hoe ga je om met een autistische partner?

15-04-2011 12:52 313 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik begin dus inderdaad maar mijn eigen topic.

Ik zal nog even mijn verhaal vertellen. Ik ben 40 jaar en heb sinds 9 jaar een relatie met een man (47) die het syndroom van asperger heeft. We hebben 1 1/2 jaar geleden de diagnose gekregen. Verder heb ik zelf ADHD en ik heb nog een zoon van 11 jaar die ook ADHD heeft. Ik loop in mijn relatie tegen heel veel dingen aan.



Als ik het moeilijk heb dan zal ik zelf aan moeten geven dat ik het moeilijk heb en graag een knuffel wil, doe ik dat niet dan zal hij er zelf niet mee komen. Spontaniteit kent hij niet. Als ik hem een vraag stel dan zal hij doen wat ik hem vraag. Hij kan heel zorgzaam zijn, maar doordat hij nu zelf heel erg in de put zit wordt dat steeds lastiger. Soms heb ik het gevoel dat hij depressief aan het worden is. Sinds hij weet dat hij autistisch is, heeft hij het gevoel of heel zijn bodem onder zijn voeten weg is. hij voelt zich heel erg zwemmend. Ik wil er graag voor hem zijn en hem helpen, maar hoe.



Ik voel me heel vaak heel eenzaam. ik heb geen vrienden en eigenlijk is hij mijn enige vriend, maar dan wel een waar ik niet bij terecht kan als ik het moeilijk heb. Ik ben zelf heel spontaan en vrolijk en hij is vaak heel passief en triest. je ziet dat hij het moeilijk heeft. Ik maak me zorgen om hem, gewoon omdat ik heel veel van hem hou.



Hoe kun je een relatie met een autist laten werken.??
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 16 april 2011 @ 19:55:

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat het autisme bij jou wel zchtbaar is bij alles wat je doet, want dit is ook altijd merkbaar op het forum en van de mensen die ik ken die jou hebben gesproken en beschrijven komt je autisme ook sterk naar voren. Het hoeft inderdaad niet altijd een probleem te zijn.

Ja, dat is waar. Ook in berichten in andere pijlers, vermoed ik. I.h.a. word ik er niet minder om gewaardeerd, merk ik.



Okay, dat was het wat mijn autisme betreft (het gaat hier immers om jullie relaties, en niet om mijn autisme), tenzij je nog vragen hebt.
World of Warcraft: Legion
quote:hans66 schreef op 16 april 2011 @ 20:09:

[...]



Ja, dat is waar. Ook in berichten in andere pijlers, vermoed ik. I.h.a. word ik er niet minder om gewaardeerd, merk ik.



Okay, dat was het wat mijn autisme betreft (het gaat hier immers om jullie relaties, en niet om mijn autisme), tenzij je nog vragen hebt. je leert snel.
Alle reacties Link kopieren
Mystery, als je concreet wilt weten hoe júllie relatie beter kan verlopen heeft het dus totaal geen zin om alleen naar zijn autisme te kijken en niet naar jou (al dan niet je ADHD). Waar schiet hij exact van in de vlekken en hoe? En waar schiet jij van in de vlekken en hoe? Op zich kun je van 80 mensen te horen krijgen dat het best lastig is om met een autist samen te wonen (ik denk dat je partner er ook zo 80 zouden vinden die het vreselijk vinden om met een ADHD-er samen te wonen) maar dat helpt je geen stap verder. De kunst is dat jullie elkaar leren snappen en het makkelijkste uitgangspunt hiervoor is als er geen 'normaal' meer wordt vastgesteld.

Dat is er ook niet. Jullie hebben allebei een afwijking van normaal, en als we naar de jeugdpsychiatrie kijken is er ook nog een leuke overlap tussen ADHD en autisme. Hoe zou jij het voelen als hij zou zeggen: ik heb autisme maar zij is ADHD.



Je zit hier niet om gelijk te krijgen toch? Probeer dan iets minder defensief met de geponeerde stellingen om te gaan.



Ik dacht dat controle een autismeding was by the way
Alle reacties Link kopieren
@mamzelle



Hoe zou jij het voelen als hij zou zeggen: ik heb autisme maar zij is ADHD.



Hij weet zelf ook dat zijn autisme in zijn hele leven verweven is en dat dat bij ADHD veel minder is. Ik zou daar niks bij voelen omdat ik weet hoe het in elkaar zit.



De therapeut van mijn partner zegt dat er veel autisten kiezen voor een relatie met een autist en andersom er ook veel ADHDers kiezen voor een autist.

En we hebben geen afwijking van normaal maar een beperking. En ook daar ben ik het niet helemaal mee eens. ADHDers en zeker autisten staan anders in het leven. Maar ik denk ook dat een autist mooie eigenschappen heeft en een ADHDer ook.



Controle is iets wat bij autisten en ADHDers voorkomt. Autisme en ADHD hebben ook op bepaalde plekken een overlap.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ADHD veeeel mooier ! Daar heeft tenminste niemand last van.
Alle reacties Link kopieren
Als ik hier al een half uur zit te schrijven en te herschrijven kan ik beter gewoon stellen dat ik je totaal niet bereik.

Het leven zoals het nu is is kennelijk te zwaar voor jou (je opent dit topic) en voor je partner (hij wordt depressief). Pas je leven aan. Denk buiten de doos, om het eens op zijn Engels te zeggen. Waarom moet hij een fulltime baan combineren met een gezin? Waarom moet jij je spontane empathie perse van hem vandaan halen? Kijk naar wat er wel kan in plaats van wat er niet kan. Zoek dáár hulp bij, in plaats van bij allebei (maar vooral hij) zoveel mogelijk normaal doen. Case closed.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frankie33 schreef op 17 april 2011 @ 09:44:

Ik vind ADHD veeeel mooier ! Daar heeft tenminste niemand last van.Dat meen je niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:haagsmopje schreef op 17 april 2011 @ 10:32:

[...]

Dat meen je niet?Uiteraard niet. Maar het is wel wat ik proef bij TO: ADHD is een bagatel, maar autisme, nee dat is pas een blok aan het been voor anderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frankie33 schreef op 17 april 2011 @ 10:39:

[...]





Uiteraard niet. Maar het is wel wat ik proef bij TO: ADHD is een bagatel, maar autisme, nee dat is pas een blok aan het been voor anderen.voor mij is autisme geen blok aan het been. Ik denk dat vooral voor de autist zelf heel moeilijk is. mijn partner zegt zelf dat hij heel zijn leven al leeft in een wereld die hem vreemd is. En dat lijkt me heel moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Mystery, je opende je topic omdat jíj een probleem ondervindt. Híj leeft al 47 jaar met deze stoornis en heeft echt wel een weg gevonden inmiddels, zij het dat hij af en toe even pas op de plaats moet maken (imho is de depressie een gevolg van overbelasting, op het moment dat ik niet meer overbelast raakte raakte ik ook hooguit mild depressief). Hij is niet zielig. Of zegt hij tegen jou dat hij zielig is?
Alle reacties Link kopieren
quote:mamzelle schreef op 17 april 2011 @ 10:27:

Als ik hier al een half uur zit te schrijven en te herschrijven kan ik beter gewoon stellen dat ik je totaal niet bereik.

Het leven zoals het nu is is kennelijk te zwaar voor jou (je opent dit topic) en voor je partner (hij wordt depressief). Pas je leven aan. Denk buiten de doos, om het eens op zijn Engels te zeggen. Waarom moet hij een fulltime baan combineren met een gezin? Waarom moet jij je spontane empathie perse van hem vandaan halen? Kijk naar wat er wel kan in plaats van wat er niet kan. Zoek dáár hulp bij, in plaats van bij allebei (maar vooral hij) zoveel mogelijk normaal doen. Case closed.



Ik heb deze topic niet geopend omdat het leven te zwaar voor me is. Maar juist ook om eens met andere hierover te praten. andere die snappen hoe het is om een relatie met een autist te hebben. en ook om te weten dat je niet de enige bent die ermeer te maken heeft. En ook omdat ik vaak niet meer zie wat nu echt karakter eigenschappen zijn en wat relateerd is aan zijn autisme.



Van mij hoeft mijn partner niet normaal te doen. ik zeg juist tegen hem dat hij zichzelf moet zijn. Maar hij zegt zelf dat hij heel zijn leven al een toneelstukje opvoert om er maar bij te horen. om maar zo normaal mogelijk te lijken. Pas sinds 2 jaar weet hij dat hij anders is.



ik snap niet wat je precies bedoeld met waarom moet hij een fulltime combineren met een gezin. Hij moet niks. En ik haal mijn spontane empathie niet van hem. Ik ben gewoon van mezelf spontaan, ik heb ook een zoon met ADHD en die heeft ook die spontaniteit. dat zit in ons. ik begrijp geloof ik niet helemaal wat je allemaal bedoelt
Alle reacties Link kopieren
quote:mamzelle schreef op 17 april 2011 @ 10:51:

Mystery, je opende je topic omdat jíj een probleem ondervindt. Híj leeft al 47 jaar met deze stoornis en heeft echt wel een weg gevonden inmiddels, zij het dat hij af en toe even pas op de plaats moet maken (imho is de depressie een gevolg van overbelasting, op het moment dat ik niet meer overbelast raakte raakte ik ook hooguit mild depressief). Hij is niet zielig. Of zegt hij tegen jou dat hij zielig is?Ik zeg ook niet dat hij zielig is. Ik vind hem absoluut niet zielig. Hij geeft zelf aan dat hij het allemaal niet meer weet. sinds de diagnose is voor hem heel zijn basis weg. dat is niet mijn verzinsel, dat zijn zijn woorden. We zijn nu ook samen met de therapeut bezig om zijn stress nivo omloog te krijgen, maar dat kost tijd.
Alle reacties Link kopieren
Kan hij niet eerst opteren voor minder draaglast, om zo rustig aan vergroting van zijn draagkracht te werken? Of wil/kan hij niets opgeven, van wat hij had/kon voordat hij 'het' wist?
quote:mamzelle schreef op 17 april 2011 @ 10:51:

Mystery, je opende je topic omdat jíj een probleem ondervindt. Híj leeft al 47 jaar met deze stoornis en heeft echt wel een weg gevonden inmiddels, zij het dat hij af en toe even pas op de plaats moet maken (imho is de depressie een gevolg van overbelasting, op het moment dat ik niet meer overbelast raakte raakte ik ook hooguit mild depressief). Hij is niet zielig. Of zegt hij tegen jou dat hij zielig is?



Ik krijg zelf juist uit dit topic het gevoel dat hij degene is die een probleem heeft en het niet meer ziet zitten en TO hier in mee sleept.



Zij geeft steeds aan dat ze met hem verder wil, maar ze graag wil weten hoe ze dat het beste kan doen. Ook wil ze graag ervaringen uitwisselen met mensen die ook een autist als partner hebben of hebben gehad.



De input van de autisten werkt in mijn ogen in dit topic alleen maar verwarrend en soms zelfs storend doordat men boos wordt of steeds de schuld bij TO legt (ik bedoel niet jou hiermee).



Het is wellicht niet leuk als autist om dit soort dingen in dit topic te lezen, maar het hebben van een relatie met een autist is nu eenmaal vaak zwaar, het is niet anders.
Alle reacties Link kopieren
eens
Alle reacties Link kopieren
mooie post Iris1969
Alle reacties Link kopieren
Volledig mee eens. Dat maakt het reageren hier zo moeilijk. Niemand voor het hoofd willen stoten, en toch iedere keer in de verdediging. Daarom zou het makkelijker zijn om 2 gescheiden topics te hebben, of wellicht op een gesloten forum verder gaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:kanonne schreef op 17 april 2011 @ 13:41:



Volledig mee eens. Dat maakt het reageren hier zo moeilijk. Niemand voor het hoofd willen stoten, en toch iedere keer in de verdediging. Daarom zou het makkelijker zijn om 2 gescheiden topics te hebben, of wellicht op een gesloten forum verder gaan?



Niemand voor het hoofd willen stoten?? Je kwam anders op het andere (verouderde en van koers en deelnemers gewijzigde) topic binnen met een stormram: "Hands up everyone! WAAR! OM! gaat het hier niet over MIJ???!! Ik heb daar LAST van! Het moet over MIJN probleem gaan want dat staat in de OP!"



En waar ging jouw probleem om? Onder meer om het willen klagen dat autisten zo extreem self-centered zijn. Nota bene. Zo wordt autisme wel een heel erg makkelijke manier om een partner (ongemerkt) te invalideren en jezelf in 1 en dezelfde beweging vrij te pleiten van saboterend gedrag.



Van autisten kan veel gezegd worden, maar over het algemeen niet dat ze tot een groep behoren die zijn denkkracht weinig benut. Daarvoor moet je bij NT's zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ja je kunt dus nog lager.
Alle reacties Link kopieren
quote:kanonne schreef op 17 april 2011 @ 15:32:



Ja je kunt dus nog lager.



Volstrekt (inhouds)loze opmerking om de aandacht af te leiden.



Ik herhaal:



quote:Frankie33 schreef op 17 april 2011 @ 14:17:

[...]

Niemand voor het hoofd willen stoten?? Je kwam anders op het andere (verouderde en van koers en deelnemers gewijzigde) topic binnen met een stormram: "Hands up everyone! WAAR! OM! gaat het hier niet over MIJ???!! Ik heb daar LAST van! Het moet over MIJN probleem gaan want dat staat in de OP!"



En waar ging jouw probleem om? Onder meer om het willen klagen dat autisten zo extreem self-centered zijn. Nota bene. Zo wordt autisme wel een heel erg makkelijke manier om een partner (ongemerkt) te invalideren en jezelf in 1 en dezelfde beweging vrij te pleiten van saboterend gedrag.



Van autisten kan veel gezegd worden, maar over het algemeen niet dat ze tot een groep behoren die zijn denkkracht weinig benut. Daarvoor moet je bij NT's zijn.



Reageer daar nu eens op: jouw eigen staaltje van puur egocentrisme. Inhoudelijk, welteverstaan, in plaats van mij in bedekte termen uitschot te noemen.



Hoe veel goedkoper kun je nog worden?
Alle reacties Link kopieren
quote:Frankie33 schreef op 17 april 2011 @ 14:17:

[...]





Niemand voor het hoofd willen stoten?? Je kwam anders op het andere (verouderde en van koers en deelnemers gewijzigde) topic binnen met een stormram: "Hands up everyone! WAAR! OM! gaat het hier niet over MIJ???!! Ik heb daar LAST van! Het moet over MIJN probleem gaan want dat staat in de OP!"



En waar ging jouw probleem om? Onder meer om het willen klagen dat autisten zo extreem self-centered zijn. Nota bene. Zo wordt autisme wel een heel erg makkelijke manier om een partner (ongemerkt) te invalideren en jezelf in 1 en dezelfde beweging vrij te pleiten van saboterend gedrag.



Van autisten kan veel gezegd worden, maar over het algemeen niet dat ze tot een groep behoren die zijn denkkracht weinig benut. Daarvoor moet je bij NT's zijn.Waarom zo aanvallend? Het gaat toch niet over jou persoonlijk....
Alle reacties Link kopieren
quote:Frankie33 schreef op 17 april 2011 @ 15:40:

[...]





Volstrekt (inhouds)loze opmerking om de aandacht af te leiden.



Ik herhaal:





[...]





Reageer daar nu eens op: jouw eigen staaltje van puur egocentrisme. Inhoudelijk, welteverstaan, in plaats van mij in bedekte termen uitschot te noemen.



Hoe veel goedkoper kun je nog worden?volgens mij gaat het hier niet over elkaar aanvallen. Er schrijven hier mensen hun verhaal omdat ze het er moeilijk mee hebben en ik denk dat niemand zit te wachten op zo'n vijandige aanval. Of je nu gelijk hebt of niet. Laten we iedereen hier gewoon in zijn waarde laten we zijn allemaal mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 17 april 2011 @ 12:54:

[...]





Ik krijg zelf juist uit dit topic het gevoel dat hij degene is die een probleem heeft en het niet meer ziet zitten en TO hier in mee sleept.



Zij geeft steeds aan dat ze met hem verder wil, maar ze graag wil weten hoe ze dat het beste kan doen. Ook wil ze graag ervaringen uitwisselen met mensen die ook een autist als partner hebben of hebben gehad.



De input van de autisten werkt in mijn ogen in dit topic alleen maar verwarrend en soms zelfs storend doordat men boos wordt of steeds de schuld bij TO legt (ik bedoel niet jou hiermee).



Het is wellicht niet leuk als autist om dit soort dingen in dit topic te lezen, maar het hebben van een relatie met een autist is nu eenmaal vaak zwaar, het is niet anders.Misschien een domme vraag, maar wat betekend TO?
Alle reacties Link kopieren
quote:mystery1971 schreef op 17 april 2011 @ 15:45:

[...]

Waarom zo aanvallend? Het gaat toch niet over jou persoonlijk....Echt neurotypisch om zo te denken. Egocentrisch, dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:mystery1971 schreef op 17 april 2011 @ 15:48:

[...]

volgens mij gaat het hier niet over elkaar aanvallen. Er schrijven hier mensen hun verhaal omdat ze het er moeilijk mee hebben en ik denk dat niemand zit te wachten op zo'n vijandige aanval. Of je nu gelijk hebt of niet. Laten we iedereen hier gewoon in zijn waarde laten we zijn allemaal mensen.Ik heb het moeilijk met Kanonne haar gedrag van meet af aan. En nee, dat is niet om iets persoonlijks. Ik haat hypocrisie in het algemeen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven