Hoeveel meebetalen?

19-01-2018 17:01 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
even een vraag want ik ga twijfelen aan mezelf....

Sinds een maand of 9 woon ik samen met mijn vriend. Nou ja, samenwonen nog niet officieel want dat gaat financieel niet...

Ik werk na de break up met míjn ex 45 uur per week. Ik heb twee kinderen uit mijn vorige relatie. Ik woon nog in ons oude huis (huur) en in principe is dit net te doen. Geen huurtoeslag maar wel kgb en zorgtoeslag.
Min vriend werkt 28 uur op contract. Het is seizoenswerk dus in de winter zit hij vaak vier dagen betaald thuis en in de zomer werkt hij vaak wel 40 uur voor hetzelfde salaris. Hij verdiend hiermee rond de 1200 euro. Ikzelf heb om en nabij de 1800 euro (excl toeslagen). Omdat ik wat schulden moet afbetalen heb ik per maand niets tot weinig over. Ik betaal vaak de boodschappen en verder alle vaste lasten. Min vriend betaald vaker de leuke dingen en doet wat kleine boodschappen maar meer niet. Daarbij voel ik me geroepen om ook eens mijn portomonnee te trekken omdat ik niet wil profiteren. Maar ik heb eigenlijk geen geld voor leuke dingen op deze manier. Mijn vaste lasten zijn zeg 1100 euro. Hierin zit de huur , het water, gas ,elektra, tv internet ,Netflix en de gemeentelijke belastingen etc. Eigenlijk alles dus waarvan we samen gebruik maken. Mijn vriend zegt dat dit zijn droombaan is een dat hij geen andere baan van wil zoeken. Ik wil gewoon dat hij een vast b bedrag meebetaald maar hij lijkt het niet te begrijpen. Ik betaal natuurlijk ook de opvang en mijn verzekeringen en mijn aflossing (Nog twee maanden 400.-) Hij heeft zijn auto en verzekeringen (ook toeslag) en verder geen kosten nu.
Wanneer ik naar rato zou berekenen zegt hij dat er voor hem te weinig overblijft. Maar voor mij nu dus niets !
Waneer ik zeg dat hij het zonder mij ook niet ging redden met deze baan zegt hij dat hij dat dan ook niet gedaan zou hebben ivm de kosten. Hij komt van zijn ouders thuis maar ik twijfel oid hij het niet snapt of dat hij het wel lekker vindt zo.
Ik wil heel graag met hem een toekomt opbouwen en hij zegt op termijn ook een kindje te willen samen. Ik wil dat heel graag maar ik zie het op deze manier niet gebeuren omdat het financieel niet haalbaar is voor ons op deze manier.
Ik wil graag zelfstandig zijn maar de kosten van water etc worden toch hoger, zeker als hij 4 dagen thuis zit.
Wat is redelijk om te vragen om mee te betalen?

Voorbeeld; ik kreeg een pittige afrekening van de energie. Ik gaf aan het niet ineens te kunnen betalen en hij zegt ; dan moet je even bellen...
Ik merk dat mijn houding tegenover hem hierdoor veranderd....
Joostisandersgeaard2 schreef:
19-01-2018 17:13
Wel grappig dat als hij 45 uur werkte en zij haar droombaan had voor 1100 euro in de maand...
Dan nog zou het raar zijn als iemand 1200 had om te feestneuzen en de ander niks. Tenminste, zo lees ik het.
Hij wil gewoon niet betalen voor zijn wonen.

Ik had ooit ook zo'n figuur die vanuit ouderlijk huis half bij me introk. Het was heel snel toededokie.
Uiteindelijk had hij er een mooie spekcomputer, en een verzameling voor zijn hobby aan over gehouden.
Dit klinkt niet als geen geld hebben, dit klinkt als andere prioriteiten.
Alle reacties Link kopieren
Waarom gaat hij in de thuiszit-maanden niet op zoek naar een ander tijdelijk werk? Productie, krantenwijk, afwasser oid? Dan brengt hij die maanden extra geld binnen, en zomers werkt hij dan zijn droombaan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Het-groepje schreef:
19-01-2018 17:27
Dan nog zou het raar zijn als iemand 1200 had om te feestneuzen en de ander niks. Tenminste, zo lees ik het.
Hij wil gewoon niet betalen voor zijn wonen.

Ik had ooit ook zo'n figuur die vanuit ouderlijk huis half bij me introk. Het was heel snel toededokie.
Uiteindelijk had hij er een mooie spekcomputer, en een verzameling voor zijn hobby aan over gehouden.
Dit klinkt niet als geen geld hebben, dit klinkt als andere prioriteiten.

Ik ook. Hij betaalt alleen zijn auto en verzekeringen. En dat voor een volwassen man. Ontzettend onaantrekkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet heel goed dat er wat moet gebeuren omdat dit niet kan. Ik heb ook wel door dat hij profiteert op deze manier. Hij geeft aan dat hij geen vaste vrije dagen heeft en die ook niet kan vragen zodat hij er wat bij kan gaan zoeken. daarom zou hij inderdaad mee
moeten betalen om in te zien dat dit niet werkt. Het is ook niet dat hij om gezondheidsredenen niet meer kan werken oid. Mijn probleem is dat ik nu nog een manier moet vinden om hem daadwerkelijk weg te sturen als dit zo blijft. .. maar als het niet veranderd werkt het ook niet op termijn.
anoniem_362952 wijzigde dit bericht op 19-01-2018 17:32
0.54% gewijzigd
Met 27 jaar vanuit huis bij jou ingetrokken. TO je hebt een xtra kind in huis genomen. Als ik jou was zou ik willen dat hij meebetaalt minimaal een derde van de totale vaste lasten, en anders houdt het op voor jou, je kunt zijn onderhoud niet betalen, punt klaar.
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 19-01-2018 17:35
3.70% gewijzigd
Keetjetippel83 schreef:
19-01-2018 17:29
Ik weet heel goed dat er wat moet gebeuren omdat dit niet kan. Ik heb ook wel door dat hij profiteert op deze manier. Hij geeft aan dat hij geen vaste vrije dagen heeft en die ook niet kan vragen zodat hij er wat bij kan gaan zoeken. daarom zou hij inderdaad mee
moeten betalen om in te zien dat dit niet werkt. Het is ook niet dat hij om gezondheidsredenen niet meer kan werken oid. Mijn probleem is dat ik nu nog een manier moet vinden om hem daadwerkelijk weg te sturen als dit zo blijft. .. maar als het niet veranderd werkt het ook niet op termijn.

Je bent een ruim volwassen vrouw met zorg voor kinderen; grow a pair en vertel hem gewoon de waarheid.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom blijft hij thuiszitten dan? Hij kan toch voor een uitzendbureau werken in de periode dat zijn vaste baan geen werk oplevert? Is hij ook meteen van het probleem af dat hij geen geld overhoud. En je geroepen voelen om zelf ook af en toe je knip te trekken is natuurlijk onzin, je bent per maand al genoeg euro's kwijt aan dit exemplaar.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Als hij niet bij zijn ouders woont of bij jou zoals het nu is kan hij helemaal geen auto betalen.

Dus, auto eruit, dan kan hij meebetalen aan de kosten of terug naar mama. Hij is veel te oud om te denken dat hij met 1200 euro een huis, een auto, uitgaan, vakantie e.d kan betalen. Dat kan alleen omdat hij van jou profiteert, want dat is wat hij nu doet.

Beter dat hij op zichzelf gaat wonen, dan komt hij er wel achter wat het allemaal kost

Ik zou hem een ultimatum stellen, meer werken (desnoods in de winter veel werken) en gewoon meebetalen of weer terug naar zijn moeder. Wordt tijd dat hij echt volwassen wordt.
Keetjetippel83 schreef:
19-01-2018 17:29
Ik weet heel goed dat er wat moet gebeuren omdat dit niet kan. Ik heb ook wel door dat hij profiteert op deze manier. Hij geeft aan dat hij geen vaste vrije dagen heeft en die ook niet kan vragen zodat hij er wat bij kan gaan zoeken. daarom zou hij inderdaad mee
moeten betalen om in te zien dat dit niet werkt. Het is ook niet dat hij om gezondheidsredenen niet meer kan werken oid. Mijn probleem is dat ik nu nog een manier moet vinden om hem daadwerkelijk weg te sturen als dit zo blijft. .. maar als het niet veranderd werkt het ook niet op termijn.
Je kunt het toch zeggen, vanaf nu betaal je mee, deze maand al, en anders gaan we weer latten, want ik kan de kosten die jij met je meeneemt niet meer opbrengen.

Pas op hoor straks maak je weer nieuwe schulden, terwijl je nu bijna klaar bent met afbetalen.
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 19-01-2018 17:39
0.44% gewijzigd
Een manier moet vinden? Wees eens duidelijk! Lieve broodjes worden niet gebakken.
Alle reacties Link kopieren
Ben trouwens wel erg benieuwd wat hij dan doet voor werk.

Hoe je hem moet wegsturen? Heel makkelijk: Ik geef je een maand om meer inkomen te verzorgen zodat je jouw deel van de kosten zelf kan betalen, doe je dat niet dan ga je weer bij je moeder wonen.
Dus eigenlijk wonen jullie wel samen? Of woont hij nog thuis maar logeert hij bij jou?
Alleszins op de dagen dat hij niet werkt hem dan naar huis sturen. Dat scheelt al in de kosten.

Maar ik snap niet dat hij dat zelf wil, lijkt me geen aantrekkelijke man en geen goed voorbeeld voor jouw kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook blij dat ik bijna uit die schuld ben. Ik ging van een parttime baan naar 45 uur mijn mijn gezin te onderhouden. Daarin erger ik me ook aan dat thuiszitten en dat niet met willen werken en dat doet mijn relatie geen goed . Natuurlijk weet ik dat dat portomonnee trekken onzin is en dat heb ik hem onlangs ook verteld. Ik heb alleen gen zin om er steeds ruzie in te maken . Zijn ouders hebben regelmatig gezegd dat hij het moet regelen en dat ze geen profiteur hebben grootgebracht. Hij wimpelt het alleen steeds weg als het ter sprake komt.
Alle reacties Link kopieren
Hij woont bij mij en is hier altijd alleen op papier nog niet. Dat wil ik ook nog niet op deze manier. Dan zou ik mijn toeslagen verliezen en dat kan ik helemaal niet bolwerken ivm opvang ed.
Alle reacties Link kopieren
Bij een uitzendbureau kun je gewoon op oproepbasis werken, moet hij voor zijn vaste werkgever aan de slag, dan zegt hij nee tegen het uitzendbureau. Is hij vrij kan hij ja zeggen. Desnoods gaat hij parttime als afwasser aan de slag bij de plaatselijke horeca. Is meestal 's avonds dus dat kan prima naast zijn baan. Lullig als hij net die week 40 uur moet werken natuurlijk maar dat is het gevolg van zijn keuzes.

Nou heb ik zelf geen toeslagen, maar is het niet zo dat als er iemand met een inkomen, hoe klein ook, bij je komt wonen dat dat gevolgen heeft voor je toeslagen? Ben je nog verder van huis...
Creativity is intelligence having fun
Nooit alleen gewoond?

Laat hem eerst maar es een jaar ontdekken wat het leven en een huishouden draaien kost vooraleer jullie gaan samenwonen.

Ik zou hem dus terug het huis uit knikkeren. Voor zijn eigen bestwil.
Hij is welkom af en toe op bezoek, maar niet om zowat half in te wonen.

Je wil overigens ook niet gepakt worden en straks een berg toelagen mogen terugbetalen.
Dan gaat hij immers ook ineens geen geld hebben om daar de helft van te betalen.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 19-01-2018 17:48
22.91% gewijzigd
Star² schreef:
19-01-2018 17:29
Ik ook. Hij betaalt alleen zijn auto en verzekeringen. En dat voor een volwassen man. Ontzettend onaantrekkelijk.

Nou, zeg dat wel.
Keetjetippel83 schreef:
19-01-2018 17:44
Hij woont bij mij en is hier altijd alleen op papier nog niet. Dat wil ik ook nog niet op deze manier. Dan zou ik mijn toeslagen verliezen en dat kan ik helemaal niet bolwerken ivm opvang ed.
Ja het is vervelend voor hem, jij kan het gewoon niet betalen, dus of meebetalen, of eruit. Meer smaken zijn er niet. Nog los van het feit dat het zwaar onaantrekkelijk is zo’n man, die niet in zijn eigen onderhoud kan voorzien. Echt TO ga vanavond nog het gesprek met hem aan, geef hem twee weken, en dan is het klaar als er geen verandering is.
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 19-01-2018 17:49
0.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe meer je over hem vertelt hoe minder ik snap dat je niet allang maatregelen hebt genomen. Stuur hem terug naar zijn ouders zodat zij de opvoeding kunnen afmaken en laat hem alleen in het weekend komen met verplicht een tas boodschappen omdat hij anders niets te eten krijgt. Deze jongen heeft een schop onder zijn kont nodig.
Creativity is intelligence having fun
Keetjetippel83 schreef:
19-01-2018 17:44
Hij woont bij mij en is hier altijd alleen op papier nog niet. Dat wil ik ook nog niet op deze manier. Dan zou ik mijn toeslagen verliezen en dat kan ik helemaal niet bolwerken ivm opvang ed.
Dus je fraudeert ook nog?
Hoe kan het dat een volwassen man maar 1200 euro per maand verdient? Dat is minder dan het minimumloon. Samen hebben jullie 3000 euro. 1100 vaste lasten en 400 aflossing, dus nog 1500 over. Dat moet toch te doen zijn als je alles bij elkaar telt?
Dus ik zou zeggen, gooi alles op een rekening. Beide 'zakgeld' en degene die niet buitenshuis werkt doet het merendeel van het huishouden.
En anders weer lekker op jezelf gaan wonen, en laat hem maar een kamer zoeken.
Lillybit schreef:
19-01-2018 17:52
Dus je fraudeert ook nog?
Ja, eigenlijk fraudeer je TO, als de belastingdienst er achter komt, kun je alles terug betalen. Zit je opnieuw in de schulden.
In de praktijk bij jou wonen en op papier bij zijn ouders is gewoon fraude en dus strafbaar. En terecht. Je ontvangt namelijk toeslagen terwijl je daar geen recht op hebt als hij gewoon netjes bij jou inschrijft.

Als de belastingdienst en/of svb daar achter komt, bijvoorbeeld bij een steekproef, kan jij fijn al je toeslagen terugbetalen. Plus boete. Kan je weer jaren kromliggen voor deze lapzwans.

Meneer dient gewoon een fatsoenlijke fulltime baan te zoeken in plaats van van jou te profiteren en te frauderen. Zodat ie gewoon zijn deel bijdraagt aan jullie gezamenlijke huishouden. Mijn droombaan is de hele dag op een tropisch strand liggen. Maar ja, dat levert ook zo weinig op he.

Geef die gast letterlijk een schop onder zijn hol. Linea recta terug naar zijn ouders dus. En alleen terugkomen met een fatsoenlijke baan, ruggengraat en een diploma fatsoenlijk burgerschap.
Alle reacties Link kopieren
Je loopt een heel groot risico met die toeslagen begrijp ik uit de bovenstaande antwoorden. Je kunt het je toch helemaal niet veroorloven dat dit uitkomt? Zo te lezen is je vriend niet de enige die verantwoordelijkheidsproblemen heeft. Je moet wel aan je kinderen denken, het geld dat je nu aan je vriend kwijt bent en het risico op nieuwe schulden vanwege fraude, betekent dat zij de dupe zijn, dat wil je toch niet? Denk nou eens logisch na!
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Je riskeert je recht op toeslagen (en handelt dus niet in het belang van je kinderen) voor een lui en wereldvreemd kereltje die weigert bij te dragen aan iets waar hij zelf ook gebruik van maakt.

En dan vraag je je af hoe je hem uit -jouw- woning kan krijgen...

Ga latten, laat hem zelfstandig wonen, zodat ie eerst leert om volwassen te worden.

Dat geld dat je aan hem kwijt bent, hoor je in jezelf en de kinderen te steken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven