Hoe omgaan met verslaving vriend?
zondag 30 november 2025 om 21:34
Iemand in mijn vriendenkring heeft al jaren een alcohol- en drugsverslaving. Is al enkele keren in het ziekenhuis beland, heeft epilepsie gekregen, is langere periodes clean geweest maar nu terug hervallen. Ik maak me ernstig zorgen over zijn gezondheid.
In vorige periodes van terugval sloot hij zich volledig van iedereen af, kwam niet buiten, wilde niemand zien omdat iedereen hem dan probeerde te overtuigen hulp te zoeken. Nu komt hij nog wel buiten (zegt ook regelmatig een afspraak af), maar wordt zijn terugval zowat doodgezwegen in zijn bijzijn omdat we denken dat het nog erger zal worden als hij zich weer gaat isoleren.
Ik vind het moeilijk, weet niet waar ik nu goed aan doe.
In vorige periodes van terugval sloot hij zich volledig van iedereen af, kwam niet buiten, wilde niemand zien omdat iedereen hem dan probeerde te overtuigen hulp te zoeken. Nu komt hij nog wel buiten (zegt ook regelmatig een afspraak af), maar wordt zijn terugval zowat doodgezwegen in zijn bijzijn omdat we denken dat het nog erger zal worden als hij zich weer gaat isoleren.
Ik vind het moeilijk, weet niet waar ik nu goed aan doe.
maandag 1 december 2025 om 12:58
Dat zijn lotgenoten groepen. Bedoeld voor mensen die hetzelfde doel hebben, namelijk hun verslaving de baas blijven. Of het nu drank, drugs, medicatie, gokken etc is.
Men krijgt daar geen therapie, detox of wat dan ook. Er is daar geen professionele zorg/begeleiding. Vaak is er eerst een ander traject nodig. Gedwongen opname kun je wel vergeten. De verslaafde persoon moet het écht zelf willen.
Het fysieke afkicken is namelijk slechts het kleinste onderdeel van het probleem.
maandag 1 december 2025 om 13:30
dreuvel schreef: ↑01-12-2025 10:27Ik denk dat het makkelijker is als er voor de verslaafde perspektieven zijn na afkicken (werk, een woning, vrienden/partner....).
Dat zijn dingen die niet in 1 keer uit de lucht komen vallen.
En ik denk dat hier hulp van anderen het verschil kan maken, bij sommige mensen.
Maar het is natuurlijk ook zo dat verslaafden moeten beseffen dat hun verslaving ellende brengt.
Natuurlijk, maar dat hoeft TO niet te (blijven) bieden. Het houdt ook gewoon een keer op als alles van één kant moet komen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in