HELP: Foto's van zijn ex?

17-12-2020 19:49 114 berichten
Hi allemaal :-)

Ik heb jullie advies nodig, want ik weet zelf niet meer waar ik het moet zoeken.

Mijn vriend heeft sinds een week een nieuwe telefoon. Nadat zijn oude telefoon het opgegeven had na 5 jaar, was het dan toch echt tijd voor een nieuwe. Hierbij heeft hij gelijk iCloud genomen zodat alles netjes overgezet kon worden zonder dat hij iets van foto's of whatsapp gesprekken zou kwijtraken.

Nu zag ik dat hij op zijn nieuwe telefoon daadwerkelijk alles overgezet heeft, óók foto's en videos van/met zijn ex. Zijn ex die slaapt, een filmpje van zijn ex en hij waarin ze hem kroelt en aan z'n oor plukt, miljoenen foto's van reizen, bijzondere momenten etc...

Wij zijn al 2 jaar samen en omdat ik weet waarom de vorige relatie 2,5 jaar geleden uitgegaan is, maak ik me geen zorgen om het feit dat hij nog gevoelens heeft voor haar. Daarnaast weet ik ook dat hij dit niet bewaart omdat hij haar mist. Het gaat mijn vriend puur om het bewaren van herinneringen.

Nu voel ik me bij dat soort beeldmateriaal ongemakkelijk en niet fijn. Het gaat tegen mijn buikgevoel in... Ik heb hem daarom gevraagd of hij voor mij alsjeblieft een beetje selectief kan zijn met wat hij per se op zijn nieuwe telefoon wil houden als herinnering en dan de overige beelden even op een mapje op zijn computer wil zetten of op een harde schijf. Gewoon.. Dat het van zijn dagelijkse device af is.

"Waarom?" is het antwoord. En ik kan niet uitleggen waarom het me gewoon geen goed gevoel geeft. Dat ik me er niet goed bij voel of me zelfs ziekig begin te voelen van het feit dat hij weigert dit voor mij te doen, is voor hem geen goede reden. Ik weet gewoon niet hoe ik hem duidelijk kan maken dat ik puur wil dat het van zijn telefoon ergens anders naartoe gezet wordt en dat ik me dan een stuk beter zou voelen dan dat hij het in zijn hand heeft de hele dag.

Help. Ik heb blijkbaar betere argumenten nodig dan: Geen enkele vrouw wil dat haar vriend beelden (500+) van zijn ex op zijn telefoon bewaard. Of: Ik voel me niet fijn bij het idee dat je die foto's op je telefoon hebt waarin jullie elkaar kussen of vasthouden, ook al doet het jou niks.

Hopelijk kunnen jullie me helpen hoe ik dit het beste aan kan pakken. We hebben al 3 dagen ruzie en discussies en ik ben zo moe...

Bedankt! :heart:
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
17-12-2020 21:28
Team vriend. Sorry to als je je hier ‘ziekig’ van gaat voelen ben je echt een drama queen.

Hij heeft leuke herinneringen aan de goede momenten die zij samen hadden. Dat staat helemaal los van dat hij nu met jou wil zijn.
De fotos hangen niet midden in jullie huiskamer, ze staan op zijn telefoon. Wees niet zo obsessief en controlerend.
Dit. Telefoon is toch ook gewoon opslag, net als een pc?

Kijkt ie er elke dag naar of heeft ie het telkens over haar? Dat zijn red flags.
Het is uit met een reden.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik zou dat ook niet grappig vinden en dat is idd jaloers maar goed jaloers zijn is menselijk.

Raar dat hij het zo belangrijk vind
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
MUCxo schreef:
17-12-2020 21:49
Ik hoop dat iemand dit herkent en weet waar zo'n gevoel vandaan komt?
Het is 9 van de 10 keer ego. Diep van binnen zou een deel van ons willen dat onze partner een vre-se-lijke relatie had met zijn exen. Dan schuurt het daar heel erg als we met dingen geconfronteerd worden die het tegendeel tonen (zoals het bewaren van foto’s). Want WIJ willen zelf de beste en de leukste zijn. Je zal heel eerlijk naar jezelf toe moeten durven zijn waarom jij je er zo rot over voelt, maar in de meeste gevallen kun je het een beetje in die hoek zoeken. Je hoeft je zelf er ook niet de grond voor in te trappen dat je je er zo rot bij voelt, maar blijf beseffen dat hij deels jouw toffe vriend is door wat hij heeft meegemaakt en geleerd in het verleden, dus ook zijn relatie met haar. En dat dat hem waarschijnlijk een veel fijner persoon heeft gemaakt dan wanneer hij uit een relatie was gekomen die hem aan alle kanten heeft getraumatiseerd. En goed, toch een beetje egostreling: als zij beter was dan jij voor hem, dan was hij nog bij haar ;)
Alle reacties Link kopieren
Bellinis schreef:
17-12-2020 21:59
Het is 9 van de 10 keer ego. Diep van binnen zou een deel van ons willen dat onze partner een vre-se-lijke relatie had met zijn exen. Dan schuurt het daar heel erg als we met dingen geconfronteerd worden die het tegendeel tonen (zoals het bewaren van foto’s). Want WIJ willen zelf de beste en de leukste zijn. Je zal heel eerlijk naar jezelf toe moeten durven zijn waarom jij je er zo rot over voelt, maar in de meeste gevallen kun je het een beetje in die hoek zoeken. Je hoeft je zelf er ook niet de grond voor in te trappen dat je je er zo rot bij voelt, maar blijf beseffen dat hij deels jouw toffe vriend is door wat hij heeft meegemaakt en geleerd in het verleden, dus ook zijn relatie met haar. En dat dat hem waarschijnlijk een veel fijner persoon heeft gemaakt dan wanneer hij uit een relatie was gekomen die hem aan alle kanten heeft getraumatiseerd. En goed, toch een beetje egostreling: als zij beter was dan jij voor hem, dan was hij nog bij haar ;)
^ dit inderdaad.
Naar mijn mening mag je best iets aan je partner vragen wanneer het alleen gevoelsmatig niet lekker zit zonder dat je goede argumenten hebt. Gevoelens zijn nu eenmaal geen argumenten maar voor een groot deel stuurt het wel ons leven.

Je kunt zeggen dat het jouw het gevoel geeft dat hij haar nog steeds meesleept terwijl het al 4,5 geleden is. Ik denk wel dat ik ook even zou opkijken maar ik zou geen probleem hebben om het van mijn mobiel te halen en ergens anders op te slaan. Vreemd genoeg zou ik het wel als een gunst zien aangezien ik iets opgeef waarvan ik de meerwaarde niet (direct) zie. Ik denk dat je moet uitkijken dat je van je gevoel geen hard standpunt maakt.
Alle reacties Link kopieren
MUCxo schreef:
17-12-2020 21:49
Bedankt, dit was een fijn bericht. Je hebt gelijk en bedankt dat je de tijd hebt genomen dit zo te verwoorden. "Misschien is het tijd om bij jezelf te onderzoeken waarom je je er ‘ziekig’ bij voelt?" - dit is dus nog een vraag die mij rest die ik niet kan beantwoorden. Ik hoop dat iemand dit herkent en weet waar zo'n gevoel vandaan komt?
Yep, herken het. Bij mij was het onbekendheid met de behoefte, bevestiging zoeken bij mijn partner en mijn neiging om alles onder controle te willen hebben. Ik besefte me dat mijn partner me geen zelfvertrouwen gaat geven. Dat moest ik zelf opbouwen, bijvoorbeeld met sport, hobbies, etc. Echt iets eigen maken.

Onbekendheid met de behoefte: "Hoezo gaat mijn partner nog om met ex? Ik heb daar totaal geen behoefte aan". Dacht ik vaak. Maar dat is hem nou juist. Dat is mijn eigen behoefte... Je partner kan totaal andere behoeften hebben. Je partner zal altijd anders blijven op bepaalde vlakken.

Controle. Van te voren zoek ik alles uit qua zorgverzekering, hypotheken, werk, etc. Anders maak ik geen beslissing. En wat is er nou zo complex als een relatie? Bijna niets... En daar kan veel onzekerheid uit geput worden. En hoe graag ik iets onder controle wil hebben, volledige controle krijg je nooit over hoe een relatie loopt. Dus ik heb het geaccepteerd dat het zo is en bewust de keuze gemaakt dat mijn partner te vertrouwen is.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
17-12-2020 22:15
Naar mijn mening mag je best iets aan je partner vragen wanneer het alleen gevoelsmatig niet lekker zit zonder dat je goede argumenten hebt. Gevoelens zijn nu eenmaal geen argumenten maar voor een groot deel stuurt het wel ons leven.
Ja maar... Als je gevoelens hebt, is dat iets van jouw eigen. Mag je dat opdringen aan je partner? Ik vind zelf in deze situatie van niet. Ook al heb ik het zelf ook gedaan. Ik heb ingezien dat dit niet de juiste weg was...

Gevoelens sturen ons leven, maar je kan het zelf claimen of het neerleggen bij anderen in de hoop dat je iets gedaan krijgt.
Life is like a car on the road. You decide if you take the wheel or take the passenger's seat.
Alle reacties Link kopieren
MUCxo schreef:
17-12-2020 21:57
Ik ben naar het buitenland verhuisd voor hem en woon hier nu iets langer dan een jaar. We wonen samen en hij heeft ook heel bewust voor mij gekozen. Het is geen jaloezie naar wat zij hadden. Misschien ben ik bang dat hij door vast te houden aan het verleden niet wil uitkijken naar de toekomst.
Heb je al langer het gevoel dat hij niet naar de toekomst wil uitkijken? Heeft hij dingen gedaan (of juist niet gedaan) of gezegd , waardoor je het idee hebt dat hij aan het verleden blijft vasthouden en niet naar de toekomst wil uitkijken?
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft denk ik ook nog wel foto's van zijn ex op zijn tel en ik ook van 2 exen. Ergens in mijn gallerij in een oud mapje. Ik kan ze best uploaden naar een computer maar waarom zou ok godsnaam die moeite doen?

Ik denk dat je zelf het beste kan nagaan waaeom je het nou zo erg vindt. Hij komt die foto's toch niet dagelijks tegen? Zij is onderdeel van zijn verleden he? Of ze er no i staan of niet.
Tja. Ik vind het niet handig dat je nu precies weet wat er in die filmpjes te zien is.

Het toch kijken als je van te voren al weet dat het niet fijn voelt is onnodige zelfkwelling.
Voor mij is dit net zo iets als "moet je ruiken wat vies".. behalve dan dat jij hiermee jezelf nog ellendiger laat voelen.

Daarnaast begrijp ik wel dat je het niet tof vind dat die info op zijn telefoon staat maar je reactie vind ik echt buitenproportioneel.
En zijn reactie typisch man (hij ziet de functie er niet van).

Goed, dit vroeg je allemaal niet, je vroeg om advies. ;)
Ik vind: Je hebt uitgelegd wat je vind, waarom en wat je verwacht. Dan is het aan hem om daar iets mee te doen, of niet.
En met die uitkomst moet jij weer wat.

Je kunt hem niet overhalen, TO. Je punt is helder en zijn mening ook.
Nu moet je kijken wat jij wil met jouw gevoel en met jouw relatie.

Sterkte gewenst!
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft: Hij heeft nog gevoelens voor haar. Dat is een feit. Hoe weet je dat?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Accepteer het nu maar. Zonde van je energie om je hier druk om te maken.
Het is niet aan jou om te bepalen wat je vriend met zijn bezittingen en verleden doet.

Mijn vriend heeft ook veel foto's van zijn ex op zijn mobiel staan. Het boeit mij geen ene reet. Een keer hebben we een aantal bekeken, plekken waar ze samen waren geweest. Leuk om te zien, vond ik.

Ik heb ook foto's van exvrienden op mijn mobiel staan. Een goede exvriend heeft zelfmoord gepleegd, no way dat ik die ooit zou verwijderen. Diegene die me dat zou dwingen om te doen verwijderd zichzelf dan maar uit mijn leven.

Maar dit gaat allemaal wel over normale casual foto's, niet naakt of iets in die trant. Daar doen wij (en de mensen uit ons verleden) niet aan.
Die foto's staan dus al 2 jaar op zijn telefoon, langer zelfs want ze zijn ruim 2,5 jaar (op zijn minst) geleden gemaakt. Waarom is het nu ineens een probleem?
Jij hebt niets op zijn telefoon te zoeken. Hij heeft een leven gehad voor jou, dus als hij daar herinneringen van wil bewaren is dat zijn goed recht. Heb jij zelf wel alle foto's van voorgaande flings/relaties weggegooid?
Alle reacties Link kopieren
Hij fapt op de foto's?
Hij was nog niet over haar heen toen jullie iets kregen?
Hij had een speciale band met haar?
Hij denkt soms aan haar?

Geen idee, kan vanalles zijn. Wel jammer dat jullie al drie dagen ruzie hebben. Ik kan me er niet heel goed in verplaatsen. Mijn vriend kijkt wel eens naar zijn ex op social media. Het lijkt bij hem onderdeel van verwerking te zijn om soms terug te denken aan die tijd. Ik heb daar geen beroerd gevoel van, maar dat zou ik ook wel kunnen hebben.
Dan zou ik er over praten, vragen hoe het voor hem is, en vertellen wat ik voel, zonder direct te vragen of hij het niet meer wil doen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb over meer dan 10 jaar foto’s met 3 exen op mijn telefoon. Ik wil die niet weg maar erg belangrijk zijn die ook niet. Maak er met mij ruzie om en die worden wel belangrijk en dan doe ik ze absoluut niet weg.

Open communicatie en elkaars telefoon gebruiken? Zo zie je maar dat dat niet werkt, dan gaat de ander in je telefoon snuffelen en heb je 3 dagen ambras.
Dat begrijp ik nu echt niet. Mijn telefoon is privé, enkel in nood laat ik die door iemand anders gebruiken. En die les zal je vriend nu ook geleerd hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je de reden dat je het zo vervelend vindt dat die foto's op zijn telefoon staan echt bij jezelf moet zoeken.
Tenzij je redenen hebt om hem te wantrouwen. Ben je bang (misschien ergens onbewust) dat er toch nog iets speelt tussen hem en zijn ex? Je zegt van niet, maar weet je dat echt wel zo zeker? Want waar komt anders die onzekerheid vandaan? Als je echt zeker weet dat er niks meer speelt tussen hen, zal je het toch echt gewoon moeten loslaten. Of een vriend zoeken die geen leven heeft gehad voor hij met jou begint. ;-)
Eén of twee verdwaalde fotos van je ex alla maar dit gaat wel echt te ver hoor. Die is echt nog niet over zijn ex heen.
Ik zou zeggen dumpen die vent maar daar ben je vast nog niet aan toe.
Succes nog even met over je gevoelens heen laten walsen.
In de tussentijd zou je een paar fotos van jouw ex in kunnen lijsten en verspreiden door het huis, op het nachtkastje, in de living, als achtergrond foto op je mobiel.
Kijken hoe dat hij daarop reageert. ;-)
Alle reacties Link kopieren
...Echt ongelofelijk dat iemand hier zich druk om kan maken!
Accepteer dat je vriend een leven vóór jou had (en jij voor hem).
Get a life zeg.
Wat is je doel? Dan doet hij voor jou die foto’s weg. En dan? Dan ben jij de zeurpiet van wie hij niet zelf mag bepalen wat er op zijn telefoon staat. Bij ieder dingetje zal hij daaraan denken. Je beseft dat je je relatie hiermee meer schaadt dan met hem op zijn eigen telefoon te laten doen wat hij wil?

Als je bang bent dat hij gevoelens heeft voor zijn ex, bang bent om hem kwijt te raken, onzeker bent of andere problemen hebt dan werkt praten altijd beter dan random dingen verbieden.
MUCxo schreef:
17-12-2020 19:49
Wij zijn al 2 jaar samen en omdat ik weet waarom de vorige relatie 2,5 jaar geleden uitgegaan is, maak ik me geen zorgen om het feit dat hij nog gevoelens heeft voor haar.

Wat bedoel je hiermee? Wat voor gevoelens heeft je vriend dan nog voor ex?
Hij heeft niet actief allerlei foto's en filmpjes van zijn ex geselecteerd om ze over te zetten he. Hij synchroniseert gewoon zijn cloud. Klaar. Het minste werk.
Ik zou het ook niet leuk vinden. Sterker nog, wij hebben hier ook wel eens woorden over gehad. Een enkele foto, prima. Maar een heel scala aan beeldmateriaal van ex? Nee.
Als je er elke dag naar wil kijken, dan doe je dat maar zonder mij naast je. Kijk je er niet elke dag naar? Dan kan het ook wel in een mapje op de pc. Herinneringen ophalen met foto’s kan prima in een fotoboek, of in een mapje op de pc.

Dus ja ik herken je gevoel wel een beetje!
Marana schreef:
18-12-2020 08:12
Hij heeft niet actief allerlei foto's en filmpjes van zijn ex geselecteerd om ze over te zetten he. Hij synchroniseert gewoon zijn cloud. Klaar. Het minste werk.
Nou inderdaad. Het zou juist veel meer werk zijn om bij elke foto aan te geven dat die ene niet gesynchroniseerd moet worden, lijkt me. Ik geloof dat ik me pas druk zou gaan maken als mijn partner dát zou gaan doen: wat wil je dan verbergen? Waarom daar zoveel tijd in steken?

Ik snap je werkelijk niet, TO, sorry. Ik heb ook nog foto's van mijn ex. Sterker nog, die zijn nog niet zo oud want we praten nog met enige regelmaat en sturen soms foto's van ons leven aan elkaar.
Alle reacties Link kopieren
MUCxo schreef:
17-12-2020 21:37
@Loekie12345 Hij negeert dat gevoel omdat hij niet begrijpt waarom ik me zo voel. Ik weet het zelf ook niet. Via deze post probeerde ik uit te vinden of iemand met zo'n lichamelijke reactie bekend is en mij advies kan geven hoe we hier samen uitkomen.
Ik vind de aanleiding niet zo interessant maar deze reactie vanuit hem wel.
Ik vind de redenatie: 'ik doe iets, jij vind het niet leuk en ik snap niet waarom dus ik ga gewoon even lekker ermee door' niet iets waar ik veel mee kan.
Wat is het nou voor moeite je foto's op een geheugenkaartje te zetten.
Als je een relatie hebt is het heel raar om de ene persoon als 'zeurpiet' neer te zetten zodat de ander een vrijbrief heeft om lekker te doen waar diegene zin in heeft.
Zou je aan mij geen makkelijke in hebben, met die houding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven