Hobby: afknapper of niet?

03-04-2017 13:58 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al lange tijd mee op het viva-forum, maar nog nooit een topic geschreven tot toe dan. Een beetje onwennig en ik hoop dat ik de situatie zo genuanceerd mogelijk kan weergegeven.

Ik (31) heb nu ongeveer een half jaar een relatie met een man (38) en sinds twee maanden slapen we ongeveer iedere nacht bij elkaar. Zoals wel vaker op deze leeftijd allebei een koophuis, in ons geval in dezelfde stad op niet al te verre afstand van elkaar. Nu heeft mijn vriend een hobby: oude auto's. Dit weekend heeft hij een oldtimer gekocht (waarvan ik denk veels te duur, maar goed dat is niet aan mij), nu heeft het al vaker dan hij over 2 jaar een andere oude auto wil kopen van ongeveer 2/3 keer zo duur. Ik vind het eigenlijk best een afknapper, want ongeveer 80% van zijn spaargeld zou in dat ding aan zitten. Het lijkt of we niet dezelfde prioriteiten hebben, om over 2 jaar zoveel geld aan een auto uit te geven terwijl hij ook graag een groter huis zou willen vind ik jammer.

Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, maar ik heb niet meer de leeftijd gezien mijn kinderwens dat ik kan "aanklooien" en ik vind zijn wens om over 2 jaar zoveel geld uit te geven aan te auto een beetje kinderachtig en wijzen op andere prioriteiten dan ik (zeg maar lekker burgerlijk huisje, boompje, beestje). Stel ik mij aan of zouden jullie ook van deze situatie schrikken? Ik heb natuurlijk niks te zeggen over hoe vriend zijn geld besteedt, maar ik heb er geen goed gevoel over.
anoniem_339187 wijzigde dit bericht op 03-04-2017 13:59
Reden: typo's
% gewijzigd
quote:nerdopviva schreef op 03 april 2017 @ 15:51:

[...]

Ik denk dat het naast elkaar kan bestaan. Misschien kiest hij ervoor een wat minder duur huis te kopen zodat hij toch zijn hobby kan uitoefenen. Ik ga ervan uit dat hij ook wel snapt dat je keuzes moet maken. Je kunt die euro maar één keer uitgeven. Wat mij wel een beetje stoort is de toon dat alleen haar wens goed genoeg is om (veel) geld aan uit te geven.Eigenlijk bedoel ik dit.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:forummiep85 schreef op 03 april 2017 @ 15:57:

Coco, helaas hier in de regio kun je bijna niet zonder (heel veel) eigen geld. Zeker niet als je net als vriend graag binnen de Ring wilt wonen en minimaal 120 m2 wil hebben. Dan heb je dit soort bedragen aan eigen geld gewoon nodig. Dan verdienen we beiden een (erg) goed salaris, maar dat eigen geld zal er echt bij moeten. Ik zou het niet erg vinden om in de regio wat te zoeken op termijn, maar dat ziet vriend niet of minder zitten.

Wat ik bedoel: met "maar" 40.000 euro redden we het echt niet.Waar wil hij zijn auto's gaan stallen binnen de ring?
Bij zijn ouders in een dorp verderop
quote:_Marana_ schreef op 03 april 2017 @ 15:46:

[...]

Ja maar als je werkt aan een gezamenlijke toekomst is het best handig om dezelfde ideeën te hebben over geld...Als je een half jaar samen bent zou ik het niet al te zwaar nemen, ik zou het laten gaan en over 2 jaar nog s kijken, misschien heeft hij die droom allang niet meer tegen die tijd. Verstikkend klinkt deze vrouw.
quote:flatverkopen schreef op 03 april 2017 @ 14:16:

Je kunt het toch bespreekbaar maken? 'Schat, ik vind het leuk voor je dat je een fijne hobby hebt, maar nu we samen zijn is het wel goed om ook naar de toekomst te kijken. Is er nog ruimte in je budget voor de aankoop van een woning als je ook die oldtimer aanschaft?' en dan kijken hoe hij reageert? Misschien heeft hij al heel veel afgelost op zijn woning en komt daar ook een flinke som geld uit vrij als hij verkoopt om met jou een nieuwe woning te kopen.Dit inderdaad! Gewoon rustig vragen hoe hij de toekomst ziet. Dat is het achterliggende vraagstuk toch?

Coco, helaas hier in de regio kun je bijna niet zonder (heel veel) eigen geld. Zeker niet als je net als vriend graag binnen de Ring wilt wonen en minimaal 120 m2 wil hebben. Dan heb je dit soort bedragen aan eigen geld gewoon nodig. Dan verdienen we beiden een (erg) goed salaris, maar dat eigen geld zal er echt bij moeten. Ik zou het niet erg vinden om in de regio wat te zoeken op termijn, maar dat ziet vriend niet of minder zitten.

Wat ik bedoel: met "maar" 40.000 euro redden we het echt niet.Als hij net als jij graag binnen de ring wilt wonen en hij weet ook wat het kost en hoeveel geld hij ervoor opzij moet leggen, dan zal hij die auto heus niet kopen toch?

Wat ik bedoel: met "maar" 40.000 euro redden we het echt niet.Als hij dit ook wil, zal hij hier toch ook wel ideeën over hebben?
ik gun je een hutje op de hei.
quote:nerdopviva schreef op 03 april 2017 @ 16:07:

[...]

Als hij dit ook wil, zal hij hier toch ook wel ideeën over hebben?Dit dus.
Voor minimaal 120m2 binnen de ring zal je idd een behoorlijke bom duiten kwijt zijn. En dan heb je ook nog gewoon een appartementje. Ik kan dat niet rijmen met iemand wiens hobby's auto's zijn.. dan wil je dat toch gewoon naast de deur in een eigen garage en wat klusruimte?
quote:diamantje123 schreef op 03 april 2017 @ 16:04:

[...]

Als je een half jaar samen bent zou ik het niet al te zwaar nemen, ik zou het laten gaan en over 2 jaar nog s kijken, misschien heeft hij die droom allang niet meer tegen die tijd. Verstikkend klinkt deze vrouw.

Denigrerend vooral. Met haar "kinderachtig".

Belachelijk respectloos om de dromen en je wensen van je partner zo te bestempelen.

Hij komt er nog wel achter hoe ze echt is.
Je bent eigenlijk nog in de dating fase toch? Pas sinds februari dagelijks samen....

Je wil zijn geld al een soort van beheren. Gaat het om zijn hobby/passie? Of gaat het om zijn geld?

Hij is inclusief zijn dromen degene waar je op viel. Als je zijn droom kapot wil redeneren en dus jouw droom van huisje boompje beestje door wil drukken binnen 2 jaar zal je zien dat hij niet meer is waar je op gevallen bent. Hij wordt daar niet gelukkiger van in ieder geval.

Maar jij ook niet.

Of je maakt het uit en zoekt verder naar iemand die ook zijn geld enkel en alleen in jullie droompaleis inclusief baby wil investeren. Maar dan moet jij ook niet op mooie reizen willen of andere toekomstdromen willen hebben natuurlijk, want daar zal jouw nieuwe droom prins geen ruimte voor in het budget zien misschien.

Kortom het is zijn geld.
quote:Lucylucille schreef op 03 april 2017 @ 16:10:

[...]

Denigrerend vooral. Met haar "kinderachtig".

Belachelijk respectloos om de dromen en je wensen van je partner zo te bestempelen.

Hij komt er nog wel achter hoe ze echt is.Mijn vriend (ook pas relatie) heeft dezelfde hobby: oldtimers. En het liefst koopt hij dit jaar nog een hele dure sportauto, totaal niet zuinig of kindvriendelijk. I don't care, zijn geld, als hij maar happy is. Als we over 2 jaar nog samen zijn zien we wel weer verder, kan het ding altijd nog verkopen toch.
Ik sprak laatst een man die van zijn vriendin niet meer mocht motorrijden omdat zij het gevaarlijk vond, hij had deze passie al zijn hele leven.

Hij heeft het uitgemaakt.
quote:Coco87 schreef op 03 april 2017 @ 16:10:

Voor minimaal 120m2 binnen de ring zal je idd een behoorlijke bom duiten kwijt zijn. En dan heb je ook nog gewoon een appartementje. Ik kan dat niet rijmen met iemand wiens hobby's auto's zijn.. dan wil je dat toch gewoon naast de deur in een eigen garage en wat klusruimte?Daar komt hij dan wel achter als hij echt serieus op huizenjacht wil gaan.
quote:diamantje123 schreef op 03 april 2017 @ 16:04:

[...]

Als je een half jaar samen bent zou ik het niet al te zwaar nemen, ik zou het laten gaan en over 2 jaar nog s kijken, misschien heeft hij die droom allang niet meer tegen die tijd. Verstikkend klinkt deze vrouw.

Dit. Wat ontzettend triest dat je na een half jaar al wil bepalen wat hij met z'n geld doet. Daar ga jij niet over To. En jongensdromen kinderachtig? Meisjesdromen dan ook zeker.

Ik ben sinds begin dit jaar bezig met m'n bucketlist afstrepen en dat kost me klauwen met geld. Maar ik heb een geweldige tijd en voel me dolgelukkig. Als mijn partner zou zeggen dat het wat minder moet omdat hij 'huisje boompje beestje' wil, heeft tie pech.

Je kan ook blij voor hem zijn dat hij z'n droomauto gevonden heeft, dat je hem dit niet gunt, dat is pas kinderachtig. Nu wil je dat hij hier mee stopt, en straks mag dat biertje in de kroeg ook niet meer 'want we moeten sparen schat'.
quote:Invisible10 schreef op 03 april 2017 @ 16:19:

[...]

Dit. Wat ontzettend triest dat je na een half jaar al wil bepalen wat hij met z'n geld doet. Daar ga jij niet over To. En jongensdromen kinderachtig? Meisjesdromen dan ook zeker.

.

Ze schrijft toch niet dat ze wil bepalen wat hij met z'n geld doet? Ze denkt alleen na over hoe dit in de toekomst zal gaan.

Als je een gezin inclusief huis en kinderen wil starten met z'n tweeën, is uitgaven toch ook wel iets wat een beetje op 1 lijn zou moeten zitten lijkt me.

Aangezien TO ook niet meer de jongste is gezien de vruchtbaarheid, vind ik het slim dat ze nu uitzoekt of dit op termijn problemen gaat geven.
Ik zou het juist kunnen waarderen als iemand zijn jongensdroom eindelijk waarmaakt.

Het is hem meer dan gegunt als hij er zelf hard voor gewerkt heeft.

En een oldtimer kan een hele goede investering zijn.
quote:diamantje123 schreef op 03 april 2017 @ 16:18:

Ik sprak laatst een man die van zijn vriendin niet meer mocht motorrijden omdat zij het gevaarlijk vond, hij had deze passie al zijn hele leven.

Hij heeft het uitgemaakt.

Groot gelijk. Ik had het ook logisch gevonden als dat motorrijden voor haar de reden zou zijn om het uit te maken.

Je vindt iemand toch leuk als totaalplaatje? Tuurlijk, op kleine punten zul je je toch aanpassen in een relatie. Maar niet op de dingen die juist jouw leven een beetje sjeu geven?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:Emperor schreef op 03 april 2017 @ 14:02:

ik krijg de rillingen van je.Dit.
quote:Fenarah schreef op 03 april 2017 @ 16:27:

[...]

Aangezien TO ook niet meer de jongste is gezien de vruchtbaarheid, vind ik het slim dat ze nu uitzoekt of dit op termijn problemen gaat geven.Ze is pas 31 hoor. En zie je het al voor je bij je date van 6 maanden: ik maak het toch maar uit want gezien mijn beperkte vruchtbaarheid en jouw droomwens om een oldtimer te kopen denk ik dat we qua toekomstplannen niet op 1 lijn zitten.
quote:Fenarah schreef op 03 april 2017 @ 16:27:

[...]

Ze schrijft toch niet dat ze wil bepalen wat hij met z'n geld doet? Ze denkt alleen na over hoe dit in de toekomst zal gaan.

Als je een gezin inclusief huis en kinderen wil starten met z'n tweeën, is uitgaven toch ook wel iets wat een beetje op 1 lijn zou moeten zitten lijkt me.

Aangezien TO ook niet meer de jongste is gezien de vruchtbaarheid, vind ik het slim dat ze nu uitzoekt of dit op termijn problemen gaat geven.Ik ben het met je eens hoor, maar TO zegt dat niet. Ze geeft aan dat ze zijn passie kinderachtig vindt en zonde van het geld. Kwestie van de toon.
De toon is wat ongelukkig gekozen, dat is het nadeel van geschreven medium. Maar een zoals ik al zei Fenarah verwoord heel goed wat ik exact bedoel.
Ik vind het niet fraai je vriend kinderachtig te noemen.
quote:forummiep85 schreef op 03 april 2017 @ 14:11:

Nee dat klopt, maar als ik hoor dat het om circa 85.000 euro gaat, het grootste gedeelte van zijn spaargeld dan schrik daar van. Ik heb zelf ongeveer hetzelfde bedrag aan spaargeld en zou het toch fijn vinden als ik over 2 jaar niet als enigste in een gezamenlijk huis investeer.Ik krijg de rillingen van je. Je kent hem een half jaar, jullie slapen net een maand of 2 meestal samen en jij hebt het over investeren in een huis en kinderen. Zou je niet eerst eens wat langer aankijken of je hem wel leuk genoeg vindt? Je vaart nu vooral op je wensen, in dit verhaal is je vriend vervangbaar voor wie dan ook.
Death may indeed be final, but the love we share while living is eternal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven