Huwelijkse voorwaarden / testamenten nodig?

30-06-2020 18:10 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik gaan binnenkort trouwen. Iedereen om ons heen zegt dat we dan eerst langs de notaris moeten, voor het opstellen van huwelijkse voorwaarden. Ook hebben wij geen van beiden een testament, iets wat ook niet schijnt te kunnen als je volwassen bent. Ik stond dus al op het punt om een afspraak bij een notaris te maken maar ging toen eens goed nadenken, wat is nu eigenlijk de meerwaarde van huwelijkse voorwaarden en testamenten?

De situatie is als volgt:
Ik:
- Zwanger
- Student, klein inkomen uit bijbaantje. Ik zou deze zomer afstuderen maar door (zwangerschaps-) ziekte en corona loopt dat minimaal 1,5 jaar vertraging op.
- Zodra ik afgestudeerd ben hoop ik een baan te krijgen met goed salaris.
- Eigen koophuis, hypotheekvrij
- Flinke spaarrekening
Vriend:
- Geen flinke spaarrekening of dure bezittingen.
- Werkte tot voor kort (we leefden van zijn inkomen), maar gaat vanaf september weer naar school
- Zal ook na zijn nieuwe studie nooit veel gaan verdienen.

Deze situatie is de reden dat mijn omgeving aandringt op huwelijkse voorwaarden. MAAR: ik heb begrepen dat het tegenwoordig zo is, dat de bezittingen voor het huwelijk niet meer automatisch van de partner worden. Mochten we dus gaan scheiden, kan mijn vriend geen aanspraak maken op mijn spaargeld of huis. Ik zie de meerwaarde van aanvullende huwelijkse voorwaarden dus niet zo goed? Dat ik over een tijdje flink meer zal gaan verdienen en kostwinnaar zal worden, doet daar wat mij betreft niks aan af. We hebben een gezamenlijk leven en onze inkomsten gaan al een paar jaar op een grote hoop. Wie dan precies welk deel inbrengt interesseert ons niet zo.

Verder hebben wij geen van beiden bijzondere wensen mbt onze nalatenschap. Als ik doodga, mag mijn vriend alles hebben en andersom. Mochten we tegelijk komen te overlijden mag ons kind alles krijgen. Volgens mij is dat allemaal al automatisch zo geregeld wanneer je getrouwd bent.

Voogdij voor ons ongeboren kind kan tegenwoordig online geregeld worden. Wat missen wij, wat we toch nog zouden moeten regelen bij een notaris? Wat niet automatisch al zo geregeld is bij de wet?
Alle reacties Link kopieren
Macarinata schreef:
01-07-2020 18:09
Toch wel storend dat niemand concreet op haar vraag ingaat.
Volgens mij leest niemand mijn stukje.
Alle reacties Link kopieren
Chamaedorea schreef:
01-07-2020 16:49
Omdat we gewoon heel graag willen trouwen :). Niet alleen voor het praktische, maar vooral voor de leuk. De bruiloft was al half gepland toen ik (na lang wachten) zwanger bleek, dus daar heeft het ook niet mee te maken. Ik zie niet wat het feit dat ik nog studeer hier precies mee te maken heeft?
De meeste mensen trouwen als ze hun leven op orde hebben en meestal is dat nou eenmaal niet als ze studeren.
Alle reacties Link kopieren
Ook al is een beperkte gemeenschap van goederen nu de standaard, dan nog is het verstandig om goed vast te laten leggen welke bezittingen ieder precies heeft op het moment dat je in het huwelijk treedt.

Mocht je over x aantal jaar toch uit elkaar gaan, dan moet je bijv. wel kunnen aantonen dat die €100k op je spaarrekening daar al voor je huwelijk op stond en dat dat ene dure kunstwerk ook al van voor het huwelijk stamt.
Alle reacties Link kopieren
Mja. Ook de vraag wat er van een huwelijk overblijft als je dat zo dicht timmert dat de vermogende tot in het oneindige vermogend zal blijven, wordt hier nog niet gesteld.
Ik weet het, jullie zijn samen gekomen terwijl jullie zo scheef in het vermogen zaten.
En je vertelt dat dan ook nog de verwachte inkomsten gedurende jullie huwelijk fors zullen gaan verschillen.

Je bent jong zo vermoed ik. Ik zou kunnen zeggen, trouw nu nog niet maar pas later, maar ja, jullie krijgen al wel een kind samen.

Het zou wel kunnen zijn, dat het huwelijk dat je nu sluit, dat je nu helemaal dichtgetimmerd sluit, in de loop van de tijd voor spanningen zouden kunnen zorgen.
Chamaedorea schreef:
30-06-2020 22:44
Dat is wel de bedoeling. Maar we weten nu nog niet, hoe dat zal gaan in de toekomst. De komende twee jaar is hij sowieso druk met school/stage en zal dat niet het geval zijn. Daarna hoop ik 3/4 dagen in de week te gaan werken, en hij dan 2 dagen. Maar misschien dat hij tegen die tijd wel meer kan werken, of juist minder. Misschien vind ik mijn werk zo leuk dat ik fulltime ga werken en hij fulltime thuis blijft, of kan ik juist geen werk vinden.
Daarom niet de optie tot geen alimentatie nemen. Je weet nog niet of hoe dingen gaan lopen en het strakjes zo loopt dat er een meer geld verdient, meer carrierekansen heeft en geen pensioengat en de ander wel omdat die meer thuis is omdat het zo loopt of omdat er eentje echt niet minder kan werken/meer zorgen ect... en dus meer thuis is om voor JULLIE kind te zorgen... dan is de alimentatieoptie echt niet raar. En geldt gewoon voor beiden geslachten.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
01-07-2020 19:48
Daarom niet de optie tot geen alimentatie nemen. Je weet nog niet of hoe dingen gaan lopen en het strakjes zo loopt dat er een meer geld verdient, meer carrierekansen heeft en geen pensioengat en de ander wel omdat die meer thuis is omdat het zo loopt of omdat er eentje echt niet minder kan werken/meer zorgen ect... en dus meer thuis is om voor JULLIE kind te zorgen... dan is de alimentatieoptie echt niet raar. En geldt gewoon voor beiden geslachten.
Precies, je vindt geen werk of je wordt ziek - we hopen het allemaal niet, maar het kan wel gebeuren.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven