Hoe en wanneer werd je ten huwelijk gevraagd

19-01-2021 17:31 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee leden!

Hoe en wanneer ben jij ten huwelijk gevraagd? Of heb jij zelf iemand gevraagd? En hoelang waren jullie al samen voordat de vraag werd gesteld.

Ik ben benieuwd naar alle lieve, romantische verhalen omtrent dit topic!

Ik zelf ben niet gevraagd hoor! Maar vindt het gewoon leuk om andermans verhalen hierover te lezen:)

Spread some love!
awesomesauce wijzigde dit bericht op 19-01-2021 18:24
10.17% gewijzigd
Ik vroeg mijn man na 3 jaar. Toen was ik 24.
Hij was 35, en we waren al op bruiloften van zijn vrienden, neven en broer geweest, dus we hadden het er wel over gehad dat we onszelf dat ook wel zagen doen. Maar feitelijk woonde ik zelfs nog op een studentenflat, al zaten we vaak samen op zijn zolder.

We zaten op een warme dag in ons ondergoed/hele luchtige zomerkleren op zijn hoogslaper: hij had op zijn kamer geen eettafel, dus eten deden we met een grote plank voor ons op zijn bed.
Ik weet het niet meer precies: volgens mij hingen we na het eten wat uit te buiken. Maar ik weet wel dat het gewoon heel gezellig was; fijne tevreden sfeer - gelukkig en voldaan. En toen borrelde het gewoon in me op en zei ik "X, wil je met me trouwen?" Ik weet niet eens of we elkaar op dat moment ook aankeken. Hij dacht er even over na, en zei "ja". Toen waren we allebei een tijdje stil in shoq, want we hadden wel absoluut door dat dit ECHT was.

We hebben een ruime tijd (jaar ofzo?) genomen om het te regelen omdat ik studeerde, en we gingen eerst nog samenwonen. Pas in de zomervakantie was er ruimte.

Hele leuke studentenbruiloft gehad: niet zo poenig als de oudere tweeverdieners uit zijn omgeving die er een enorm prestigieus ding van maakten. Tweedehands trouwjurk uit een feestkleding verhuur/verkoop winkel die een flinke partij bruidsjurken had overgenomen die op een modeshow waren gedragen (ik had geluk met mijn maat). Leuke receptie met veel bitterballen voor iedereen die het trouwen wilde bijwonen (toevallig in een hele sjieke trouwzaal die gratis was omdat het stadhuis verbouwd werd) en 'savonds met 30 pers op de bovenverdieping van een restaurant een heel gezellige avond gehad. Dat betaalden mijn ouders.

We hebben er nog een geintje mee uitgehaald in de tijd tussen het vragen en het trouwen... Met oud & nieuw was er bij het studentencomplex waar ik woonde feest op mijn etage, maar na 12 uur ging iedereen naar buiten om de inhoud van het oudpapierhok op een vuur te gooien; dan kwamen alle etages de straat op.

Er kwam een aangeschoten student die we niet kenden tegen ons aan brallen: arm om mijn nek en die van mijn vriend. Je zag wel dat wij een stel waren dus hij begon te zwammen over dat we maar veel liefde voor elkaar mochten hebben het komend jaar etc. Ik was het snel zat, dus "vroeg ik voor zijn ogen mijn vriend ten huwelijk", en die zei natuurlijk weer ja. Nou: die gek dacht dat hij een uniek moment had meegemaakt. Hij rende helemaal hyper rond en toen brulde hij tegen iemand (die toevallig op mijn etage woonde): "Zij gaan trouwen!!!!!!" Waarop de huisgenoot zei: "Weet ik.". :-D
Wissewis schreef:
19-01-2021 18:01
De eerste keer dat de hout-kachel eindelijk* brandde in ons nieuwe huis stond er iemand ineens met een giga tekst over zware houten deuren waar ie tijdens onze eerste date op was gebotst, vuur en ringen smeden in 't vuur :-).
En een verlovingsring.
Wauw!!
Potpourri schreef:
19-01-2021 20:55
Iiieee! Gut, wat een onromantische bedoeningen zeg! Is dit typisch Nederlands om zo weinig moeite te stoppen in een aanzoek?

Trouwen doe ik bij voorkeur maar 1 keer in mijn leven, dus verwacht wel van mijn toekomstige man dat hij een beetje moeite doet.
Ik verwachtte dat lang geleden ook haha. Maar ja hoge verwachtingen brengen hoge teleurstellingen. Ik ben blij dat mijn huwelijk inhoudelijk heel sterk is (niet dat het een het ander uitsluit natuurlijk) maar kan dan wel me eroverheen zetten als soms de wat oppervlakkige dingen niet helemaal zijn zoals ik ze had willen hebben.
Je ziet soms op Insta van die superbijzondere aanzoeken, maar er zijn maar weinig mannen die dat doen. Bij velen zit die 'show' ook gewoon niet zo in de aard van het beestje.
Alle reacties Link kopieren
Na bijna vijf jaar samen kochten we een huis, dus we hadden een afspraak bij de notaris voor een samenlevingscontract. Ik vroeg: Botanieman, kunnen we dan beter niet gewoon even trouwen?
Botanieman: Neuh.
Goed, samenlevingscontract klaar, huis gekocht, verbouwd en verhuisd nét voor we precies vijf jaar bij elkaar waren. We gingen uit eten om het te vieren en eenmaal thuis op de bank vroeg hij of ik met hem wilde trouwen. Hij had ook een heel mooi verhaal erbij waar ik niets van onthouden heb.
Dus een paar maanden later zaten we weer bij de notaris voor de huwelijkse voorwaarden.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Alle reacties Link kopieren
We waren ruim 4 jaar samen, ons tweede kindje was een maand of 2 oud en we lagen op bed.
Door omstandigheden konden we toen helaas nog niet trouwen, maar 3 jaar later wel. Onze kinderen waren inmiddels peuter/ kleuter en waren onze bruidskinderen. Was echt een geweldige bruiloft.
Inmiddels zijn we 16 jaar samen en ruim 8 jaar getrouwd.
Alle reacties Link kopieren
humanista schreef:
19-01-2021 18:08
Het was het einde van onze relatie en als laatste wanhopige en belachelijke poging om de boel te redden vroeg hij of ik met hem wilde trouwen. Toen gooide ik een asbak naar zijn hoofd.
o_o
Potpourri schreef:
19-01-2021 20:55
Iiieee! Gut, wat een onromantische bedoeningen zeg! Is dit typisch Nederlands om zo weinig moeite te stoppen in een aanzoek?

Trouwen doe ik bij voorkeur maar 1 keer in mijn leven, dus verwacht wel van mijn toekomstige man dat hij een beetje moeite doet.
Nou ja, trouwen zie ik toch meer als een serieuze verbintenis dat iets romantisch.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Wij waren een weekendje in Antwerpen, hij had hele mooie plannen, wou graag de kerk bezoeken. Ik wou echt die kerk niet in, ging liever op een terrasje zitten.
Toen we in de avond terug waren in ons appartement zei meneer: ik kan niet meer wachten. En weg was ie....

Toen kwam hij terug met een hele mooie ring :heart:

Dus hij had mooie plannen, maar ze zijn niet uitgevoerd. Wij waren 2,5 jaar samen op dat moment.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 16:06
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
19-01-2021 18:19
Man vroeg het in 2016 na een relatie van 5 jaar: had vanaf de voordeur een pad van waxinelichtjes gemaakt dat eindigde in een hart en daar zat hij.
In 2017 werd er getrouwd.
Kreeg je daar niet vreselijk de slappe lach van? Ik zie het echt helemal voor me, maar toch ook weer niet. Hoe zat hij daar dan? Op een keukenstoel midden in een hartje van kaarsjes? Op een schapevachtje? Te wachten tot je eindelijk kwam? Voor zich uit te kijken? Met zn telefoon te spelen? Ik krijg alleen maar koddige beelden, maar zo was het vast niet.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 16:05
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn man ten huwelijk gevraagd met een sinterklaasgedicht en een mooie ring in zijn schoen. Mijn man zou nooit voor mij een ring kopen, dus stond er in het gedicht dat hij deze niet mocht houden, maar hem aan mij geven als hij met me wilde trouwen.
Alle reacties Link kopieren
Hier was het heel romantisch, man heeft echt zijn best gedaan.
Zei op woensdag: pak je koffers, we gaan vrijdag een weekend weg.
Gingen toen naar Schiphol, en kreeg toen pas te horen waar we heengingen; Lapland. Was onwijs gaaf, al heel lang op mijn bucketlist.
In Lapland hebben we verschillende excursies gedaan, waaronder een hondensledetocht, toen kwamen we uit bij een tipi met een groot vuur in the middle of nowhere, en daar vroeg hij mij. Overigens zonder grote speech; gewoon: Wil je met me trouwen? Zwijmel weer helemaal weg als ik eraan terugdenk.
Hij had het echt groots aangepakt, en zo goed tot in de puntjes verzorgd, zelfs de ring was precies zoals ik had gehoopt.
Achteraf bleken mijn ouders in het complot te zitten. Het was heel bijzonder en echt helemaal te gek.
Door Corona hebben we geen bruiloft gehad, alleen een korte ceremonie op het stadhuis, dus dat maakt de herinnering nu nog meer bijzonder.
Wij waren 7 jaar samen, inmiddels een dikke 8 jaar en een onze eerste beeb onderweg.
:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
-
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
19-01-2021 18:59
niet, en ik denk ook niet dat het gaat gebeuren. We zijn al bijna 20 ruim 26 jaar samen. Wel een huis en een samenlevingscontract en testamenten
Hij bleef een keer slapen en toen ik 's ochtends wakker werd was hij er niet.
Tien minuten later kwam hij binnen, hij had alle rode rozen gekocht die in de bloemenstal beschikbaar waren en vroeg me ten huwelijk.
Best romantisch. Uiteindelijk nooit getrouwd, dat dan weer niet.
Alle reacties Link kopieren
Potpourri schreef:
19-01-2021 20:55
Iiieee! Gut, wat een onromantische bedoeningen zeg! Is dit typisch Nederlands om zo weinig moeite te stoppen in een aanzoek?

Trouwen doe ik bij voorkeur maar 1 keer in mijn leven, dus verwacht wel van mijn toekomstige man dat hij een beetje moeite doet.
:-D precies mijn gedachte. Ben ook geen marriage material maar als iemand mij zou vragen dan hoop ik ook dat diegene met meer moeite en voorbereiding een aanzoek doet dan even tussen door bij bijvoorbeeld het aardappels schillen
Alle reacties Link kopieren
Yildizlar schreef:
19-01-2021 17:57
Zullen we trouwen ja dat is goed . Dat was het . Krijg tegenwoordig het idee dat het meer om het aanzoek gaat dan waar het werkelijk om gaat . De verbintenis.
Eens. En de bruiloft.

Wij hebben in overleg besproken om te trouwen. Kan het me niet eens meer herinneren. We zijn ook op een maandagochtend getrouwd, geen poespas maar was wel een heel leuke dag geworden.
Alle reacties Link kopieren
cappi schreef:
20-01-2021 15:12
:-D precies mijn gedachte. Ben ook geen marriage material maar als iemand mij zou vragen dan hoop ik ook dat diegene met meer moeite en voorbereiding een aanzoek doet dan even tussen door bij bijvoorbeeld het aardappels schillen

Tja, ik vind een groots aanzoek doen terwijl je weet dat de ander toch ja gaat zeggen zo... niet nodig en ergens gemaakt. Dat zegt niets over wat een ander daarvan moet vinden, zo te lezen zijn er genoeg vrouwen die wel vinden dat een aanzoek erg belangrijk is en een ultiem gebaar van romantiek/liefde.

Mijn man wist dat ik wilde trouwen, ik wist dat van hem. Het was enkel even kijken wanneer het handig was qua spaargeld/ overige plannen.
Ik snap dan niet waarom man extra zijn best moet doen voor een aanzoek, waarop het antwoord toch al ja is.

Dus nee, geen romantisch aanzoek, vond ik ook echt niet passend en heb hem dat ook gezegd toen duidelijk werd dat we beiden wilden trouwen.

Prima dat een ander wel graag een echt aanzoek wil met alles erop en eraan ( mijn zusje wilde dat ook graag). Gelukkig zijn er meerdere manieren dan een aanzoek om aandacht te besteden aan je partner en een romantisch gebaar te maken.

Onze bruiloft was dan weer niet simpel, maar ook geen over de top bruiloft. Gewoon, passend bij ons, net zoals het ‘aanzoek’
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 20-01-2021 17:46
20.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig nooit getrouwd of andere contracten getekend, anders had ik nu mijn huis moeten verkopen. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Chantilly21_2 schreef:
20-01-2021 15:19
Tja, ik vind een aanzoek doen terwijl je weet dat de ander toch ja gaat zeggen zo... niet nodig en ergens gemaakt.

Ach, nog altijd beter dan iemand vragen waarvan je geen idee hebt of hij/zij een leven samen ziet zitten . :-D
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Alle reacties Link kopieren
botanietje schreef:
20-01-2021 16:51
Ach, nog altijd beter dan iemand vragen waarvan je geen idee hebt of hij/zij een leven samen ziet zitten . :-D
Hahaha dat klopt!
Alle reacties Link kopieren
Man had een dagje uit geregeld naar Duinrell. En daar, in de roeibootjes, vroeg hij me ten huwelijk.
Hij vertelde dat precies anderhalf jaar geleden, toen we ook in Duinrell in de bootjes zaten, ik een hele goede grap vertelde en hij tijdens het lachen dacht, met háár wil ik trouwen!
En anderhalf jaar later wilde hij het dus nog steeds. En ik wilde ook. :love:

Anderhalf jaar later getrouwd en nu ruim 16 jaar samen.
Wij hadden een avondje met z’n tweetjes en een gram coke. Na een emotionele liefdesverklaring zei mijn vriend: trouw met me. Ik nam het niet serieus. Toen ging hij op z’n kniën en vroeg het nog een keer. Ik zei ja maar wist niet helemaal wat ik er mee moest. Toen begon hij te vertellen dat hij al 1,5 jaar daarvoor een aanzoek aan het plannen was. Hij was bij m’n moeder geweest om m’n hand te vragen. Foto’s van ringen met m’n zus uitgewisseld. Maar z’n moeder werd plots erg ziek en daardoor waren de plannen in de koelkast beland.

We zouden afgelopen oktober trouwen, na 7 jaar relatie. Maar hebben het uitgesteld want wij willen een dik feest.

We zijn dus al een poos verloofd, maar weten geen van beiden hoe lang precies want we weten de aanzoekdatum niet meer. 😂
Alle reacties Link kopieren
We stonden aan de afwas, hij zei: "trouwen?"
Ik zei: "ok".
Hij zei: "leuk!"
Dat was het. :)
Man zei altijd 'een keer' als we het over trouwen hadden. Zijn aanzoek kwam voor mij echt totaal onverwachts en ik vond het zo leuk! Hij had een mooie plek uitgezocht, muziekje erbij. Niet over de top, maar gewoon heel lief. De ring was heel simpel, want er was nauwelijks iets te vinden in mijn maat, één dag voordat we op vakantie gingen had hij die gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Niet. Potver.

Oh, als ik zie dat het een ding is of zou moeten zijn laat dan maar ;-)
Ik moet er niet aan denken, knielen en rozen enzo.
Chocolade, altijd goed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven