Hoe kan ik dit jaloerse gevoel van me af schudden!

09-05-2021 22:58 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even om de situatie te schetsen, mijn man en ik zijn al jaren bij elkaar. Zijn ex zit in dezelfde vriendengroep en ze hebben dezelfde ‘beste’ vriend. Man spreekt de ouders van ex regelmatig. Mijn man had een moeilijke thuissituatie en heeft een tijdje bij hen gewoond dus logisch dat zij nog een bepaalde band hebben. Hij belt regelmatig met hen en feliciteert ze ook op de verjaardag enzo.

Nu kom ik de ex regelmatig tegen. Ze is altijd heel aardig tegen mij geweest, begint ook vaak een praatje en feliciteerde ons ook van harte met ons huwelijk enzo, dus dat zat altijd wel goed.

Nu zit ze in een lastige persoonlijke situatie , ze heeft een kind gekregen van haar ex en ex is niet in beeld. Het kind heeft ook een aantal medische problemen.

Een paar maanden geleden waren we met vrienden in het park toen zij er ook was en ze ging even apart zitten, zichtbaar ging het niet zo lekker. Ik zei zelf tegen man dat hij misschien even met haar moet praten. Dat hebben ze gedaan, ongeveer een uur lang. Sindsdien hebben ze meer contact samen, daarvoor was het alleen bij andere vrienden maar nu echt 1 op 1 app contact. Ze is eenzaam, heeft moeite met haar situatie en moet misschien weer bij ouders wonen waar ze het begrijpelijk lastig mee heeft.

Ik merk dat het contact me heel erg benauwd, waarom weet ik niet. Ik denk niet dat man romantische gevoelens voor haar heeft maar ik merk dat hij wel veel om haar geeft, zich zorgen maakt om haar zoontje en er nu voor haar wil zijn. Ik vind mezelf ook heel onaardig dat ik haar niet gewoon een vriend gun in een moeilijke tijd, zeker omdat zij altijd heel aardig is tegen mij en mij geen indruk heeft gegeven achter mijn man aan te zitten. Bovendien heeft ze nu wel iets anders aan haar hoofd en zijn man en ex al zo lang uit elkaar dat ik me niet kan voorstellen dat er wat is.

Waarom dan toch die jaloezie? Als ik haar naam op zijn telefoon zie verschijnen krijg ik het al warm. Zouden jullie moeite hebben met dit contact?
Alle reacties Link kopieren
Om te beginnen wat milder zijn voor jezelf. Het is heel menselijk dat je jaloerse gevoelens hebt, dat maakt je niet onaardig. Je gunt haar ook gewoon het gezelschap van je man, want je probeert er niet tussen te komen.

Is het een idee om het op een niet-verwijtende, open manier te bespreken met je man? Wel heel duidelijk maken dat het niet je bedoeling is om hem ervan te weerhouden haar te zien, en zeggen dat je er zelf ook van baalt en het haar gunt dat ze steun van hem heeft, maar gewoon even niet weet wat je ermee moet? Hij kan het misschien niet helemaal voor je oplossen maar wellicht kan hij je geruststellen. Als je man naar haar toe zo empathisch is zal hij dat naar jou toch hopelijk ook wel zijn?

Sterkte!
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar vertelt je 'onderbuik' gevoel je iets anders dan je rationele gedachten. Aan jou de keuze waar je naar luistert.

Wanneer ik in jouw schoenen zou staan, zou ik het bespreken met man en het verder vooral laten gaan. De situatie wordt ongemakkelijker wanneer je er boven op zou zitten en wanneer er wel meer tussen beide zal ontstaan, houd je het toch niet tegen. Het zou je man vooral sieren wanneer hij het contact wat meer af zou houden, wetende dat jij je er niet prettig bij voelt.
Ik denk dat je een lieve man hebt. Maar eens met Susan, jaloezie is menselijk, bespreek het met hem.
Keesjeaap5 schreef:
09-05-2021 23:09
Blijkbaar vertelt je 'onderbuik' gevoel je iets anders dan je rationele gedachten. Aan jou de keuze waar je naar luistert.

Wanneer ik in jouw schoenen zou staan, zou ik het bespreken met man en het verder vooral laten gaan. De situatie wordt ongemakkelijker wanneer je er boven op zou zitten en wanneer er wel meer tussen beide zal ontstaan, houd je het toch niet tegen. Het zou je man vooral sieren wanneer hij het contact wat meer af zou houden, wetende dat jij je er niet prettig bij voelt.
Hoeveel tegenstrijdigheden kun je in 1 reactie kwijt
Mooie reactie Susan! Denk dat het juist wel iets zegt over je man in positieve zin en dat het ook logisch is wat jij voelt. Hij klinkt als iemand die dit wel begrijpt, gewoon praten dus.
Mumper schreef:
09-05-2021 23:17
Ik denk dat je een lieve man hebt. Maar eens met Susan, jaloezie is menselijk, bespreek het met hem.
Moest ik ook denken, het siert hem dat hij wil dat mensen steun hebben als ze er nood aan hebben.
Ik zou me hetzelfde voelen als jou.
Ik vind het aardig van hem.
Maar ergens ook ongezond.

Hoe lastig ook, Ik zou er wel over praten.
Ik zou me hetzelfde voelen als jou maar ik zou haar toch wel dringend adviseren om maar een andere praatpaal voor haar problemen te zoeken. Maatschappelijk werk ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Jullie lijken me een tof stel! Heel lief hoe jullie er beiden zijn voor zijn ex. Probeer daar trots op te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat jouw jaloezie normaal is, maar ook dat het contact maar tijdelijk zo intensief zal zijn. Uiteindelijk zal jullie vriendin in rustiger vaarwater komen, zogauw ze tijd heeft gehad haar weg te vinden in het alleenstaand ouderschap, de juiste aanspreekpunten heeft gevonden voor de medische problemen van kind, etc. Zorgen om je kind kunnen zo heftig zijn, zelfs met partner is het lastig om te verwerken, dus het is erg fijn dat je man er voor haar kan zijn en dat jij hem die ruimte geeft.

Je schrijft in termen van ex, maar zo te lezen is vriendin na al deze jaren/ jullie gezamelijke relatie met haar een meer accurate beschrijving. Misschien helpt dat een beetje, het te zien als man die een vriendin helpt die het moeilijk heeft net zoals jij weleens een vriend/vriendin helpt die het moeilijk heeft? Nogmaals, ik snap de jaloezie best en je kan er zeker met man over praten, maar wat is het voor de vriendin ontzettend fijn dat jullie er zo zijn/ zij af en toe even haar hart kan luchten.
Ik vind het ongepast van je man dat hij zich zo als reddende engel opwerpt voor een ex. Dat is niet passend in zo'n relatie vind ik. Heeft die ex geen andere vriendinnen waar ze terecht kan? Psycholoog? Het is niet gezond om zo intensief aan een ex partner te hangen voor emotioneel support. Wel lekker makkelijk natuurlijk.
Ik zou de dynamiek tussen een vrouw (ex) in nood en een reddende man ook niet prettig vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven