Het “leed” dat vakantie vrienden heet

23-05-2022 08:07 1735 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor Augustus hebben we eindelijk een vakantie geboekt. Toen ik dat terloops aan een andere nursery moeder vertelde, vroeg ze wanneer en waarheen. Onze dochter speelt geregeld met haar zoon. Ik kreeg zaterdag alleen wel een beetje een onaangename verassing. De moeder heeft aangegeven dat ze bewust de tweede week van onze vakantie hetzelfde hotel hebben geboekt. Is een all inclusive resort dus we komen elkaar absoluut tegen.

Laat ik voorop stellen dat het voor de kinderen in beginsel leuk is, maar ik had dat wel graag van te voren geweten. Ze zijn ontzettend gastvrije en lieve mensen voor een avondje of twee maximaal, maar echt niet om daar je vakantie mee door te brengen. Ze zijn nogal intens en ook heel anders in de opvoeding. Bovendien spreekt de moeder slecht Engels (ze is Turkse) en hoewel ze ongetwijfeld goede bedoelingen had, vind ik dit vrijpostig en eigenlijk gewoon raar. Is het onredelijk dat ik hier wat gepiekerd over ben?

Zij gaat er immers ook gewoon vanuit dat we de hele vakantie met elkaar op trekken. En zelfs al zouden wij daarover afspraken maken, dan vrees ik dat onze dochter per se met haar zoon wil spelen (de hele dag) en bij wijze van spreken bij het opstaan al vraagt waar L. is. Wij staan dus voor een verdrongen feit en ik weet niet hoe ik dit zo goed mogelijk kan aanpakken. Mijn man probeert deze ouders ook al een tijd te ontlopen, om redenen die ik best begrijp, maar de kinderen spelen wel samen en dat vind ik helemaal prima.

Geen zin in een wat nukkige echtgenoot, geen zin in een discussie met mijn 4-jarige dochter hoe vaak ze L. kan zien gedurende vakantie en zelf ook geen zin om ze de hele week om mij heen te hebben. Dat gezegd hebbende: ben ook niet uit op ruzie met de ouders van mijn dochter’s vriendje. Ik weet echt niet hoe ik dit het beste kan aanpakken…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
fashionvictim schreef:
27-05-2022 10:48
Sorry hoor, iedereen kan wel doen steeds alsof die vrouw een soort gekkie zonder besef van grenzen heeft, maar als je zelf met je man samen een soort gezinsdate met de kinderen en dus de twee stellen doet, als je met elkaar uitstapjes naar pretparken maakt, als je bij elkaar gaat zitten eten met het hele gezin, dan wek je toch zelf ook gewoon de indruk dat je die mensen als hele goede vrienden beschouwt?

Wie van de reageerders hier is überhaupt ooit met partner naar de ouders van een vriendje van hun kinderen geweest, als het niet de intentie was om daar een vriendschap mee te hebben? Persoonlijk heb ik zelfs de partners van een aantal vriendinnen zelfs nauwelijks ontmoet, laat staan de partners van schoolpleinmoeders. En daar ga ik al helemaal niet met het hele gezin op visite inclusief eten en hapjes en drankjes.
Dat kun je blijven herhalen. Wat mij betreft is jouw punt duidelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bovendien doet het er niet toe, want ik zou deze actie van m’n beste vrienden die ik heel vaak zie ook niet waarderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben het wel eens met FV en ik denk dat het halfzachte en ambivalente van TO het idee van die vrouw juist ook in stand houdt. Want tja, vanaf de buitenkant ziet het er uit alsof dit twee gezinnen zijn die het samen leuk hebben, eigenlijk best normaal toch, dat die vrouw denkt dat dat ook zo ís en dus ook behoefte voeltdat verder uit te bouwen enzo? Ze heeft geen enkele aanleiding om aan te nemen dat TO haar eigenlijk gewoon niet moet. Dus nee, ik vind die vrouw niet heel maf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
27-05-2022 11:06
Bovendien doet het er niet toe, want ik zou deze actie van m’n beste vrienden die ik heel vaak zie ook niet waarderen.
Ik zeg ook niet dat dat ongevraagd dezelfde vakantie boeken goedpraat, maar er wordt in dit topic over deze vrouw geschreven alsof ze min of meer gek is om te denken dat Baggal haar vriendin is en Baggal voedt dat ook. Terwijl het in mijn ogen behoorlijk normaal is om te denken dat een vrouw je vriendin is als ze regelmatig met je afspreekt en zelfs met haar hele gezin dingen met jouw hele gezin onderneemt. Ik zou ook denken dat Baggal en haar man vrienden met me zijn als ze al die dingen met me ondernam die ze in dit topic genoemd heeft.
Am Yisrael Chai!
Mhaw, de dubbele signalen is al meerdere keren benoemt. En het is nog steeds hele rare actie, ook van bevriende ouders ( of echte BFF's) omdat zo maar te gaan boeken zonder overleg en dan ook nog aan te nemen dat je dan alles samen gaat doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
27-05-2022 11:14
Ik zeg ook niet dat dat ongevraagd dezelfde vakantie boeken goedpraat, maar er wordt in dit topic over deze vrouw geschreven alsof ze min of meer gek is om te denken dat Baggal haar vriendin is en Baggal voedt dat ook. Terwijl het in mijn ogen behoorlijk normaal is om te denken dat een vrouw je vriendin is als ze regelmatig met je afspreekt en zelfs met haar hele gezin dingen met jouw hele gezin onderneemt. Ik zou ook denken dat Baggal en haar man vrienden met me zijn als ze al die dingen met me ondernam die ze in dit topic genoemd heeft.
Ja, maar soms raak je in dat soort situaties verzeild. Als zo iemand je steeds uitnodigt ga je toch niet persé keihard Nee zeggen. Misschien is het iemand die je vaak binnen vraagt, en neem je man nou eens mee, etc.

Ik had ook ooit een buurvrouw die vriendinnen wilde zijn. Heb daar toch een aantal keer op borrels en verjaardagen gezeten, is best lastig om dan gewoon te zeggen dat je niet komt. Misschien ben jij daar feller in. Ik hoor ook veel van vriendinnen die moeilijk wegkomen bij het ophalen van hun kind bij kinderverjaardagen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
27-05-2022 11:23
Ja, maar soms raak je in dat soort situaties verzeild. Als zo iemand je steeds uitnodigt ga je toch niet persé keihard Nee zeggen. Misschien is het iemand die je vaak binnen vraagt, en neem je man nou eens mee, etc.

Ik had ook ooit een buurvrouw die vriendinnen wilde zijn. Heb daar toch een aantal keer op borrels en verjaardagen gezeten, is best lastig om dan gewoon te zeggen dat je niet komt. Misschien ben jij daar feller in. Ik hoor ook veel van vriendinnen die moeilijk wegkomen bij het ophalen van hun kind bij kinderverjaardagen.
Ik ben zeker niet fel, maar zeg bijvoorbeeld wel als een moeder me vraagt "wil je anders wat drinken?" direct "oh nee hoor, heel lief van je, maar ik moet zo nog boodschappen doen / terug naar mijn werk / mijn andere kind ophalen / ik heb net geluncht" en sla dat soort dingen dus altijd beleefd af.
Am Yisrael Chai!
Ik snap wel dat het gesprek niet helemaal verliep hoe TO gewild zou hebben.
Ik had ook ooit een kennis (moeder van een jongen van dezelfde leeftijd als mijn kinderen, die we op de terugreis van vakantie tegenkwamen) die steeds meer wilde dan ik.
Wat begon met af en toe een playdate, werd samen verjaardagen vieren, samen eten en kinderen samen in bad en in pyjama naar huis etc. Toen ze me ook nog eens verzekeringen aan wilde smeren en daarvoor persoonlijke documenten vroeg te overleggen (levensverzekering etc) én mijn kinderen aangaven het jongetje helemaal niet zo leuk meer te vinden besloot ik dat het genoeg was en nam afstand. Maar dat was niet makkelijk, want ze bleef appen en bellen.

Dat gezegd hebbende, met beide ouders aanwezig zijn op een playdate schept waarschijnlijk wel wat verwachtingen, zoals FV zegt.
Ik zou de komende tijd wat afstand scheppen. Prima dat de kinderen af en toe samen spelen, maar ik zou de gezamenlijke uitjes en “alle ouders samen” dingen een beetje ontwijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blauwbloemetje: dat is heel gebruikelijk hier. Mijn dochter is enig kind en ik heb geregeld speelmaatjes over de vloer. De moeder blijft dan wel hangen voor een kop koffie (of ingeval van de moeder van L. een enorm buffet) terwijl de kinderen zich vermaken. Is zo ontstaan toen de kinderen nog wat jonger waren en de nursery ouders een speeldate organiseerden. Ze komen nu op een leeftijd waarin het makkelijker is om ze te droppen maar met 2-4 nog niet.

Toen ze het over paragliden had gisteren werd mij duidelijk dat ze het liefst alles samen doet. En natuurlijk is het ergens wat absurd dat ik dit niet kan afkappen en mij deels moet aanpassen, maar uiteindelijk wil ik ook een vakantie die voor iedereen zo soepel en aangenaam mogelijk verloopt. Als we ze gaan mijden of er dikke tranen voorafgaand aan de vakantie zijn, weet ik van mijzelf dat ik er ook een k** gevoel aan overhou. Dan liever een compromis.

En nu haar man het wel begrijpt, hoop ik dat hij af en toe tegen T. zegt: kom schat, we gaan even iets anders doen. Het vervelende is ook de taalbarriere in de zin dat zij dat soort communicatie niet oppakt. Mijn man zei het gisteren nog: je ziet haar tijdens het gesprek glazig kijken en lachen wanneer zij denkt/meent te moeten lachen, maar het is niet duidelijk hoeveel zij van het gesprek mee krijgt. De meeste vriendinnen in de UK zijn ook Turkse vriendinnen, want ze is wel actief in die gemeenschap hier. En echt - ze heeft een goed hart.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
meisje85 schreef:
27-05-2022 11:07
Ik ben het wel eens met FV en ik denk dat het halfzachte en ambivalente van TO het idee van die vrouw juist ook in stand houdt. Want tja, vanaf de buitenkant ziet het er uit alsof dit twee gezinnen zijn die het samen leuk hebben, eigenlijk best normaal toch, dat die vrouw denkt dat dat ook zo ís en dus ook behoefte voeltdat verder uit te bouwen enzo? Ze heeft geen enkele aanleiding om aan te nemen dat TO haar eigenlijk gewoon niet moet. Dus nee, ik vind die vrouw niet heel maf.
Deze TO “moet” haar wel, echter trekt de grens bij het beiden dezelfde vakantie hebben op hetzelfde moment en de verwachting daar gezellig bil aan bil te gaan genieten. TO heeft de behoefte aan een vakantie met haar gezin. Vertrek je naar verweggistan, zit je daar hutje mutje met de personen die je dagelijks in je woonplaats ziet. En dat terwijl daartoe eenzijdig is besloten. Zonder overleg.
Lijkt mij volstrekt geen vreemde grens of behoefte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Muselet schreef:
27-05-2022 07:34
Wel ja, Viva forum ook nog mee op vakantie :yes:

Nou precies... :bonk:

Een update achteraf is ruim voldoende. :D
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
27-05-2022 11:31
Ik ben zeker niet fel, maar zeg bijvoorbeeld wel als een moeder me vraagt "wil je anders wat drinken?" direct "oh nee hoor, heel lief van je, maar ik moet zo nog boodschappen doen / terug naar mijn werk / mijn andere kind ophalen / ik heb net geluncht" en sla dat soort dingen dus altijd beleefd af.
Dat hangt er dan wel vanaf hoezeer je daar geen zin in hebt natuurlijk. Je kunt ook denken, wat maakt het uit, dan eten we een hapje mee. En elke keer zo’n smoesje voelt ook niet goed. Maar ik zou dan niet meteen denken dat je een diepgaande vriendschap heb. Ik meet dat niet af aan dergelijke activiteiten, maar hier is dus misschien wel dat beeld ontstaan bij deze nursery mum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je noemt haar nu weer T maar een paar pagina's terug noemde je haar hele naam. Dus als je dat niet wilt, moet je die post even aanpassen.
Ik ben wel een beetje verbaasd over de vele taalbarrière opmerkingen. Ze heeft een Britse man, ik neem aan dat de communicatie tussen hen wel redelijk verloopt? Tenzij hij Turks praat, maar daar ga ik even niet van uit.

Ik denk dat het eerder een kwestie is van (onbewust) niet willen horen of zien ipv de boodschap niet begrijpen vanwege de taal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosalind* schreef:
27-05-2022 12:30
Ik ben wel een beetje verbaasd over de vele taalbarrière opmerkingen. Ze heeft een Britse man, ik neem aan dat de communicatie tussen hen wel redelijk verloopt? Tenzij hij Turks praat, maar daar ga ik even niet van uit.

Ik denk dat het eerder een kwestie is van (onbewust) niet willen horen of zien ipv de boodschap niet begrijpen vanwege de taal.
Nee, TO heeft een Britse man.
Lorem_Ipsum schreef:
27-05-2022 12:32
Nee, TO heeft een Britse man.

Die vrouw ook begreep ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
OliveHoover schreef:
27-05-2022 12:34
Die vrouw ook begreep ik.
Oh, dat heb ik niet zo begrepen. Dacht dat beiden Turks waren.
Lorem_Ipsum schreef:
27-05-2022 12:32
Nee, TO heeft een Britse man.
De Turkse kennis ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosalind* schreef:
27-05-2022 12:30
Ik ben wel een beetje verbaasd over de vele taalbarrière opmerkingen. Ze heeft een Britse man, ik neem aan dat de communicatie tussen hen wel redelijk verloopt? Tenzij hij Turks praat, maar daar ga ik even niet van uit.

Ik denk dat het eerder een kwestie is van (onbewust) niet willen horen of zien ipv de boodschap niet begrijpen vanwege de taal.
Zou kunnen, maar ook als we het over gewone dingen hebben is het toch ook wat beperkt. Zo appte ze een tijd terug in de nursery app: ''L not coming[sic] nursery. I am covid'' bijvoorbeeld. Ze woont hier al meer dan 6 jaar en haar man spreekt een beetje Turks. Dat gezegd hebbende (en dat heeft haar man ook vaak gezegd): ze begeeft zich voornamelijk binnen de Turkse omgeving, werkt voor een Turkse onderneming en spreekt dus weinig Engels. Zoon spreekt geen Turks en met haar man spreekt ze wellicht ''the language of love'' ;-) wie zal het zeggen...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
27-05-2022 12:35
Oh, dat heb ik niet zo begrepen. Dacht dat beiden Turks waren.
Haar man is Brits.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
27-05-2022 12:32
Nee, TO heeft een Britse man.
Klopt, mijn man is ook Brits (en spreekt weinig Nederlands). Wij wonen in de UK.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baggal schreef:
27-05-2022 12:39
Haar man is Brits.
Ah, oké.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap wat je zegt hoor Fashion, maar als iemand reeds uitgebreid heeft gekookt voor de playdate, sla ik dat niet af. Overigens hebben ook andere nursery moeders dezelfde ervaring, want dat doet ze voor iedereen die daar even binnen komt. Zelfs als je zegt dat je al gegeten hebt is het ook de verwachting dat je nog wel een klein hapje neemt. En...dat vind ik ook helemaal prima. Of ik had het achteraf vanaf dag 1 de kop in moeten drukken onder het mom: hier begin ik gewoon niet aan. Ik zit er echt een beetje in zoals Lorem en Ttroeteltje hierboven ook schreven. Ik heb absoluut geen hekel aan haar, integendeel. Alleen dit is wel een dingetje dat ik niet gepland of gewenst had, waarbij ik ook opmerk dat ik het ook weer niet erg vind om ze af en toe te treffen, want daar heb ik mij inmiddels wel bij neergelegd (en hoe dat straks verloopt, zien we vanzelf wel).

Ik ben ook benieuwd hoe het contact verloopt als de kinderen straks op een andere school zitten na de zomervakantie en of we dan nog steeds gezien worden als familie.

Ik neem wel het advies ter harte om de aankomende weken even geen/minder playdates te doen. Nou speelt mijn dochter ook wel met andere kinderen (gelukkig) en heeft dus een ''pool'' van mensen in het weekend. En L. heeft volgens mij ook wel andere mensen zodat hij voor vriendschappen niet alleen maar afhankeliijk is van S.

Ik ga die vakantie dus maar gewoon ''ervaren'' (hopelijk zonder al te veel lastige gevoelens en met tijd voor elkaar) en uiteraard komt er eind augustus een update (daarvoor zit ik al lang genoeg op Viva).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baggal schreef:
27-05-2022 12:54
Ik snap wat je zegt hoor Fashion, maar als iemand reeds uitgebreid heeft gekookt voor de playdate, sla ik dat niet af. Overigens hebben ook andere nursery moeders dezelfde ervaring, want dat doet ze voor iedereen die daar even binnen komt. Zelfs als je zegt dat je al gegeten hebt is het ook de verwachting dat je nog wel een klein hapje neemt. En...dat vind ik ook helemaal prima. Of ik had het achteraf vanaf dag 1 de kop in moeten drukken onder het mom: hier begin ik gewoon niet aan. Ik zit er echt een beetje in zoals Lorem en Ttroeteltje hierboven ook schreven. Ik heb absoluut geen hekel aan haar, integendeel. Alleen dit is wel een dingetje dat ik niet gepland of gewenst had, waarbij ik ook opmerk dat ik het ook weer niet erg vind om ze af en toe te treffen, want daar heb ik mij inmiddels wel bij neergelegd (en hoe dat straks verloopt, zien we vanzelf wel).

Ik ben ook benieuwd hoe het contact verloopt als de kinderen straks op een andere school zitten na de zomervakantie en of we dan nog steeds gezien worden als familie.

Ik neem wel het advies ter harte om de aankomende weken even geen/minder playdates te doen. Nou speelt mijn dochter ook wel met andere kinderen (gelukkig) en heeft dus een ''pool'' van mensen in het weekend. En L. heeft volgens mij ook wel andere mensen zodat hij voor vriendschappen niet alleen maar afhankeliijk is van S.

Ik ga die vakantie dus maar gewoon ''ervaren'' (hopelijk zonder al te veel lastige gevoelens en met tijd voor elkaar) en uiteraard komt er eind augustus een update (daarvoor zit ik al lang genoeg op Viva).
Je bent ook zo toegewijd he? Dat vind ik zo mooi aan jou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Westerpaviljoen schreef:
27-05-2022 14:15
Je bent ook zo toegewijd he? Dat vind ik zo mooi aan jou.
Lief Wester!! Hoe is het woensdag gegaan met jouw club? X
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven