Huurhuis aanhouden bij samenwonen?

02-04-2024 20:21 134 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees hier regelmatig dat mensen wordt geadviseerd hun eigen huis aan te houden als ze gaan samenwonen, in ieder geval een geruime tijd, voor het geval het niet goed gaat.
Maar ik vraag me af, hoe ziet dat er in de praktijk uit? Staat dat huis dan 'gewoon' leeg? Of ben je daar van tijd tot tijd? Verhuren mag natuurlijk niet. Overigens woon ik op dit moment in een sociale huurwoning en niet van plan om daar op korte termijn weg te gaan, maar ik vraag me dit soort dingen wel af. Vooral omdat ik een scheiding achter de rug heb en ontzettend blij ben met mijn eigen plek. En dat had best wat voeten in de aarde. Dus wat doe je daarmee als er een moment komt dat ik weer met iemand samen zou willen wonen?
Alle reacties Link kopieren Quote
In principe mag je een sociale huurwoning niet leeg laten staan. Al zal het wel een tijd kunnen duren voor je verhuurder daar achter komt.
Maar ik zou denk ik pas samen gaan wonen als je al geruime tijd gelat hebt. Dus pas als je echt zeker van elkaar bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lekker blijven latten. Op oudere leeftijd zou ik sowieso niet de eerste 3 jaar van de relatie gaan samenwonen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mijn woningbouwvereniging mag je als je gaat samenwonen (of een tijd naar het buitenland gaat) je sociale huurwoning verhuren voor een periode van een jaar met soms nog verlenging van een jaar. Je moet wel eerst toestemming vragen.

Maar ik ken ook iemand die soort van is ingetrokken bij haar vriend en toch haar eigen woning al jaren aanhoudt, ze gaat er af en toe een nachtje slapen. Ik snap het deels wel, want ze vindt nooit meer iets in deze regio als het uit gaat, maar wel eeuwig zonde dat zo'n woning leeg staat in deze tijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als er kinderen bij betrokken zijn zou ik sowieso niet of pas na 100 jaar gaan samenwonen.

De eerste 3 à 5 jaar zou ik ook niet samenwonen. Eerst maar eens latten en een paar vakanties samen overleven.

En jep, ik zou ook rustig 3 à 6 maanden het huis aanhouden, mijn adres er houden, ... als dat enigszins mogelijk is. Dan moet je er waarschijnlijk sowieso geregeld nog zijn om de post op te halen en de planten water te geven. (Ik zou niet persé gelijk ook heel mijn inboedel verhuizen. Eerst al maar beginnen met de helft van de kledingkast.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Sowieso jezelf meteen weer inschrijven bij de woningbouw. Dan bouw je weer jaren op in de tijd dat je er woont. Als je dan gaat samenwonen en dat bevalt toch niet, heb je hopelijk alweer wat jaren staan. Hebben wij ook gedaan toen wij onze huurflat betrokken. Sta inmiddels 20 jaar ingeschreven alweer.
Alle reacties Link kopieren Quote
in mijn buurt staat een huurhuis al jaren leeg.
huurder komt 2-3x per jaar de tuin doen. Verder niks.
Ik zal het nooit aangeven, maar ik vind het behoorlijk asociaal naar
alle woningzoekenden!
Alle reacties Link kopieren Quote
Vriendin van me verhuurde het zonder toestemming onder. Die kreeg controle en moest er uit.

Andere kennis verhuurt momenteel haar koophuis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou nog niet gaan samenwonen. Maar als je toch zou willen nu, dan zou helaas wel het huurhuis aanhouden, misschien wel in directe omgeving tijdelijk verhuren/iemand laten wonen/huis oppassen, zeker het eerste jaar/2 jaar. Jammer dat aso zou zijn maar ik heb de huizen crisis niet veroorzaakt en ik heb ook niet op partijen gestemd die de laatste 20 jaar aan de macht zijn geweest.
En ik zou anders dus niet meer in een huis gaan samenwonen wat niet volledig op mijn naam zou staan.

Hoeveel mensen niet vastzitten in een huis met iemand waar ze niet meer mee willen zijn, te veel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Huisbewaring aanvragen vanwege proef samenwonen. Kan zelfs in Amsterdam legaal!
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijj vriend en ik hebben eerst in 2 huizen samen gewoond. De ene keer sliepen we bij hem en de andere keer bij mij. Dat is natuurlijk super onhandig dus na een jaar heeft hij zijn huis verkocht en is hij bij mij ingetrokken. Mocht het nog fout gaan dat hij weer een woning kunnen kopen. Dat is nu ongeveer een jaar geleden en wij hebben net samen een nieuwe woning gekocht. Mijn sociale huurwoning gaat dan wel weg. Na 2 jaar samenwonen moet dat kunnen vind ik.

Overigens is het volgens mij ook mogelijk om proefsamenwonen aan te vragen. Je mag dan je sociale huurwoning een jaar onderverhuren. Na dat jaar moet je terug komen of de woning opzeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
myname1 schreef:
02-04-2024 20:40
in mijn buurt staat een huurhuis al jaren leeg.
huurder komt 2-3x per jaar de tuin doen. Verder niks.
Ik zal het nooit aangeven, maar ik vind het behoorlijk asociaal naar
alle woningzoekenden!
Ik zou daar dan wel wat van zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mangogo schreef:
02-04-2024 20:47
Vriendin van me verhuurde het zonder toestemming onder. Die kreeg controle en moest er uit.

Andere kennis verhuurt momenteel haar koophuis.
Bij mij in het portiek (12 woningen)worden 4 woningen onderverhuurd zonder toestemming. De woningbouw weet er wel van maar grijpt niet in.
Asociaal vind ik het.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
essychan schreef:
02-04-2024 20:26
Lekker blijven latten. Op oudere leeftijd zou ik sowieso niet de eerste 3 jaar van de relatie gaan samenwonen.
Wat versta jij vanaf oudere leeftijd?
Alle reacties Link kopieren Quote
Sowieso nu al inschrijven als woningzoekende, zodat je jaren opbouwt.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Djessy schreef:
02-04-2024 21:19
Bij mij in het portiek (12 woningen)worden 4 woningen onderverhuurd zonder toestemming. De woningbouw weet er wel van maar grijpt niet in.
Asociaal vind ik het.
Hier wist woningbouw het dus niet, tot iemand klaagde.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook gehoord: kind op zijn 18e medehuurder maken.
Dan kun je samenwonen en heeft je kind ook uitzicht op een woning. Na een paar jaar mag het kind alleen de woning huren.
Gaat het fout, kun je weer terug.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou zeker twee jaar de woning aanhouden en alleen opzeggen als er een ander huis op mijn naam kwam te staan. De wachttijden zijn hier zo'n 15 jaar, het risico dat je niets meer vindt als er iets fout gaat is te groot.
Alle reacties Link kopieren Quote
apppie schreef:
02-04-2024 21:56
Ik zou zeker twee jaar de woning aanhouden en alleen opzeggen als er een ander huis op mijn naam kwam te staan. De wachttijden zijn hier zo'n 15 jaar, het risico dat je niets meer vindt als er iets fout gaat is te groot.
Precies, hier zelfs nog langer. Dit soort dingen aso noemen is jammerdebammer voor hen maar zou me er niets van aantrekken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Djessy schreef:
02-04-2024 21:19
Bij mij in het portiek (12 woningen)worden 4 woningen onderverhuurd zonder toestemming. De woningbouw weet er wel van maar grijpt niet in.
Asociaal vind ik het.
Als en het tegen kostprijs is, vind ik dat nog wel meevallen. Dan wordt het huis gewoon gebruikt door iemand die toch ook ergens moet wonen. Niet alle onderhuur is dik cashen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Iamback71 schreef:
02-04-2024 21:46
Ook gehoord: kind op zijn 18e medehuurder maken.
Dan kun je samenwonen en heeft je kind ook uitzicht op een woning. Na een paar jaar mag het kind alleen de woning huren.
Gaat het fout, kun je weer terug.
Dir mag niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij de meeste sociale huurwoningen geldt een verplichting dat het je hoofdverblijf moet zijn. Word je betrapt, dan pleeg je woonfraude, en kan je de rest van je leven een sociale huurwoning vergeten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
02-04-2024 22:13
Bij de meeste sociale huurwoningen geldt een verplichting dat het je hoofdverblijf moet zijn. Word je betrapt, dan pleeg je woonfraude, en kan je de rest van je leven een sociale huurwoning vergeten.
Ach of je nu sowieso aankomende 18 jaar niet aan de beurt bent als je je huurhuis nu opgeeft of een kleine kans op levenslang en je een ander tijdelijk blij kan maken..maakt dat echt uit dan? ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
02-04-2024 22:13
Bij de meeste sociale huurwoningen geldt een verplichting dat het je hoofdverblijf moet zijn. Word je betrapt, dan pleeg je woonfraude, en kan je de rest van je leven een sociale huurwoning vergeten.

Als je officieel en met toestemming van de verhuurder ‘huisbewaring’ afspreekt voor een bepaalde periode, is het geen probleem dat het tijdelijk niet je hoofdverblijf is.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij in de straat staat een prachtig huurhuis leeg. De bewoner heeft er het eerste half jaar na oplevering gewoond en sindsdien komt ze er sporadisch. Misschien 3/4 nachtjes per jaar. Ik vind het heel bijzonder. Maar ja, misschien werkt ze bij de geheime dienst/stewardess/booreiland/kapitein op een cruiseschip. Ik weet het niet. Maar ‘t voelt wel raar. Ik heb een vriendin die om een huis staat te springen en ze zou er met liefde ingaan en dan zou de huidige bewoner die 3/4 nachten best mogen logeren. Maar hoe regel je dat?

Ik snap het als mensen zeggen ‘hou maar aan, voor je weer een huis hebt ben je jaren verder’. Maar ben je dan deel van de oplossing of deel van het probleem? Ik denk het laatste.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven