Hij is het mooiste wat me ooit is overkomen, maar...

04-07-2020 00:45 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

2 jaar geleden ben ik de man van mijn dromen tegengekomen. Vanaf dag 1 een enorme klik, zowel fysiek als mentaal.
Beide kinderen uit een eerdere relatie, wonen niet samen en dat is van beiden kanten uit voorlopig niet de intentie.

Er is echter iets wat me sinds een maand of 4 erg bezighoud: hij vraagt door op alles wat ik te vertellen heb. Dit is al vanaf het begin zo. Ik heb er nooit echt bij stil gestaan, maar inmiddels irriteer ik me er mateloos aan. Dit gebeurt vooral wanneer ik het over mannen in mijn leven heb in welke context dan ook (kennissen, vrienden, collega's). Laat duidelijk zijn dat ik net zoveel over vrouwen praat als over mannen. Ik sta absoluut niet open voor een ander. Ik houd van hém.

Vorige week barstte de bom opnieuw en de conclusie is dat het hem erg onzeker maakt wanneer ik om welke reden dan ook de naam van een man noem.

We hebben beiden een rugzak en het komt er nu op neer dat hij hulp (eigen keuze) wilt zoeken. Hij ziet in dat zijn gedrag ten opzichte van mij niet fair is.

Wat ik eigenlijk wil weten van ervaringsdeskundigen: kan hij hier, met alle goede wil van de wereld, iets aan doen? Of is het wishful thinking dat ik hoop dat hij zich niet meer zo voelt als hij begrijpt waar het vandaan komt?

Alvast bedankt voor jullie visie hierop...

RS
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dit niet jouw echte vraag is, want niemand kan zeggen of hij kán veranderen. De wil is er wel, dat is alvast mooi.

Hij was altijd al zo, maar nú wordt het vervelend. Dit is dus zo’n moment waarop de roze bril even afgaat. Zo’n moment waarop je eens goed kunt kijken en besluiten hoe lang jíj nog met dergelijk gedrag wilt leven. Of zo’n moment dat je besluit dat je elkaar even wat minder vaak ziet, ofzo.

Oja, je zegt dat je zelf ook een rugzak hebt. Ik hoop niet dat je daarmee bedoelt dat je zelf ook je eigenaardigheden hebt en dat je elkaars ‘gebreken’ tegen elkaar wilt afstrepen; die heb ik namelijk ook al vaak gehoord. Alsof je twee gehandicapten bent die alleen elkaar maar hebben, als een negatieve keuze (kon niks anders vinden, ik doe het maar hiermee...).
Alle reacties Link kopieren
Dit is een inkoppertje: hij wil je onder controle houden en dat doet hij door zijn onzekerheid niet te verbergen maar in plaats daarvan bozig en argwanend te doen zodat je ophoudt erover te praten.

Kennelijk heeft hij het toch niet voor je over om je vrij te laten en zijn angsten voor zichzelf te houden en er zo mee te leren dealen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Hij wordt boos als je een naam van een andere man noemt? Dat is niet normaal maar goed. Dan maar geen namen meer noemen? En wat nou als je het over een vrouw hebt die Robin of Charlie heet?
Misschien helpt therapie, misschien ook niet. Daar valt weinig over te zeggen. Voor mij zou het een afknapper zijn. Een volwassen man met kinderen, met zulke onzekerheden die daar niet eerder werk van heeft gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Het zit hem erg hoog.
Als hij bereid is eerlijk te onderzoeken waar zijn onzekerheid mee te maken heeft dan heb je een goede ingang en motivator om verder te gaan. Maar het zit diep zo te lezen dus hij zal er veel energie en bereidheid in moeten gooien.
Hij moet zich kwetsbaar durven opstellen.
Dan heb je goeie kans
verbinder wijzigde dit bericht op 04-07-2020 08:00
29.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat je iemand hebt getroffen waar je het al 2 jaar heel fijn hebt. Ikzelf persoonlijk vindt het een mooi en goed teken dat hij het zelf inziet er ermee professioneel aan de slag wil gaan.

Of en hoe het kan veranderen kan helaas niemand je hier echt voorstellen denk ik... het enige wat is zou denken is; hoe storend is dit onderdeel in zijn gedrag voor jou en hoe kun jij ermee omgaan de komende tijd als hij eraan gaat werken? Want als het al anders wordt, gaat dat niet vanzelf en lijkt het me dat hij juist van jou ook de steun en veiligheid moet voelen tijdens dit proces... En ik weet natuurlijk niet hoe "hoog" het jou ondertussen zit.
Alle reacties Link kopieren
Volgens NLP is alles voor ‘maar’ gelogen...
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
lovechild schreef:
04-07-2020 07:46
Hij wordt boos als je een naam van een andere man noemt? Dat is niet normaal maar goed. Dan maar geen namen meer noemen? En wat nou als je het over een vrouw hebt die Robin of Charlie heet?
Waar lees jij dat hij boos wordt?
Het maakt hem onzeker, dat schrijft TO, en dat de bom is gebarsten, waarschijnlijk omdat het haar zo irriteert. Ik lees nergens dat hij boos wordt.

TO, ik heb sinds een paar maanden ook een vriend die heel hard bedrogen is door zijn ex- vrouw (en zijn broer en zijn goede vriend..)

Ik merk dat hij onzeker wordt als ik afspreek met mannelijke vrienden (hij verbiedt me uiteraard niks).
Voor nu kan ik er mee leven en ik hoop dat die angst met de tijd weg gaat. Zo niet, dan weet ik niet of ik op die manier verder wil.
Gedrag kun je sturen ja
Alle reacties Link kopieren
Positief is dat hij zelf wil veranderen.

Nu vinger aan de pols houden

Veranderen kan wel
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het alleen een kans heeft als hij inziet dat het zíjn probleem, waar hij vanaf moet komen en jou niet mee lastig moet vallen. Zodra het een gezamenlijk probleem wordt, en jij je gaat aanpassen om te zorgen dat hij minder onzeker/jaloers is ( niks meer vertellen, niet meer met mannelijke vrienden/collega's/kennissen omgaan) gaat het niet goedkomen.

Mijn vriend heeft dit ook in lichte mate en hij is er zich zeer bewust van. Hij heeft in het begin ook weleens gezegd dat ik me er niks van moet aantrekken. Hij bijt nog liever zijn tong af dan dat hij rare opmerkingen maakt over andere mannen in mijn leven.
En hij merkte ook dat hij naarmate onze relatie langer duurder en steeds beter werd, zijn onzekerheid steeds minder werd. Dus het kan wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel positief dat hij het uit en zelfs hulp wil zoeken, wel een teken dat hij inziet dat dit voor jou niet leefbaar is en hij wil proberen dit te veranderen en zich dus wil inzetten voor jou naast dat het voor hem zelf natuurlijk belangrijk is dit te verwerken voor jullie of eventuele andere relaties. Kijk zelf naar hoe je staat in je relatie en wat jij eventueel wel of niet bereid ben om te veranderen.
Ik denk dat hij wel aan zijn problemen kan werken, issues kun je leren verwerken.
Je kunt het een tijdje aanzien en hem die tijd gunnen maar ik zou niet op mijn tenen gaan lopen of mijn gedrag aanpassen voor hem.

Daarnaast, een man is het mooiste wat je ooit is overkomen?
Alle reacties Link kopieren
Goed dat hij inziet dat het zijn probleem is, en goed dat hij hulp zoekt.

Mijn man had in het begin van onze relatie wat moeite als er dingen over mijn exen te sprake kwamen, of over oude scharrels. Ik heb een wat wilder vrijgezellenleven gehad dan hij, zeg maar. In het begin was dat best even zoeken. Voor mij om te balanceren tussen ‘hem niet onnodig kwetsen’ en ‘mijn eigen leven kunnen delen’. En voor hem tussen ‘haar niet beperken’ en ‘niet alles hoeven weten’.

Ja, het is je mans probleem en top dat hij in therapie gaat. Tzt kun je kijken of je hem een beetje bij die onzekerheid kunt ondersteunen, maar let op: dat hóeft niet. Het is zijn probleem, en jij mag gewoon over mannelijke contacten in je leven vertellen zonder dat hij daar uiteindelijk onzeker over wordt.

Als je echt gek op elkaar bent en het zit in de basis goed, zie ik geen keiharde alarmbellen in je verhaal en denk ik dat het wel goedkomt.
Ik denk niet dat het goed komt.
het zal geforceerd blijven denk ik
vertrouwen moet ook groeien
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kijken welk effect de therapie heeft, en dat gespeculeer hier links laten liggen.

In mijn geval heeft man ook aan het begin van de relatie hulp gezocht voor zijn al lang lopende problemen. Hij was heel gemotiveerd om ze aan te pakken en het heeft goed geholpen. Anders was ik niet met hem doorgegaan, en was er zeker ook geen kind gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Wellicht is hij (flink) bedrogen door zijn ex-partner en heeft hij vertrouwensissues. Kan ik me persoonlijk goed voorstellen, maar het is niet eerlijk t.o.v. jou om daar bij jou onzeker over te zijn.

Fijn dat hij aan zichzelf wil werken, dat is al een flinke stap!
Alle reacties Link kopieren
JenBarber schreef:
04-07-2020 07:53
Misschien helpt therapie, misschien ook niet. Daar valt weinig over te zeggen. Voor mij zou het een afknapper zijn. Een volwassen man met kinderen, met zulke onzekerheden die daar niet eerder werk van heeft gemaakt.

Dit. Mijn eerste vriendje was ook ziekelijk jaloers en ik ben nog steeds blij dat ik daar niet mee door gegaan ben.
Waarom zou hij daar niets aan kunnen doen? Daar is psychotherapie toch voor uitgevonden.
Alle reacties Link kopieren
Wat positief dat hij er hulp voor wil zoeken. Hij erkent dus dat het probleem bij hem ligt. Therapie zou zeker goed kunnen werken als hij zich echt inzet. Wat jij vooral niet moet doen is gaan vermijden om over de buurman, je collega, een vriend te praten. Dat lost niks op nl. Je gaat dan steeds meer op je tenen lopen en hij leert niks. Zo gaat je relatie zeker stuk.

Geef hem de tijd Om zijn gedrag te veranderen en spreek iets wat jij kan zeggen om hem te waarschuwen dat hij “het” weer doet. Als hij er op gewezen wordt kan hij erover praten of zijn gedrag aanpassen. Zo hoef je er geen ruzie over te hebben. Je kan ook een keer mee gaan naar therapie om te vragen hoe jij het beste kunt reageren.
Alle reacties Link kopieren
hoe staat het in zijn algemeenheid met zijn impulsbeheersing?

misschien dat je daaraan kunt aflezen of dit iets bijzonders is of dat hij zich gewoon niet goed kan inhouden, ook niet als dat vervelend is voor anderen
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je met doorvragen over alles wat je te vertellen hebt?

Op zich vindt ik dat helemaal niet negatief.

Het is toch ook interesse tonen. Een gesprek gaande houden . Elkaar beter leren kennen.

Ik snap het probleem niet zo.
Alle reacties Link kopieren
dus het is niet het mooiste wat je overkomen is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven