context zoals geschetst vind ik het wel een rare vraag en niet professioneel.
Maar zelfs dat weten we niet. We weten niet hoe de sfeer in het overleg was, we weten niet wat voor grappen er verder gemaakt werden, we kijken alleen door de ogen van TO.

Overigens, ook als het gezien de context geen rare opmerking was, kan het nog steeds zo zijn dat iemand de grap echt niet waardeert en zich ongemakkelijk voelt. Dan kan je iemand daar op aanspreken, of het voor dat moment negeren.

De vraag of dit betekent dat de man haar knap vindt, vind ik dan weer echt raar. Tig topics openen over allerlei mannen en nergens meer reageren ook.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Zalmsnipper schreef:
28-02-2021 17:30
Oh nee. Dat soort praatjes negeer je niet.

Afhankelijk van de context en de band met betreffende collega's zou zo'n opmerking soms wel moeten kunnen, maar als ik TO zo beluister is daar geen sprake van. En dan ga je er vol in. De volgende keer laat ie het wel.
Doe normaal joh.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
28-02-2021 17:37
Doe normaal joh.
Zinnige bijdrage
Alle reacties Link kopieren
Hexopbezemsteel schreef:
28-02-2021 17:32
Maar zelfs dat weten we niet. We weten niet hoe de sfeer in het overleg was, we weten niet wat voor grappen er verder gemaakt werden, we kijken alleen door de ogen van TO.

Overigens, ook als het gezien de context geen rare opmerking was, kan het nog steeds zo zijn dat iemand de grap echt niet waardeert en zich ongemakkelijk voelt. Dan kan je iemand daar op aanspreken, of het voor dat moment negeren.

De vraag of dit betekent dat de man haar knap vindt, vind ik dan weer echt raar. Tig topics openen over allerlei mannen en nergens meer reageren ook.
Inderdaad.
Ik vind sommige grapjes ook niet grappig, maar schaar dat dan onder een ander soort gevoel van humor. Geen noodzaak om daar een halszaak van te maken. Daarnaast vind ik ook in een werkomgeving met collega’s hier niets ongepasts aan.

Over de gevolgtrekking dat hij haar daardoor al dan niet knap zou vinden had ik heen gelezen. Dat lijkt me dan echt een issue van TO persoonlijk en lijkt me eerder iets om daar zelf mee aan de slag te gaan. Niet iets om daar haar collega’s en/of leidinggevende mee lastig te vallen.
Wanna grow up to be
Be a debaser

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven