Het leven na een latrelatie (op grote afstand)

26-05-2019 23:13 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb op dit moment een fijne relatie met iemand die op een flinke afstand bij mij vandaan woont. We pendelen heel wat heen en weer en dat vergt soms wat passen en meten, maar lukt prima op zich. Doordat hij geen standaard werktijden heeft is het niet altijd vanzelfsprekend dat we elkaar elk weekend zien. We zijn allebei lang alleen geweest en hebben dan ook elk ons eigen tijd nodig. Daarnaast zijn we vooral stapelgek op elkaar. So far so good.
We praten de laatste tijd vaak over samenwonen, dat verlangen hebben we allebei, een leven samen opbouwen op een fijne plek.
EN nu het dilemma: de plek.
Hij zit voor zijn werk gebonden op een plek die niet bepaald centraal in NL ligt. Ik woon ook niet centraal in NL maar daar toch nog zo’n 2 uur vandaan. Dit is wel de plek waar ook zijn roots liggen (en familie nog woont).
Zijn werk kan hij niet zomaar ergens anders uitoefenen, hij zit vrij vast aan die plek.
Als we zouden besluiten in het midden te gaan wonen zal hij minimaal een uur moeten rijden, hetzelfde geldt dan uiteraard voor mij.
Eerst vond hij dat allemaal geen probleem, maar nu krabbelt hij terug en zegt bang te zijn dat het hem teveel zal worden. Dit is van tevoren lastig inschatten natuurlijk, dat begrijp ik ook.
Het voelt voor mij niet goed om alles op te geven (werk, familie, vrienden, koophuis) en naar zijn woonplaats te verhuizen. Bovendien zouden we niet in zijn huis kunnen samenwonen en de woningen zijn niet te betalen daar. Zeker niet in vergelijking waar ik nu woon.
Kortom, ik weet het gewoon niet meer hoe nu verder.
Dan maar niet samenwonen en altijd maar op en neer blijven pendelen?
Is dat vol te houden op de lange termijn? En kun je zo echt een relatie uitbouwen als je elkaar maar 1 of 2 dagen per week ziet?
Zijn er hier mensen die hetzelfde hebben meegemaakt of die dit herkennen?
Ik lees graag jullie tips/verhalen!
anoniem_169698 wijzigde dit bericht op 31-05-2019 16:21
1.54% gewijzigd
Bij ons zat er 150km tussen. Mijn eigen bedrijf is locatie gebonden, zijn onderneming niet. Hij was tijdens het latten al meerdere dagen per week bij mij, op het laatst altijd 5-6 dagen. Voor ons was de keuze dus logisch, hij kwam bij mij wonen. Ook al woont al zijn familie daar waar hij vandaan komt. In mijn omgeving zijn woningen wel beter betaalbaar dan in zijn omgeving. Zijn eigen woning was ook veel sneller verkocht dan mijn woning. Vrienden wonen overal, die hebben we nooit in enige overweging mee genomen.
Hoe lang zijn jullie al samen kopstoot? Is er een mogelijkheid om te gaan proefsamenwonen?
Zijn er kinderen mee gemoeid uit eerdere relaties?
Willen jullie kinderen?


Zonder kinderen zie ik weinig problemen.
Just go with the flow.

Als je een kinderwens hebt kan het echter wel es ingewikkeld worden.
Alle reacties Link kopieren
OK dat ging dus vrij soepel: fijn!!
Marana schreef:
26-05-2019 23:18
Bij ons zat er 150km tussen. Mijn eigen bedrijf is locatie gebonden, zijn onderneming niet. Hij was tijdens het latten al meerdere dagen per week bij mij, op het laatst altijd 5-6 dagen. Voor ons was de keuze dus logisch, hij kwam bij mij wonen. Ook al woont al zijn familie daar waar hij vandaan komt. In mijn omgeving zijn woningen wel beter betaalbaar dan in zijn omgeving. Zijn eigen woning was ook veel sneller verkocht dan mijn woning. Vrienden wonen overal, die hebben we nooit in enige overweging mee genomen.
Alle reacties Link kopieren
We zijn nu een jaar samen, nog niet lang, maar wel zeker van elkaar.
Proefsamenwonen heb ik niet echt een beeld bij, lijkt me vrij kostbaar qua woonlasten?
Abundance-of-Freedom schreef:
26-05-2019 23:24
Hoe lang zijn jullie al samen kopstoot? Is er een mogelijkheid om te gaan proefsamenwonen?
kopstoot schreef:
26-05-2019 23:29
We zijn nu een jaar samen, nog niet lang, maar wel zeker van elkaar.


Wij waren ruim 2 jaar samen voor we gingen samenwonen. In een huurwoning overigens, samen een huis kopen was ik tot voor kort (ruim 4 jaar samen) nog helemaal niet aan toe.
Alle reacties Link kopieren
Geen kinderen en ook geen kinderwens.
Belg007 schreef:
26-05-2019 23:28
Zijn er kinderen mee gemoeid uit eerdere relaties?
Willen jullie kinderen?


Zonder kinderen zie ik weinig problemen.
Just go with the flow.

Als je een kinderwens hebt kan het echter wel es ingewikkeld worden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik woonden 250 km bij elkaar vandaan. Elk weekend reizen, ik vond het een gezellige tijd. Na anderhalf jaar zijn we gaan samen wonen.
Alle reacties Link kopieren
En hoe is de keuze gemaakt waar jullie zijn gaan wonen?
raccoon schreef:
26-05-2019 23:47
Mijn man en ik woonden 250 km bij elkaar vandaan. Elk weekend reizen, ik vond het een gezellige tijd. Na anderhalf jaar zijn we gaan samen wonen.
Alle reacties Link kopieren
Wij woonden zo'n 1.5 uur bij elkaar vandaan en hebben zo'n 5 jaar gelat. Heel eerlijk: op het laatst was ik het zat om steeds met spullen te slepen en te bedenken waar je welk weekend bent.

Ik ben bij hem gaan wonen en naderhand zijn we weer meer richting mijn thuisbasis verhuisd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor mijn vriend naar zijn woonplaats verhuist.

Achteraf heb ik daar spijt van.

Als ik het over kon doen zou ik in het midden gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
kopstoot schreef:
26-05-2019 23:50
En hoe is de keuze gemaakt waar jullie zijn gaan wonen?
Ik vond het fijn om die kant op te kunnen gaan. Waar ik woonde was eigenlijk een tijdelijke oplossing.
Nooit geen spijt van gekregen, ik heb er met veel plezier gewoond.
Het voordeel van niet bij elkaar in de buurt wonen is dat je niet meteen te hard van stapel loopt. Ik vond het heerlijk om de hele week voor mijzelf te hebben.
Nu wonen we alweer ruim 15 jaar buiten Nederland.
Alle reacties Link kopieren
En jij kunt je werk gewoon 2 uur verderop ook uitvoeren dan? Want dan is zijn kant op wel logisch ja...
Alle reacties Link kopieren
Ik LAT al 7 jaar met mijn partner (ook geen kinderen in het spel), wonen dik een uur bij elkaar vandaan. We zien elkaar in het weekend en soms een keer door de weeks, als het zo uit komt. Onze relatie is prima.

Hij zou wel willen samenwonen, ik heb daar geen behoefte aan. Vind het erg lekker om (door de weeks) mijn eigen plek en dingen te doen te hebben.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden hetzelfde dilemma. Voor hem was hierheen komen een probleem ivm werk, hij heeft het wel geprobeerd maar op zijn niveau was het hier niet te vinden.
Beiden koophuizen, beiden vaste baan. Geen kinderen in het spel (uit huis).
Maar het gemis werd op een gegeven moment te groot door de week en de afstand ivm werk de dag erop onoverbrugbaar.
Uiteindelijk hebben we een datum bedacht, Nog maanden verder om daar naar toe te werken. Ik heb gesolliciteerd en met de mededeling dat ik dan en dan zou verhuizen lukte dat. Huis uiteindelijk ook verkocht.
We wonen samen in zijn huis. Dat nu half van mij is.
groeten minaa
Alle reacties Link kopieren
Hij reist nu drie kwartier en straks een uur en daarvan raakt hij in paniek? Zon groot verschil is dat
toch niet?
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
27-05-2019 00:10
Ik ben voor mijn vriend naar zijn woonplaats verhuist.

Achteraf heb ik daar spijt van.

Als ik het over kon doen zou ik in het midden gaan wonen.
Mag ik vragen waarom je daar spijt van hebt? Kun je niet aarden in zijn woonplaats?
Alle reacties Link kopieren
snoepzak schreef:
27-05-2019 06:33
En jij kunt je werk gewoon 2 uur verderop ook uitvoeren dan? Want dan is zijn kant op wel logisch ja...
Nee ik zal mijn werk moeten opzeggen dan.
Alle reacties Link kopieren
raccoon schreef:
27-05-2019 02:29
Ik vond het fijn om die kant op te kunnen gaan. Waar ik woonde was eigenlijk een tijdelijke oplossing.
Nooit geen spijt van gekregen, ik heb er met veel plezier gewoond.
Het voordeel van niet bij elkaar in de buurt wonen is dat je niet meteen te hard van stapel loopt. Ik vond het heerlijk om de hele week voor mijzelf te hebben.
Nu wonen we alweer ruim 15 jaar buiten Nederland.
Ik vind het ook prima op zich hoe het nu gaat, door de week lekker voor mezelf en in het weekend (meestal) samen.
Het op en neer reizen is alleen niet ideaal voor de lange termijn, vinden wij.
Alle reacties Link kopieren
minaa1 schreef:
27-05-2019 07:33
Wij hadden hetzelfde dilemma. Voor hem was hierheen komen een probleem ivm werk, hij heeft het wel geprobeerd maar op zijn niveau was het hier niet te vinden.
Beiden koophuizen, beiden vaste baan. Geen kinderen in het spel (uit huis).
Maar het gemis werd op een gegeven moment te groot door de week en de afstand ivm werk de dag erop onoverbrugbaar.
Uiteindelijk hebben we een datum bedacht, Nog maanden verder om daar naar toe te werken. Ik heb gesolliciteerd en met de mededeling dat ik dan en dan zou verhuizen lukte dat. Huis uiteindelijk ook verkocht.
We wonen samen in zijn huis. Dat nu half van mij is.
groeten minaa
Klinkt bijna als hetzelfde dilemma, alleen heeft mijn vriend dan geen koophuis. Zijn werk is specifiek en op zijn niveau eigenlijk nergens anders in NL uitvoerbaar. Dus zijn werk is leidend om het zo maar te zeggen.
Mijn werk zou ik in principe wel elders kunnen uitvoeren, maar dan moet ik wel mijn huidige vaste contract opzeggen en mijn koophuis verkopen. Ik vind dat best wel lastig.
Je gaat er natuurlijk van uit dat de relatie voor de rest van je leven is, maar het leven is grillig en niets is zeker.
Ik zou er toch moeite mee hebben dat hij niks hoeft op te offeren en ik alles.
Alle reacties Link kopieren
HelloFromTheOtherSide schreef:
27-05-2019 08:05
Hij reist nu drie kwartier en straks een uur en daarvan raakt hij in paniek? Zon groot verschil is dat
toch niet?
Dat ziet hij anders.
Alle reacties Link kopieren
Het is misschien nog te vroeg en ziet hij daarom beren op de weg. Laat het gewoon even rusten en kijk over een half jaar/jaar weer eens hoe jullie er in staan.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
kopstoot schreef:
26-05-2019 23:29
We zijn nu een jaar samen, nog niet lang, maar wel zeker van elkaar.
Proefsamenwonen heb ik niet echt een beeld bij, lijkt me vrij kostbaar qua woonlasten?
Maar die woonlasten heb je nu toch ook?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel erg vroeg voor zo'n beslissing. Zeker omdat je niet staat te springen om alles op te geven. En hij er vanuit lijkt te gaan, dat het vooral jouw probleem is. Geen idee wat hij doet natuurlijk, maar wie verliefd is denkt in mogelijkheden en wil zijn geliefde ook tegemoet komen.

Na anderhalf jaar is een echt heftige verliefdheid echt een beetje voorbij, dus afspreken om het onderwerp een half jaar te laten rusten en dan verder te praten, vond ik een goede.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven