Hoe minder irriteren aan partner? [Lege OP]

08-12-2024 09:16 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-12-2024 11:59
Reden: OP (grotendeels) verwijderd, maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
99.67% gewijzigd
Waarom is dat nu opeens een probleem na 20 jaar?
Is het iets nieuws dat je je eraan irriteert? Hoe deed je het de jaren hiervoor?
appelwangetje schreef:
08-12-2024 09:30
Waarom is dat nu opeens een probleem na 20 jaar?

Menopauze.

Hormonen doen rare dingen. Je gaat je sneller ergeren, ook aan dingen waar je je nog nooit aan geërgerd hebt. Ik kon zelfs onredelijk worden, dat wilde ik niet, maar zo voelde het wel.
Als ik tussen de regels door lees lijkt het alsof je vooral iets gezamenlijks mist. Jij wil verbinding in de avond, hij ligt te dutten.

Misschien kun je samen zoeken naar hoe de verbinding er te laten zijn op een manier die bij jullie beiden past.
Wat een onzin, dat vroeg naar bed en vroeg op gezonder zou zijn dan laat/laat. Of je een vroege of late slaper bent wordt gewoon bepaald door je biologische ritme.
Waarom is het een probleem als iemand lang in bed blijft liggen? Als je afspraken hebt en hij komt daardoor te laat, oké. Maar als je gewoon vrij bent zie ik niet waarom je je daaraan zou irriteren. Hier hetzelfde, man ligt lang in bed. Ik ben om 7 uur beneden. Ik pak een kop thee, zet een serie op en zie hem wel verschijnen. Het is ook zijn vrije dag, waarop hij mag doen wat hij wil hoor :) ook dat in slaap vallen op de bank, tja. Als hij dat nou fijn vind…
Maak je niet zo druk en doe lekker je eigen ding. Als hij dan wakker is kunnen jullie samen wat gaan doen.
Waarom is jouw ritme leidend? Misschien vindt hij het wel super ongezellig dat jij zo vroeg naar bed gaat.

En er zijn heel veel mensen die ‘s avonds een dutje op de bank doen heerlijk vinden. Wat is daar mis mee?
Dus de behoefte is serieus genomen worden en/ of begrepen worden. Zou je kunnen meegaan in de waarheid dat er in elke relatie altijd een onevenwicht is in behoeftes en dit mss beter kunnen relativeren?
Waren jullie vroeger niet verschillend?
Was hij toen sportiever of dronk jij toen wel eens een borrel mee?
Ik kan me voorstellen dat als je allebei heel jong bent en een relatie krijgt, zaken zoals levensstijl en ritme minder opvallend zijn. Als je heel jong bent is het meer geaccepteerd dat je uitslaapt en uitgaat, je hebt nog niet de verantwoordelijkheden die je nu hebt.
In deze levensfase kan ik me voorstellen dat het irritant wordt. Bovendien, dit soort verschillen in levensstijl gaan op een gegeven moment ook tot uiting komen verschillen in jullie gezondheid en energieniveau. Hoe ouder je wordt, hoe meer dit op de voorgrond zal komen. Ga bij jezelf na; hoe sta je er echt in? Wat is de connectie tussen jullie? Wat voel je? Hoe zie je jouw toekomst voor je? Natuurlijk wil je bij de vader van je kinderen blijven. Alleen: dat moet geen doel op zich worden toch? En die irritatie doet wat met je, dat moeten de kinderen ook voelen. Lastige situatie :rose:
freak85 schreef:
08-12-2024 09:16
Ook s avonds na het werk valt ie ALTIJD in slaap als we even tv kijken oid. Daar ligt de grootste irritatie voor mij. Ik heb t al vaker aangegeven, maar ik krijg niet t idee dat ie van plan is er iets aan te veranderen.
Hoe verloopt zo'n gesprek?

Geef je het aan wanneer je geïrriteerd bent of op een rustig moment? Vertel je hem hoe je je voelt? Waarbij het gevoel niet is "irritatie" maar hoe je je echt voelt?

Hoe is jullie (emotionele) intimiteit, doen jullie leuke dingen samen?
Bij irritaties in een relatie die verder wel goed zit, is het belangrijk om na te denken over wat daaronder zit.

Focus even niet al je aandacht op zijn doen en laten (in principe kunnen mensen namelijk een oneindige bron van irritatie zijn als je dat toelaat), maar op wat jij mist.

Zijn er te weinig momenten samen naar jouw smaak? Ga dan in gesprek met je man over hoe jullie vaker samen kunnen zijn.

Verveel je je als hij ligt te slapen? Dan wordt het misschien tijd om meer te investeren in vriendschappen of hobby's.
Hij valt altijd in slaap. Slaapt hij dan de hele avond en mis je een stuk gezelligheid en samenzijn? Is er nooit een meer een fijne avond samen? Dan snap ik ik wel dat het je stoort.

Maar als hij na een half uurtje weer wakker is dan lijkt me dat je dat gewoon moet accepteren.
Jullie zijn inmiddels in de veertig, denk ik? Dat is ook wel echt de leeftijd dat je die dutjes nodig hebt. Waarschijnlijk is hij gewoon hartstikke moe na zijn werk.
Verschillende ritmes bestaan, ochtend en avondtype's. Dat is een biologisch verschil en je kan er weinig aan veranderen

Eigenlijk heb ik de indruk dat je jezelf best wel superieur vindt. Ik hoop dat dat niet klopt en dat je ook zo niet over komt.
Toen mijn irritaties opliepen, thuis, in het verkeer etc. Ging ik in therapie
Want ik herkende mezelf niet meer
RikM schreef:
08-12-2024 10:29
Jullie zijn inmiddels in de veertig, denk ik? Dat is ook wel echt de leeftijd dat je die dutjes nodig hebt. Waarschijnlijk is hij gewoon hartstikke moe na zijn werk.

:rofl:
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Heb jij altijd deze levensstijl gehad of is dit iets van de laatste jaren ?
Wat heb en doe je nog wel samen?
Dat lijkt me heel belangrijk.
RikM schreef:
08-12-2024 10:29
Inderdaad, ik merk dat ook bij mijn man. Als we gaan zitten valt hij altijd even in slaap, dus nu leg ik een kussen op schoot en komt hij lekker bij mij liggen. Zo hebben we van zijn oude-mannendutje juist een knus moment gemaakt :)
Ik erger me aan het verkeerde gebruik van ‘irriteren.’ Zus of zo irriteert je. Je ergert je aan zus of zo. ‘Ik irriteer me aan zus of zo’ kan niet.

On topic, draai jij dan op voor het naar bed brengen van de kinderen? Dat mag je begrenzen. Gewoon om en om afspreken, de ene avond doet hij het, de andere jij. Verder is het zijn ritme, zoals anderen hier ook al zeggen, laat hem lekker.
Als hij ligt te dutten, wat doe jij dan?
Sinterklaassurprises knutselen, autoverzekering verlengen, knopenaanblousevandejongsteaannaaien, klassenappvandeoudstebijhouden, boodschappen bestellen, was vouwen, droogtrommelpluisjes wegpulken, keukenvloer dweilen, waterkoker ontkalken, filter van de afzuigkap ontvetten, broodrooster uitkloppen, bestekla soppen, wasmachine draaien met soda, plinten afstoffen, spinnenwebben verwijderen, ramen lappen?

Als zijn dut-tijd jouw huishoudtijd is, dan mag hij het huishouden doen op zaterdagmiddag, terwijl jij bij yoga zit/ligt/hangt/staat.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
En ´Plaatje wisselen´ is ook heel leuk.
In de OP valt mij het zinnetje op "als we even tv kijken oid".
Samen een leuke of spannende serie / film volgen, zien is gezellig, bakkie erbij of kaasplankje. Bij even tv kijken, een beetje zappen, val ik ook in slaap :)
Iemand zei het al, ga dan zelf iets leuks doen, hoef je je ook niet te ergeren.
Alles sal reg kom
Explorista schreef:
08-12-2024 11:20
Als hij ligt te dutten, wat doe jij dan?
Sinterklaassurprises knutselen, autoverzekering verlengen, knopenaanblousevandejongsteaannaaien, klassenappvandeoudstebijhouden, boodschappen bestellen, was vouwen, droogtrommelpluisjes wegpulken, keukenvloer dweilen, waterkoker ontkalken, filter van de afzuigkap ontvetten, broodrooster uitkloppen, bestekla soppen, wasmachine draaien met soda, plinten afstoffen, spinnenwebben verwijderen, ramen lappen?

Als zijn dut-tijd jouw huishoudtijd is, dan mag hij het huishouden doen op zaterdagmiddag, terwijl jij bij yoga zit/ligt/hangt/staat.
Ze schrijft "als we even tv kijken".

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven