Huisje, boompje, beestje?

19-10-2018 13:41 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!

Even een topic uit nieuwsgierigheid. Afgelopen week vroeg iemand me 'wat ik zie als de volgende stap in mijn relatie'. Sowieso vind ik het een opmerkelijke vraag, vooral omdat mijn lief en ik nog niet zo lang bij elkaar zijn en ik nog niet te veel wil nadenken over de toekomst; we willen genieten van wat er op dit moment is.
Maar goed, ik bespeur bij dat soort vragenstellers het idee dat een relatie een soort doel heeft, en dat je daar maar naartoe moet werken.

Voor veel mensen is een volgende stap in een relatie bijvoorbeeld samenwonen, kinderen krijgen of een grote reis met elkaar maken. Ik herken me vooral in het laatste; een reis maken lijkt me een mooie manier om een relatie te verdiepen en elkaar misschien zelfs beter te leren kennen, niet in laatste instantie omdat dat past bij mijn leeftijd en hoe ik in mijn huidige relatie sta. Maar of ik nu echt een doel voor ogen heb? Of ik daar überhaupt mee bezig ben? Ik weet het niet.

Om me heen zie ik trouwens ook mensen die andere doelen dan trouwen en huisje, boompje, beestje voor ogen hebben; een (werkende!) open relatie, een eigen bedrijf beginnen. Wat zien jullie als grote stappen in jullie relaties? En hebben jullie een bepaalde doel of wens? Verandert die ook af en toe? Ben benieuwd naar jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
De eerste keer seks samen.
De eerste keer samen slapen.
Samen gaan wonen.
Samen een huis kopen.
Samen een kind krijgen.
Moet je wel beiden van reizen houden.
Is er een 'oei ik groei' variant mbt relaties?
Over relatiesprongetjes en regelmaanden enz?
Alle reacties Link kopieren
Om heel eerlijk te zijn hadden wij geen doelen voor onze relatie, het is allemaal heel natuurlijk gegaan. We woonden binnen een dag samen, maand later verwachtte wij ons eerste kind en toen zei mijn man op een dag laten we maar trouwen en 1,5 maand later zijn we getrouwd.

Enige doel dat we hebben is onze kinderen een goede jeugd geven.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
19-10-2018 13:50
Is er een 'oei ik groei' variant mbt relaties?
Over relatiesprongetjes en regelmaanden enz?
Tuurlijk niet, maar als ik om me heen kijk zie ik veel mensen hetzelfde padje bewandelen; samenwonen, trouwen kinderen, en ze leefden zogenaamd nog lang en gelukkig. Zelf denk ik gewoon niet dat iedereen daar gelukkig van wordt, vandaar de vraag.
Alle reacties Link kopieren
Van elkaar blijven houden, daarnaar handelen en vervolgens maar zien wat het leven brengt lijkt mij het verstandigst...
Ik zie mezelf al zitten zeg, met een A4tje en partner tegenover me om doelen op te schrijven. Ammehoela. Dat doe ik op m'n werk, maar met mijn man niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond samenwonen wel een next level stap. Reizen begonnen we volgens mij na 2 maanden al mee. Kinderen/trouwen is hier geen thema.
Eea hangt ook af van je leeftijd, wij hebben beiden een langdurige relatie achter de rug en zijn begin 40 en begin 50.

Onze gezamenlijke wens is voor de helft vervuld door het huis, de plek en de manier waar(op) we nu wonen en de 2e wens is gezond blijven zodat we op onze manier kunnen blijven reizen.
Die gezondheid klinkt zóooo truttig, maar helaas hebben we al ondervonden dat dat in 1 keer alles kan veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Mabellineee schreef:
19-10-2018 13:56
Tuurlijk niet, maar als ik om me heen kijk zie ik veel mensen hetzelfde padje bewandelen; samenwonen, trouwen kinderen, en ze leefden zogenaamd nog lang en gelukkig. Zelf denk ik gewoon niet dat iedereen daar gelukkig van wordt, vandaar de vraag.
Hoezo "zogenaamd" leefden ze nog lang en gelukkig?
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Doelen stellen vind ik een beetje vreemd voor een relatie.

Op een gegeven moment had ik gewoon zin in seks met hem en op een gegeven moment had ik geen zin om na de tijd weer naar mijn eigen huis te gaan. En op een gegeven moment was hij het heen en weer reizen tussen beide huizen zat en wilden beiden niet in het huis van de ander wonen. Dus samen een huis gekocht en in afwachting van dat we daar konden gaan wonen toch maar in 1 huis samen gaan wonen.

En gezamenlijk op vakantie. Een mens wil wel eens op vakantie en dat deden wij dan het liefst met de persoon waar je graag bij wil zijn.

En voor kinderen was het nu of nooit dus werd het nu.
Wij zijn er nooit zo bewust mee bezig geweest. Het kwam zoals het kwam. In het begin dachten we er helemaal niet over na. Toen telde elke seconde en was het vooral seks en samenzijn. Op een gegeven moment leek het ons wel leuk om samen te wonen, toen kwam er een reis voorbij en toen een leuk huis en toen leek het ons leuk om op 1 van onze favoriete vakantiebestemmingen te gaan trouwen.

Maar ik heb een relatie nooit als doel gezien. Ik heb lange relaties gehad en in geen 1 echt gelukkig. In mijn huidige relatie ben ik dat wel en dat komt voornamelijk omdat ik dat hele "wat de maatschappij verwacht" lang geleden heb los gelaten. Mijn man is mijn maatje, al moeten we oud worden onder een brug. Liefde en samen genieten is voor mij het enige dat telt (vooral dmv reizen). Als dat in een leuk huis met een leuke baan is dan is dat mooi meegenomen maar niet iets waar ik op mijn sterfbed waarde aan zal hechten.
Alle reacties Link kopieren
Ons volgende doel, nou ja, onze volgende mijlpaal wordt leven als weduwe of weduwnaar. Hebben we beiden geen zin in dus we hebben elkaar verboden als eerste dood te gaan. Verder geen relatie-doelen hier
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Duufje schreef:
19-10-2018 13:59
Van elkaar blijven houden, daarnaar handelen en vervolgens maar zien wat het leven brengt lijkt mij het verstandigst...
Ik zie mezelf al zitten zeg, met een A4tje en partner tegenover me om doelen op te schrijven. Ammehoela. Dat doe ik op m'n werk, maar met mijn man niet.
dit dus.
Dat is toch aan jullie zelf? Wij hebben nadat we elkaar een week of 6 kenden een vakantie geboekt, 2 weken later zaten we in t vliegtuig. Kwam nou eenmaal zo uit. (Was vlak voor de zomer..we waren in dezelfde periode vrij en hadden beiden nog geen vakantieplannen). Ook woonden we heel snel samen, omdat hij op uitzending ging, ik bijna altijd al bij hem was en zelf nog op kamers woonde. Zijn woning was anders een half jaar leeg en ik betaalde me scheel aan een kamer. Dus hadden we zoiets van: mocht het toch niks worden tussen ons.. kunnen we in elk geval een half jaar de woonkosten delen en staat zijn huis niet leeg.

Inmiddels zijn we bijna 7 jaar verder, zijn we getrouwd, hebben we een tuin mét boompjes, hebben we beestjes en is ons 1e kindje onderweg. Mijn advies zou dan ook zijn om gewoon te doen wat voor jullie goed voelt en uitkomt en niet té veel aandacht te besteden aan opmerkingen over 'te snel', 'te langzaam', 'verkeerde volgorde'.. want niet alles in het leven laat zich zo regisseren
Mabellineee schreef:
19-10-2018 13:56
Tuurlijk niet, maar als ik om me heen kijk zie ik veel mensen hetzelfde padje bewandelen; samenwonen, trouwen kinderen, en ze leefden zogenaamd nog lang en gelukkig. Zelf denk ik gewoon niet dat iedereen daar gelukkig van wordt, vandaar de vraag.

Zogenaamd?
Zat die daat echt gelukkig van worden, mag dat niet meer? Is dat niet in?

Persoonlijk is dat wel het grootste deel nog maar zie dat wel steeds minder. En die vraag uit je OP hoor ik ook amper. Ik zou gewoon zeggen dat je geen idee hebt wat je aan het doen bent. Dat je het wel allemaal ziet. Hoef je geen serieus pasklaar antwoord op te hebben.


Bijna niemand is in mijn vriendenkring is getrouwd maar een deel heeft wel kinderen, en zijn er flink wat latters bij. Of mensen die voor werk halve jaar weg zijn ect.
Alle reacties Link kopieren
Mabellineee schreef:
19-10-2018 13:56
Tuurlijk niet, maar als ik om me heen kijk zie ik veel mensen hetzelfde padje bewandelen; samenwonen, trouwen kinderen, en ze leefden zogenaamd nog lang en gelukkig. Zelf denk ik gewoon niet dat iedereen daar gelukkig van wordt, vandaar de vraag.
Grappig/opvallend is dat, dat jij dát om je heen ziet.

De bril waar jij door kijkt, is duidelijk een andere dan de mijne.
Ik zie juist dat dat padje er een is met vele hobbel, bobbels, bochten en onverwachte wendingen. Overigens niet alleen wat het relatie-pad betreft, maar eigenlijk het pad van het hele leven.
Van anderen en ook van mezelf.

Het plan in mijn relatie is bij elkaar blijven; dat is wat goed voelt.
Maar gedetailleerder dan dat, is het niet echt.
(Nouja, vanmiddag, na het werk, samen boodschappen doen, is een eerstvolgend doeltje :P )
Ik denk dat het enige doel je moet hebben is “het samen fijn hebben”. Verder zie je het wel, je moet een relatie niet proberen te sturen naar een doel denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Pigwidgeon_ schreef:
19-10-2018 14:02
Hoezo "zogenaamd" leefden ze nog lang en gelukkig?
Het kan ook best werken, maar niet voor iedereen.
Het doel van ons huwelijk is 'elkaar liefhebben en het samen fijn hebben'.

We zijn getrouwd toen we toch echt weg wilde uit het starters-appartement en het dan handig was zaken geregeld te hebben.
Verder is er niks concreet.
Er is vast contract, vast huis. De basis.

Er is een kinderwens maar die is niet mogelijk en zoeken we andere invulling voor.
We hebben elkaar en dat is alles wat we nodig hebben is wel gebleken.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
19-10-2018 14:30
Zogenaamd?
Zat die daat echt gelukkig van worden, mag dat niet meer? Is dat niet in?
Nog even voor de duidelijkheid: met 'zogenaamd' bedoel ik niet dat elk koppel die gaat voor huisje, boompje, beestje niet gelukkig kan zijn, meer dat ik zelf zie dat niet iedereen in die situatie gelukkig wordt terwijl ze zelf hadden verwacht na deze mijlpalen gelukkig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
reisjes, flatje, geraniums (volgens mij op een bepaalde leeftijd)

nog aan te vullen met anwb jacks liefst in matchende kleur en elektrische fietsen natuurlijk

GOALS!
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Dingen liepen een beetje vanzelf, kwamen elkaar tegen nog tijdens onze studie. na de studie samenwonen (en een huisdier) langzaam begonnen de eierstokken te rammelen (en kregen vrienden kinderen) en wij ook.
Toen er een kind was en we het via de notaris te veel 'gedoe' vonden zijn we getrouwd. Toen kwam er een 2e kind.
Ondertussen komen we in de fase, dat kinderen een weekend alleen thuis blijven, dus wij samen een weekendje weg kunnen. En bereiden we ons voor, op een leven weer met zijn 2en. Weer een nieuwe fase.

Ik heb een paar hele bewuste momenten gehad, toen we gingen samenwonen en ik mijn boeken & muziek tussen zijn boeken & muziek zette. Even de angst: "hoe weet ik nou nog wat van mij is??" En na geboorte eerste kind, ik Moeder, hij Vader, het idee: er zal nooit iemand zoveel van dit kind houden, als ik er van houd.
Een hele unieke onlosmakelijke band.
Alle reacties Link kopieren
Doelen in een relatie klinkt toch wel raar! Zoals dat je moet werken aan een relatie. Hier gaat dat allemaal vanzelf bijkbaar. Bij ons was de klik er en na 13 jaar nog steeds.
Heel cliché maar mijn enige doelen zijn samen oud worden en mijn kinderen een gelukkige jeugd bezorgen. De rest neem ik gewoon zoals het komt.
Grote stappen vond ik gaan samenwonen en kinderen krijgen, trouwen was meer voor het gemak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven