Hulp nodig met respectloze ex.

19-09-2020 23:22 99 berichten
Hallootjes,

Naast het dating leven, ben ik ook mama en dat gaat voor alles :).
Maar het gaat slecht met mijn ex..

We zijn al 5 jaar uit elkaar, en na veel pijn en emoties, ging het jaren lang goed, konden goed communiceren, overleggen en hielpen elkaar, zodat het allemaal goed en rustig was voor onze zoon.

Maar toen kwam er een nieuwe vrouw in zijn leven, prima! Ik vind het lastig, beetje jaloerse gevoelens met betrekking tot mijn zoon, maar dat komt vanzelf goed.

Sindsdien handelt mijn ex heel egoistisch, of communiceert helemaal niet meer.
Voorbeelden
* zijn al na 3 maanden gaan samenwonen, zonder even door te geven ( dan had ik wat meer op zoontje kunnen letten met die veranderingen)
* Ex moest eigenlijk na een ongeluk op school naar ziekenhuis met zoon, heeft die niet gedaan, ik wist van niks. Pas bij ophalen zag ik zijn verwondingen en meteen in het ziekenhuis belandt met vervolgens zijn handje in het verband
* Hij wil hem zo min en kort mogelijk, geen extra dagen, vroeg mogelijk ophalen etc.

En vanavond klap op de vuurpijl, hij heeft ons zoontje al een aantal nachten bij verschillende mensen "gedumpt" omdat hij en zijn vriendin op vakantie zijn geweest naar oranje gebied, en dus in quarantaine moeten.
Ik wist van niks, ook niet dat mijn zoon al verschillende nachten ergens anders heen moest en zijn vader niet eens heeft gezien.

Ik heb hem toen instant opgehaald en gezegd dat die bij mij blijft tot de quarantaine over is.

Maar ik sta met mijn rug tegen de muur, alles wat ik zeg is tegen dovemans oren, waar ik A zeg, zegt hij B.. hij licht me nergens over in niks.

En dan nog niet eens over de weinige interesse in zijn eigen kind.. maar wil de post niet te lang maken.

Zijn er instanties die erbij kunnen helpen? Een mediator dan denk ik oid?

Heeft dat zin, als hij denkt niks fout te doen?
Alle reacties Link kopieren
ditte_ schreef:
20-09-2020 09:38
Reciful wat een enorm schadelijk advies. Het kind is super jong er is nu nog vanalles en nog wat mogelijk om het contact met vader te verbeteren en TO zal daar toch voor in actie moeten komen. En welk gedoe bedoel je? Dat iemand gedoe heeft met een instantie wil niet zeggen dat dit altijd zo is, en vergeet niet dat je vaak de slechte verhalen hoort en de goede niet. Vader heeft altijd een goede omgang met kind gehad, het uitgangspunt zou mijns inziens moeten zijn, hoe krijgen vader en kind dit weer terug? En niet kind weghouden bij vader en maar hopen dat er een band komt als kind volwassen is. Hoe schadelijk is dit denk je?
Contact verbeteren kan alleen als pa dat wil. Dat kun je niet afdwingen. Liefde afdwingen in een voelbare (of zichtbare) strijd tussen moeder en vader zal het kind uiteindelijk meer schaden. Je wordt als jong kind gewezen op het feit dat je niet gewenst wordt door pa.
Tja valt wat voor te zeggen hoor verantwoordelijkheid ligt nu volledig bij de vader die het nu behoorlijk laat afweten. Maar beide ouders zijn verantwoordelijk, moeder net zo goed om te kijken wat zij kan doen hierin. Komt het niet van de vader op dit momeny, kun je ook zelf in actie komen in het belang van je kind. En wat een boute uitspraak om te zeggen dat het niet haalbaar is. Ken je TO en vader van het kind?
KataTonDemonaEaytoy schreef:
20-09-2020 09:46
Contact verbeteren kan alleen als pa dat wil. Dat kun je niet afdwingen. Liefde afdwingen in een voelbare (of zichtbare) strijd tussen moeder en vader zal het kind uiteindelijk meer schaden. Je wordt als jong kind gewezen op het feit dat je niet gewenst wordt door pa.
Ik zeg ook niks over afdwingen, maar je kunt op zijn minst het gesprek aan blijven gaan. En kijken hoe je in contact komt met vader hierover. Het is jaren goed gegaan he. Hoe kunnen ze hiernaar terug?
Alle reacties Link kopieren
ditte_ schreef:
20-09-2020 09:47
Tja valt wat voor te zeggen hoor verantwoordelijkheid ligt nu volledig bij de vader die het nu behoorlijk laat afweten. Maar beide ouders zijn verantwoordelijk, moeder net zo goed om te kijken wat zij kan doen hierin. Komt het niet van de vader op dit momeny, kun je ook zelf in actie komen in het belang van je kind. En wat een boute uitspraak om te zeggen dat het niet haalbaar is. Ken je TO en vader van het kind?
Ze zijn al 5! jaar uit elkaar, schrijft TO. Met veel pijn en emoties loopt (of liep) het goed tot er een andere partner in het spel kwam.
Het lijkt mij dan juist beter dan de lijst met frustraties omtrent vaders gedrag niet langer te laten worden, maar nu gewoon alleen als moeder de stabiele en constante factor te zijn in plaats van de pijn en emoties weer op te laten laaien. Met zoon als inzet.

Misschien komt pa later weer tot bezinnen, maar ik zou hier geen strijd van maken. Liefde is niet af te dwingen.
Alle reacties Link kopieren
ditte_ schreef:
20-09-2020 09:48
Ik zeg ook niks over afdwingen, maar je kunt op zijn minst het gesprek aan blijven gaan. En kijken hoe je in contact komt met vader hierover. Het is jaren goed gegaan he. Hoe kunnen ze hiernaar terug?

Niet. Dat komt vanzelf.
Ik heb ook zo'n soort situatie aan de hand gehad. Vader van oudste had in hele korte tijd opeens een vriendin met kind en woonde samen. Tot dat moment liep alles gewoon op rolletjes, maar hij was gewoon heel erg verliefd en richtte zich volledig op zijn nieuwe gezin.
Hij kwam de oudste ook niet meer halen, wilde elke keer verzetten. Ik heb het daarbij gelaten. Wel er één mail/gesprek tegenaan gegooid waarin ik kenbaar maakte omgang nooit in de weg te staan en dat hij haar altijd kon komen halen.

Na een half jaar was de relatie over en pakte hij de regeling uit zichzelf weer op. Ik moet er niet aan denken wat voor gezeik en gedoe er ontstaan zou zijn als we weer tegenover elkaar zouden komen te staan. Het had de relatie tussen ons als ouders niet verbeterd.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
20-09-2020 09:50
Ze zijn al 5! jaar uit elkaar, schrijft TO. Met veel pijn en emoties loopt (of liep) het goed tot er een andere partner in het spel kwam.
Het lijkt mij dan juist beter dan de lijst met frustraties omtrent vaders gedrag niet langer te laten worden, maar nu gewoon alleen als moeder de stabiele en constante factor te zijn in plaats van de pijn en emoties weer op te laten laaien. Met zoon als inzet.

Misschien komt pa later weer tot bezinnen, maar ik zou hier geen strijd van maken. Liefde is niet af te dwingen.
Je hoeft ook niet direct de strijd aan te gaan he. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Maar om het nou op te geven en zoon bij zijn vader weg te houden omdat vader het nu laat afweten. Natuurlijk is dat echt niet ok en de voorbeelden die TO noemt zijn niet ok. Maar betekent dit dan dat je kind geen recht meer heeft op contact met zijn vader?

Hoe kom je wel tot dit contact? Wat is hiervoor nodig? En dat hoeft echt niet gelijk met een advocaat en rechtzaken. Er zijn zoveel opties mbt hulp hiermee. Ik vind dat het kind recht hierop heeft dat moeder hier nu ook voor in actie komt. Vader doet op dit moment niet wat hij moet doen als verantwoordelijke vader maar moeder heeft hier ook een verantwoordelijkheid in. Het is nou eenmaal geen weegschaal waarbij alles steeds gelijkwaardig loopt.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
20-09-2020 09:53
Niet. Dat komt vanzelf.
Ik heb ook zo'n soort situatie aan de hand gehad. Vader van oudste had in hele korte tijd opeens een vriendin met kind en woonde samen. Tot dat moment liep alles gewoon op rolletjes, maar hij was gewoon heel erg verliefd en richtte zich volledig op zijn nieuwe gezin.
Hij kwam de oudste ook niet meer halen, wilde elke keer verzetten. Ik heb het daarbij gelaten. Wel er één mail/gesprek tegenaan gegooid waarin ik kenbaar maakte omgang nooit in de weg te staan en dat hij haar altijd kon komen halen.

Na een half jaar was de relatie over en pakte hij de regeling uit zichzelf weer op. Ik moet er niet aan denken wat voor gezeik en gedoe er ontstaan zou zijn als we weer tegenover elkaar zouden komen te staan. Het had de relatie tussen ons als ouders niet verbeterd.
Dat is jullie situatie en fijn dat het zo is gelopen. Maar wat is vader nu jaren bij deze vriendin blijft en het van kwaad tot erger gaat? Moet je dan maar je eigen plan gaan trekken?
Alle reacties Link kopieren
Raar advies dat je je maar moet schikken naar vader zijn grillen, lekker makkelijk voor hem, ik zou een advocaat inschakelen en volledige voogdij eisen, kind bij anderen dumpen? Is ie gek geworden, tis geen hond.
Wie zegt dat ie veilig is op maar liefst twee andere adressen, en op vakantie zonder te communiceren?
Ik denk dat je heel sterk staat in de rechtbank.
En zeker geen instanties erbij halen, je wil niet in zo'n systeem staan.
Gebruik je verstand en als moeder weet je zelf wel wat het beste is, ik denk minimaal contact want deze vader doet meer kwaad dan goed, jij kunt niet voor die vaderliefde zorgen die vader verpest het, jij bent daar niet verantwoordelijk voor, als jij hem grotendeels opvoed en geen kwaadspreekt over die zak hooi dan heeft je kind er amper last van.
En wel alimentatie afdwingen.
TO ik laat het hierbij, hopelijk heb je wat aan de adviezen en lukt het jou en je ex om hier samen uit te gaan komen in het belang van jullie kind.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik nu goed dat jij zoon van maandag tm vrijdag hebt en vader hem vrijdag van school haalt en dan het weekend?

Ik zou denk ik eens kijken of je met je ex de dagen aan kan passen. Alle weekenden daar is misschien wat veel voor hem en wat weinig voor jou.
Misschien is het een optie dat de verdeling van de weekenden wat meer verspreid wordt.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja Ditte wat is er volgens jou dan allemaal mogelijk? Vader heeft geen zin om kind te zien die besteed liever tijd aan zijn vriendin. Daar valt bar weinig aan te doen.

Ja dan kan je naar het CJG en die zal dan gaan vertellen dat het voor kind zo belangrijk is km beide ouders te zien en als vader dan alsnog zegt ik vind mijn vriendin belangrijker dan is het einde oefening. Maar niet voor het cjg.

Dan krijg je drang. Nee hoor eigen keuze of je nog verder wil met de gesprekken of niet. Nee ze zijn niet verplicht. Maar als je er voor kiest om het niet te doen dan zien ze dat als een ontwikkelingsbedreiging voor het kind omdat vader buiten beeld dreigt te raken. Dan heb je alsnog zo een ots te pakken.

Of vader zegt moeder moet niet zo moeilijk doen zo vaak komt dat logeren niet voor. Ze is te overbezorgd en voor je het weet krijg je een hulpverlener over de vloer die komt kijken hoe jij met je kind om gaat.

Ik zou het risico niet nemen dat je jarenlang met de ene na de andere hulpverlener te maken krijgt. Je kind is pas 5 daar kunnen ze nog heel lang als aasgieren bovenop zitten.

Besteed dan liever wat geld aan een echte mediator
Alle reacties Link kopieren
ditte_ schreef:
20-09-2020 09:57
Dat is jullie situatie en fijn dat het zo is gelopen. Maar wat is vader nu jaren bij deze vriendin blijft en het van kwaad tot erger gaat? Moet je dan maar je eigen plan gaan trekken?
Ja.
Want er is niets zo erg dan je als kind ongewenst te voelen.
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
20-09-2020 10:03
Begrijp ik nu goed dat jij zoon van maandag tm vrijdag hebt en vader hem vrijdag van school haalt en dan het weekend?

Ik zou denk ik eens kijken of je met je ex de dagen aan kan passen. Alle weekenden daar is misschien wat veel voor hem en wat weinig voor jou.
Misschien is het een optie dat de verdeling van de weekenden wat meer verspreid wordt.
En dit. Misschien dat om het weekend vader wat meer "zin" geeft?
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
20-09-2020 00:25
Hoe naïef kan je zijn.

Zodra je om hulp vraagt wordt er een dossier aangemaakt dat nog jaren blijft bestaan.

Hun tips en bemiddeling zijn niet vrijblijvend. To zal niet de eerste zijn die na het vragen van tips vervolgens in een drang traject gevolgd door een dwang traject terecht komt
Tuurlijk. Dat gebeurt alleen als je het zelf heel erg bont maakt hoor. En natuurlijk zijn er incidenten. Maar Je kind wordt nooit zomaar uit huis geplaatst. En je kind wordt ook nooit zomaar onder toezicht geplaatst.

En als TO al geen geld heeft voor een mobieltjes voor haar kind denk ik ook niet dat ze een dure mediator kan betalen. In dat geval kan je echt gewoon beter hulp zoeken voor de instanties die daarvoor zijn als je er zelf niet meer uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
KataTonDemonaEaytoy schreef:
20-09-2020 10:06
Ja.
Want er is niets zo erg dan je als kind ongewenst te voelen.
Exact. Je beschermd je kind hier dan voor. Als een kind zich ongewenst voelt bij een ouder zal het ook zo zijn best gaan doen, heel sneu. Die patronen kan je je leven lang blijven voortzetten, in je volwassen relaties.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
20-09-2020 10:04
Oh ja Ditte wat is er volgens jou dan allemaal mogelijk? Vader heeft geen zin om kind te zien die besteed liever tijd aan zijn vriendin. Daar valt bar weinig aan te doen.

Ja dan kan je naar het CJG en die zal dan gaan vertellen dat het voor kind zo belangrijk is km beide ouders te zien en als vader dan alsnog zegt ik vind mijn vriendin belangrijker dan is het einde oefening. Maar niet voor het cjg.

Dan krijg je drang. Nee hoor eigen keuze of je nog verder wil met de gesprekken of niet. Nee ze zijn niet verplicht. Maar als je er voor kiest om het niet te doen dan zien ze dat als een ontwikkelingsbedreiging voor het kind omdat vader buiten beeld dreigt te raken. Dan heb je alsnog zo een ots te pakken.

Of vader zegt moeder moet niet zo moeilijk doen zo vaak komt dat logeren niet voor. Ze is te overbezorgd en voor je het weet krijg je een hulpverlener over de vloer die komt kijken hoe jij met je kind om gaat.

Ik zou het risico niet nemen dat je jarenlang met de ene na de andere hulpverlener te maken krijgt. Je kind is pas 5 daar kunnen ze nog heel lang als aasgieren bovenop zitten.

Besteed dan liever wat geld aan een echte mediator
Dat zie en hoor ik ook vaak gebeuren. Gek genoeg lijken de echte probleemgezinnen altijd onder de radar te blijven en komen die juist wel makkelijker van de “hulp” af. Vrijwillig hulp vragen kan overgaan in dwang.
Alle reacties Link kopieren
Ga eerst eens in gesprek met je ex. Met jullie tweeën. Officieel moet een ouderschapsplan ook regelmatig geëvalueerd worden. En niet bij de deur tijdens een overdracht maar echt even een afspraak maken.

Misschien moeten jullie de dagen anders gaan verdelen. Maar zonder gesprek weet je niet van elkaars wensen. Nu ga je invullen maar wellicht had vader wel een heel goed plan voor zijn vakantie bedacht.
Maak nieuwe afspraken, herzie het ouderschapsplan. Als het samen niet lukt kan je altijd nog een mediator of een cjg inschakelen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
20-09-2020 09:58
Raar advies dat je je maar moet schikken naar vader zijn grillen, lekker makkelijk voor hem, ik zou een advocaat inschakelen en volledige voogdij eisen, kind bij anderen dumpen? Is ie gek geworden, tis geen hond.
Wie zegt dat ie veilig is op maar liefst twee andere adressen, en op vakantie zonder te communiceren?
Ik denk dat je heel sterk staat in de rechtbank.
En zeker geen instanties erbij halen, je wil niet in zo'n systeem staan.
Gebruik je verstand en als moeder weet je zelf wel wat het beste is, ik denk minimaal contact want deze vader doet meer kwaad dan goed, jij kunt niet voor die vaderliefde zorgen die vader verpest het, jij bent daar niet verantwoordelijk voor, als jij hem grotendeels opvoed en geen kwaadspreekt over die zak hooi dan heeft je kind er amper last van.
En wel alimentatie afdwingen.
En waar haal je al die wijsheid vandaan?

Geloof maar die vader raakt niet zomaar voogdij kwijt hoor door zoiets. Ze zien je aankomen in de rechtbank. Dan heb je wel wat meer nodig dan dit.

En al die weekenden die vader zijn zoon heeft tellen niet mee in de opvoeding van kind? Ze hebben een co-ouderschap. Althans gedeelde tijd zonder communicatie.

Als je naar de rechtbank stapt om op deze manier de voogdij te eisen dan weet ik wel zeker dat het cjg wordt ingeschakeld. En dan lig pas onder een vergrootglas. Dan ben je namelijk niet een moeder die zoekt naar een oplossing dan ben je er zo een die het kind koste wat kost bij de vader vandaan wil halen.
Hoe ging het gesprek verder, nadat je er achter kwam dat kind overal heeft geslapen? Hoe reageerde hij daar op?
Alle reacties Link kopieren
Het zou mij niet verbazen als Ditte zelf zo'n hulpverlener is en dat een traject heeft gefaald omdat liefde en aandacht nu eenmaal echt niet af te dwingen is dat kan natuurlijk niet.

Dat het waarschijnlijk eerder averechts werkt zoals katatondemonaetoy zegt dat kan natuurlijk niet want dan hebben de hulpverleners geen werk meer.

Dus is de eindconclusie dat het aan de ouders ligt en die nog maar weer een s een nieuw traject in gepusht worden.

Waardoor 3r past echt ruzie tussen ouders ontstaat en dan heb je alsnog een ots te pakken. En ja daar zijn dan een aantal niet helpende trajecten aan vooraf gegaan.
Alle reacties Link kopieren
TO ik las in je OP respectloze ex maar waarin is hij zo respectloos?

Ik zie tussen de regels door vooral een moeder die heel veel moeite heeft met de situatie.

Hij heeft de relatie verbroken toen jullie kindje 4 maanden oud was. Na een hoop emotie is de omgang uiteindelijk goed gaan lopen totdat ex een nieuwe relatie kreeg. Hier schrijf je zelf over dat je hier moeite mee hebt en ze ook nog eens na 3 maanden zijn gaan samenwonen.

Het ziekenhuisbezoek kan een inschattingsfout zijn. Heel vervelend maar dat kan jou ook gebeuren.

Ik kan me voorstellen dat van de 3 weekenden 2 weekenden bij vader hem ook op kan breken. Jullie zijn zijn ouders ga daar dan op een volwassen manier over in gesprek.

Ik vermoed dat hij niks over de quarantaine heeft gezegd omdat hij dan moest zeggen dat hij op vakantie was geweest en dat voor gedoe zou zorgen. Hij heeft netjes opvang voor jullie kindje geregeld dat jij dat liever anders had gezien is een ander verhaal.

Verder heb jij weinig te zeggen over hoe hij zijn leven invult hoe lastig dat ook is. Jij hebt jouw leven en hij het zijne.

Er wordt hier heel slecht geschreven over de hulpverlening. Maar succesverhalen worden nooit gedeeld, bedenk dat wel.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
20-09-2020 10:09
Exact. Je beschermd je kind hier dan voor. Als een kind zich ongewenst voelt bij een ouder zal het ook zo zijn best gaan doen, heel sneu. Die patronen kan je je leven lang blijven voortzetten, in je volwassen relaties.

Precies dit.
Mijn moeder had ook geen zin meer in mij toen mijn ouders scheidden en ik ben samen met mijn broertje tot mijn 17e door mijn vader alleen opgevoed. Met een netwerk van opa en oma.
Moeder had een verslavingsprobleem en ook heel veel kortdurende relaties en er was geen ruimte voor ons in haar leven.
Ik heb haar in die periode niet gemist, mijn vader heeft altijd alles geboden wat wij nodig hadden en ik kijk op een hele fijne jeugd terug.

Op mijn 17e werd ik zelf een beetje wild en toen dacht ik dat mijn ruige ma wat beter aansloot op mijn leven, maar daar heb ik mij in vergist. Ik heb het een half jaar met haar uitgehouden en daarna ben ik op mijzelf gaan wonen.
De band met mijn moeder is op dit moment prima, maar het komt van beide kanten en we kennen elkaars behoeften. Achteraf gezien begrijp ik wel waarom ze toendertijd niet voor ons kon zorgen.

Maar ik heb haar ook niet gemist. Mijn vader heeft het super gedaan en ik denk dat het juist komt omdat ik niet gedwongen werd tot omgang met iemand die mij op dat moment niet wilde.
Alle reacties Link kopieren
ditte_ schreef:
20-09-2020 09:40
Ja en 1 zo'n anekdote betekent dat iedere maatschappelijk werker zo is? Was je bij de gesprekken?
Dit is een exces maar wel een van de ergste. Ik heb behoorlijk wat gescheiden moeders gesproken die bij de hulpverlening zijn terecht gekomen en het ene verhaal is nog schrijnender dan het andere.
Alle reacties Link kopieren
Alleen de situatie van TO is niet hetzelfde.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
20-09-2020 10:13


Als je naar de rechtbank stapt om op deze manier de voogdij te eisen dan weet ik wel zeker dat het cjg wordt ingeschakeld. En dan lig pas onder een vergrootglas. Dan ben je namelijk niet een moeder die zoekt naar een oplossing dan ben je er zo een die het kind koste wat kost bij de vader vandaan wil halen.
Helemaal waar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven