Hoe omgaan met stilte-behandeling?

11-12-2019 11:48 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bijna 2,5 jaar heb ik een lat-relatie met mijn vriend. Nou gebeurt het regelmatig dat ik totaal niet weet (of en zoja) wat ik verkeerd heb gezegd of gedaan, maar dat ik dus helemaal doodgezwegen wordt. Gemiddeld duurt zoiets een dag of twee. Ik trek dat heel slecht, kan er gewoon niet tegen.
Als hij niet fysiek bij me in de buurt is, kan ik het nog wel redelijk goed van me af zetten. Dan heb ik zoiets van 'zeg gewoon wat er aan de hand is, dan kan ik daar rekening mee houden. En zoniet, zoek het lekker zelf uit'.
Maar als hij rondloopt en mij negeert (of nog erger: wel uitbundig en enthousiast naar mijn kinderen is, maar zo kil naar mij..). Tja, dan weet ik gewoon niet hoe ik daar mee om moet gaan.

Na zo'n stilte-behandeling wordt er vaak weer overgegaan tot de orde van de dag, zegt ie dat ie van me houdt, maar krijg ik verder geen uitleg over wat er nou aan de hand was.

Als ik vraag of ik hem irriteer zegt hij 'nee'. Als ik vraag of ik iets verkeerd doe, krijg ik een sneer van 'je bent zoals je bent en je moet niet veranderen, dat zou heel gek zijn'. Ik heb dan zoiets van: ik hoef m'n persoonlijkheid niet totaal te veranderen, maar een beetje aanpassen om rekening te houden met elkaar, is toch heel normaal?

Ik merk de laatste tijd aan mezelf dat ik zo op mijn woorden pas, omdat ik 'bang' ben om weer een stilte-behandeling te krijgen. Maarja, dat is toch geen gezonde situatie?

We laten elkaar heel vrij in doen en laten. Ik vind het fijn als alles ongedwongen en in relaxte sfeer verloopt, zonder elkaar voortdurend verantwoording af te hoef te leggen. Aan de ene kant wil ik mijn vriend dus ook echt de ruimte geven om te reageren zoals hij doet, hem zichzelf te laten zijn (hij zegt geen prater te zijn), maar aan de andere kant voelt het alsof hij steeds mijn grenzen overgaat en voel ik me niet respectvol behandeld.

Op een of andere manier lukt het assertief zijn me wel in werksituaties en met vrienden, maar niet in een relatie..

Is dit herkenbaar voor iemand? Hebben jullie wellicht tips voor me hoe ik met die stilte-behandelingen om kan gaan?
Wie durft te verdwalen, vindt nieuwe wegen - Erasmus
Niet.

Waarom wil je daarmee leren omgaan? Heb je een eigenwaarde probleem?
Je hoeft hier niet mee om te gaan. Iemand die weigert uit te spreken wat hem dwars zit, die hoepelt maar op. Dit is geen goede relatie en geen gezond persoon.
Alle reacties Link kopieren
BuBelle schreef:
11-12-2019 11:48
We laten elkaar heel vrij in doen en laten. Ik vind het fijn als alles ongedwongen en in relaxte sfeer verloopt, zonder elkaar voortdurend verantwoording af te hoef te leggen. Aan de ene kant wil ik mijn vriend dus ook echt de ruimte geven om te reageren zoals hij doet, hem zichzelf te laten zijn (hij zegt geen prater te zijn), maar aan de andere kant voelt het alsof hij steeds mijn grenzen overgaat en voel ik me niet respectvol behandeld.
Blijkbaar laat jij hem vrij in zijn doen en laten. Hij heeft de ruimte om zich te gedragen als een lul en jou te negeren. Jij hebt niet de ruimte om te zijn wie je bent. Want als je je gedraagt als jezelf, wordt je (om onduidelijke redenen) genegeerd. Fijn voor hem dat hij geen prater is, maar iemand negeren is echt het laagste wat je kunt doen.

Je merkt nu al dat je oplet met wat je zegt. Dit gaat alleen maar meer worden, omdat hij deze tactiek blijft inzetten en dus ook geen andere manier weet.

Ik zeg het niet vaak, maar deze relatie zou ik uitmaken. Een volwassene die dit gedrag vertoont, leert echt niet opeens om wel respect voor je te hebben. En wat als hij straks gedrag van je kinderen vervelend vindt? Gaat hij die dan ook negeren? Dit gedrag zegt veel over hem, niet leuk. Sterke, het zal niet makkelijk zijn.
Een andere, normale, relatie zoeken met een partner die communiceert? Waarom ga jij je afvragen wat jij anders moet doen of hoe je hiermee moet dealen? Je vriend doet bizarre dingen, hij moet veranderen, jij niet
Alle reacties Link kopieren
Die stilte behandeling kan natuurlijk niet. Interessanter is echter wat daaraan vooraf gaat. Heb je echt géén idee wat er aan de hand is? Het komt echt als een totale verrassing?
Daar ga je niet mee om. Oneerlijk, kinderachtig en manipulatief, waarom zou jij daarmee om moeten gaan? Dit gedrag is één van de redenen waarom ik eens een relatie heb verbroken. Ik snapte er helemaal niets van. En als hij niet als een volwassene kan communiceren, dan is het (voor mij) geen relatiemateriaal.
Mermedina schreef:
11-12-2019 11:58
Die stilte behandeling kan natuurlijk niet. Interessanter is echter wat daaraan vooraf gaat. Heb je echt géén idee wat er aan de hand is? Het komt echt als een totale verrassing?
Dat is helemaal niet interessanter en helemaal niet relevant.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een silent treatment (en dan heb ik het niet over eventjes mokken na een ruzie maar echt een hele dag of meerdere dagen) al totaal niet constructief en ronduit kinderachtig, maar een silent treatment zonder dat je überhaupt weet waarom, vind ik gewoon pestgedrag en ronduit gemeen.

Maar goed, voor hem werkt het kennelijk, want je loopt constant op eieren en je probeert alles om het hem maar naar de zin te maken, in plaats van dat je gewoon kan zeggen dat hij in de poep kan zakken met deze ontzettend nare en valse karaktertrek.

En nee, dit is echt niet iets waar je hem de ruimte voor hoeft te geven.
Dit is - nogmaals - gewoon gemeen gedrag.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Er is maar één manier om met stilte behandelingen om te gaan.

Afbeelding
oudebaas wijzigde dit bericht op 11-12-2019 12:04
23.86% gewijzigd
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Dit is natuurlijk niet hoe je met elkaar omgaat. Tuurlijk ben je wel eens boos op elkaar en heb je even geen zin om met elkaar te praten, maar dat ga je niet twee dagen doen terwijl je in hetzelfde huis woont. Als het geen prater is dan gaat hij in dit geval maar even lekker stuk fietsen ofzo en als hij dan terugkomt dan moet het maar over zijn, maar belangrijker is natuurlijk om te kijken hoe jullie dit voorkomen. Natuurlijk kun je niet voorkomen dat jullie nooit meer boos op elkaar zijn, maar dit moet natuurlijk niet elke week of maand aan de hand zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hij is jou aan het GASLIGHTEN.
Hij past de Silent Treatment toe, zonder aanleiding of uitleg. En jij mag je zelf suf piekeren wat er aan de hand is? En door extra enthousiast te doen tegen anderen is extra zout in de wond wrijven.
Als ik jou was zou ik de volgende keer hem echt uitlachen!!!
“Ach jochie toch? Zit je weer iets dwars? Ga je daarom zwijgen als een kleuter?” En dan keihard lachen!!
Echt zielig gedrag.
Niet mee omgaan, optiefen en wegblijven. Zeker uit de buurt van je kinderen houden.
Wat komt hij doen bij jullie thuis als hij niet tegen je praat?
Echt hoor vrouw :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
suicideblond schreef:
11-12-2019 12:04
Als ik jou was zou ik de volgende keer hem echt uitlachen!!!
“Ach jochie toch? Zit je weer iets dwars? Ga je daarom zwijgen als een kleuter?” En dan keihard lachen!!
Echt zielig gedrag.
Dat vind jij wel een volwassen en constructieve reactie? @(
Alle reacties Link kopieren
@TO, dit gedrag is niet OK en houdt niet op als jij dit tolereert. Doe eens gek en ben eens duidelijk. “Luister eens, ik wil graag dat je mij met respect behandelt, en mij dood zwijgen valt daar niet onder. Als jou iets dwars zit, dan kun je mij dat vertellen. En als je niet kunt of wil vertellen, dan blijf je maar weg en kom je maar terug tegen de tijd dat je het wel wil en kunt”.
Ik zie nu dat jullie een LAT relatie hebben. Kijk als hij echt niet in staat is om op je vragen een antwoord te geven dan zou ik zeggen dat hij dan dus maar naar zijn eigen huis mag gaan. Beetje gek dat hij dan wel blijft en gezellig loopt te doen met je kinderen, maar eigenlijk niet bij jouw wil zijn aangezien hij je aan het negeren is. Dan kan hij beter zijn jas aantrekken en vertrekken. Nog beter zou zijn als hij zegt wat er aan de hand is na een gebruikelijke (korte) afkoelingsperiode. Maar als hij dat niet kan dan mag hij thuis zichzelf doodzwijgen.
Waarom pik jij dit? En als jij dit acceptabel vindt, waar ligt dàn jouw grens?!

Je kunt hem beter de deur wijzen. Voor jezelf en voor je kinderen.
Nummer*Zoveel schreef:
11-12-2019 12:11
@TO, dit gedrag is niet OK en houdt niet op als jij dit tolereert. Doe eens gek en ben eens duidelijk. “Luister eens, ik wil graag dat je mij met respect behandelt, en mij dood zwijgen valt daar niet onder. Als jou iets dwars zit, dan kun je mij dat vertellen. En als je niet kunt of wil vertellen, dan blijf je maar weg en kom je maar terug tegen de tijd dat je het wel wil en kunt”.
Zo makkelijk kan het zijn. Waarom laat jij je zo behandelen? En hij is natuurlijk een lul van een vent die zich verschuilt achter "zo ben ik nu eenmaal".
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
11-12-2019 12:13
Ik zie nu dat jullie een LAT relatie hebben. Kijk als hij echt niet in staat is om op je vragen een antwoord te geven dan zou ik zeggen dat hij dan dus maar naar zijn eigen huis mag gaan. Beetje gek dat hij dan wel blijft en gezellig loopt te doen met je kinderen, maar eigenlijk niet bij jouw wil zijn aangezien hij je aan het negeren is. Dan kan hij beter zijn jas aantrekken en vertrekken. Nog beter zou zijn als hij zegt wat er aan de hand is na een gebruikelijke (korte) afkoelingsperiode. Maar als hij dat niet kan dan mag hij thuis zichzelf doodzwijgen.
Inderdaad. En ik zou hem dan ook niet over de vloer houden omdat hij tegen de kinderen wel leuk doet. Hij doet namelijk niet echt leuk tegen ze, dat is alleen maar onderdeel van zijn pesterij en dat voelen de kinderen ook heus wel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zou m de eerstvolgende keer la ie bij jou is zeggen dat ie of kan vertellen waarom ie boos is, of direct kan vertrekken naar zijn eigen huis. Als ie niet kan communiceren als een volwassene, heb jij geen behoefte aan zijn gezelschap. Als jij hem duidelijk maakt dat jij dit niet langer accepteert, past hij zich aan of jullie relatie strandt, maar dan ben jij in ieder geval niet jezelf kwijtgeraakt.
Alle reacties Link kopieren
Oh verschrikkelijk. Ik heb ook een ex die dat deed. Dan had ik geen idee wat ik 'fout' gedaan had maar klaarblijkelijk was het iets heul ergs. Als ik vroeg waarom hij zo boos op mij was zei hij meestal 'vogel dat zelf maar uit'. Compleet gekmakend. Ik was nog jong en ging daar ook nog over nadenken. Nu weet ik dat het je reinste manipulatie/gaslighting is en niet een normale manier van volwassen communicatie.

Laat je niet zo behandelen. Dit is echt niet okay.
SilverShadow schreef:
11-12-2019 12:14
Zo makkelijk kan het zijn. Waarom laat jij je zo behandelen? En hij is natuurlijk een lul van een vent die zich verschuilt achter "zo ben ik nu eenmaal".
Inderdaad. "Zo ben ik nu eenmaal"... Ook ervaring mee. "Nee, ik heb van mijn ouders nooit geleerd met emoties om te gaan. Ik ben geen prater." Nou weet je, dan schrijf je het maar op (in dit geval was het een journalist notabene). Maar dat lukte ook niet.

Wat wél een mogelijke verklaring van dit enorm kinderachtige gedrag is, is dat TO verbaal veel sterker is. Soms klappen mensen dicht, kunnen of durven ze geen confrontatie aan. Vind ik persoonlijk ook zeer onaantrekkelijk, maar goed, dat komt voor. Kan dat aan de orde zijn TO? Dat jij verbaal sterker bent of geneigd bent feller te reageren in een discussie dan je vriend? Hem misschien een beetje "omver" kan blazen met jouw woorden/argumentatie? Kan het zijn dat hij jouw reactie een beetje vreest?

In dat geval is er natuurlijk ook werk aan de winkel, maar dan voor beide partijen.
Is dat niet het geval, dan is je vriend, in mijn ogen gewoon een eikel.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties, jullie openen wel m'n ogen dat het gedrag van mijn vriend manipulatief is, en dit waarschijnlijk alleen maar erger gaat worden. Jullie hebben gelijk, deze relatie zuigt alleen maar energie, en die kan ik veel beter in leuke dingen doen met m'n kinderen steken.

@Mermedina: als ik een vermoeden heb, wat de aanleiding tot de silent treatment was en ik vraag het hardop, krijg ik achteraf te horen dat ik het voor hem in zit te vullen. Tja, als je zelf niks zegt.
@Lucifer2018: confronterend, maar ik denk dat je met die eigenwaarde, of eigenlijk gebrek eraan, gelijk hebt.
Wie durft te verdwalen, vindt nieuwe wegen - Erasmus
Alle reacties Link kopieren
BuBelle schreef:
11-12-2019 12:22
Bedankt voor jullie reacties, jullie openen wel m'n ogen dat het gedrag van mijn vriend manipulatief is, en dit waarschijnlijk alleen maar erger gaat worden. Jullie hebben gelijk, deze relatie zuigt alleen maar energie, en die kan ik veel beter in leuke dingen doen met m'n kinderen steken.

@Mermedina: als ik een vermoeden heb, wat de aanleiding tot de silent treatment was en ik vraag het hardop, krijg ik achteraf te horen dat ik het voor hem in zit te vullen. Tja, als je zelf niks zegt.
@Lucifer2018: confronterend, maar ik denk dat je met die eigenwaarde, of eigenlijk gebrek eraan, gelijk hebt.
sterkte!
laat nog even weten, hoe hij reageerde op het dumpen
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
11-12-2019 12:26
sterkte!
laat nog even weten, hoe hij reageerde op het dumpen
Als hij dan ook zwijgt zou dat mooi meegenomen zijn. Maar iets zegt me dat hij juist veel van zich gaat laten horen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven