Hoe omgaan met betweterige man?

24-04-2026 07:16 260 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal, ik ben nu ruim 5 jaar samen met mijn man. Ik hou van hem, we hebben het op veel vlakken goed samen. Maar hij gedraagt zich vaak ontzettend betweterig en heeft een (in mijn ogen) grote geldingsdrang. Een voorbeeld, we waren naar een ballet voorstelling met muziek van Mozart. Ik ben opgegroeid met klassieke muziek, maar weet er zelf feitelijk niet heel veel van. Maar dat betekent niet dat ik het niet mooi vind. Ik wist van te voren dat ik van m'n man een aantal 'kennisvragen' zou krijgen. En ja hoor, tijdens het etentje voorafgaand aan de voorstelling kwam de eerste, "Weet je hoe oud Mozart is geworden?". Ik had m'n huiswerk gedaan omdat ik wist dat dit soort vragen zouden komen dus ik anwoordde "35 jaar". Volgens mij was het 32, antwoordde m'n man. Ik heb 'm op Google laten zien dat het toch echt 35 was. Dan reageert hij niet echt meer...
In de zaal terwijl we zaten te wachten nog een vraag "Wat zijn de voornamen van Mozart?". Ik noemde uiteraard de juiste voornamen. Hij zegt "Sommige van m'n jongere collega's weten, als ze de W.A. Mozart straat zien, niet eens waar die letters voor staan, dat is toch een groot gat in hun ontwikkeling!". Dus als ik het antwoord nu niet had geweten zou dat eigenlijk ook een groot gat in mijn ontwikkeling zijn, zei ik..
Vervolgens vroeg ik hem de voornamen van Bach. "Sebastian" antwoordde hij, de tweede wist hij niet. Lang verhaal kort, ik laat me meezuigen in kinderachtige spelletjes waar ik zelf een ontzettende hekel aan heb. Ik word er eigenlijk heel erg cynisch van, wat de sfeer niet ten goede komt.
Hij komt ook altijd met allerlei feitjes, heel belerend. " Je weet toch dat...." Ik ben zo niet, ik wil zo niet zijn, maar tegelijkertijd geeft hij me altijd het gevoel dat ik eigenlijk wel heel weinig weet. Het maakt me onzeker.
Ook als ik iets lomps doe, zoals me even verstappen over een stoeptegel, krijg ik standaard de opmerking "Ja, die had ik allang gezien hoor". Of hij gaat me voor elke stoeptegel, verkeersbord, etc waarschuwen. Ook om gek van te worden. Ik heb er vannacht zelfs een nachtmerrie over gehad.
Ik heb dit gedrag al meerdere keren met hem besproken trouwens. Maar dit zijn moeilijke gesprekken. Ik denk dat hij niet echt inziet wat voor effect zijn houding op mij heeft.
Herkent iemand dit gedrag? Tips?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wist van te voren dat ik van m'n man een aantal 'kennisvragen' zou krijgen. En ja hoor, tijdens het etentje voorafgaand aan de voorstelling kwam de eerste, "Weet je hoe oud Mozart is geworden?". Ik had m'n huiswerk gedaan omdat ik wist dat dit soort vragen zouden komen
Gezellige relatie wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou nee, op dit soort momenten is het ook niet echt mijn definitie van gezellig..
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een vermoeiende man. Zijn er uitzonderlijk leuke karaktereigenschappen die dit minpunt compenseren? Ik win nog wel eens een pubquiz, maar ik zou me echt niet door een partner laten overhoren de hele dag. Hartstikke leuk dat je weetjes kent, maar je mag wel een beetje normaal doen.
Si abra la puerta hay lobos.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe is dit zo gekomen? Was hij al zo vanaf het begin? En waarom geef je uberhaupt antwoord op zulke vragen? Ik vind het echt bizar om te horen dat jij voor de voorstelling feiten gaat googlen, omdat je denkt/weet dat hij je gaat "overhoren".
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe hier mee om te gaan? Ik zou niet voorbij de kennismakingsfase zijn gekomen. Geen behoefte aan dat soort types in mijn leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nimue schreef:
24-04-2026 08:21
Hoe hier mee om te gaan? Ik zou niet voorbij de kennismakingsfase zijn gekomen. Geen behoefte aan dat soort types in mijn leven.
Dit ja.. hoe heb je dit al die tijd kunnen handelen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh wat irritant zeg. Ik zou echt geen huiswerk gaan doen voor een theatervoorstelling. De voornamen en leeftijd van Mozart zou ik ook moeten googelen (en dan denk ik oh ja natuurlijk). De voornamen van Bach weet ik dan toevallig weer wel. Nou en, haha.
happyapple wijzigde dit bericht op 24-04-2026 08:30
7.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken dit gedrag, als ik zo'n soort man tegenkom zorg ik altijd dat ik er ver vandaan blijf. Ik heb een uitgesproken hekel aan zulk gedrag.
Maar goed, daar heb jij niets aan natuurlijk. Je bent verliefd geworden op hem. Toen je nog een roze bril droeg, hoe vergoelijkte je dit gedrag toen? Misschien kun je die gedachten weer gebruiken om mild naar hem te kijken.
Als dat niet meer lukt dan heb je all reden om de relatie hierom te verbreken.
Of probeer echt om er niet meer in mee te gaan, zeg hem hoe ontzettend vervelend je het vindt. Hij zal het niet leuk vinden om geen voedingsbodem voor zijn haantjes- gedrag meer te vinden, maar dat is dan zijn probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou standaard antwoorden, weet ik veel, ben ik te dom voor. Maar waarom vraag je dit als je het antwoord zelf al weet, jij bent hier toch de wandelende chatgpt. En dan iets anders gaan doen of weglopen.

Dat zijn beloning (aandacht, bewondering) uitblijft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij kun je dit alleen oplossen door heel consequent stopzinnetjes te gebruiken. Hij wil je testen? Zeg maar gewoon dat je het niet weet, ook al is dat wel zo. Maar voeg eraan toe dat je die informatie ook niet interessant vindt. Dan is het machtsspelletje snel voorbij, want dat is dit. Het zijn vaak onzekere mensen die op die manier willen laten merken hoe slim ze zijn. De ander omlaag halen zodat zichzelf beter voelen.
Je kunt ook een vraag met een vraag beantwoorden: waarom stel je me zulke vragen? Ik vind het niet fijn dat je je als een soort schoolmeester opstelt.

Denk dat wel een lange adem nodig is om hier verandering in te brengen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier zou ik op afknappen, wel naar aanleiding van deze post samen met partner de voornamen van componisten doorgenomen, samen kwamen we een heel eind,met onze ontwikkeling zit t nog goed gelukkig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe heb ik dit al die tijd kunnen handelen.. tja.. Is soms doodvermoeiend. Maar goede kanten van onze relatie zijn er natuurlijk ook. We vinden dezelfde dingen leuk om te doen, wandelen, fietsen, reizen, lekker op de bank een serie kijken, naar de wellness. Op reis doen we het goed samen. Qua huishouden en geld zitten we op één lijn (oké, niet echt een romantisch puntje maar in veel relaties een struikelblok). Ik vind hem fysiek erg aantrekkelijk, hij is sportief en verzorgd. Hij houdt zich aan afspraken. We kunnen lekker gek doen samen. Hij rookt niet en drinkt (net als ik) nauwelijks.
Ik zou de fijne kanten en de stabiliteit niet willen missen. In elke relatie is wel iets toch? Ik heb een aantal turbulente relaties gehad, daar is dit irritatiepunt niets bij.
Ik vraag me gewoon af of er mensen zijn die dit gedrag van hun partner herkennen en hoe zij ermee omgaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou een standaardantwoord gaan bedenken.

"Ik ben niet de voedingsbron voor jouw geldingsdrang, stop hiermee."

of

"Ik wil niet overhoord worden, hou op"

Herhaal dit tot in den treure. Komt de sfeer niet ten goede, maar dat komt meedoen met dit irritante gedoe ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doet hij dit trouwens alleen bij jou of ook bij anderen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Es73 schreef:
24-04-2026 08:36
Hoe heb ik dit al die tijd kunnen handelen.. tja.. Is soms doodvermoeiend. Maar goede kanten van onze relatie zijn er natuurlijk ook. We vinden dezelfde dingen leuk om te doen, wandelen, fietsen, reizen, lekker op de bank een serie kijken, naar de wellness. Op reis doen we het goed samen. Qua huishouden en geld zitten we op één lijn (oké, niet echt een romantisch puntje maar in veel relaties een struikelblok). Ik vind hem fysiek erg aantrekkelijk, hij is sportief en verzorgd. Hij houdt zich aan afspraken. We kunnen lekker gek doen samen. Hij rookt niet en drinkt (net als ik) nauwelijks.
Ik zou de fijne kanten en de stabiliteit niet willen missen. In elke relatie is wel iets toch? Ik heb een aantal turbulente relaties gehad, daar is dit irritatiepunt niets bij.
Ik vraag me gewoon af of er mensen zijn die dit gedrag van hun partner herkennen en hoe zij ermee omgaan.

Maar dit gedrag, deze nare houding van hem, is op geen enkel ander vlak aanwezig dan het overhoren van feitjes? Ik kan me dat heel moeilijk voorstellen. Ik zou denken dat bij welke vorm van discussie of onmin dan ook hij zichbetweterig opstelt, niet open voor kritiek en al helemaal niet toegeeft dat hij weleens fout zit.

Hebben jullie weleens moeilijke dingen gehad samen, waar je echt samen uit moest zien te komen en hoe ging dat dan? Of is dat nog niet voorgekomen en lijken jullie daarom verder zo goed te kunnen communiceren? Of schik jij je maar?
Alle reacties Link kopieren Quote
Enig idee waar dit door komt? Gebrek aan zelfvertrouwen waardoor hij graag wil laten merken aan een ander hoe goed hij is en hoe dom de ander? Zelf merken dat hij slimmer is dan de ander?
Of gewoon een irritant betweterig mannetje?

Ik denk dat ik op de twee gaten in zijn kennis (och jee, wat is hij dom!), uitgebreid in zou zijn gegaan. Hoe kan het nou dat hij deze basiskennis niet beheerst? Oi oi oi, dat is echt wel de básis! En dan heb ik het nog niet eens over bla bla bla.
En dan later vragen hoe het voelde dat jij zo reageerde. Want dat voelt vast niet fijn.
Klopt, maar dat is wel het gevoel dat hij jou steeds geeft! Dus of hij daarmee wil stoppen.

Lukt dat niet? Dan zou ik echt geïrriteerd raken en bij iedere vraag: 'Komt ie weer met z'n betweterige vragen. Sorry, hier heb ik geen antwoord op. Ben ik te dom voor. Wat moet je met zo'n dom vrouwtje?' roepen.
Of bij het struikelen: Nou, lekker is dat! Je weet hoe dom en blind ik ben, en jij laat me gewoon struikelen over een tegel die jij allang gezien hebt? Bedankt!

Of vóórdat je ergens bent in de auto al een enorme bladzijde met aantekeningen uit je tas trekken en zeggen: 'Nou, kom maar op met je 'ik weet het beter-vragen'. Ik je mijn huiswerk gedaan. Dan kunnen we straks gewoon lekker van de voorstelling genieten ipv dat je mij nog moet overhoren!'

Maar goed, dit soort opmerkingen zouden voort komen uit irritatie. Niet best voor een relatie, dus probeer het voor te zijn en er wéér over in gesprek te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
lin20 schreef:
24-04-2026 08:39
Ik zou een standaardantwoord gaan bedenken.

"Ik ben niet de voedingsbron voor jouw geldingsdrang, stop hiermee."

of

"Ik wil niet overhoord worden, hou op"

Herhaal dit tot in den treure. Komt de sfeer niet ten goede, maar dat komt meedoen met dit irritante gedoe ook niet.

Is nog veel te lang. Ik zou het houden op een sarcastisch "Boeiend". Of kort en krachtig "Stop".
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou vooral ook stoppen met 'huiswerk' doen. Wat ontzettend zonde van jouw tijd zeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat vrouwen toch allemaal bagatelliseren omdat het verder zo'n leuke man is.
You are enough. Seriously, no need for any more of you.
Week 24 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren Quote
Nu ik er over nadenkt spui ik ook weleens feitjes, want ik onthoud snel onzinnige dingen, maar nooit als overhoring. Ik wil ze dan gewoon graag delen: wist je dat dit dier.....? Wist je het menselijke brein....?
Ben hier wel in geminderd, omdat ik weet dat dit ook betweterig over kan komen. Ik vind zulke dingen dan leuk, maar wil niet zeggen dat de ander er op zit te wachten ;-) Misschien is dat een ingang voor een gesprek op een positieve manier. Dat je weet dat hij allemaal feitjes te bieden heeft, maar of hij die wil doseren. En dat het niet leuk is om getest te worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lin 20, hij doet het ook wel in gezelschap. Maar toch iets meer als hij met mij alleen is. Als we met anderen zijn is het meestal met mijn vrienden/vriendinnen. Dan praat ik met hen over van alles en voelt hij wel aan dat hij daar niet moet tussenkomen met z'n weetjes.
Mijn tip: zoek een leuke man.
Alle reacties Link kopieren Quote
‘Weet jij hou oud Mozart is geworden?’

‘Nee en het maakt me ook niet uit’

Vooral niet in meegaan en elke keer aangeven dat je dit niet interessant vindt.

‘Ik had die stoeptegel allang gezien’

‘Ik zou liever hebben dat je vraagt hoe het met mij gaat’


Ik zou een aantal van dit soort vaste antwoorden opschrijven en elke keer gebruiken
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Gelukkig herken ik dit niet. Maar denk meteen "is hij erg onzeker?" Hoe je hiermee om kunt gaan is nogal een verschil of het komt uit onzekerheid en daarom zichzelf als slim persoon neer willen zetten, of juist vanuit dominantie om 'boven' de ander te willen staan. Voor dat eerste zou ik nog wel sympathie kunnen opbrengen, om daarna er echt iets mee te willen. Wat denominatie betreft zou ik dit niet accepteren.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven