Huwelijkse voorwaarden / testamenten nodig?

30-06-2020 18:10 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik gaan binnenkort trouwen. Iedereen om ons heen zegt dat we dan eerst langs de notaris moeten, voor het opstellen van huwelijkse voorwaarden. Ook hebben wij geen van beiden een testament, iets wat ook niet schijnt te kunnen als je volwassen bent. Ik stond dus al op het punt om een afspraak bij een notaris te maken maar ging toen eens goed nadenken, wat is nu eigenlijk de meerwaarde van huwelijkse voorwaarden en testamenten?

De situatie is als volgt:
Ik:
- Zwanger
- Student, klein inkomen uit bijbaantje. Ik zou deze zomer afstuderen maar door (zwangerschaps-) ziekte en corona loopt dat minimaal 1,5 jaar vertraging op.
- Zodra ik afgestudeerd ben hoop ik een baan te krijgen met goed salaris.
- Eigen koophuis, hypotheekvrij
- Flinke spaarrekening
Vriend:
- Geen flinke spaarrekening of dure bezittingen.
- Werkte tot voor kort (we leefden van zijn inkomen), maar gaat vanaf september weer naar school
- Zal ook na zijn nieuwe studie nooit veel gaan verdienen.

Deze situatie is de reden dat mijn omgeving aandringt op huwelijkse voorwaarden. MAAR: ik heb begrepen dat het tegenwoordig zo is, dat de bezittingen voor het huwelijk niet meer automatisch van de partner worden. Mochten we dus gaan scheiden, kan mijn vriend geen aanspraak maken op mijn spaargeld of huis. Ik zie de meerwaarde van aanvullende huwelijkse voorwaarden dus niet zo goed? Dat ik over een tijdje flink meer zal gaan verdienen en kostwinnaar zal worden, doet daar wat mij betreft niks aan af. We hebben een gezamenlijk leven en onze inkomsten gaan al een paar jaar op een grote hoop. Wie dan precies welk deel inbrengt interesseert ons niet zo.

Verder hebben wij geen van beiden bijzondere wensen mbt onze nalatenschap. Als ik doodga, mag mijn vriend alles hebben en andersom. Mochten we tegelijk komen te overlijden mag ons kind alles krijgen. Volgens mij is dat allemaal al automatisch zo geregeld wanneer je getrouwd bent.

Voogdij voor ons ongeboren kind kan tegenwoordig online geregeld worden. Wat missen wij, wat we toch nog zouden moeten regelen bij een notaris? Wat niet automatisch al zo geregeld is bij de wet?
Gaat jouw vriend een groot deel van de zorg en het huishouden op zich nemen voor jullie kind, aangezien hij niet veel kan werken/verdienen?
Alle reacties Link kopieren
Chamaedorea schreef:
30-06-2020 21:08
Klopt. En wat je beschrijft is precies hoe vriend en ik het voor ons zien. Naar wat ik begrijp is dat precies de strekking van de beperkte gemeenschap van goederen, dus ik weet niet zo goed wat huwelijkse voorwaarden dan voor meerwaarde hebben.



Kunnen we dat dan niet tegen die tijd bezien? Laten vastleggen bij de notaris? Gezien onze situatie zal ik een eventueel nieuw huis waarschijnlijk weer alleen kopen. Als we dat nieuwe huis willen laten financieren zal dat ook enkel op mijn naam zijn, aangezien vriend geen noemenswaardig inkomen zal hebben.

Kan je me uitleggen wat je precies bedoelt met onder-/overwaarde? Ik weet niet beter dan dat daar enkel sprake van is wanneer er nog een hypotheek op het huis rust?



Als we uit elkaar zouden gaan, zou mijn vriend sowieso van een uitkering afhankelijk zijn (deels arbeidsongeschikt). Oftewel: ik zal hoe dan ook partneralimentatie moeten betalen. Voor nu zou ik dat ook prima vinden (maar dat is na scheiding waarschijnlijk wel anders haha), want ik zou het niet fijn vinden als de vader van mijn kind maar moeilijk rond zou kunnen komen, dat is voor kind ook niet fijn.



Zoals wat dan? In de link die je post lees ik ook niet wat precies de meerwaarde van huwelijkse voorwaarden is (bovenop de beperkte gemeenschap van goederen die sowieso standaard is).

Best wel goede vragen, voor een notaris. Ga gewoon een gesprek aan bij een notaris. Die heeft al zoveel situaties voor zich gehad dat hij het beste kan adviseren.

Komt het huis uit een erfenis?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren

Als we uit elkaar zouden gaan, zou mijn vriend sowieso van een uitkering afhankelijk zijn (deels arbeidsongeschikt). Oftewel: ik zal hoe dan ook partneralimentatie moeten betalen. Voor nu zou ik dat ook prima vinden (maar dat is na scheiding waarschijnlijk wel anders haha), want ik zou het niet fijn vinden als de vader van mijn kind maar moeilijk rond zou kunnen komen, dat is voor kind ook niet fijn.


Je kunt niet in de toekomst kijken; je hebt de verhalen hier op het forum vast wel eens gelezen: vreemdgaan, mishandeling, schulden enz enz. Je kunt niet voorspellen hoe je tegenover elkaar komt te staan in de toekomst.
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
mdh schreef:
30-06-2020 21:29

Als we uit elkaar zouden gaan, zou mijn vriend sowieso van een uitkering afhankelijk zijn (deels arbeidsongeschikt). Oftewel: ik zal hoe dan ook partneralimentatie moeten betalen. Voor nu zou ik dat ook prima vinden (maar dat is na scheiding waarschijnlijk wel anders haha), want ik zou het niet fijn vinden als de vader van mijn kind maar moeilijk rond zou kunnen komen, dat is voor kind ook niet fijn.


Je kunt niet in de toekomst kijken; je hebt de verhalen hier op het forum vast wel eens gelezen: vreemdgaan, mishandeling, schulden enz enz. Je kunt niet voorspellen hoe je tegenover elkaar komt te staan in de toekomst.
Nee dat snap ik. Dat heb ik helaas ook meegemaakt zelf. Maar ook al zou ik dan geen partneralimentatie wíllen betalen, dan nog zou ik het wel moeten aangezien het uwv (of wat dan ook) dan aan komt kloppen. Dus goedschiks of kwaadschiks komt er dan hetzelfde uit.
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
30-06-2020 21:11
Gaat jouw vriend een groot deel van de zorg en het huishouden op zich nemen voor jullie kind, aangezien hij niet veel kan werken/verdienen?
Dat is wel de bedoeling. Maar we weten nu nog niet, hoe dat zal gaan in de toekomst. De komende twee jaar is hij sowieso druk met school/stage en zal dat niet het geval zijn. Daarna hoop ik 3/4 dagen in de week te gaan werken, en hij dan 2 dagen. Maar misschien dat hij tegen die tijd wel meer kan werken, of juist minder. Misschien vind ik mijn werk zo leuk dat ik fulltime ga werken en hij fulltime thuis blijft, of kan ik juist geen werk vinden.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
30-06-2020 21:23
Best wel goede vragen, voor een notaris. Ga gewoon een gesprek aan bij een notaris. Die heeft al zoveel situaties voor zich gehad dat hij het beste kan adviseren.

Komt het huis uit een erfenis?
Tja, ik heb dan misschien geld op mijn spaarrekening staan, maar 'gewoon naar de notaris' is een duur geintje en als ik van tevoren al weet dat daar vrij weinig nieuws uit zal komen, vind ik dat toch zonde van mijn geld.

Zo werd ik een aantal jaar geleden ook geadviseerd om naar een financieel adviseur te gaan mbt de erfenis. Ik had van tevoren zelf ook mijn huiswerk gedaan zodat ik goed met haar kon sparren. Eindstand was, dat zij me niks nieuws kon vertellen maar ik wel even €800 kon aftikken. Daar kan ik toch wel leukere dingen mee...
Alle reacties Link kopieren
Dan ga je naar een notaris waarbij een eerste gesprek gratis is.

En ja misschien blijkt uiteindelijk dat je het niet nodig hebt, mooi dan toch? Maar als je het wel nodig hebt, dan ben je vast blij dat je het hebt laten checken. Want doe je dat niet en mocht het misgaan, dan baal je vast dat je dat alleen deed om een paar honderd euro te besparen. Als je een hypotheekvrij huis hebt, zou ik zelf dat risico niet willen nemen.
Wij hebben recent een vergelijkbare keuze moeten maken. We zijn gewoon naar de notaris geweest voor advies, dat was prettig, want die denken tocht aan dingen waar je zelf niet meteen aan denkt.

Onze intentie qua regelen was ongeveer hetzelfde als bij jullie. Wij zijn alleen uiteindelijk toch op huwelijkse voorwaarden getrouwd omdat we het huis erbuiten wilden laten (onderhoud, aflossing, evt. over- of onderwaarde bij verkoop. En nog een paar andere details net iets anders geregeld omdat we de kosten toch gingen maken. Maar het ging ons echt om het huis (& grote verschil in inbreng), waardoor het niet helemaal voldeed. Binnen ons huwelijk delen we verder wel alles wat er te delen valt.

Testament hadden we al op laten stellen met verschillende scenario’s (wel/niet getrouwd, wel/geen kind), dus daar hoefden we niks meer mee. Kan dus niks zinnigs daarover zeggen irt huwelijk :)
Alle reacties Link kopieren
Zorg wel voor een duidelijke (financiele) verrekening tussen jullie elk jaar.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
01-07-2020 02:42
Dan ga je naar een notaris waarbij een eerste gesprek gratis is.

En ja misschien blijkt uiteindelijk dat je het niet nodig hebt, mooi dan toch? Maar als je het wel nodig hebt, dan ben je vast blij dat je het hebt laten checken. Want doe je dat niet en mocht het misgaan, dan baal je vast dat je dat alleen deed om een paar honderd euro te besparen. Als je een hypotheekvrij huis hebt, zou ik zelf dat risico niet willen nemen.
Hier ben ik het mee eens. Straks kom je in een situatie die jij niet voorzien had en ben je alles kwijt.
Volgens mij kan dat ook nooit de bedoeling geweest zijn van degene van wie je de erfenis hebt gekregen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Chamaedorea schreef:
30-06-2020 22:46
Tja, ik heb dan misschien geld op mijn spaarrekening staan, maar 'gewoon naar de notaris' is een duur geintje en als ik van tevoren al weet dat daar vrij weinig nieuws uit zal komen, vind ik dat toch zonde van mijn geld.

Zo werd ik een aantal jaar geleden ook geadviseerd om naar een financieel adviseur te gaan mbt de erfenis. Ik had van tevoren zelf ook mijn huiswerk gedaan zodat ik goed met haar kon sparren. Eindstand was, dat zij me niks nieuws kon vertellen maar ik wel even €800 kon aftikken. Daar kan ik toch wel leukere dingen mee...

Je hebt een afbetaald huis, dus een bezit van een (paar) ton. En dan wil je een paar honderd euro besparen door op een forum te vragen of die paar ton wel goed geregeld wordt als je gaat trouwen. Penny wise, pound foolish wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
01-07-2020 07:41
Je hebt een afbetaald huis, dus een bezit van een (paar) ton. En dan wil je een paar honderd euro besparen door op een forum te vragen of die paar ton wel goed geregeld wordt als je gaat trouwen. Penny wise, pound foolish wat mij betreft.
Dat is niet zozeer het geval. Het is meer dat ik het idee kreeg, nav reacties uit mijn omgeving, dat ik iets heel belangrijks over het hoofd zag. Maar wat dan? Niemand die me dat kon vertellen (ook google niet).
Naar een notaris voor advies wil ik sowieso, maar mijn 'vaste' notaris is gewoon peperduur (ook voor een eerste gesprek en aan telefonisch advies doen ze niet). Als ik voor 99% zeker ben dat ik alles weet wat ik moet weten ga ik naar een goedkopere notaris, of zo eentje waarbij het eerste gesprek dus gratis is.
En dat laatste is denk ik ook wat ik ga doen. Ik heb in alle reacties hier nog niks gelezen wat ik niet al wist, dus een notaris zal dan echt voor de laatste checks zijn en niet omdat ik zelf blijkbaar geen idee heb wat ik doe en het beter kan uitbesteden.
Alle reacties Link kopieren
mrs.lamaze schreef:
01-07-2020 06:06
Zorg wel voor een duidelijke (financiele) verrekening tussen jullie elk jaar.
Waarom zou je? Als je het niet afspreekt hoef je het ook niet te doen... :lightbulb:
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Maar dan loop je dus het risico dat je eigen middelen inbrengt (bijvoorbeeld bij een volgend huis) en dat ‘verdwijnt’ in de gezamenlijke boedel. Dan ben je het alsnog kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Helaas hier in de vriendenkring van dichtbij meegemaakt.
Moeder stierf tijdens bevalling.

Huis stond op haar naam. Niet getrouwd, geen testament, geen levensverzekering, geen begrafenisfonds enz.
Geen contact met haar ouders, zijn ouders waren al overleden (hij is een stuk ouder).
Haar familie (ouders) hebben dus recht op alles wat ze had.
Vriend kon in zijn eentje de hypotheek niet opbrengen, normaal is dat geregeld in een testament en keert de levensverzekering de helft van de hypotheek uit. Hij zou dan de andere helft moeten blijven betalen.
Dit ging dus niet.
Daarbij vonden de ouders van haar dat hun recht hadden op die woning.
Vriend stond dus met baby op straat.
De begrafeniskosten werden niet gedekt en hij kon geen 10.000 missen, omdat hij een onderkomen voor hem en de baby moest zoeken.
Ouders wilden er niet aan betalen.
Gemeentebegrafenis dus. Heel heel triest.
De auto, stond ook op haar naam, dus die mocht hij ook inleveren.

Haar ouders, die ze al 6 jaar niet meer had gezien of gesproken, pikten alles in.
Hij kwam er met veel hulp en steun van vrienden bovenop. Tenminste, materieel. Emotioneel is wat anders.

Tip: bezuinig niet op dit soort zaken. Ik hoop dat je ze nooit nodig hebt, maar toch....

Ander verhaal, ongeveer als het jouwe...
Collega, goed inkomen, eigen huis enz. Trouwt met een jongen die nog studeerde, nauwelijks inkomen.
Hij kreeg wat met een ander. Scheiding werd aangevraagd.
Ze moest hem de helft overal van geven. Ook van haar huis. Ze had helaas niet even 70.000 op een rekening, dus werd het huis verkocht (ook nog onder de prijs, waardoor restschuld). Zij de helft, hij de helft van de opbrengst.

Zo jammer. Zeg nooit nooit
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
01-07-2020 07:41
Je hebt een afbetaald huis, dus een bezit van een (paar) ton. En dan wil je een paar honderd euro besparen door op een forum te vragen of die paar ton wel goed geregeld wordt als je gaat trouwen. Penny wise, pound foolish wat mij betreft.
Dit! Zoals het huwelijk nu geregeld is, is ook niet alles. Het is een standaard verhaal voor standaard mensen. Zodra je gaat schuiven met je vermogen, verhuizen, overwaarde etcetera dekt het niet meer voldoende.

Waarom ga je trouwen als je nog studeert , alleen omdat je zwanger bent en het dan gratis geregeld is? Bespaar hier niet op. Ook met een testament kan je dingen regelen voor je kind(eren). Om zo bijvoorbeeld fiscaal voordelig een erfenis te kunnen verdelen. De kosten zijn peanuts vergeleken met de rust die het opbrengt dat alles goed geregeld is.
Alle reacties Link kopieren
Let op als jullie niet in gelijke mate eigenaar zijn
Bij bezittingen die van jullie gezamenlijk zijn, is iets bijzonders aan de hand. Jullie worden door het huwelijk ieder voor de helft eigenaar van de gezamenlijke bezittingen. Ook al hadden jullie bij aankoop voor jullie huwelijk iets anders afgesproken. Een voorbeeld. Jullie kochten samen een huis, maar jij werd voor 60% eigenaar en je partner voor 40%. Regel je niets dan zijn jullie na jullie huwelijk ieder voor de helft eigenaar. Wil je dat niet, ga dan naar de notaris.
https://www.wijzeringeldzaken.nl/actuee ... -en-later/
Chamaedorea schreef:
01-07-2020 09:04
Dat is niet zozeer het geval. Het is meer dat ik het idee kreeg, nav reacties uit mijn omgeving, dat ik iets heel belangrijks over het hoofd zag. Maar wat dan? Niemand die me dat kon vertellen (ook google niet).
Naar een notaris voor advies wil ik sowieso, maar mijn 'vaste' notaris is gewoon peperduur (ook voor een eerste gesprek en aan telefonisch advies doen ze niet). Als ik voor 99% zeker ben dat ik alles weet wat ik moet weten ga ik naar een goedkopere notaris, of zo eentje waarbij het eerste gesprek dus gratis is.
En dat laatste is denk ik ook wat ik ga doen. Ik heb in alle reacties hier nog niks gelezen wat ik niet al wist, dus een notaris zal dan echt voor de laatste checks zijn en niet omdat ik zelf blijkbaar geen idee heb wat ik doe en het beter kan uitbesteden.

Het punt is dat een notaris juist denkt aan de dingen waar jij, je omgeving en wij hier op het forum niet aan denken. Voorbeeldje: wij wonen samen en hebben geen kinderen. Als ik overlijd, gaat ons huis naar mijn vriend (en andersom ook). Als mijn vriend dan overlijdt, gaat zijn hele bezit (dus ook het huis) naar zijn kant van de familie. Tot zover best logisch. Tot de notaris ons de vraag stelde: wat als jullie tegelijk overlijden, bijvoorbeeld met een auto-ongeluk. Nou, dan wordt het verdeeld, mijn deel naar mijn familie, zijn deel naar zijn familie. Maar bij een ongeluk overlijd je niet altijd precies tegelijk. Daar zit weleens een uur of een paar dagen tussen. Wat dan? Gaat dan eerst alles naar mijn vriend en een uur later alles naar zijn familie? Of moet je een termijn opnemen in het testament?

Zeker als je een erfenis hebt, moet je goed nadenken waar dat heen gaat als jij overlijdt, maar ook als je kind en/of je man overlijdt. En denk ook na over de termijn. Stel dat jij en je kind overlijden, de erfenis gaat naar je man en je man overlijdt na een jaar. Dan is het best logisch dat jouw erfenis weer terug gaat naar jouw familie. Maar is dat ook nog logisch als je man pas over 60 jaar overlijdt?

En zo zullen er nog wel dingen zijn waar een notaris wel aan denkt en een leek niet.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
01-07-2020 12:35
Zeker als je een erfenis hebt, moet je goed nadenken waar dat heen gaat als jij overlijdt, maar ook als je kind en/of je man overlijdt. En denk ook na over de termijn. Stel dat jij en je kind overlijden, de erfenis gaat naar je man en je man overlijdt na een jaar. Dan is het best logisch dat jouw erfenis weer terug gaat naar jouw familie. Maar is dat ook nog logisch als je man pas over 60 jaar overlijdt?

En zo zullen er nog wel dingen zijn waar een notaris wel aan denkt en een leek niet.

Volgens mij ligt die termijn van dicht bij elkaar overlijden op max 30 dagen. Maar dat is dus zoiets dat een notaris kan vertellen.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
01-07-2020 14:59
Volgens mij ligt die termijn van dicht bij elkaar overlijden op max 30 dagen. Maar dat is dus zoiets dat een notaris kan vertellen.
Een vergelijkbaar verhaal was onlangs in het nieuws inderdaad! Wel iets van 2 jaar geleden volgens mij, maar daarbij had de rechter nu uitgesproken dat alle gezamenlijke bezittingen inderdaad naar de familie van de man gingen, omdat hij een uurtje later overleed...
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
01-07-2020 11:49

Waarom ga je trouwen als je nog studeert , alleen omdat je zwanger bent en het dan gratis geregeld is? Bespaar hier niet op. Ook met een testament kan je dingen regelen voor je kind(eren). Om zo bijvoorbeeld fiscaal voordelig een erfenis te kunnen verdelen. De kosten zijn peanuts vergeleken met de rust die het opbrengt dat alles goed geregeld is.
Omdat we gewoon heel graag willen trouwen :). Niet alleen voor het praktische, maar vooral voor de leuk. De bruiloft was al half gepland toen ik (na lang wachten) zwanger bleek, dus daar heeft het ook niet mee te maken. Ik zie niet wat het feit dat ik nog studeer hier precies mee te maken heeft?
Alle reacties Link kopieren
Plan gewoon een adviesgesprek in bij de notaris, en leg het heel verhaal voor. Hij/zij kan precies vertellen wat wel of niet nodig is.

Naast getrouwd zijn is het in jullie situatie sowieso verstandig om een testament op te laten stellen denk ik. Maar goed, zoals gezegd: een notaris kan hier in een vrijblijvend adviesgesprek alle antwoorden op geven.

Tip: zet alle vragen die je nu hebt op papier, als je in gesprek bent kun je ze dan zo allemaal afvinken.
Alle reacties Link kopieren
Toch wel storend dat niemand concreet op haar vraag ingaat.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Macarinata schreef:
01-07-2020 18:09
Toch wel storend dat niemand concreet op haar vraag ingaat.
Bevestigd mij wel in mijn idee dat ik mijn huiswerk goed gedaan heb, dat ik hier niets lees wat ik niet al wist en al overwogen heb ;-D

Maar inderdaad, beter het zekere voor het onzekere nemen. Heb inmiddels een afspraak bij de notaris gemaakt!
Alle reacties Link kopieren
Macarinata schreef:
01-07-2020 18:09
Toch wel storend dat niemand concreet op haar vraag ingaat.

Deze post van jou voegt anders ook niks toe hoor. Op de vorige pagina vroeg ik al aan TO hoe het zat als ze samen een nieuw huis kopen, hoe het dan geregeld is en haar antwoord was 'Kunnen we dat dan niet tegen die tijd bezien?'. Duidelijk dat ze dat dus nog niet weet. Dat lijkt me best een voorbeeld van iets wat je nu vooraf na moet vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven