Hulp nodig met respectloze ex.

19-09-2020 23:22 99 berichten
Hallootjes,

Naast het dating leven, ben ik ook mama en dat gaat voor alles :).
Maar het gaat slecht met mijn ex..

We zijn al 5 jaar uit elkaar, en na veel pijn en emoties, ging het jaren lang goed, konden goed communiceren, overleggen en hielpen elkaar, zodat het allemaal goed en rustig was voor onze zoon.

Maar toen kwam er een nieuwe vrouw in zijn leven, prima! Ik vind het lastig, beetje jaloerse gevoelens met betrekking tot mijn zoon, maar dat komt vanzelf goed.

Sindsdien handelt mijn ex heel egoistisch, of communiceert helemaal niet meer.
Voorbeelden
* zijn al na 3 maanden gaan samenwonen, zonder even door te geven ( dan had ik wat meer op zoontje kunnen letten met die veranderingen)
* Ex moest eigenlijk na een ongeluk op school naar ziekenhuis met zoon, heeft die niet gedaan, ik wist van niks. Pas bij ophalen zag ik zijn verwondingen en meteen in het ziekenhuis belandt met vervolgens zijn handje in het verband
* Hij wil hem zo min en kort mogelijk, geen extra dagen, vroeg mogelijk ophalen etc.

En vanavond klap op de vuurpijl, hij heeft ons zoontje al een aantal nachten bij verschillende mensen "gedumpt" omdat hij en zijn vriendin op vakantie zijn geweest naar oranje gebied, en dus in quarantaine moeten.
Ik wist van niks, ook niet dat mijn zoon al verschillende nachten ergens anders heen moest en zijn vader niet eens heeft gezien.

Ik heb hem toen instant opgehaald en gezegd dat die bij mij blijft tot de quarantaine over is.

Maar ik sta met mijn rug tegen de muur, alles wat ik zeg is tegen dovemans oren, waar ik A zeg, zegt hij B.. hij licht me nergens over in niks.

En dan nog niet eens over de weinige interesse in zijn eigen kind.. maar wil de post niet te lang maken.

Zijn er instanties die erbij kunnen helpen? Een mediator dan denk ik oid?

Heeft dat zin, als hij denkt niks fout te doen?
retrostar schreef:
20-09-2020 07:25
Het lijkt mij dat je als ouder toch de momenten dat je kind bij de ander is moet koesteren. Je kan dan zelf ook leuke dingen gaan doen die anders niet zouden kunnen. Ik zou dus niet nijdig, wantrouwend, minachtend, teleurgesteld gaan doen. Zelfs al daalt hij in jouw achting. Ik zou echt mijn cynisme vóór me houden.

Als je zeker wist dat hij je kind in gevaar brengt dan is het andere koek. Maar zolang je kind in orde blijft zou ik me er zo min mogelijk mee bezig houden.
Wat is veilig precies? In mijn ogen gaat dat er vooral om of kind zich veilig vóelt en zijn ei kwijt kan. Ik krijg de indruk dat wat TO beschrijft lijkt op wat ik van dichtbij heb gezien bij een weekendvader die moeite had zijn kinderen in zijn nieuwe leven te passen en ze daarom op vrijdag uit school bracht bij kennis X, zaterdag ophaalde en bracht bij kennis Y, zondag door naar kennis Z en eind van de middag terugbracht bij mama. Die per weekend wisselende kennissen deden de kinderen niks aan, maar de kinderen kenden die mensen niet en dat was toch wel lastig. Ook omdat je als kind wel aanvoelt dat papa het vervelend vindt dat jij er bent. Voor een kind voelt dat onveilig, al is het kind niet werkelijk in direct gevaar. Ik zou me daar als moeder niet buiten houden. Het gaat om mijn kinderen en daar laat ik niet mee sollen. Hoe je dat aanpakt is vers twee. Vader geeft aan zoon zo min mogelijk en zo kort mogelijk te willen zien. Ik zou proberen daar op in te spelen door die wens te faciliteren. Bijvoorbeeld door telkens vooraf even te vragen of het schikt dat zoon komt. Zodat hij ook "liever niet" kan zeggen en ik zoon thuis zou houden. Met een lach en zonder er verder een woord aan vuil te maken.
Alle reacties Link kopieren
To heeft niet geschreven waar haar zoontje was. Voor hetzelfde geldt was hij bij familie of een vriendje. Kinderen van ouders die bij elkaar zijn, gaan ook weleens logeren. Haar ex had het beter moeten communiceren of evt. de keuze kunnen geven om bij mama te blijven, maar logeren is niet per definitie slecht.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
19-09-2020 23:59
En kind hoeft dan ineens geen contact meer met de vader te hebben? Wat een bijzondere beredenering.
Als de vader hem uit logeren stuurt, is er ook niet veel contact.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Bedankt voor de reacties!

Mijn zoontje is 5, zijn 4 maanden na de bevalling op straat gegooid.
Dus een telefoon zit ee voorlopig nog niet in helaas.

We hebben een ouderschapsplan, en dat heeft 4 jaar lang goed gewerkt, er staat geen verbod op logeren in, omdat dat ook moet kunnen natuurlijk, en ik heb hem 4 jaar lang blindelings vertrouwd, dat is helaas pas sinds de nieuwe vriendin compleet veranderd.

Ik hoor ex ook niet uit over daar, ik hoef ook niet alles te weten, alleen ik vertrouwde er eerst op dat alle belangrijke informatie betreft onze zoon gedeeld zou worden, toch blijkt dit anders.

Hij is inderdaad bij de 1 naar de ander gebracht, en mijn ex weet dat die altijd mij kan vragen of die bij mij kan blijven, hij heeft het niet eens gevraagd of voor gelegd, ik was niet eens op de hoogte van de quarantaine, ik was in de veronderstelling dat zijn vader hem op school opgehaald heeft en die daar verbleef.
Tot ik via andere erachter kwam dat dit helemaal anders lag.

Via instanties is dus misschien niet zo handig, dan misschien maar een mediator inschakelen, zodat we dit soort dingen vast kunnen leggen, al vind hij nu niet dat die iets fout gedaan heeft...

Ik wil nog steeds dat die contact heeft met vader, en vind dit ook belangrijk.

Waar ik me nu vooral zorgen om maak, is dat zoontje inderdaad bij vader geen fijn thuis heeft, een geborgen plekje, iets waar die op terug kan vallen etc.

Hij is iedere vrijdag/zaterdag en zondagochtend daar.
En 1 x in de 3 weken komt die op zaterdagochtend al naar mij.
Alle reacties Link kopieren
Krijg je van je zoontje de indruk dat hij het daar niet meer fijn heeft?

Naar welke adressen is hij gebracht? Familie, een vriendje?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wilde hij wel een kind? Klinkt alsof hij er vanaf de geboorte al vanaf wilde.
Was de kleine niet gepland?
Als hij ieder weekend zoon heeft dan is dat misschien te veel voor hem. Zou om het weekend een optie zijn misschien?
Ik zou kind bij me houden, zijn veiligheid gaat voor alles. Als pa ontwaakt uit zijn roze wolk zien we wel weer.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
20-09-2020 08:44
Ik zou kind bij me houden, zijn veiligheid gaat voor alles. Als pa ontwaakt uit zijn roze wolk zien we wel weer.
Wanneer is hij onveilig geweest?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch ook proberen het contact tussen vader en kind op een lager pitje te zetten, hij heeft overduidelijk geen tijd om te vaderen nu. En ik zou niet willen dat mijn kind continu teleurgesteld wordt door vader en steeds op de 2e plek staat. Dat vind ik schadelijker als je vader een poosje helemaal niet zien.
viva-amber schreef:
20-09-2020 08:48
Wanneer is hij onveilig geweest?
Toen hij kind niet de medische hulp bood die nodig was.
Toen hij aangaf kind minder te willen hebben (kind merkt dat).
Toen hij kind overal de nergens liet logeren om op vakantie te gaan.
Kinderen zijn enorm loyaal naar hun ouders, vergeet dit niet. Je kind weghouden bij zijn vader is echt geen goed plan. Ook hier lijdt je kind enorm onder.

Ik zou toch echt kijken of je hulp kunt krijgen. Wellicht mediation of via het CJG/wijkteam. Je kind kan niet zomaar uit huis worden geplaatst en je kind komt ook niet zomaar onder toezicht te staan. Daar gaan hele processen aan vooraf en dat is zoals ik het lees in jullie situatie niet aan de orde.

Je kunt juist hulp krijgen voor deze situatie. En ja er komt een dossier maar dat heb je ook bij de huisarts, tandarts, het ziekenhuis etc. Je kunt je dosssier gewoon opvragen als je dit wil ook bij een wijkteam of CJG.
Alle reacties Link kopieren
ditte_ schreef:
20-09-2020 09:14
Kinderen zijn enorm loyaal naar hun ouders, vergeet dit niet. Je kind weghouden bij zijn vader is echt geen goed plan. Ook hier lijdt je kind enorm onder.

Ik zou toch echt kijken of je hulp kunt krijgen. Wellicht mediation of via het CJG/wijkteam. Je kind kan niet zomaar uit huis worden geplaatst en je kind komt ook niet zomaar onder toezicht te staan. Daar gaan hele processen aan vooraf en dat is zoals ik het lees in jullie situatie niet aan de orde.

Je kunt juist hulp krijgen voor deze situatie. En ja er komt een dossier maar dat heb je ook bij de huisarts, tandarts, het ziekenhuis etc. Je kunt je dosssier gewoon opvragen als je dit wil ook bij een wijkteam of CJG.
Absoluut niet doen komt veel gedoe van.
Lillybit schreef:
20-09-2020 08:56
Toen hij kind niet de medische hulp bood die nodig was.
Toen hij aangaf kind minder te willen hebben (kind merkt dat).
Toen hij kind overal de nergens liet logeren om op vakantie te gaan.
En dit betekent dat je dan je kind bij zijn vader moet weg gaan houden? Voor hoe lang? Hoe denk je dat dit voor een kind is? Natuurlijk is gedrag vader ook niet ok, daarover moet TO met vader in gesprek. Maar de makkelijke weg kiezen om je kind dan maar niet meer naar zijn vader te laten gaan is geen optie voor de lange termijn.
Alle reacties Link kopieren
Geen hulp vragen bij instellingen.
Reficul schreef:
20-09-2020 09:16
Absoluut niet doen komt veel gedoe van.
Welke gedoe? Is dit altijd zo? Echt enorm schadelijk dit soort comments want het kan mensen weghouden van de juiste hulpverlening omdat er angst gezaaid wordt. En desnoods gaat TO het gesprek aan met de huisarts, al ligt er daar ook gewoon een dossier over je en heeft de huisarts net zo goed meldplicht. En kan de huisarts dus ook een melding doen bij Veilig Thuis. Net zo goed als de school van je kind deze meldplicht ook heeft.

Uithuisplaatsing kan niet zomaar moet via een raadsonderzoek met gegronde redenen en komt dan bij de rechter.
Onder toezichtstelling idem.

Dat is niet even zomaar geregeld mensen. En een aanmelding bij het wijkteam/CJG is op vrijwillige basis. TO laat je aub niet bang maken door dit soort comments.
Sjulia schreef:
20-09-2020 09:17
Geen hulp vragen bij instellingen.
Want? Het is beter om je kind bij zijn vader weg te gaan houden en zelf aan te gaan modderen?
Je kunt je ook eerst aanmelden bij het maatschappelijk werk, zij hebben vaak ook mensen met kennis in huis mbt complexe echtscheidingen en is laagdrempelige hulpverlening. Ondersteuning in hoe je met deze situatie om kunt gaan en vaak ook de mogelijkheid om gesprekken te doen met beide ex partners mbt hun kind.
En ik vind de reacties over het algemeen wat overtrokken. Het gaat pas sinds kort moeizaam. Dat is toch geen reden om een kind zoveel mogelijk weg te houden bij zijn vader? Alsof kind daar geen tik van kan krijgen.

In gesprek gaan met vader evt met mediation erbij. Is gewoon te Googlen. Gewoon aangeven, joh, jouw situatie is veranderd, we doen het al 5 jaar zo, misschien is het tijd om onze afspraken eens onder de loep te nemen? En kijken wat nu past bij onze kleuter in de huidige situatie?

Ik zou de beschuldigende toon proberen achterwege te laten. Ik begrijp echt waar deze vandaan komt, maar zal het gesprek niet makkelijker maken. En niemand reageert goed op de insinuatie een slechte ouder te zijn.
Alle reacties Link kopieren
ditte_ schreef:
20-09-2020 09:19
Welke gedoe? Is dit altijd zo? Echt enorm schadelijk dit soort comments want het kan mensen weghouden van de juiste hulpverlening omdat er angst gezaaid wordt. En desnoods gaat TO het gesprek aan met de huisarts, al ligt er daar ook gewoon een dossier over je en heeft de huisarts net zo goed meldplicht. En kan de huisarts dus ook een melding doen bij Veilig Thuis. Net zo goed als de school van je kind deze meldplicht ook heeft.

Uithuisplaatsing kan niet zomaar moet via een raadsonderzoek met gegronde redenen en komt dan bij de rechter.
Onder toezichtstelling idem.

Dat is niet even zomaar geregeld mensen. En een aanmelding bij het wijkteam/CJG is op vrijwillige basis. TO laat je aub niet bang maken door dit soort comments.
Uithuisplaatsing is wel het uiterste wat hier natuurlijk niet aan de orde is maar je kunt er echt enorm veel gedoe mee krijgen.

Ik begrijp niet waarom to zich niet op haar eigen leven richt. Dit doet haar ex ook. Omgang kun je niet verplichten en de manier waarop ook niet.
Vader heeft geen interesse in het kind en wil een beperkte omgang.
Moeilijker maakt hij het niet. Ga dat dan zelf ook niet opzoeken. Waarschijnlijk hebben ze gewoon contact als het kind volwassen is.
Reciful wat een enorm schadelijk advies. Het kind is super jong er is nu nog vanalles en nog wat mogelijk om het contact met vader te verbeteren en TO zal daar toch voor in actie moeten komen. En welk gedoe bedoel je? Dat iemand gedoe heeft met een instantie wil niet zeggen dat dit altijd zo is, en vergeet niet dat je vaak de slechte verhalen hoort en de goede niet. Vader heeft altijd een goede omgang met kind gehad, het uitgangspunt zou mijns inziens moeten zijn, hoe krijgen vader en kind dit weer terug? En niet kind weghouden bij vader en maar hopen dat er een band komt als kind volwassen is. Hoe schadelijk is dit denk je?
Alle reacties Link kopieren
ditte_ schreef:
20-09-2020 09:25
Je kunt je ook eerst aanmelden bij het maatschappelijk werk, zij hebben vaak ook mensen met kennis in huis mbt complexe echtscheidingen en is laagdrempelige hulpverlening. Ondersteuning in hoe je met deze situatie om kunt gaan en vaak ook de mogelijkheid om gesprekken te doen met beide ex partners mbt hun kind.
Absoluut niet doen. Ga dan naar een mediator. Kennis van mij kreeg te horen van zo'n maatschappelijk werker dat het zo moeilijk was voor vader om zijn kinderen minder te zien dus dat ze maar af moest zien van de kinderalimentatie want dan ontstond er veel minder ruzie. Zij zou moeder wel aanmelden voor de voedselbank en kledingbank.

Koekoek
sugarmiss schreef:
20-09-2020 09:38
Absoluut niet doen. Ga dan naar een mediator. Kennis van mij kreeg te horen van zo'n maatschappelijk werker dat het zo moeilijk was voor vader om zijn kinderen minder te zien dus dat ze maar af moest zien van de kinderalimentatie want dan ontstond er veel minder ruzie. Zij zou moeder wel aanmelden voor de voedselbank en kledingbank.

Koekoek
Ja en 1 zo'n anekdote betekent dat iedere maatschappelijk werker zo is? Was je bij de gesprekken?
Alle reacties Link kopieren
ditte_ schreef:
20-09-2020 09:38
Reciful wat een enorm schadelijk advies. Het kind is super jong er is nu nog vanalles en nog wat mogelijk om het contact met vader te verbeteren en TO zal daar toch voor in actie moeten komen. En welk gedoe bedoel je? Dat iemand gedoe heeft met een instantie wil niet zeggen dat dit altijd zo is, en vergeet niet dat je vaak de slechte verhalen hoort en de goede niet. Vader heeft altijd een goede omgang met kind gehad, het uitgangspunt zou mijns inziens moeten zijn, hoe krijgen vader en kind dit weer terug? En niet kind weghouden bij vader en maar hopen dat er een band komt als kind volwassen is. Hoe schadelijk is dit denk je?
Volgens mij moet die actie van vader zelf komen. Er is toch een ouderschapsplan, hij ziet zelf van contact af.

Nee hoor voor die zogenaamde hulpverlening zou ik echt bedanken.Iemand die verantwoordelijkheidsgevoel heeft die pakt het gewoon op.
Vind het eerder schadelijk dat de hulpverlening iets voorhoudt wat niet haalbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Nou, in dit geval zou ik zelf niet heel veel energie in contact steken en al helemaal niet met behulp van een mediator, advocaat of Jeugdzorg.
Als pa niet meer wil, dan wil hij niet. Nu de strijd aangaan en pa dwingen tot contact gaat alleen maar zorgen voor een onrustige, instabiele situatie voor je zoon waarin hij continu gewezen wordt op het feit dat pa hem niet wil. Misschien is dat maar tijdelijk, maar ik zou het lekker laten gaan.

Zeker als je zelf gewoon de boel op orde hebt en zo nu en dan een oppas hebt zodat je ook tijd voor jezelf kunt vrijmaken, zou ik geen omgang afdwingen.
Liefde en investeren en tijd maken voor een kind kun je niet afdwingen, dan wordt het een situatie waar je kind alleen maar schade door oploopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven