Hekel hebben aan schoonzus

06-08-2019 09:11 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonzus (vrouw van broer) heeft een week geleden verteld aan mijn ouders dat ze zwanger is. Mijn ouders waren dolgelukkig omdat ze heel graag een kleinkind wilde (ze pushte mij ook heel erg om zwanger te worden). Nu merk ik dat mijn ouders (en dan voornamelijk mijn moeder) haar nu veel meer aandacht geven. Mijn moeder noemt haar nu ook haar dochter.

Ik probeerde een paar dagen geleden met mijn moeder af te spreken en toen zij ze dat ze ziek was. Maar later zie ik op Facebook dat ze met mijn schoonzus was om babykleren te kopen. En de foto die ze op Facebook is getiteld met moeder- en dochter uitje. Ik wordt hier heel erg verdrietig van. Het helpt ook niet dat mijn schoonzus jonger is dan mij. Dit maakt het extra vernederend dat ik geen kinderen heb. En nu heeft ze ook nog eens de affectie van mijn ouders. Het voelt alsof ik vervangen wordt. En ik begin echt een hekel te krijgen aan mijn schoonzus.

Ik vraag mij af hoe ik hiermee moet omgaan. Ze is op zich wel aardig en het is de vrouw van mijn broer, maar het voelt net alsof zij mij sided-lined. Ik kan hier soms echt erg boos om worden. En dan schrik ik ook best van mijzelf. Hoe ga ik met deze jaloezie om?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt beter boos worden op je moeder dan op je schoonzus.
Wat achterlijk om te zeggen dat je ziek bent, ze had het toch gewoon kunnen zeggen!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het probleem bij je moeder moet zoeken. Zij liegt tegen je.
Mijn ouders zien mijn schoonzus ook echt als dochter. Ze noemt mijn ouders ook al vanaf dag 1 papa en mama. Ik vind het bijzonder triest en verschrikkelijk. Mijn broertje was al het oogappeltje van mijn ouders en schoonzus heeft er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat zij dat ook is. Ze heeft er ook voor gezorgd dat de band tussen mij en mijn ouders verslechterd is.

Ik begrijp dus hoe je je voelt en het enige wat ik je kan aanraden is erover te praten met je ouders. En verder het meer loslaten. Want hoe meer je jezelf ermee confronteert, hoe moeilijker het is.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk zijn je ouders blij met het nieuws dat ze grootouders worden, het is pas een week geleden!

Je schrijft:
'Dat maakt het extra vernederend dat ik geen kinderen heb.'

Waarom is het vernederend dat jij geen kinderen hebt?
En waarom is het extra vernederend dat je schoonzus en broer nu wel een kind krijgen?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Je bent jaloers op de aandacht die je schoonzus krijgt van jouw moeder. Of dat terecht is, is de vraag. Want hoe zij hun dagje uit noemen, dat moeten ze zelf weten. Fijn toch dat de vrouw van je broer zo welkom is. Wel zou ik flink boos worden op je moeder omdat ze tegen je liegt.

Hoe was de band voor het nieuws dat ze een kind krijgen?
anoniem_292651 wijzigde dit bericht op 06-08-2019 09:16
16.54% gewijzigd
Seriously?
En dat allemaal in 1 week tijd?
Dit is wel een moeilijke situatie, die dit soort nare gevoelens naar boven haalt. Schoonzus heeft natuurlijk niks fout gedaan, en dat realiseer jij je gelukkig ook wel. Ik snap je gevoelens en waar ze vandaan komen, maar eigelijk zou de focus moeten liggen op het gedrag en verwachtingspatroon van jouw ouders.... Die maken jou het niet makkelijk met de verwachtingen die ze van je hebben...
Alle reacties Link kopieren
Eens met hierboven, je moeder.
Kijk uit dat je niet alles wat je dwars zit op schoonzus gaat projecteren.
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)
O wacht even jij had ook dat topic over de druk om kinderen neer te zetten.
Goh nou, er zit maar één ding op dan. Ook zwanger worden. Van een tweeling het liefst want dan ben jij weer speciaal.
Dus je ouders doen enthousiast tegen je schoonzus en dat verwijt jij je schoonzus. Volgens mij moet je je op je ouders richten dan hoor, je schoonzus kan daar weinig aan doen.
Een mensenhart is groot genoeg om van meerdere mensen tegelijk te houden he? Rare gedachte dat je ouders jou zouden vervangen.

En het ontgaat me volkomen waarom het vernederend zou zijn om geen kinderen te hebben.

Ik denk dat professionele hulp goed voor je zou zijn.
Ga verder met je eigen leven.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
06-08-2019 09:13
Ik denk dat je het probleem bij je moeder moet zoeken. Zij liegt tegen je.
Ja dat weet ik, maar het voelt alsof het meer haar schuld is dan mijn moeders. Het is moeilijk om uit te leggen. Maar het is makkelijker om een hekel te hebben aan mijn schoonzus dan aan mijn moeder.
Gewoon afwachten, straks wil je moeder zich overal mee bemoeien en er met haar neus bovenop zitten aangaande zwangerschap/baby, misschien word je schoonzus het vanzelf wel zat.
TO heeft eerder een topic geopend met hoe er door haar omgeving van haar verwacht wordt dat ze zsm trouwt en kinderen krijgt...
Alle reacties Link kopieren
waarom is het een vernedering dat je broer en schoonzus een kind verwachten? Alleen omdat ze jonger is?

Gelukkig zijn er ook ouders & schoonkinderen die een hele goede band hebben, zo goed dat het voelt als een ouder/kind relatie.

Je schoonzus is trouwens zwanger van het kleinkind van je moeder. En heeft net zoveel genen van je moeder als wanneer jij zwanger zou zijn.

Praat eens met je moeder en vertel haar hoe jij je voelt. En gun je schoonzus en je moeder het geluk van deze zwangerschap. Hoe moeilijk dit ook voor jou is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
WinterLenteZomerZon schreef:
06-08-2019 09:17
Ja dat weet ik, maar het voelt alsof het meer haar schuld is dan mijn moeders. Het is moeilijk om uit te leggen. Maar het is makkelijker om een hekel te hebben aan mijn schoonzus dan aan mijn moeder.
Kijk daar dus mee uit!!
Want makkelijk of niet, terecht is het zeker niet.
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)
WinterLenteZomerZon schreef:
06-08-2019 09:17
Ja dat weet ik, maar het voelt alsof het meer haar schuld is dan mijn moeders. Het is moeilijk om uit te leggen. Maar het is makkelijker om een hekel te hebben aan mijn schoonzus dan aan mijn moeder.
Je broer heeft haar zwanger gemaakt, die is mede schuldig :proud:
Alle reacties Link kopieren
Parallella schreef:
06-08-2019 09:17
Dus je ouders doen enthousiast tegen je schoonzus en dat verwijt jij je schoonzus. Volgens mij moet je je op je ouders richten dan hoor, je schoonzus kan daar weinig aan doen.
Een mensenhart is groot genoeg om van meerdere mensen tegelijk te houden he? Rare gedachte dat je ouders jou zouden vervangen.

En het ontgaat me volkomen waarom het vernederend zou zijn om geen kinderen te hebben.

Ik denk dat professionele hulp goed voor je zou zijn.
Omdat ze jonger dan mij is en het haar wel is gelukt om kinderen te krijgen. Het voelt nu net of ik gefaald heb als een vrouw omdat mijn jongere schoonzus eerder kinderen heeft gekregen dan ik. Daarnaast pushen mijn ouders al een aantal jaar dat ik kinderen moet krijgen. Dus het ligt extra gevoelig.
Alle reacties Link kopieren
Marigold1986 schreef:
06-08-2019 09:19
TO heeft eerder een topic geopend met hoe er door haar omgeving van haar verwacht wordt dat ze zsm trouwt en kinderen krijgt...
Ja dat ook. Dus dit is een soort mokerslag voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Je bent nog niet echt volwassen als je zó aan de goedkeuring/aandacht van je ouders hangt. Leef je eigen leven en maak je niet zo druk om wat je schoonzus of broer doet.

Oh, en leer om oprecht blij te zijn voor een ander. Het is voor je broer en schoonzus toch fijn dat ze zwanger zijn en dat het welkom is. Als je jezelf wijsmaakt dat hun baby ten koste gaat van jou (op de een of andere manier) maakt je het jezelf erg moeilijk in het leven. Het leven is geen soap hoor, dsu waarom het zo dramatisch maken.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
06-08-2019 09:14
Mijn ouders zien mijn schoonzus ook echt als dochter. Ze noemt mijn ouders ook al vanaf dag 1 papa en mama. Ik vind het bijzonder triest en verschrikkelijk. Mijn broertje was al het oogappeltje van mijn ouders en schoonzus heeft er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat zij dat ook is. Ze heeft er ook voor gezorgd dat de band tussen mij en mijn ouders verslechterd is.

Ik begrijp dus hoe je je voelt en het enige wat ik je kan aanraden is erover te praten met je ouders. En verder het meer loslaten. Want hoe meer je jezelf ermee confronteert, hoe moeilijker het is.
Wat erg om te horen. Wat jij nu beschrijft is mijn doemscenario. Dit wil ik kosten wat kost voorkomen. Maar nu zie ik het inwerking gesteld worden in mijn eigen leven en dat vind ik heel erg. Heel veel sterkte ieder geval.
WinterLenteZomerZon schreef:
06-08-2019 09:21
Omdat ze jonger dan mij is en het haar wel is gelukt om kinderen te krijgen. Het voelt nu net of ik gefaald heb als een vrouw omdat mijn jongere schoonzus eerder kinderen heeft gekregen dan ik. Daarnaast pushen mijn ouders al een aantal jaar dat ik kinderen moet krijgen. Dus het ligt extra gevoelig.

Maar jij wil ze toch waarschijnlijk helemaal niet eens? Weten je ouders dat?
WinterLenteZomerZon schreef:
06-08-2019 09:22
Ja dat ook. Dus dit is een soort mokerslag voor mij.
Ik snap jouw gevoelens wel. Maar probeer ze voor je zelf te houden en probeer het reeel te blijven inzien. Schoonzus heeft niks fout gedaan...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven