Hoeveel attentie mag je van een man verwachten?

06-04-2021 09:30 212 berichten
Mijn man is niet zo heel attent en dat zit me af en toe een beetje dwars. Ik vraag me nu af hoe dat bij anderen zit. Ik weet dat je niet echt moet vergelijken, maar weet niet zo goed wat je mag verwachten.

Mijn man (toen nog vriend) had bijvoorbeeld voor mijn afstuderen geen cadeautje, het huwelijksaanzoek was gewoon praktisch op de bank. Een leuke verrassingsdate of een kleinigheidje na een reis krijg ik eigenlijk nooit en ook toen ik bijvoorbeeld zwanger was, kwam hij niet met een bloemetje of zo.

Voor mij gaat het niet zo zeer om materialisme als in dure cadeaus, maar meer het idee dat hij even nagedacht heeft of moeite heeft gedaan om wat leuks te bedenken. Al is het een normale boterham met kaas als ontbijtje op bed als ik me ziek voel. Zelf doe ik regelmatig leuke dingetjes voor hem (iets meenemen van de supermarkt wat hij speciaal lekker vindt, een leuke spontane date bedenken, verrassing voor de verjaardag etc). Vinden jullie dat ik iets meer attentie van hem mag verwachten of zeur ik nu? En in dat eerste geval, wat is een goede manier om het aan te kaarten?
Loekie12345 schreef:
06-04-2021 09:48
Bedankt, wat veel reacties allemaal al! Die 5 talen van de liefde daar ga ik eens over lezen. Ik denk inderdaad dat we een wat andere talen spreken. Hij is ook niet zo van het verbale, met complimentjes of lieve dingen zeggen, terwijl ik dat juist wel doe en ook wel belangrijk vindt. Zijn gedachte is meer 'je weet toch gewoon dat ik van je hou en je mooi vind?'

Overigens ben ik verder heel blij met de relatie hoor, het gaat helemaal super tussen ons en dit is echt geen deal breaker.

@because ik wil niet dat hij geforceerd bloemen koopt. Het gaat niet per se om te bloemen maar juist om dat je iets spontaans doet. Geforceerd is dus juist niet de bedoeling.

Oh en de kleinigheidjes van een reis, mijn man moet vaak voor zijn werk naar het buitenland. Het hoeft niet iedere keer natuurlijk maar af en toe van 'ik zag dit en dacht dat je het leuk vond' is toch niet zo gek?
Het is best gek om te verwachten dat iemand die van zichzelf geen spontane cadeautjes geeft, dat ineens spontaan doet.
Dus óf je stelt je verwachtingen bij, óf je zet een reminder in zijn agenda. Spontaan gaat niet gebeuren. Als je daar teleurgesteld door raakt, dan moet je een oplossing zoeken die anders is dan verwachten dat hij ineens wél spontaan gaat worden.
Ben zo blij dat mijn partner geen parfum of bloemen koopt, van beiden word ik helemaal niet blij.

En steeds allerlei meuk kopen snap ik ook niet. Ik gok dat ik net als je man bent.

Maar ik denk wel na over eten en wat de ander lekker vind als ik boodschappen bestel of ik bedenk voor zijn verjaardag ect iets wat hij zelf echt leuk of lekker of fijn vind om te krijgen. Als ik het niet weet, vraag ik het gewoon.

Daarbuiten niets aan cadeau's, andersom ook niet.
bia-pia schreef:
06-04-2021 09:57
Het is best gek om te verwachten dat iemand die van zichzelf geen spontane cadeautjes geeft, dat ineens spontaan doet.
Dus óf je stelt je verwachtingen bij, óf je zet een reminder in zijn agenda. Spontaan gaat niet gebeuren. Als je daar teleurgesteld door raakt, dan moet je een oplossing zoeken die anders is dan verwachten dat hij ineens wél spontaan gaat worden.
Een reminder in mijn agenda zou juist een reden voor mij zijn om niks mee te nemen.
bia-pia schreef:
06-04-2021 09:57
Het is best gek om te verwachten dat iemand die van zichzelf geen spontane cadeautjes geeft, dat ineens spontaan doet.
Dus óf je stelt je verwachtingen bij, óf je zet een reminder in zijn agenda. Spontaan gaat niet gebeuren. Als je daar teleurgesteld door raakt, dan moet je een oplossing zoeken die anders is dan verwachten dat hij ineens wél spontaan gaat worden.
Precies.
Poeszie schreef:
06-04-2021 09:55
Maar als hij het geen leuk cadeau vindt om te geven, waarom koop je dan zelf geen bloemen? Je wordt toch niet blij van een cadeau dat met tegenzin wordt gegeven?
Ik ga voor mijn eigen verjaardag geen bloemen kopen. En als ik aan een vriendin vraag wat ze voor haar verjaardag wil hebben en ze zegt iets waar ik bijvoorbeeld ook niks mee zou hebben dan zeg ik toch ook niet sorry maar dat ga ik niet voor je kopen. Bijvoorbeeld ik wil graag dat boek hebben. Dan zeg je niet sorry maar dat is een heel slecht boek, dat koop ik niet. Je geeft iets aan een ander om een ander blij te maken. En iemand waar je van houdt die maak je graag blij.
sneeuwwitje80 schreef:
06-04-2021 10:02
Ik ga voor mijn eigen verjaardag geen bloemen kopen. En als ik aan een vriendin vraag wat ze voor haar verjaardag wil hebben en ze zegt iets waar ik bijvoorbeeld ook niks mee zou hebben dan zeg ik toch ook niet sorry maar dat ga ik niet voor je kopen. Bijvoorbeeld ik wil graag dat boek hebben. Dan zeg je niet sorry maar dat is een heel slecht boek, dat koop ik niet. Je geeft iets aan een ander om een ander blij te maken. En iemand waar je van houdt die maak je graag blij.
Voor je verjaardag is toch heel wat anders dan spontaan allerlei kleinigheidjes naar keuze verwachten?
Sorry, maar ik vind het geneuzel. Hij is blijkbaar al die jaren niet vd attenties geweest, dus zal dit in de toekomst ook niet het geval zijn. Ik adviseer je je verwachtingen bij te stellen.

En prima om dit met hem te bespreken, maar hoe geforceerd is het als hij volgende week met een bloemetje thuiskomt (als dat al zou gebeuren)?
Mijn man doet zulke dingen ook nooit. Ik zit daar helemaal niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Midnight-Blue schreef:
06-04-2021 10:04
Voor je verjaardag is toch heel wat anders dan spontaan allerlei kleinigheidjes naar keuze verwachten?

Nou, precies dit inderdaad. Ik zou zelf niet blij worden van dingen die ik mijn man opgelegd heb om te kopen, dan kan ik het net zo goed zelf van de gezamenlijke rekening halen. En een verjaardagscadeau is inderdaad wat anders
Midnight-Blue schreef:
06-04-2021 09:38
Als je erom moet vragen is het toch niet meer attent?
Daar ben ik het echt totaal niet mee eens. Ik vind het absoluut attent als jij het best doet voor iets wat niet natuurlijk gaat, maar wat jouw partner wel belangrijk vind.
sneeuwwitje80 schreef:
06-04-2021 10:02

Je geeft iets aan een ander om een ander blij te maken. En iemand waar je van houdt die maak je graag blij.
En dat moet met cadeautjes, want alleen zo kun je laten zien dat je van iemand houdt?

Prima als je deze mening erop nahoudt, maar verwacht dit gewoon niet standaard terug omdat jij het wél doet. Niet iedereen zit daar op te wachten namelijk.
loisnvt schreef:
06-04-2021 10:11
En dat moet met cadeautjes, want alleen zo kun je laten zien dat je van iemand houdt?

Prima als je deze mening erop nahoudt, maar verwacht dit gewoon niet standaard terug omdat jij het wél doet. Niet iedereen zit daar op te wachten namelijk.
Nee natuurlijk niet. Het gaat ook over het ontbijtjes op bed. Een kopje koffie naar boven brengen. Een vriendin bellen als ze ergens mee zit of gewoon spontaan voor de gezelligheid.
Mijn man neemt nooit iets voor me mee. Als ik een bos bloemen krijg, dan heeft hij die op zijn werk voor zijn verjaardag gekregen.
Daarentegen doet hij weer andere dingen voor me. Zoals het volledige huishouden (naast zijn baan) toen ik overspannen thuis zat. Of haalt hij mijn ouders op vanuit Groningen om ze thuis te brengen. Of zorgt hij ervoor dat mijn auto in de winter iedere dag startklaar is.
Dat is ook attent, maar niet in materiële zin. Daar hoef ik niets van hem te verwachten. Heeft jouw man ook niet zulke kanten?
Je weet al jaren dat hij zo is en het was geen probleem. Waarom nu ineens wel?
Alle reacties Link kopieren
Hoe is hij verder in jullie relatie? Als je ziek bent, als je je slecht voelt, als je het druk hebt?

Mijn man geeft nooit spontaan cadeautjes en nooit complimenten. Hij is zo gewoon niet en dat is helemaal oké. MAAR als hij ziet dat ik met iets zwaars aan het sleuren ben, komt hij helpen en neemt het over. Als ik moe ben en op de bank zit, komt hij mijn rommel opruimen. Zulke dingen doet hij en dat is helemaal niet slechter of beter dan cadeautjes geven.
Life is short. Eat dessert first.
Luci_Mster2 schreef:
06-04-2021 10:00

En steeds allerlei meuk kopen snap ik ook niet. Ik gok dat ik net als je man bent.

Maar ik denk wel na over eten en wat de ander lekker vind als ik boodschappen bestel of ik bedenk voor zijn verjaardag ect iets wat hij zelf echt leuk of lekker of fijn vind om te krijgen. Als ik het niet weet, vraag ik het gewoon.

Daarbuiten niets aan cadeau's, andersom ook niet.
Hier net zo.
LīlyRose schreef:
06-04-2021 10:19
Je weet al jaren dat hij zo is en het was geen probleem. Waarom nu ineens wel?
Dit.

Bijzonder altijd. Ik weet dat mijn man ook niet van de cadeautjes, luchtjes en frutsels is, ontbijt op bed ga ik van gillen, geen kruimels in mijn bed dus gelukkig haalt ie het niet in zijn hoofd.
Als ik iets wil, koop ik het zelf.

Ik heb ook zo'n vriendin, elke week een bos bloemen, elke maand een nachtje weg, elk half jaar een luchtje en natuurlijk uitgebreid op instagram posten en het dan heel raar vinden dat de mijne dat niet doet :proud:
Alle reacties Link kopieren
Maar mensen kunnen wel veranderen hoor, als ze dat willen.
En als TO dit nou wel prettig vindt, dan is het aan haar om hem dat duidelijk te maken. En dan kan haar man bedenken of hij er iets mee wil. En Hoe dan.

Uitspreken in een relatie wat je relatie prettiger zou maken, kan prima hoor. En op verschillende vlakken liggen. Je probeert samen een voor jullie prettige mix te vinden,
JenBarber schreef:
06-04-2021 10:10
Daar ben ik het echt totaal niet mee eens. Ik vind het absoluut attent als jij het best doet voor iets wat niet natuurlijk gaat, maar wat jouw partner wel belangrijk vind.
Als iemand jouw wensen opleggen jouw idee is van attent zijn begrijp ik jou wel, maar dat is niet mijn idee over wat attent is, dingen als de deur openhouden voor mn vriendin of als ik zelf drinken pak vragen of zij iets wil meer attent dan nutteloze meuk meenemen of ontbijtjes op bed brengen omdat zij dat graag wil. Dat heeft in mijn ogen niets met attent zijn te maken maar meer met prinsessengedrag.
Alle reacties Link kopieren
Vraag er gewoon om. Nu nog verwachten dat hij dat uit zichzelf gaat doen is natuurlijk stom.
Chocolade, altijd goed!
Ik kreeg laatst wel een cadeautje waarvan ik een keer had gezegd het heel mooi te vinden. Met de boodschap: omdat je altijd lekker kookt en veilig te stellen dat je dat blijft doen. Romanticus in hart en zie :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Je zult het echt uit moeten spreken.
Chocolade, altijd goed!
Midnight-Blue schreef:
06-04-2021 10:24
Als iemand jouw wensen opleggen jouw idee is van attent zijn begrijp ik jou wel, maar dat is niet mijn idee over wat attent is, dingen als de deur openhouden voor mn vriendin of als ik zelf drinken pak vragen of zij iets wil meer attent dan nutteloze meuk meenemen of ontbijtjes op bed brengen omdat zij dat graag wil. Dat heeft in mijn ogen niets met attent zijn te maken maar meer met prinsessengedrag.
Wat is er attent aan een deur open houden?
Alle reacties Link kopieren
Midnight-Blue schreef:
06-04-2021 10:24
Als iemand jouw wensen opleggen jouw idee is van attent zijn begrijp ik jou wel, maar dat is niet mijn idee over wat attent is, dingen als de deur openhouden voor mn vriendin of als ik zelf drinken pak vragen of zij iets wil meer attent dan nutteloze meuk meenemen of ontbijtjes op bed brengen omdat zij dat graag wil. Dat heeft in mijn ogen niets met attent zijn te maken maar meer met prinsessengedrag.
Maar het gaat in een relatie niet om doen wat jij attent vindt, maar om doen wat de ander attent vindt
Pas dan ben je attent
Als de ander liever een ontbijt op bed heeft, dan 35 kopjes thee, dan is dat geen prinsessengedrag. Maar gewoon verschillend zijn
lilalinda wijzigde dit bericht op 06-04-2021 10:32
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
06-04-2021 10:28
Maar het gaat in een relatie niet om doen wat jij attent vindt, maar omdoen wat de ander attent vindt
Pas dan ben je attent
Als de ander liever een ontbijt op bed heeft, dan 35 kopjes thee, dan is dat geen prinsessengedrag. Maar gewoon verschillend zijn
Dit.
Mensen projecteren hun eigen wensen teveel op anderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven