Hoeveel attentie mag je van een man verwachten?

06-04-2021 09:30 212 berichten
Mijn man is niet zo heel attent en dat zit me af en toe een beetje dwars. Ik vraag me nu af hoe dat bij anderen zit. Ik weet dat je niet echt moet vergelijken, maar weet niet zo goed wat je mag verwachten.

Mijn man (toen nog vriend) had bijvoorbeeld voor mijn afstuderen geen cadeautje, het huwelijksaanzoek was gewoon praktisch op de bank. Een leuke verrassingsdate of een kleinigheidje na een reis krijg ik eigenlijk nooit en ook toen ik bijvoorbeeld zwanger was, kwam hij niet met een bloemetje of zo.

Voor mij gaat het niet zo zeer om materialisme als in dure cadeaus, maar meer het idee dat hij even nagedacht heeft of moeite heeft gedaan om wat leuks te bedenken. Al is het een normale boterham met kaas als ontbijtje op bed als ik me ziek voel. Zelf doe ik regelmatig leuke dingetjes voor hem (iets meenemen van de supermarkt wat hij speciaal lekker vindt, een leuke spontane date bedenken, verrassing voor de verjaardag etc). Vinden jullie dat ik iets meer attentie van hem mag verwachten of zeur ik nu? En in dat eerste geval, wat is een goede manier om het aan te kaarten?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
06-04-2021 10:28
Maar het gaat in een relatie niet om doen wat jij attent vindt, maar omdoen wat de ander attent vindt
Pas dan ben je attent
Als de ander liever een ontbijt op bed heeft, dan 35 kopjes thee, dan is dat geen prinsessengedrag. Maar gewoon verschillend zijn
Ik snap wat je bedoelt, maar waarom zou hij moeten veranderen en niet zij? Dus inzien dat hij op andere vlakken attent is dan cadeautjes geven?

Een middenweg kan mss ook wel, maar dan is het toch totaal niet spontaan meer? Dan voelt hij zich verplicht om een cadeau te kopen, dat lukt mss een paar keer, maar als hij echt niet zo is, gaat hij dat weer vergeten en dan voelt zij zich weer slecht.

Maar mss ben ik te negatief. :proud:
Life is short. Eat dessert first.
lilalinda schreef:
06-04-2021 10:28
Maar het gaat in een relatie niet om doen wat jij attent vindt, maar omdoen wat de ander attent vindt
Pas dan ben je attent
Als de ander liever een ontbijt op bed heeft, dan 35 kopjes thee, dan is dat geen prinsessengedrag. Maar gewoon verschillend zijn
Ik zou niet eens weten wat zij attent vind eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
06-04-2021 10:32
Ik snap wat je bedoelt, maar waarom zou hij moeten veranderen en niet zij? Dus inzien dat hij op andere vlakken attent is dan cadeautjes geven?

Een middenweg kan mss ook wel, maar dan is het toch totaal niet spontaan meer? Dan voelt hij zich verplicht om een cadeau te kopen, dat lukt mss een paar keer, maar als hij echt niet zo is, gaat hij dat weer vergeten en dan voelt zij zich weer slecht.
het is een beetje geven en nemen, en zij moet niet gaan zeuren, als het een keer mislukt (of als hij met een raar kado aankomt). En zij moet ook openstaan, voor wat hem gelukkiger maakt in een relatie. Ook als zij dat wellicht niet direct ziet zitten.

en spontaniteit is erg overschat hoor. Het gaat om je planning niet aan anderen kenbaar maken. Ik 'denk' altijd aan belangrijke gebeurtenissen van vriendinnen. Niet spontaan, maar om dat ik alles in een planning heb staan. Maakt voor de vriendschap niet uit hoor.
Alle reacties Link kopieren
Midnight-Blue schreef:
06-04-2021 10:33
Ik zou niet eens weten wat zij attent vind eerlijk gezegd.
vraag het eens
en dan niet: wat vind jij attent?

Maar gewoon een open vraag: wat vind jij belangrijk in een relatie?
Of: hoe kan ik jou gelukkiger maken?
LīlyRose schreef:
06-04-2021 10:27
Wat is er attent aan een deur open houden?
Waarom zou een deur open houden niet attent zijn?
sneeuwwitje80 schreef:
06-04-2021 10:47
Waarom zou een deur open houden niet attent zijn?
Dat is mijn vraag niet. Waarom is het attent om een deur open te houden. Dus voortdurend vooruit rennen om als eerste bij de deur te zijn en deze als eerste te openen.
Niet de beleefdheidsvorm om de deur niet in het gezicht van degene achter je te laten slaan.
sneeuwwitje80 schreef:
06-04-2021 10:47
Waarom zou een deur open houden niet attent zijn?
Dat is mijn vraag niet. Waarom is het attent om een deur open te houden. Dus voortdurend vooruit rennen om als eerste bij de deur te zijn en deze als eerste te openen.
Niet de beleefdheidsvorm om de deur niet in het gezicht van degene achter je te laten slaan.
LīlyRose schreef:
06-04-2021 10:54
Dat is mijn vraag niet. Waarom is het attent om een deur open te houden. Dus voortdurend vooruit rennen om als eerste bij de deur te zijn en deze als eerste te openen.
Niet de beleefdheidsvorm om de deur niet in het gezicht van degene achter je te laten slaan.
Ik ren niet vooruit ofzo.
LīlyRose schreef:
06-04-2021 10:54
Dat is mijn vraag niet. Waarom is het attent om een deur open te houden. Dus voortdurend vooruit rennen om als eerste bij de deur te zijn en deze als eerste te openen.
Niet de beleefdheidsvorm om de deur niet in het gezicht van degene achter je te laten slaan.


Eens! Sterker nog, ik zou het zelfs erg ongemakkelijk vinden als een man dat steeds zou doen. Ik kan prima zelf een deur openen of een stoel aanschuiven etc. Maar goed, ik ben sowieso niet van de ingebakken etiquette dat bijv een man moet betalen voor een etentje oid.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
06-04-2021 10:55
Dat is mijn vraag niet. Waarom is het attent om een deur open te houden. Dus voortdurend vooruit rennen om als eerste bij de deur te zijn en deze als eerste te openen.
Niet de beleefdheidsvorm om de deur niet in het gezicht van degene achter je te laten slaan.
Het is vaak ook vooral erg onhandig.
Ik was eens op stap met een collega, die steeds de autodeur voor me open wilde gaan doen.
Dat was vooral knap irritant.
Midnight-Blue schreef:
06-04-2021 10:59
Ik ren niet vooruit ofzo.
Ze moet sowieso al 1,5 meter achter je lopen?
lilalinda schreef:
06-04-2021 11:04
Het is vaak ook vooral erg onhandig.
Ik was eens op stap met een collega, die steeds de autodeur voor me open wilde gaan doen.
Dat was vooral knap irritant.
Ja. Precies zo met deuren, stoelen etc.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
06-04-2021 11:07
Ja. Precies zo met deuren, stoelen etc.
dan heb ik toch echt liever dat ontbijtje op bed
lilalinda schreef:
06-04-2021 11:08
dan heb ik toch echt liever dat ontbijtje op bed


Zelfs dát vind ik onhandig ;-)
lilalinda schreef:
06-04-2021 11:08
dan heb ik toch echt liever dat ontbijtje op bed
Of dat ie me lief ergens heen rijdt, omdat ik zo’n hekel aan autorijden heb. Of voor de gezelligheid de hele Ikea mee doorgaat. Of de cola haalt die ik zo lekker vind.
lilalinda schreef:
06-04-2021 11:04
Het is vaak ook vooral erg onhandig.
Ik was eens op stap met een collega, die steeds de autodeur voor me open wilde gaan doen.
Dat was vooral knap irritant.
Vooral bij het uitstappen is dat nogal een vertoning, dat je dan zou moeten wachten tot de ander eerst uitgestapt is en om de auto heen gelopen om voor jou de deur open te doen.
LīlyRose schreef:
06-04-2021 11:07
Ze moet sowieso al 1,5 meter achter je lopen?
Nee natuurlijk niet maar nu ik begrijp dat vrouwen dit soort dingen niet waarderen moet ze zelf maar de deur open doen als ze ergens binnen wil.
Oriander schreef:
06-04-2021 11:10
Vooral bij het uitstappen is dat nogal een vertoning, dat je dan zou moeten wachten tot de ander eerst uitgestapt is en om de auto heen gelopen om voor jou de deur open te doen.
En dan hopelijk wel langs de juiste kant loopt.
Midnight-Blue schreef:
06-04-2021 11:10
Nee natuurlijk niet maar nu ik begrijp dat vrouwen dit soort dingen niet waarderen moet ze zelf maar de deur open doen als ze ergens binnen wil.
Of ze loopt er doorheen. Boeie. Ik doe al mijn hele leven zelf duren open. Kan ik ook prima als er een man in de buurt is.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je wel een minimale attentie mag verwachten, dus ook als je een andere taal spreekt. Lijkt met dat dat in het sociaal verkeer ook wenselijk is en bijdraagt aan de sociale lijm in relaties.
En idd je hebt een voorkeursstijl, maar af en toe de andere talen ook spreken mag je jezelf toe uitdagen en de ander ook.

Dus ja, na een bevalling is een kadootje idd wel leuk, maandelijks vind ik dan weer veel.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
06-04-2021 11:09
Of dat ie me lief ergens heen rijdt, omdat ik zo’n hekel aan autorijden heb. Of voor de gezelligheid de hele Ikea mee doorgaat. Of de cola haalt die ik zo lekker vind.
bij ons is het voeten-masseren. Hij bij mij
Ik ben meer van het kadootjes meebrengen
Alle reacties Link kopieren
Midnight-Blue schreef:
06-04-2021 11:10
Nee natuurlijk niet maar nu ik begrijp dat vrouwen dit soort dingen niet waarderen moet ze zelf maar de deur open doen als ze ergens binnen wil.
maar het gaat niet om 'vrouwen', het gaat om jouw vriendin.
Misschien vindt zij het wel heel prettig?
Midnight-Blue schreef:
06-04-2021 11:10
Nee natuurlijk niet maar nu ik begrijp dat vrouwen dit soort dingen niet waarderen moet ze zelf maar de deur open doen als ze ergens binnen wil.
Ow, gelukkig zeg. :roll:
Alle reacties Link kopieren
Als het er niet in zit, zit het er niet in. Ik denk dat je je daar maar beter bij neer kunt leggen, dat scheelt veel teleurstelling.

Focus op de dingen die je wel geweldig van hem vindt.
LīlyRose schreef:
06-04-2021 10:25
Ik kreeg laatst wel een cadeautje waarvan ik een keer had gezegd het heel mooi te vinden. Met de boodschap: omdat je altijd lekker kookt en veilig te stellen dat je dat blijft doen. Romanticus in hart en zie :rofl:

Maar dat is dus wél attent. Hij heeft blijkbaar opgeslagen wat je gezegd hebt, er actie op ondernomen uit zichzelf en hij geeft er ook nog een complimentje bij en spreekt de wens uit dat je nog lang samen blijft. Dat hij het met een kwinkslag en semi-bot verwoord doet daar niets aan af.

Ik denk dat dit nu juist is wat TO mist. TO heeft iemand die dat dus helemaal nooit doet of zegt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven