Hoeveel attentie mag je van een man verwachten?

06-04-2021 09:30 212 berichten
Mijn man is niet zo heel attent en dat zit me af en toe een beetje dwars. Ik vraag me nu af hoe dat bij anderen zit. Ik weet dat je niet echt moet vergelijken, maar weet niet zo goed wat je mag verwachten.

Mijn man (toen nog vriend) had bijvoorbeeld voor mijn afstuderen geen cadeautje, het huwelijksaanzoek was gewoon praktisch op de bank. Een leuke verrassingsdate of een kleinigheidje na een reis krijg ik eigenlijk nooit en ook toen ik bijvoorbeeld zwanger was, kwam hij niet met een bloemetje of zo.

Voor mij gaat het niet zo zeer om materialisme als in dure cadeaus, maar meer het idee dat hij even nagedacht heeft of moeite heeft gedaan om wat leuks te bedenken. Al is het een normale boterham met kaas als ontbijtje op bed als ik me ziek voel. Zelf doe ik regelmatig leuke dingetjes voor hem (iets meenemen van de supermarkt wat hij speciaal lekker vindt, een leuke spontane date bedenken, verrassing voor de verjaardag etc). Vinden jullie dat ik iets meer attentie van hem mag verwachten of zeur ik nu? En in dat eerste geval, wat is een goede manier om het aan te kaarten?
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
06-04-2021 09:48
Bedankt, wat veel reacties allemaal al! Die 5 talen van de liefde daar ga ik eens over lezen. Ik denk inderdaad dat we een wat andere talen spreken. Hij is ook niet zo van het verbale, met complimentjes of lieve dingen zeggen, terwijl ik dat juist wel doe en ook wel belangrijk vindt. Zijn gedachte is meer 'je weet toch gewoon dat ik van je hou en je mooi vind?'

Overigens ben ik verder heel blij met de relatie hoor, het gaat helemaal super tussen ons en dit is echt geen deal breaker.

@because ik wil niet dat hij geforceerd bloemen koopt. Het gaat niet per se om te bloemen maar juist om dat je iets spontaans doet. Geforceerd is dus juist niet de bedoeling.

Oh en de kleinigheidjes van een reis, mijn man moet vaak voor zijn werk naar het buitenland. Het hoeft niet iedere keer natuurlijk maar af en toe van 'ik zag dit en dacht dat je het leuk vond' is toch niet zo gek?

Het is niet gek, maar dit is jouw visie op wat leuk en attent is. Hij is blijkbaar niet zo, dus om nou half te verwachten dat hij dat soort dingen zou moeten doen "omdat het zo leuk is", is raar. Als hij dat ook zo leuk vond, dan zou hij dat wel doen.

Ik zou die test van de liefdestalen eens doen. En dan niet met als doel om zijn gedrag of jouw gedrag direct te willen veranderen, maar met als doel om beter te leren herkennen hoe je allebei je liefde etc. uit.

En willen dat iemand iets spontaans doet zonder dat hem dit spontaan wordt ingegeven is dus al automatisch niet spontaan. Dus dat is een utopische wens.
Here am I in my little bubble
lilalinda schreef:
06-04-2021 11:16
maar het gaat niet om 'vrouwen', het gaat om jouw vriendin.
Misschien vindt zij het wel heel prettig?
Ja geen idee, ik heb dit van mijn zussen geleerd. En het is ook niet zo dat ik nooit iets extra voor haar doe maar dat valt voor mij niet onder attent zijn maar gewoon omdat ik dan haar dag wat makkelijker kan maken. Het omvat in elk geval geen cadeautjes en ontbijt op bed.
LīlyRose schreef:
06-04-2021 10:27
Wat is er attent aan een deur open houden?

Dat is gewoon een teken van een bepaald soort opvoeding en het is galant. Niet persé attent en al zeker geen onderdeel van een liefdestaal. Een man die met die waarde is opgevoed houdt ook de deur open voor zijn bejaarde tante, de buurvrouw of elke willekeurige andere vrouw die zich tegelijkertijd met hem voor een deur bevindt.

Ik ken horken van mannen die hun vrouw als poep behandelen maar wel keurig de deur open houden en haar in haar jas helpen. Met name in de babyboomgeneratie van onze ouders zie je dat nog wel eens.
Wat ik verwacht van mijn partner:
Een cadeau op mijn verjaardag.
Dat hij de kinderen helpt met een cadeau voor mijn verjaardag en een moederdagknutsel/ontbijt op bed.
Dat vind ik wel het absolute minimum voor een partner, als je al geen cadeau/attentie voor de verjaardag van je partner kan onthouden en uitvoeren dan vind ik dat wel erg onvriendelijk.

Verder koopt hij altijd een bos rozen voor valentijnsdag, dat vind ik wel leuk.
En ik heb een romantisch huwelijksaanzoek met ring gehad, dat vond ik ook heel leuk.

Oh en hij regelt ook meestal wel een etentje rondom onze trouwdag of mijn verjaardag. Soms zeg ik dat ik dst wel en soms doet hij dat zelf wel.
anoniem_191117 wijzigde dit bericht op 06-04-2021 11:27
33.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zal wel een rare zijn hoor, maar als je nou weet dat je vriendin het heel leuk vindt als je af en toe een leuke bos bloemen voor haar meeneemt of een presentje, dan doe je dat toch gewoon? Als je iemand anders, iemand waar je stapelgek op bent, daar een groot plezier mee doet?
Wat eten we vanavond?
Waarom trouw je er dan mee of erger; neem je er 'n kind mee?

Ik zou afknappen op 'n man die niet attent is. Dus het zou dan uberhaupt nooit tot een serieuze relatie geleid kunnen hebben.
AnAppleADay schreef:
06-04-2021 09:38
Weet hij dat je dat leuk vindt?
Verschillende mensen uiten hun liefde op andere manieren.
Google eens op 'Five love languages'.
Ik vond het eerst ook maar onzin maar ik heb het er een keer met man over gehad en wij vallen inderdaad allebei in een andere 'liefdestaal'.
Sindsdien probeert hij wat vaker iets voor mij mee te nemen maar vooral herken ik nu beter wanneer hij zijn liefde voor mij wèl toont. Bijvoorbeeld als mijn band ineens geplakt is als ik thuis kom. :proud:

Is dan bijvoorbeeld bij jou het geven en ontvangen dezelfde liefdestaal? Of is/kan dat verschillend zijn?

Ikzelf geef kadootjes, dat is omdat ik graag deel, er samen plezier van hebben.

Verder eens met Lilalinda.
Deze liefdestalentest... ik kan bij sommige stellingen niet uit de 2 kiezen, vind beiden niets of ze passen beiden helemaal niet bij mij. Of bij hem.

Ik koop graag cadeautjes of ik doe huishoudelijke taken met plezier.... eh beiden niet.

En dan? Scheiden? :-D :-D
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
06-04-2021 11:23
Dat is gewoon een teken van een bepaald soort opvoeding en het is galant. Niet persé attent en al zeker geen onderdeel van een liefdestaal. Een man die met die waarde is opgevoed houdt ook de deur open voor zijn bejaarde tante, de buurvrouw of elke willekeurige andere vrouw die zich tegelijkertijd met hem voor een deur bevindt.

Ik ken horken van mannen die hun vrouw als poep behandelen maar wel keurig de deur open houden en haar in haar jas helpen. Met name in de babyboomgeneratie van onze ouders zie je dat nog wel eens.
Mens.
Persoon.
Life is short. Eat dessert first.
makreel schreef:
06-04-2021 11:23
Ik zal wel een rare zijn hoor, maar als je nou weet dat je vriendin het heel leuk vindt als je af en toe een leuke bos bloemen voor haar meeneemt of een presentje, dan doe je dat toch gewoon? Als je iemand anders, iemand waar je stapelgek op bent, daar een groot plezier mee doet?
Ja dat lijkt mij ook de moeite niet. Desnoods zet je een reminder in je agenda als je bang bent dat je het niet onthoudt.
makreel schreef:
06-04-2021 11:23
Ik zal wel een rare zijn hoor, maar als je nou weet dat je vriendin het heel leuk vindt als je af en toe een leuke bos bloemen voor haar meeneemt of een presentje, dan doe je dat toch gewoon? Als je iemand anders, iemand waar je stapelgek op bent, daar een groot plezier mee doet?

Nou dit, zo'n moeite is het toch niet.
Voor mij hoef je de deur overigens niet open te houden of mijn jas aan te geven. Dat kan ik prima zelf.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
06-04-2021 11:23
Ik zal wel een rare zijn hoor, maar als je nou weet dat je vriendin het heel leuk vindt als je af en toe een leuke bos bloemen voor haar meeneemt of een presentje, dan doe je dat toch gewoon? Als je iemand anders, iemand waar je stapelgek op bent, daar een groot plezier mee doet?

Goede kans dat de partner van TO dat helemaal niet weet omdat ze het nooit zo expliciet heeft gezegd.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
06-04-2021 10:36
het is een beetje geven en nemen, en zij moet niet gaan zeuren, als het een keer mislukt (of als hij met een raar kado aankomt). En zij moet ook openstaan, voor wat hem gelukkiger maakt in een relatie. Ook als zij dat wellicht niet direct ziet zitten.

En spontaniteit is erg overschat hoor. Het gaat om je planning niet aan anderen kenbaar maken. Ik 'denk' altijd aan belangrijke gebeurtenissen van vriendinnen. Niet spontaan, maar om dat ik alles in een planning heb staan. Maakt voor de vriendschap niet uit hoor.
Eens.
Het gaat er niet om dat je spontaan attent bent, maar dat je attent bent. Attent zijn, is toch niet anders dan de ander laten weten dat je aan hem/haar denkt?
Een cadeautje/berichtje ivm een verjaardag/jubileum/feestdag is toch nooit spontaan? Want als dat evenement er niet zou zijn, zou je het waarschijnlijk niet doen. Maar is dat erg? Ik vind van niet.
En in een vriendschap/relatie is het toch ook normaal dat je sowieso regelmatig informeert naar hoe het met iemand is en zo. Ik schrijf graag kaartjes, maar ik houd ook bij wie ik wanneer iets gestuurd heb. Dus gepland attent zijn, juist omdat ik mensen niet wil vergeten.

Ik vind het bijvoorbeeld wel belangrijk dat mijn partner (of iemand die mij zeer nabij staat) aan mijn verjaardag denkt. Hoeft niet groot, wel leuk als het een kaartje en een 'kom we gaan wat lekkers eten' is. Als jij zelf iemand bent, die daar totaal geen zin in heeft, dan is een gefeliciteerd met knuffel al prima. Maar wel logisch om er rekening mee te houden wat de jarige zou willen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
06-04-2021 09:53
Ik vind een attentie na een reis ook niet zo raar. Mijn ex kocht bijvoorbeeld af en toe parfum oid tax free als hij heen en weer naar Londen moest voor zijn werk.

Mijn huidige vriend vindt bloemen kopen de grootste onzin. Die zijn binnen 7 dagen dood dus dan kun je beter een plant kopen. Allemaal leuk en aardig, maar zo nu en dan kom je gewoon met een bloemetje thuis. Jammer dat je het zonde van het geld vindt, maar ik ben er blij mee. En uiteraard koop ik af en toe ook iets leuks voor hem.
Ah...dat bepaal jij?
Luci_Mster2 schreef:
06-04-2021 11:26
Deze liefdestalentest... ik kan bij sommige stellingen niet uit de 2 kiezen, vind beiden niets of ze passen beiden helemaal niet bij mij. Of bij hem.

Ik koop graag cadeautjes of ik doe huishoudelijke taken met plezier.... eh beiden niet.

En dan? Scheiden? :-D :-D
Yep. Je hoort dan gewoon je partner weer te rouleren op de relatiemarkt, keurig met een handleiding en reviews erbij.
Alle reacties Link kopieren
Abundance-of-Freedom schreef:
06-04-2021 11:25
Is dan bijvoorbeeld bij jou het geven en ontvangen dezelfde liefdestaal? Of is/kan dat verschillend zijn?

Ikzelf geef kadootjes, dat is omdat ik graag deel, er samen plezier van hebben.

Verder eens met Lilalinda.
Ja dat is bij mij hetzelfde maar ik pas me daarin wel aan.
Dus ik probeer meer te geven in zijn 'taal'.

Maar vanuit mezelf geef ik in dezelfde taal als dat is zou willen ontvangen.
Alle reacties Link kopieren
Dat verschilt per persoon, ieder toont op een andere manier.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
06-04-2021 11:48
Yep. Je hoort dan gewoon je partner weer te rouleren op de relatiemarkt, keurig met een handleiding en reviews erbij.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
06-04-2021 11:47
Ah...dat bepaal jij?
Het gaat er denk ik meer om dat vriend een bos bloemen onzin vindt en het daarom niet wil geven. Terwijl zij bloemen wel leuk vindt. Hij zou dus eerder iets geven wat zij eigenlijk niet zo leuk vindt (een plant).
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
RainyDays schreef:
06-04-2021 11:31
Goede kans dat de partner van TO dat helemaal niet weet omdat ze het nooit zo expliciet heeft gezegd.
TO heeft het in haar topictitel al over "verwachten", verwachtingen zijn altijd behoorlijke onzin
Spreek het gewoon uit
Alle reacties Link kopieren
Ik vind trouwens Bloemen best een lastig kado: een bosje tulpen of rozen prima
Maar een gemengd boeket, echt vreselijk
Because schreef:
06-04-2021 11:47
Ah...dat bepaal jij?
Nou ik sleur hem niet aan zijn haren naar de bloemist nee. Maar ik laat wel merken dat ik dat fijn vind en hoewel hij een redelijk argument over de planten versus bloemen heeft ik graag op dit soort dagen graag bloemen krijg. Ik word daar blij van. Ik word blij van een huis vol bloemen als ik jarig ben en geniet daar van. Dat zeg ik ook.

Het gaat in dit geval om een bosje bloemen. Een bosje tulpen, een bosje zonnebloemen of een veldboeketje. Wat kost dat? 15 euro maximaal als ik het ruim neem. Dat is toch gewoon heel minimaal. Ah... dat bepaal jij? doet overkomen of ik een verwende prinses ben, een bridezilla in de dop of een of andere kenau. Dan denk ik waarom maak je het zo groot?
Alle reacties Link kopieren
Des te hoger jouw verwachtingen, des te groter je teleurstellingen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
06-04-2021 12:01
Nou ik sleur hem niet aan zijn haren naar de bloemist nee. Maar ik laat wel merken dat ik dat fijn vind en hoewel hij een redelijk argument over de planten versus bloemen heeft ik graag op dit soort dagen graag bloemen krijg. Ik word daar blij van. Ik word blij van een huis vol bloemen als ik jarig ben en geniet daar van. Dat zeg ik ook.

Het gaat in dit geval om een bosje bloemen. Een bosje tulpen, een bosje zonnebloemen of een veldboeketje. Wat kost dat? 15 euro maximaal als ik het ruim neem. Dat is toch gewoon heel minimaal. Ah... dat bepaal jij? doet overkomen of ik een verwende prinses ben, een bridezilla in de dop of een of andere kenau. Dan denk ik waarom maak je het zo groot?
Jij zegt: "maar zo nu en dan kom je gewoon met een bloemetje thuis. "

dat VIND jij wellicht fijn, maar ik heb liever een voetmassage of een flesje wijn, liever geen bloemen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven