Hoe omgaan met ex-man die mijn regels aan zijn laars lapt?

17-09-2020 01:00 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even behoefte aan wat advies...

Mijn ex-man en ik zijn sinds drie jaar gescheiden, co-ouderschap week-op-week-af voor onze twee puberzoons. De jongste van 15 heeft ASS, hebben we gezamelijk veel mee bij de GGZ gelopen. De laatste tijd kom ik daar nog alleen met mijn zoon, ex-man gaf aan geen problemen te ervaren en komt niet meer bij onze systeemtherapeut.
Mijn ex is een dominant persoon, die graag dingen ziet zoals hij ze wenst, zonder daarbij rekening te houden met de mensen om hem heen. Het was en is zijn strategie dat altijd iemand anders verantwoordelijk is voor wat er gebeurt. Frustrerend, maar het is zoals het is.

Mijn zoon met ASS is gevoelig voor druk van buitenaf, zoekt verkeerde vrienden die niet vies zijn van alcolhol, weed, Etc. Eind vorig schooljaar ben ik benaderd door de mentor dat mijn zoon ( op dagen dat ik aan het werk was) een forto had geplaatst van zichzelf met zijn ontbijt en als drankje een pilsje. Dit was nog over van een feestje wat gegeven is en waar hij nog een restant van op zijn kamer had verstopt.
Ik heb dit voorval met mijn ex besproken, ook kenbaar gemaakt dat ik geen alcolhol in mijn huis tolereer zodat zoon er ook niet bij kan.
Nu heeft zoon via via een kratje geregeld, want er wordt een feestje georganiseerd en hij heeft nooit iets mee. Ex keam hem op het dorp tegen, zwoegend met een krat op zijn fiets. Krat heeft hij afgepakt, maar daar stond hij dus onder etenstijd ineens mee voor mijn deur! Zoon wist hiervan..” Ha daar is papa” zei hij, deed de deur open en kwam de huiskamer in met een kratje bier. Tja, papa wilde niet dat ik hiermee op de fiets zat, hij zei dat hij het wel even kwam brengen. Ex intussen natuurlijk al weg rijdend..

Tijdens het wisselmoment de volgende dag, heb ik hem hier meteen op aangesproken. Dat hij weet van de regel dat ik geen alcohol in huis wil bij zoon, dat gold voor hem ook zei hij. “ Maar ik zag hem fietsen en wil niet dat hij met een krat achterop langs de straat fietst.”

Ik werd woest, en zei dat ik in gesprek moet met de mentor omdat zoon stoer doet met drank op de vroege ochtend, en nu faciliteert pa hem door het kratje wel even te brengen, met andere woorden...moeder zoekt het maar uit, niet mijn week. Zo komt het over.
Hij had eigenlijk geen weerwoord...slechts een “ nee.”

Uiteraard is dit niet nieuw, voorbeelden zijn eindeloos waarbij hij zich als vader presenteert die alles onder controle heeft en geen problemen ervaart met zoon. Zelf rokend koopt hij ook sigaretten voor zoon, doet ex de zoveelste stoppoging, koopt hij ze niet meer en zegt tegen zoon dat hij zijn sigaretten maar via mij moet regelen. Zo ben ik altijd degene die er tussen wordt gezet, en nee, ik ga hier niet in mee. Als het mijn week niet is dan stuur ik zoon met zijn verzoek rustig terug naar vader. Maar die doet zoals het hem het makkelijkst uitkomt, zowel de verboden als waarschuwingen bij ongewenst gedrag. Dat hij daarbij dreigend overkomt is bekend, ook bij de GGZ, “ als ik dit merk dan.....ben je nog niet jarig, zal je nog nooit zoveel spijt hebben gehad...” Bij goed gedrag, kan zoon wel een biertje verdienen. Zodat hij iets doet of laat waar vader om vraagt.

Hoe kan ik hier het best mee omgaan? Aanspreken heb ik gedaan, aangegeven dat in mijn huis mijn regels gelden. Maar dan is het alweer gebeurd. Hoe mijn ex het bij zichzelf thuis aanpakt moet hij zelf weten. Maar dat hij bier komt afleveren aan mijn voordeur zonder dat ik dat weet, want dan had ik zelf wel open gedaan.., dan heb ik toch het nakijken met mijn duidelijke regels?
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan de gedachtegang van de vader overigens wel volgen: hij ziet hem moeilijk rijden met een groot voorwerp achterop de fiets en helpt dat vervoeren en geeft het netjes af aan de verantwoordelijke ouder.

Ik begrijp uit de OP dat het kind het kratje had gekocht omdat het zijn beurt was om een rondje te geven. Ook dat zou ik begrijpen. Yoghurt en tomatensap zijn gezonder maar daar kan je niet mee aankomen op een feestje. Hij vindt die vrienden nu eenmaal stoer. Ze doen kennelijk (in de ogen van dat kind) heel stoere dingen en daar wil hij bij horen.

Alleen zou ik dan wel tegen kind zeggen dat hij dat niet mag hebben omdat hij minderjarig is, dat hij *hier* zijn centjes terugkrijgt en ik de krat overneem en dat ik het niet nog eens wil zien.

Dit is ook een goede tijd om van gedachten te wisselen met het kind waarom het gedrag van zijn nieuwe vrienden al of niet stoer is. Je moet dan goed naar je kind luisteren waarom hij daar zo graag bij wil zijn anders krijgt het gesprek het karakter van pushen en dat werkt zeer zeker niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Als je ex hem niet tegen gekomen was dan was hij toch ook met kratje thuis gekomen?
Ik zou het kratje terug aan de winkel geven en daar idd vragen hoe het kan dat ze aan een 15jarige alcohol verkopen.
Als je zoon het geld van het kratje bier kwijt is dan laat hij het de volgende keer misschien wel uit zijn hoofd om over jouw grenzen heen te gaan.

Ex kun je niet mee opvoeden.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
17-09-2020 07:51
Ik kan de gedachtegang van de vader overigens wel volgen: hij ziet hem moeilijk rijden met een groot voorwerp achterop de fiets en helpt dat vervoeren en geeft het netjes af aan de verantwoordelijke ouder.
Wat vreemd. Als ik mijn minderjarige kind, waarvan ik weet dat hij drinkt en dat dus helemaal nog niet mag, zou zien fietsen met een krat bier, zou mijn eerste reactie toch echt niet zijn dat ik hem een handje help en verlos van die vreselijk zware last.
Ik zie geen enkele noodzaak om dit te faciliteren. Een kind van 16 mag niet drinken en zijn vriendjes hoogstwaarschijnlijk ook niet. Als ze het toch doen kan ik dat waarschijnlijk niet voorkomen maar ik ga er geen handje bij helpen.
De verkoper van dat krat bier zou overigens ook een probleem hebben, of anders wel de volwassene die het voor zoon heeft gehaald.
Sinned77 schreef:
17-09-2020 07:32
Kom kom, de zoon doet het zelf he. Om nou de vader de schuld te geven is niet helemaal eerlijk.
Hij brengt het kratje even thuis voor zoon, hij beloont met een biertje, hij koopt sigaretten voor zoon, volgens mij heet dat faciliteren
Als hij ex niet was tegen gekomen was dat kratje bier bij zijn vrienden terecht gekomen.
Links om of rechts om.
Eigenlijk is die van 15 beetje raar bezig dat hij niet door heeft dat in een dorp op straat lopen met een kratje bier zo gesignaleerd is met de dorpse tamtam.
Hij is eigenlijk een beetje dom zeg maar.
anoniem_63a410da8207f wijzigde dit bericht op 17-09-2020 08:14
47.64% gewijzigd
*2020* schreef:
17-09-2020 06:49
Eigenlijk zijn ouders ook best kinderachtig bezig over een bijna 16 jarige.
“Tijdens het wisselmoment” . Jullie wonen in het zelde dorp?
Kind is 15 bijna 16.
Ik vind jou altijd echt opbouwende en positieve vragen stellen, met heel veel veel kennis over ouderschap. Hoe doe je dat toch?
Alle reacties Link kopieren
Als zoon en vader vinden dat een pilsje moet kunnen, dan gewoon bij vader thuis en niet bij jou thuis. Dus feestje ook bij vader thuis.

Meer kun je, vermoedelijk, niet.

Jouw huis, jouw regels.
Vaders huis, vaders regels.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 17-09-2020 08:29
10.64% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Op de leeftijd van vijftien is het volgens mij eerder een kwestie van de pubertijd uitzingen zonder al te erge kleerscheuren en blutsen dan dat je hem nog veel kan opleggen. Dat is gewoon een heel moeilijke tijd. Ik zou ex nemen voor wat hij is; tweedracht is voor het kind een welkome manier om de aandacht van zichzelf af te leiden. Als twee honden vechten om een been, gaat de derde ermee heen. ;-)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
17-09-2020 08:28
Op de leeftijd van vijftien is het volgens mij eerder een kwestie van de pubertijd uitzingen zonder al te erge kleerscheuren en blutsen dan dat je hem nog veel kan opleggen. Dat is gewoon een heel moeilijke tijd. Ik zou ex nemen voor wat hij is; tweedracht is voor het kind een welkome manier om de aandacht van zichzelf af te leiden. Als twee honden vechten om een been, gaat de derde ermee heen. ;-)
Precies. Focus bij zoon laten
citronella schreef:
17-09-2020 08:04
Hij brengt het kratje even thuis voor zoon, hij beloont met een biertje, hij koopt sigaretten voor zoon, volgens mij heet dat faciliteren
Het zijn toch ook de ouders die bepalen of er onder hun dak gerookt of gedronken mag worden? Dat ex dat bij hem toestaat is niet zo heel raar (al zou ik zelf vwb roken een andere keuze maken).
Alle reacties Link kopieren
Ex bracht het kratje naar TO, die bepaald heeft dat er onder haar dak niet gedronken en gerookt mag worden. Dan had hij het dus naar zijn eigen dak mee moeten nemen en niet TO er mee opzadelen.
Ik werd woest, en zei dat ik in gesprek moet met de mentor omdat zoon stoer doet met drank op de vroege ochtend, en nu faciliteert pa hem door het kratje wel even te brengen, met andere woorden...moeder zoekt het maar uit, niet mijn week. Zo komt het over.
Hij had eigenlijk geen weerwoord...slechts een “ nee.”

Je kunt weinig doen als de andere ouder niet meewerkt. En bovenstaande zou ik naar vader overhevelen. Jij bent niet de ouder die verteld moet worden dat drank onder de 18 verboden is, want jij weet dat en handelt ernaar, dus een foei-gesprek met jou is zinloos. Híj is de ouder die dat verteld moet worden. Dus ik zou mentor vertellen dat hij de vader van je zoon moet benaderen voor dit gesprek en me verder terugtrekken uit dit gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
17-09-2020 08:44
Ex bracht het kratje naar TO, die bepaald heeft dat er onder haar dak niet gedronken en gerookt mag worden. Dan had hij het dus naar zijn eigen dak mee moeten nemen en niet TO er mee opzadelen.
Dit. Heel simpel.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
mrstosti schreef:
17-09-2020 08:13
Ik vind jou altijd echt opbouwende en positieve vragen stellen, met heel veel veel kennis over ouderschap. Hoe doe je dat toch?
Netjes hoor sneren uitdelen onder een "nieuwe"nick.
*2020* schreef:
17-09-2020 08:53
Netjes hoor sneren uitdelen onder een "nieuwe"nick.
Ik denk dat je me verwart met een ander, maar fijn dat die ook zo positief over je is.
DS1971 schreef:
17-09-2020 08:40
Het zijn toch ook de ouders die bepalen of er onder hun dak gerookt of gedronken mag worden? Dat ex dat bij hem toestaat is niet zo heel raar (al zou ik zelf vwb roken een andere keuze maken).
Ik heb een andere definitie van raar blijkbaar
Lafae schreef:
17-09-2020 08:51
Je kunt weinig doen als de andere ouder niet meewerkt. En bovenstaande zou ik naar vader overhevelen. Jij bent niet de ouder die verteld moet worden dat drank onder de 18 verboden is, want jij weet dat en handelt ernaar, dus een foei-gesprek met jou is zinloos. Híj is de ouder die dat verteld moet worden. Dus ik zou mentor vertellen dat hij de vader van je zoon moet benaderen voor dit gesprek en me verder terugtrekken uit dit gebeuren.
Drank onder de 18 is niet verboden onder eigen dak.
citronella schreef:
17-09-2020 09:10
Ik heb een andere definitie van raar blijkbaar
Ik weet dat er heel veel ouders zijn die het in eigen omgeving met mate toestaan juist om problemen te voorkomen.

Denk zelf ook dat het juist goed is. Ik heb juist ontsporingen gezien van diegenen die thuis kort werden gehouden.

Het zijn wat mij betreft dus keuzes die beiden hun voors en tegens hebben.
Alle reacties Link kopieren
citronella schreef:
17-09-2020 09:10
Ik heb een andere definitie van raar blijkbaar
het punt is, dat we allemaal andere definities van 'raar' hebben, maar zolang de ex van TO niks doet dat verboden is, het echt niet veel meer is dan 'raar'.
Je mag je eigen kind gewoon een biertje geven.
het is alleen wel heel vervelend als je andere ideeën over 'raar' hebt, dan je ex, waarmee je probeert een kind groot te brengen.
En dan kun je hooguit aanhouden, dat je beiden voor je eigen huis de eisen stelt

Lijkt me heel erg vervelend
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
17-09-2020 07:12
Als kinderen willen drinken of roken dan doen ze dat tóch wel, is mijn ervaring. Je doet het om erbij te horen en niet omdat je ouders dat willen of faciliteren.

Als het niet mag van de ouders dan heeft dat zelfs een extra aantrekkelijke kant om het toch te doen. Zelf uit een drank- en rookarme omgeving begon ik rond mijn achttiende willens en wetens te roken en te drinken. Met drinken stopte ik vrij snel en nam toen alleen nog maar op feestjes en heel weinig, en roken heb ik slechts enkele jaren gedaan. Ik was meer aan het stoppen dan aan het roken.
Precies het kind gaat toch experimenteren autistisch of niet. Hij is ook een puber. Vader gaat er wat laks mee om en puberzoon vindt dat prima.

Wel jammer dat hij al op zo’n jonge leeftijd rookt.
lilalinda schreef:
17-09-2020 09:16
het punt is, dat we allemaal andere definities van 'raar' hebben, maar zolang de ex van TO niks doet dat verboden is, het echt niet veel meer is dan 'raar'.
Je mag je eigen kind gewoon een biertje geven.
het is alleen wel heel vervelend als je andere ideeën over 'raar' hebt, dan je ex, waarmee je probeert een kind groot te brengen.
En dan kun je hooguit aanhouden, dat je beiden voor je eigen huis de eisen stelt

Lijkt me heel erg vervelend
Zeker omdat ex weinig rekening houdt met de regels die bij to gelden en to de regels bij ex wil veranderen.

Dus zelfs dat we doen het ieder op de eigen manier zorgt voor conflicten over en weer.

En dat moet echt stoppen.
DS1971 schreef:
17-09-2020 09:12
Drank onder de 18 is niet verboden onder eigen dak.

Dat kan vader dan prima zelf met de mentor van zijn zoon bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Sinned77 schreef:
17-09-2020 07:32
Kom kom, de zoon doet het zelf he. Om nou de vader de schuld te geven is niet helemaal eerlijk.
Nou jee zeg, wat zielig voor die arme man :calimero: Die man is ouder en dus verantwoordelijk voor zijn (minderjarige) zoon. Hij komt het krat bier zelf afleveren..... ja laten we alles ff lekker weg bagataliseren en bij een autistische jongen van 15 leggen want anders is het oneerlijk voor zijn volwassen vader.
Lafae schreef:
17-09-2020 09:38
Dat kan vader dan prima zelf met de mentor van zijn zoon bespreken.
Nou, als ik dit lees:

Eind vorig schooljaar ben ik benaderd door de mentor dat mijn zoon ( op dagen dat ik aan het werk was) een forto had geplaatst van zichzelf met zijn ontbijt en als drankje een pilsje. Dit was nog over van een feestje wat gegeven is en waar hij nog een restant van op zijn kamer had verstopt.

dan lijkt mij dat dit zich heeft afgespeeld onder het dak van to. Dus waarom zou vader dit met de mentor moeten bespreken?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zo apart dat roken door sommigen wel als 'erg' wordt gekwalificeerd en drinken in veel mindere mate. Drank kan aardig wat stuk maken en is ook zeer schadelijk voor het lichaam en dit geldt des te sterker bij (zeer) jonge mensen. Los van dat, maak ik op dat het drankgebruik ivm het autisme van deze jongen ook niet zo handig is. Misschien kan hij (nog) minder maat houden/consequenties overzien dan een gemiddelde 15-jarige?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven