Hoe zit dat bij jullie?

11-12-2018 01:13 77 berichten
Hallo ladies,

Ik zou beginnen met mijn verhaal en ben benieuwd of jullie het herkennen of juist helemaal niet. Hoe zit dat bij jullie?

Totdat ik mijn huidige partner leerde kennen heb ik altijd relaties gehad of viel ik op mannen die vergelijkbaar emotioneel waren als ik.
Ik was op zoek naar een soort soulmate dus.

Uiteindelijk is dat nooit goed afgelopen. Maar er waren wel hele fijne momenten in zo'n relatie. Vaak waren er heftige pieken en diepe dalen.

Ik heb hiervan geleerd en ik ben bewust anders naar mannen gaan kijken. Minder vanuit emotie meer vanuit ratio.

Nu heb ik een totaal ander type persoon aan de haak geslagen.

Uiteindelijk is dit de man waarmee ik huisje boompje beestje heb. Ik draag zijn achternaam en we hebben een prachtig huis gekocht samen. Het is de beste meest stabiele relatie tot nu toe.

Toch vind ik het af en toe lastig.
Ik ben erg romantisch en mijn emoties zijn wat meer aanwezig dan bij hem.

Ik kam bijvoorbeeld helemaal op gaan in romantische komedies, ik vind het heerlijk om mijn verjaardag te vieren met slingers in de woonkamer, kan wegdromen bij een mooie kerstboom en huil mee met de lion King.

Man is veel nuchterder, viert nooit zijn verjaardag, heeft een hekel aan romantische films of musicals, versierde zijn huis nauwelijks met kerst en zijn woonkamer was net zo strak en leeg als een operatie kamer. (Voordat ik m leerde kennen)

Ook is hij is zijn doen en laten erg rationeel, waarin ik soms met mensen bots omdat mijn emoties te veel mee spelen, wordt hij eerder gezien als een botte hork.

We hebben dus weleens ruzie en dan zijn de verschillen duidelijk merkbaar, maar het lukt ons toch ook om weer snel bij te leggen. We houden van elkaar en we willen niet graag ruzie maken.

Het verbaasd me dat, ondanks de grote verschillen, het zo goed gaat tussen ons.

Hoe zit het bij jullie? Zijn jullie 2 verschillende mensen die elkaar vullen? Of heb je echt je soulmate gevonden?

Liefs Kimmie
ekiM schreef:
11-12-2018 08:02
Ik geloof dat de echte vraag die TO zich hier moet stellen is of ze een klik heeft met haar partner. Of ze een emotionele verbinding kan leggen met haar partner, of dat het een gerationaliseerde keus is geweest die ze zichzelf heeft opgelegd.

Het gaat harstikke goed tussen ons en dat verbaasd me soms, en die emotionele verbinding is er zeker. Wel lachen veel doen leuke dingen samen.

Ik denk dat we het allebei nodig hadden om samen te zijn met een ander soort type mens.

Mijn partner geniet heus wel een beetje van mijn zachtaardige kant. Dat ik het altijd gezellig wil maken of dat ik heel blij kan zijn met kleine dingen.

Ik vind het heel fijn dat hij rationeler is dan ik, daardoor minder drama tijdens ruzies, hij helpt mij om rationeler naar dingen te kijken.

Dus het is een top match.

Alleen soms verbaasd het me, als ik de kerstboom met veel liefde aan het optuigen ben en hij er absoluut geen gevoel bij heeft bijvoorbeeld. Dan denk ik hoe komt het toch dat we verliefd op elkaar zijn geworden.

Hahahaha
Ik moest erg lachen om de term emotioneel incontinent. Whahahahaha
Kimmetje01234567 schreef:
11-12-2018 09:29
Ik moest erg lachen om de term emotioneel incontinent. Whahahahaha
Is het niet ook een vorm van E.I. als je deelt dat je erg om die term moet lachen?
Alle reacties Link kopieren
Onder "soulmate" versta ik een karakter wat tenminste voor de helft gelijk is aan de jouwe. Je kan daardoor eigenschappen herkennen waar door je je even niet zo eenzaam voelt. Dat is meestal het enige. Zodra je aanklopt voor positieve steun dan laat de ander het ineens afweten, juist omdat hij diezelfde eigenschappen ook heeft en niet geven kan wat hij niet heeft.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Verket schreef:
11-12-2018 08:31
Bij ons werkt dat net héél erg goed. Ik ben erg gevoelig en net zoals jij het beschrijft, mijn partner is rationeel en heel down to earth. En al zou ik soms graag willen dat hij helemaal mee opgaat in mijn zweven soms, hij houdt mij net met mijn voeten op de grond. Omgekeerd kan ik hem soms ook de andere kant van zaken laten zien. Ik vind het prima. Als je er moeite mee hebt, dan moet je vooral je eigen verwachtingen van een partner eens onder de loep nemen :)
Zo ervaar ik het ook!!
lilalinda schreef:
11-12-2018 08:36
Ik ga met kerst Helemaal los (en mijn man ziet het meewarig aan). Pleur de kamer vol kerstbomen en andere meuk. En kerstavond zit ik (alleen!) te snotteren bij All you need is love.
Maar echt niet, dat we daar ruzie om hebben hoor, hij is op andere vlakken voor mij niet te snappen.
(als hij met vrienden zit te neuzelen over versterkers bijvoorbeeld...)

Hahahaha
Dymphnatam schreef:
11-12-2018 08:40
Hier ook een verschil van dag en nacht. Ik ben rationeel en nuchter, partner zeer emotioneel. En het werkt als een tierelier. Ik bloei gevoelsmatig helemaal op, partner krijgt ineens veel meer grip op de zaken. We groeien op een mooie manier naar elkaar toe.

Ik ben een blij mens.

Wat fijn om te horen van de andere kant!
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
11-12-2018 09:35
Onder "soulmate" versta ik een karakter wat tenminste voor de helft gelijk is aan de jouwe. Je kan daardoor eigenschappen herkennen waar door je je even niet zo eenzaam voelt. Dat is meestal het enige. Zodra je aanklopt voor positieve steun dan laat de ander het ineens afweten, juist omdat hij diezelfde eigenschappen ook heeft en niet geven kan wat hij niet heeft.

Oh, dat klinkt wel heel negatief.
Of je hebt dat karakter net daar gelijkgestemd, dat je elkaar wél kunt steunen.

Sowieso kan je elkaar steunen, zonder dat je precies hetzelfde voelt.
Later is nu
apiejapie schreef:
11-12-2018 08:45
Proef ik uit jouw verhaal dat je twijfelt? Je spreekt zelfs over "relatie tot nu toe", terwijl je getrouwd bent met hem. Het komt voor mij over of je twijfelt of dit een goede keuze is geweest en of er nog kans is dat dit goed gaat komen. Alsof je zoekt naar meer verhalen van stellen die emotioneel-rationeel wat tegenover elkaar staan en toch een goede relatie hebben. Klopt dat?

Ik ben een hartstikke emotioneel mens. Mijn man is rationeler. Maar doet zijn best mijn emotionele stuk te begrijpen en aan te voelen, ook al heeft hij bij bepaalde zaken (zoals een romantische film) niet dezelfde emoties als ik heb. Mijn emoties mogen er gewoon zijn. Ik verwacht van hem daarentegen ook niet dat hij zo gevoelig is als ik ben. En dat is voor mij soms heel prettig. Ik kan nogal piekeren, hij laat me zien hoe ik er op een andere manier naar kan kijken. Dat is fijn. Mooie balans.

Misschien heb ik dat verkeerd omschreven, nee zo bedoel ik het niet.

Ik ben heel blij met hem.

Ik viel eerst voor types die net als ik wat minder nuchter maar meer emotioneel als ik waren. Dat werkte niet.

Toen ben ik heel hard gaan nadenken wat ik nou wou.

Uiteindelijk kwam ik deze man tegen en die is anders dan ik. Dat ben ik niet gewend, dat is af en toe lastig voor me.

Ik was benieuwd hoe dat voor andere is. Of dat herkenbaar is.

De bevestiging is wel fijn. Daar heb je wel gelijk in. Maar ik twijfel niet aan onze relatie.
freja schreef:
11-12-2018 09:33
Is het niet ook een vorm van E.I. als je deelt dat je erg om die term moet lachen?
Hahahaha misschien wel, maar de tranen lopen nog net niet over mijn wangen. De incontinentie valt nog mee haha
Kimmetje01234567 schreef:
11-12-2018 09:48
Hahahaha misschien wel, maar de tranen lopen nog net niet over mijn wangen. De incontinentie valt nog mee haha
Het wordt tijd dat je het serieus neemt. ;-D
Alle reacties Link kopieren
"Het gaat harstikke goed tussen ons en dat verbaasd me soms, en die emotionele verbinding is er zeker. Wel lachen veel doen leuke dingen samen."

Samen lachen en leuke dingen doen is niet wat ik bedoel met een emotionele verbinding. Dat kun je ook met vrienden of familie. Met emotionele binding bedoel ik een band, dat je verbonden bent met iemands wezen. Uit je woorden proef ik dat je dat mist.
Zoals jezelf al zegt: het was een rationele keuze. Dus als je je afvraagt waarom jullie verliefd op elkaar werden vraag ik me af of het wel verliefdheid was. En goed met iemand op kunnen schieten is heel wat anders.

"Dus het is een top match"....

Als ik mensen hun relatie in dit soort termen hoor beschrijven (met zo'n verhaal als het jouwe erbij) word ik altijd nieuwsgierig. En als ik dan ga graven en vragen ga stellen komen er alleen maar woorden. Woorden die de relatie rechtvaardigen. maar datgene waar het om gaat, die verbinding, die is er dan vaak niet.

Als dit jouw keuze is dan is dat prima natuurlijk, maar wees wel eerlijk tegen jezelf, anders blijf je jezelf dit soort vragen stellen.
ekiM schreef:
11-12-2018 10:27
"Het gaat harstikke goed tussen ons en dat verbaasd me soms, en die emotionele verbinding is er zeker. Wel lachen veel doen leuke dingen samen."

Samen lachen en leuke dingen doen is niet wat ik bedoel met een emotionele verbinding. Dat kun je ook met vrienden of familie. Met emotionele binding bedoel ik een band, dat je verbonden bent met iemands wezen. Uit je woorden proef ik dat je dat mist.
Zoals jezelf al zegt: het was een rationele keuze. Dus als je je afvraagt waarom jullie verliefd op elkaar werden vraag ik me af of het wel verliefdheid was. En goed met iemand op kunnen schieten is heel wat anders.

"Dus het is een top match"....

Als ik mensen hun relatie in dit soort termen hoor beschrijven (met zo'n verhaal als het jouwe erbij) word ik altijd nieuwsgierig. En als ik dan ga graven en vragen ga stellen komen er alleen maar woorden. Woorden die de relatie rechtvaardigen. maar datgene waar het om gaat, die verbinding, die is er dan vaak niet.

Als dit jouw keuze is dan is dat prima natuurlijk, maar wees wel eerlijk tegen jezelf, anders blijf je jezelf dit soort vragen stellen.
Ik weet niet zo goed wat je wil horen. Het klopt een beetje wat je zegt een heel klein beetje.

Op sommige vlakken mis ik wel eens die emotionele verbinding, ik ga weer het voorbeeld van de kerstboom aanhalen. Als ik dat met veel gevoel zit op te tuigen en man denkt wat een drukte in huis. Dan mis ik emotionele verbinding, hetzelfde als ik een romatische film kijk..

Dat is het stukje dat ik lastig vind. Zo zijn er meer voorbeelden. En over die verschillen gaat dit topic.
Daar was ik benieuwd naar.

Dat zijn geen ernstige relatiebedreigende dingen.

Verder gaat het goed tussen ons en zijn we erg gelukkig. Hoe kan ik hier nou exact duidelijk maken hoe het met onze emotionele verbinding zit?

Dus dan vraag ik me af wat je dan precies wil horen?

Ik begrijp het niet zo goed.

We hebben juist een fijne stabiele relatie en we waren heel verliefd op elkaar. Verder heb ik ook gezegd, dat we blijkbaar allebei op zoek waren naar een ander soort type mens.

Wil je dat ik je overtuig? Of is het goed genoeg als ik zeg dat het goed zit tussen ons?
Alle reacties Link kopieren
Sjesus, tja ... Al lange tijd samen. Kinders, huisje, boompje enz. We zijn wel soulmates, hamsters. Maar we verschillen ook. Met name ohgv opvoeding zijn er echte tropenjaren geweest, man man man. Uiteraard het hele circus gedaan van relatie-therapieën, psycho's, opvoedcursussen enz enz. Uiteindelijk doe je het toch allemaal zelf (het oplossen) en vind ik de toegevoegde waarde nihil van het hele coachings gedoe wat de laatste 10 tot 20 jaar speelt (sorry coaches). Voor elk dingetje heeft men wel 'n coach nodig.

Hoe dan ook, we verschillen ook, maar accepteren dat van elkaar (inmiddels). Zo van "Hé, zij doet het zo, okay". Veel problemen ontstaan m.i. door te hoge verwachtingen, of zelfs eisen. Niet doen. Kies gewoon voor elkaar als je gekozen hebt en blijf dat doen.

Ik kan genieten van oude mensen van 80+ die dan al zo'n 60+ jaren samen zijn. Zitten dan gezapig op zo'n bankje. Of hebben van die vast ingesleten patronen, heerlijk! Hij vaak wat mopperend op haar en zij te veel kletsend en wijzend. En toch accepteren ze elkaar, hebben elkaar nodig en zal er 'n groot gemis zijn zodra er één hamster wegvalt. Vind ik mooi om te zien en streef ik zelf ook wel naar.
.
Kimmetje01234567 schreef:
11-12-2018 10:42
Ik weet niet zo goed wat je wil horen. Het klopt een beetje wat je zegt een heel klein beetje.

Op sommige vlakken mis ik wel eens die emotionele verbinding, ik ga weer het voorbeeld van de kerstboom aanhalen. Als ik dat met veel gevoel zit op te tuigen en man denkt wat een drukte in huis. Dan mis ik emotionele verbinding, hetzelfde als ik een romatische film kijk..

Dat is het stukje dat ik lastig vind. Zo zijn er meer voorbeelden. En over die verschillen gaat dit topic.
Daar was ik benieuwd naar.

Dat zijn geen ernstige relatiebedreigende dingen.

Verder gaat het goed tussen ons en zijn we erg gelukkig. Hoe kan ik hier nou exact duidelijk maken hoe het met onze emotionele verbinding zit?

Dus dan vraag ik me af wat je dan precies wil horen?

Ik begrijp het niet zo goed.

We hebben juist een fijne stabiele relatie en we waren heel verliefd op elkaar. Verder heb ik ook gezegd, dat we blijkbaar allebei op zoek waren naar een ander soort type mens.

Wil je dat ik je overtuig? Of is het goed genoeg als ik zeg dat het goed zit tussen ons?
Als mensen me ergens van willen overtuigen vraag ik me af waarom het belangrijk is dat ik het geloof en waarom het niet belangrijk is waarom ik het niet geloof.
Alle reacties Link kopieren
Kimmetje01234567 schreef:
11-12-2018 10:42
Ik weet niet zo goed wat je wil horen. Het klopt een beetje wat je zegt een heel klein beetje.

Op sommige vlakken mis ik wel eens die emotionele verbinding, ik ga weer het voorbeeld van de kerstboom aanhalen. Als ik dat met veel gevoel zit op te tuigen en man denkt wat een drukte in huis. Dan mis ik emotionele verbinding, hetzelfde als ik een romatische film kijk..

Dat is het stukje dat ik lastig vind. Zo zijn er meer voorbeelden. En over die verschillen gaat dit topic.
Daar was ik benieuwd naar.

Dat zijn geen ernstige relatiebedreigende dingen.

Verder gaat het goed tussen ons en zijn we erg gelukkig. Hoe kan ik hier nou exact duidelijk maken hoe het met onze emotionele verbinding zit?

Dus dan vraag ik me af wat je dan precies wil horen?

Ik begrijp het niet zo goed.

We hebben juist een fijne stabiele relatie en we waren heel verliefd op elkaar. Verder heb ik ook gezegd, dat we blijkbaar allebei op zoek waren naar een ander soort type mens.

Wil je dat ik je overtuig? Of is het goed genoeg als ik zeg dat het goed zit tussen ons?
Je hoeft mij niet te overtuigen hoor :-) Als jij zegt dat het goed zit dan zit het goed. Ik schrijf gewoon de indrukken neer die bij me opkomen aan de hand van wat je schrijft.
Verwijdert. Niet relevant
anoniem_649415c6794b0 wijzigde dit bericht op 11-12-2018 10:56
Reden: Niet relevant
84.04% gewijzigd
Thanks Ekim!!
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik lijken juist heel erg op elkaar. Ik zeg altijd hij is mij maar dan met een baard. Ik vind het heel fijn. In het verleden wel relaties gehad met mannen die juist heel anders dan ik waren. Maar dit werkt zoveel beter.
Alle reacties Link kopieren
Echte ware liefde hoor je alleen voor God te voelen. Niet voor mensen en wegzwijmelen bij romance series hoort daar ook bij. Toen ik 14 was vond ik het nog wel leuk enzo nu heb ik bijna alleen diepliggende onderwerpen die ik leuk vind. Een mens hoort te groeien en niet te gedragen hoe die als 20 jarige was.
.
-vanille- schreef:
11-12-2018 16:42
Echte ware liefde hoor je alleen voor God te voelen. Niet voor mensen en wegzwijmelen bij romance series hoort daar ook bij. Toen ik 14 was vond ik het nog wel leuk enzo nu heb ik bijna alleen diepliggende onderwerpen die ik leuk vind. Een mens hoort te groeien en niet te gedragen hoe die als 20 jarige was.
Wie zegt dat?
Alle reacties Link kopieren
ekiM schreef:
11-12-2018 10:27
"Het gaat harstikke goed tussen ons en dat verbaasd me soms, en die emotionele verbinding is er zeker. Wel lachen veel doen leuke dingen samen."

Samen lachen en leuke dingen doen is niet wat ik bedoel met een emotionele verbinding. Dat kun je ook met vrienden of familie. Met emotionele binding bedoel ik een band, dat je verbonden bent met iemands wezen. Uit je woorden proef ik dat je dat mist.
Zoals jezelf al zegt: het was een rationele keuze. Dus als je je afvraagt waarom jullie verliefd op elkaar werden vraag ik me af of het wel verliefdheid was. En goed met iemand op kunnen schieten is heel wat anders.

"Dus het is een top match"....

Als ik mensen hun relatie in dit soort termen hoor beschrijven (met zo'n verhaal als het jouwe erbij) word ik altijd nieuwsgierig. En als ik dan ga graven en vragen ga stellen komen er alleen maar woorden. Woorden die de relatie rechtvaardigen. maar datgene waar het om gaat, die verbinding, die is er dan vaak niet.

Als dit jouw keuze is dan is dat prima natuurlijk, maar wees wel eerlijk tegen jezelf, anders blijf je jezelf dit soort vragen stellen.
Of je verwacht bepaalde woorden bij verbondenheid, terwijl verschillende mensen daar op verschillende manieren over praten.
Via een medium als dit zie je sowieso alleen maar woorden. Het kan heel goed dat jij die diepe band niet herkent in haar beschrijving, maar dat die er wel is.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ladida schreef:
11-12-2018 16:51
Wie zegt dat?
Ik bedoelde eigenlijk van God dien je meer te houden dan van mensen. Sommige houden meer van mensen dan van God. En juist dat soort mensen noemt zich vaak gevoelig en zen etc van die zweverige woorden. Ze huilen meestal ook snel als ze Bijv een romantische film zien maar hebben daar tegenover geen geloof laat staan liefde voor God. De liefde voor God is vervangen voor de liefde voor mensen. Liefde tussen man en vrouw in het huwelijk kan wel en is heel mooi ook. Maar ik vind dat je steeds moet kijken naar jezelf en misschien afremmen van houd ik nog steeds meer van God dan van een mens. Zo heb ik het wel meegekregen van huis uit. :-?
.
oudebaas schreef:
11-12-2018 09:01
Emotioneel incontinent, wat een prachtige term! Zelf bedacht? :-D

Verder wat je zegt, een soulmate is vaak niet degene met wie je oud gaat worden.
Geen idee, zal wel niet, maar gebruik de term al jaren om aan te geven dat ik een erg emotioneel type ben. Niet het type dat overal van ga janken, maar wel sneller emotioneel dan de gemiddelde persoon.

Nee, ik heb één keer een vriend gehad die ik als soulmate zag. Wij waren heel erg hetzelfde, een beetje té misschien wel. Is ook niet goed afgelopen.
MissBliss schreef:
11-12-2018 07:40
Voor mij is emotioneel incontinent niet perse janken bij Disney, maar verminderd controle over je emoties. Misschien handig om erbij zetten ;-) .
Tja, zo was mijn ex-man dus: geen controle over zijn emoties. dat was echt doodvermoeiend. Ben er eerlijk gezegd nog moe van :|

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven