Hoe omgaan met vriend die ruimte nodig heeft? [Geen OP]

17-01-2020 16:33 480 berichten
--
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-04-2020 09:12
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is zijn huis, zijn was, je woont er niet, waarom vouw je überhaupt zijn sokken?

En wat de rest zegt, ga lekker op jezelf wonen. Je hoeft, als je een relatie hebt, niet direct samen te wonen he? Dan zie je volgend jaar wel weer verder.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
Ga eerst eens op eigen benen staan.

Je logeert nu bij hem af en toe, en verwacht dan ook dat je als top gast wordt behandeld. Het is nog steeds zijn woning en jij bent er af en toe, dit is niet hetzelfde als samenwonen. Dan deel je de lasten en kosten samen, en heb je beide even veel rechten en plichten. Wil je vriend telefoneren wanneer jullie samen op de bank zitten, prima, gaat hij telefoneren. Daar hoeft hij geen toestemming voor te vragen. Jij vindt praten kennelijk belangrijker dan hij.

Vanaf beide zelfstandig wonen kan je een gelijkwaardige relatie gaan opbouwen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Als je hem omschrijft, komt het dan niet bij jezelf op dat deze man nog niet wil samenwonen maar nog behoefte heeft aan een huishouden voor zichzelf?
Dat is niet erg, en wil niet zeggen dat hij geen relatie met je wil. Het is alleen erg als jij voor het houden van de relatie als eis stelt om op korte termijn samen te wonen of niet je eigen plan trekt.

En dat is precies waar je tegenaan loopt nu. Jouw eisen stroken niet met zijn wensen.
Super dat jij al weet wat jij belangrijk vind in een relatie. En op welke manier dit vorm moet krijgen.

Maar je geeft zelf aan dat dit zijn eerste serieuze relatie is dus ik vind het niet vreemd dat hij misschien terugkomt op eerdere uitspraken omdat het toch anders voelt dan verwacht/gehoopt.

Daarnaast leg je, ook al zeg je dat je dat niet wilt, veel keuzes bij hem.
Ik heb het idee dat je het wel fijn/makkelijk vind om met hem te gaan samenwonen want je wilt weg bij je ouders. Maar daar is hij nu nog niet aan toe. Misschien over een half jaar wel, misschien over een jaar. Als je echt weg wilt ga op jezelf wonen, ook wel eens fijn. Anders blijf lekker bij je ouders en spaar inderdaad.

Ik krijg het gevoel dat jij al heel gauw huisje boompje beestje wilt en dat benauwd hem een beetje.

En tsja, bellen tijdens een goed gesprek: misschien ervaarde hij dit wel als gewoon een praatje op de bank met het journaal op de achtergrond. Dus telefoon opnemen kan wel. Serieuze gesprekken na 10 maanden vind ik persoonlijk sowieso al heftig. Maar goed, neem het heft in eigen handen en laat je keuzes niet van hem afhangen. Wil je uit huis en hij nog niet samenwonen? Ga zelf iets huren, komt hij over 3 maanden van: ik wil samenwonen. Jammer, we kijken over een jaar wel weer. Blijf niet wachten op wanneer hij er klaar voor is.
Alle reacties Link kopieren
Iets anders wat wellicht handig is, TO, om rekening mee te houden.

Het klopt inderdaad dat het verwarrend is dat hij eerst wel allerlei dingen zei en nu snel afstand wilt en er ook niet echt goed een gesprek over aangaat met wat de gevolgen daar voor jou dan precies zijn (hij zei iets van 'dan is dat maar gewoon zo' ?).

Maar wat volgensmij de kern van het probleem is, is niet wat hij doet of heeft of zegt. Maar wat jij hebt. Het is onbelangrijk hoe goed hij zijn leven voor elkaar heeft zelfstandig. Hoe goed heb jij dat?

Want stel dat jouw 'hoop' uitkomt: hij belt jou morgen op, 'Sorry, tuurlijk wil ik dat je komt samenwonen etc.'

Prima.

Maar wat als je daar 5 jaar woont en je hebt een kind met hem of iets en misschien werkt hij wel voornamelijk en jij neemt het huishouden vooral op je. Wat als dan over 7 jaar hij komt, na een reeks van zaken te benoemen die jij altijd niet doet zoals hij dat wenst van sokjes vouwen tot weet ik het, 'Uhm ja, sorry, het voelt toch wat te bekneld voor mij, ik vind het niet zo leuk zo, kan jij even weer 3 dagen weg gaan en elders wonen? Ik heb ruimte nodig.'

Daar zit jij dan. Heb je dan wel, in deze situatie, je leven voor elkaar qua financiën, stabiliteit, carrière, zelfstandigheid?

Dan heb je weer alsnog hetzelfde probleem, wat dan is dat hij wél alles goed voor zichzelf geregeld heeft en jij (wellicht in dit scenario) niet.

Dus onafhankelijk van wat hij doet of zegt, zorg dat je zelf voor jouw eigen stabiliteit in het leven gaat zorgen. Leer goed met geld omgaan, spaar goed voor jezelf: dat soort dingetjes. Niet denken dat zijn liefde voor jou absoluut zal zijn en hij voor altijd bij jou gaat zijn en jullie altijd bij elkaar zullen blijven en jezelf dan in een positie zetten waarin hij wanneer hij wil, op ieder moment, zomaar kan zeggen 'Dit is gewoon hoe het is: je bent 3 dagen van de week hier niet meer welkom, ik heb ruimte nodig en jij past je maar aan want ik betaal alles/ dit is mijn huis en zo voort'.

Maargoed. Ik ben geen expert of zo natuurlijk, dus neem het advies met een korreltje zout. Wens je in ieder geval veel succes en hoop dat het goed komt voor je op een wijze die goed is voor jezelf en jouw toekomst.
Lou- schreef:
17-01-2020 17:41
Niks vind ik zo onaantrekkelijk als een 25-jarige die om ‘lekker te sparen’ nog thuis blijft wonen. Je bent volwassen, gedraag je dan ook zo.
Kan.
Persoonlijk vind ik het aantrekkelijker dat een partner financieel onafhankelijk is.
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
17-01-2020 16:46
Dat vind ik helemaal niet belangrijk, maar als het plan toch was om te gaan samenwonen heb ik liever dat ik wat extra spaargeld op de bank heb zodat we er samen wat leuks mee kunnen doen.

Daarbij begrijp ik niet helemaal waarom er meteen op zo'n toontje gereageerd moet worden.
Om je wakker te schudden je komt namelijk naïef over.
Alle reacties Link kopieren
Kop op meid; ik zou iemand nemen die niet kan wachten op een relatie met jou.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Still-i-Rise schreef:
17-01-2020 18:22
Kan.
Persoonlijk vind ik het aantrekkelijker dat een partner financieel onafhankelijk is.
Zeker is dat aantrekkelijk.

Maar hoe financieel/emotioneel onafhankelijk ben je nou helemaal als je bij je ouders thuis zit, van de ene relatie in de andere rolt en wellicht nog nooit echt in je uppie zelfstanig hebt gewoond?
Alle reacties Link kopieren
Hallozeg schreef:
17-01-2020 18:29
Om je wakker te schudden je komt namelijk naïef over.
Mee eens.

Is zijn plan dan ook nu jou behandelen als een persoon bij wie jij zekerheid kan vinden?
Of behandeld hij jou nu als iemand die hij met 3 tellen de deur uitstuurt of beperkingen oplegt in hoe lang je kan verblijven,
wanneer het hem even niet goed uitkomt? Op deze momenten denkt hij toch niet aan jou, hij denkt aan hemzelf en zijn geluk.

En dat is zijn goed recht ook.

Dus inderdaad je denkt incorrect na wanneer je al weinig spaargeld zegt te hebben als je dan denkt dat je het liever wilt
gaan besteden om iets 'leuks' te gaan doen met hem als jullie gaan samenwonen. Wat als je dat doet en na 4 weken twijfelt hij
weer en mag je weer vertrekken? Dan heb je ook geen spaargeld meer? Omdat jij telkens aan hem denkt i.p.v. aan jezelf en
aan jouw stabiliteit. Hij denkt ook telkens aan zichzelf. Wie denkt er dan nog aan jou en dan eindig je telkens in instabiele situaties voor jezelf, door jezelf gecreëerd, omdat je niet aan jezelf denkt op een realistische wijze.
Hij parkeert je nu al. Ik zou absoluut niet gaan samenwonen, want hij klinkt niet overtuigd.
Alle reacties Link kopieren
In oktober (3 maanden geleden) zei je dat je recentelijk uit een relatie van 4 jaar kwam waarmee je samenwoonde.
Wil je nou zeggen dat je pas 3 maanden van je ex af bent en nu alweer samen wil gaan wonen met de volgende?

Meid, doe eens rustig aan. Als jij thuis wil wonen om te sparen is daar niks mis mee, maar ik zou echt niet van de ene relatie naar de andere hoppen. En zeker niet weer zo snel gaan samenwonen.
Alle reacties Link kopieren
Weg willen bij je ouders is iets anders dan willen samenwonen.

Je moet dan op je tenen lopen omdat hij een pietje precies is en bovendien zijn eigen gang wil gaan. Waarom wil je met zo iemand samenwonen eigenlijk? Lijkt mij de hel op aarde.
Alle reacties Link kopieren
Op mij kom je over als iemand die maar al te graag samen wil wonen en totaal niet begrijpt dat een ander dat nog niet wil.
Jij vindt nu dat je je geheel moet schikken naar hemen hebt daar heel veel moeite mee. Helaas is het in het geval van samenwonen zo, dat je dat echt beiden moet willen. Als de een niet wil, dan gaat het hele feest niet door. Zo gaat dat in een relatie. Hij geeft aan ruimte te willen, dat is totaal iets anders. Hopelijk zie je in hoe beklemmend dat is.
Mijn advies, plan heel veel leuke dingen met anderen. Neem heel veel afstand en praat wat minder over wat jij zou willen. Misschien komt hij zo weer dichter bij jou. Op dit moment lijkt het erop dat de relatie op klappen staat.
Alle reacties Link kopieren
10 maanden en al willen samenwonen? is dat niet vroeg en zeker al vroeg om het serieus te noemen? in mijn ogen komt hij narcistisch over...
Alle reacties Link kopieren
je wilt niet naar zijn pijpen dansen en ook niet bij je ouders blijven? start te sparen en ga op zoek naar een eigen appartement, de tijd dat de vrouw braaf blijft wachten tot een man haar komt redden is allang voorbij ze.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
17-01-2020 18:36
In oktober (3 maanden geleden) zei je dat je recentelijk uit een relatie van 4 jaar kwam waarmee je samenwoonde.
Wil je nou zeggen dat je pas 3 maanden van je ex af bent en nu alweer samen wil gaan wonen met de volgende?

Meid, doe eens rustig aan. Als jij thuis wil wonen om te sparen is daar niks mis mee, maar ik zou echt niet van de ene relatie naar de andere hoppen. En zeker niet weer zo snel gaan samenwonen.
Helemaal mee eens.

Daarbij wil ook zeggen, TO, ik (en denk een hoop andere leden ook) begrijpen echt wel dat het lastig is voor jou en verwarrend.
Maar het punt is hij kan alles zeggen wat hij wil, hij kan zo verwarrend zijn als maar mogelijk is, hij kan jou bij wijze van spreken zelfs gehypnotiseerd hebben met allemaal beloftes van dat jij bij hem kan gaan intrekken en hij (wellicht) voor jou op die manier kan zorgen doordat hij zaken op orde heeft. Aan het einde van de dag is hij ook een mens en mensen maken fouten, mensen kunnen (onbewust) liegen, mensen kunnen van mening veranderen. Dus het klopt wat jij zegt, dat nare gevoel in jouw onderbuik klopt met dat je denkt dat hij misschien wat dominant over komt over die sokken of wat dan ook en nu jou zomaar eruit sturen: klopt allemaal en jouw verwarring is terecht.

Maar jij moet leren te kijken naar wat op realistische wijze het beste is voor jou. Zelfs al zei hij dat jullie kunnen gaan samenwonen en gaat hij dat wellicht over 2 weken weer tegen je zeggen, wat hij ook zegt of zegt te gaan doen: blijf realistisch, blijf denken of dit wel op lange termijn gezond is voor jou? Hoeveel zekerheid dit jou geeft? Of je zo niet te afhankelijk bent of wordt emotioneel/financieel?

Jij moet kunnen zorgen voor jouw stabiliteit en als jouw stabiliteit zo enorm afhankelijk is van iemand anders (hem), dan zal dit altijd zo blijven en zal je altijd deze gevoelens die je in jouw topic omschrijft behouden: tot dat je zelf kan zorgen voor jezelf en jouw spaargeld en jouw leven.

Dus alles wat je zegt klopt wel, het is niet zo dat leden hier dat niet valideren, je gevoelens en gedachtes kloppen, dat je twijfelt klopt, zijn gedrag is inderdaad vreemd. Dat klopt allemaal sowieso. Maar de meeste hier proberen uit jouw topic jou het belangrijkste mee te geven en dat is dat jouw geluk afhankelijk moet zijn van jouzelf en iemand anders jou niet moet 'aanvullen' in zulke grote mate en dat je minder naïef moet zijn met dingen als je spaargeld uitgeven aan 'leuke' dingen met hem en niet te snel van relatie naar relatie moet gaan of zomaar samenwonen met iemand (al zou hij jou nog gehypnotiseerd hebben dat samenwonen het beste was: jij moet zelf kunnen nadenken voor jezelf en die verantwoordelijkheid op je nemen!).

Succes : )
Alle reacties Link kopieren
volgens mij wil je nogal snel samenwonen met de eerste de beste, wat is de haast? heb je zo'n plan in je hoofd dat je getrouwd wilt zijn en kinderen wilt hebben voor je 30?
Alle reacties Link kopieren
Waarom doe je zijn was als jullie niet eens samenwonen? Je probeert je onmisbaar fe maken door zijn huishouden te runnen?
Alle reacties Link kopieren
Dus je bent elke dag bij hem... elke avond en hij mag niet even een telefoontje gewoon voor de leuk opnemen? Daar zou ik t ook benauwd van krijgen. Een goed gesprek kan toch altijd? Ook de volgende avond of die daarna. Waarom moet het perse dan?

En je wordt niet heen en weer geslingerd tussen hem en zijn ouders. Dat is gewoon drama maken. Het is zijn huis en hij vind dat je er te veel bent. Dat jij zelf weer bij je ouders bent gaan wonen is jouw ding. Je kan ook gewoon zelf een huis zoeken. Waarom moet je zo snel samenwonen?

Ik vind je ook erg verstikkend overkomen. Ik snap je vriend wel. De verliefdheid begint nu te zakken en hij heeft geen zjn om de hele tijd op elkaars lip te zitten.

En o ja... houden van kan nog niet zo snel. Je bent net uit een relatie en hupsakee zo in een gespreid bedje bij hem en je hoidt al van hem en verwacht ook van alles van hem. Als dit uit is ga je dan met de volgende samenwonen?
Lou- schreef:
17-01-2020 17:31
Ga op jezelf wonen. Je stelt je echt veel te afhankelijk van hem op. Maak keuzes voor jezelf als mens en voor je eigen ontwikkeling. Wedden dat dat opeens een stuk aantrekkelijker wordt voor hem ook?
Dit. Voor minimaal een jaar. En maak dat ook duidelijk aan hem dat je minimaal 1 jaar op jezelf gaat. Word zelfstandig en laat hem z’n eigen sokken vouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ben je bang dat als je iets gas terugneemt je hem kwijtraakt?

Want daar lijkt het op, en als dat zo is, ben je hem al kwijt.

Zorg voor jezelf.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Als hij zich om zo'n incident (waarin jij in feite gewoon een punt had) zo beklemd voelt denk ik dat de kans groot is dat hij helemaal nog niet wil samenwonen en dat hij te snel iets heeft toegezegd. Echt, zoek iets voor jezelf. Dan zit je er maar een half jaar aan vast, dan ga je nog iets later samenwonen, beter dan de hele tijd gaan zitten afwachten tot je groen licht krijgt. Je kunt toch niet álles gaan afstemmen op hem en wanneer hij je toestemming geeft om bij hem in te trekken? Je zegt dat je hem niet de touwtjes in handen wil geven, dat doe je alleen door zelf je woonruimte te regelen, want het is zíjn huis en samenwonen moet je allebei willen, dus als het daarom gaat kun jij de touwtjes niet in handen nemen. Je kunt nou eenmaal niet voor hem beslissen dat het tijd is om bij hem in te trekken als hij niet wil.

Je hoeft overigens niet meteen een heel huis te huren, je kan ook gewoon een tijdje op een kamer wonen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
O, en als je die eigen plek hebt: ga dan ook niet de hele tijd bij hem thuis zitten, laat hem ook naar jou komen. Zéker als hij zo'n controlfreak is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
17-01-2020 19:19
O, en als je die eigen plek hebt: ga dan ook niet de hele tijd bij hem thuis zitten, laat hem ook naar jou komen. Zéker als hij zo'n controlfreak is.
sorry maar in haar verhaal te zien is ze zelf ook een controlefreak en vooral een verstikkend iemand, die van een op andere dag hopt op een andere vent en dan hopen dat hij haar ooit vraagt om te willen samenwonen, wat is dat? toch ook niet gezond ze als je het mij vraagt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven