Ik mag niet mee uit eten

05-08-2026 20:06 414 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom uit een familie waarbij iedereen altijd welkom is. Mijn schoonfamilie is op zich prima, kan het redelijk goed met ze vinden en er is nooit gedoe. Ik ben zelf ook niet heel moeilijk overigens.

Nu zit er een situatie aan te komen die ik vreemd vind. Ik heb het besproken met mijn man en die ziet het probleem niet. Daarom ben ik stiekem benieuwd wat anderen hier nu van vinden.

Binnenkort komt de broer van mijn man (woont in Australië) een paar dagen langs omdat hij voor zijn werk toevallig hier in de buurt moet zijn. Dit komt normaal gesproken niet vaak voor, we zien zijn broer dus niet vaak. Hij is er 1 a 2 x per jaar gok ik, het verschilt een beetje per jaar. Schoonouders gaan ook meestal 1x per jaar op bezoek in Australië dus het ligt er een beetje aan of er in NL of Australië afgesproken wordt, hoe vaak wij hem zien. Het contact is altijd gewoon leuk, er is nooit gedoe.

Nu hebben schoonouders al gezegd dat ze als broer hier binnenkort weer is, met zijn vieren uit eten willen. Als 'gezin' dus, omdat ze niet vaak in die setting verkeren. En dat vind ik zó vreemd. Ik hoor er toch ook gewoon bij? Of denk ik nu zo raar? Ik kan dit overigens gewoon met man bespreken en die geeft aan 'als zii het zo willen, prima dan toch?'. Maar ik vind het echt een heel vreemd bedenksel. Mijn ouders zouden nooit een partner van één van hun kinderen buitensluiten.

We hebben hier verder geen gedoe over en ik accepfeer het gewoon, maar ik ben oprecht benieuwd hoe jullie hier op reageren. :clown:
Dit begrijp ik wel....moet toch kunnen voor een keer? Ik zou het als ouders ook leuk vinden denk ik: herinneringen ophalen, bijkletsen etc.
Ok, duidelijk! Blijkbaar is dit voor veel mensen toch gewoon 'normaal'. :D In mijn familie zou zoiets nooit gebeuren, mijn ouders vonden het ook erg bijzonder. Maar uit jullie reacties begrijp ik dat het blijkbaar toch niet zo vreemd is als ik het ervaar hahaha. :P

Overigens is een avond alleen zijn voor mij geen straf hoor. Trakteer ik mijzelf ook op iets lekkers en ik ben sowieso al graag alleen. :) Maar ik had gewoon écht niet verwacht dat dit blijkbaar in veel kringen wel als heel gewoon wordt gezien. Misschien wijken wij juist af als familie. ;-D
Ik zou het geen probleem vinden. Gewoon even met het gezin.
Hier heeft dochter wel een partner, zoon niet. Wonen allebei nog thuis.
Meestal is vriend erbij als we uit eten gaan. Maar heel soms wil ik gewoon even met het gezin. Als dochter jarig is of ze is geslaagd oid, dan is hij er uiteraard bij. En verder ook regelmatig. Maar dus niet altijd.

Als er nu 3 broers waren en er mag 1 schoondochter niet mee en de anderen wel, dan is het buitensluiten. Nu niet.
Lilith schreef:
05-08-2026 20:46
Mijn kinderen hebben ook allebei een partner maar ik ga nog steeds met ieder kind alleen uit eten. Gewoon om even bij te praten. Ik heb ook niet het idee dat iemand dat raar vindt. De gewoonte was er al voor de partners kwamen.
Ik zeg ook niet heel vaak , het gebeurt nog wel maar toch vaker met partner erbij .
Ze wonen beide op flinke afstand dus we moeten sowieso wat meer plannen . En ik zie hun partners ook graag .
Jij interpreteert het als buitensluiten, dáár zit het probleem. Zij kiezen gewoon voor een etentje met hun kinderen, en jij bent niet hun kind.
lenthe_ schreef:
05-08-2026 20:13
Ik zou het ook vreemd vinden, maar in sommige families wordt er nogal vastgehouden aan het 'basisgezin' van vroeger.
Laatst hoorde ik iemand zeggen dat een van zijn kinderen zelf had voorgesteld om met z'n vieren (ouders en zoon en dochter) een weekend weg te gaan. Ondanks dat zoon en dochter beiden een relatie hebben.
Ik stond even raar te kijken. Zou bij ons niet gebeurd zijn.

In jouw geval zou ik me er overheen zetten en het laten gaan. Als de band verder prima is, dan ligt het dus echt aan een andere gedachtegang.
Vasthouden aan het basisgezin van vroeger?

Nu ik steeds ouder wordt vallen er ook steeds meer partners van broers en zussen weg. Omdat relaties voorbij gaan.

Nu ik aan het mantelzorgen moet, komt het toch weer aan op het kerngezin. Die aanhang van toen is nergens te bekennen.
Bij ons is altijd iedereen welkom. Maar de kinderen zijn anders als hun partner erbij is dus het zou mij echt heel leuk lijken een keer met alleen “eigen” kinderen uiteten te gaan. Ik snap ze dus heel goed en heeft niks met aanhang te maken.

Wellicht zit er meer achter, zo vaak zien ze elkaar niet en al helemaal niet met het kerngezin. Mogelijk dat schoonouders dingen willen bespreken die ze alleen met eigen kinderen willen bespreken over de toekomst?
Misschien willen ze iets bespreken met hun zonen. Nee, vind het ook niet raar.
Gesprekken met aanhang erbij zijn soms anders. Ik snap dat ze het zo eens willen.
Hartje567 schreef:
05-08-2026 20:48
Ok, duidelijk! Blijkbaar is dit voor veel mensen toch gewoon 'normaal'. :D In mijn familie zou zoiets nooit gebeuren, mijn ouders vonden het ook erg bijzonder. Maar uit jullie reacties begrijp ik dat het blijkbaar toch niet zo vreemd is als ik het ervaar hahaha. :P

Overigens is een avond alleen zijn voor mij geen straf hoor. Trakteer ik mijzelf ook op iets lekkers en ik ben sowieso al graag alleen. :) Maar ik had gewoon écht niet verwacht dat dit blijkbaar in veel kringen wel als heel gewoon wordt gezien. Misschien wijken wij juist af als familie. ;-D

Ik moet er als moeder echt niet aan denken dat ik nooit meer met mijn kinderen alleen zou kunnen zijn, zonder hun partners erbij. Misschien helpt het om je te verplaatsen in een moeder die haar kind al heel lang niet gezien heeft?
Oh dat zou mij helemaal niks uitmaken en ik vind het ook niet heel gek ofzo. Ik ben ooit nog eens met ons ‘oude’ gezin op vakantie geweest (soort laatste wens van ongeneeslijk zieke moeder om een bepaalde reis te maken) zonder partners en kinderen. En vorig jaar heeft mijn vader nog van ons cadeau gekregen dat we uit eten en naar het theater gingen, met dus alleen zijn kinderen. Ook zonder de partners en kinderen.
Ik snap de ouders wel. Bijzonder om weer even alleen te zijn met je eigen kinderen, dat geeft gewoon een andere dynamiek.
Als ik zelf een keer een avondje alleen bij mijn ouders ben, is dat ook altijd weer even fijn.
Hartje567 schreef:

Heb jij dan zelf ook een broer in Verweggistan die je zelden ziet?
-mosterd
mijniebelle wijzigde dit bericht op 05-08-2026 21:31
96.76% gewijzigd
Niet zo persoonlijk opvatten.
Bbubbels schreef:
05-08-2026 20:32
Ik zou het pas raar vinden als partner van broer wel wordt uitgenodigd en jij niet. Dan is er sprake van uitsluiten. Maar zo? Nee ik vind dat echt niet raar. Zeker als ze elkaar als oud-gezin bijna nooit samen zien door de emigratie.
Precies dit.
Je vat het op als iets persoonlijks tegen jou. Dat is het niet. Ze willen iets met elkaar doen, niet perse iets zonder jou.

Als je man zonder jou naar zijn werk gaat zeg je toch ook niet dat je niet mee mag?
Stippeltje schreef:
05-08-2026 20:13
Ik zou het raar vinden wanneer die broer ook in NL zou wonen en ze m dus geregeld zien. Maar in deze situatie, max 2 a 3 keer per jaar dat ze eens samen zijn met allebei hun zoons begrijp ik dat ze het fijn vinden om eens met hun "oude" gezin uit eten te gaan. Blijkbaar komt broer ook zonder partner en dan is het gewoon relaxed (denk ik) om eens allebei je zoons aan tafel te hebben zonder je schoondochter erbij.
Ook dan zou ik het niet gek vinden als ze af en toe alleen met de kinderen willen afspreken.
Mijn ouders hebben dat de afgelopen jaren ook weleens gedaan (op 1 hand te tellen).
Maar inmiddels weet ik dat er dan iets op het programma staat om te bespreken haha (levenstestament, schenking, behandelplan).
Lijkt me leuk voor deze ouders om weer eens samen met hun twee zoons uit eten te gaan. Zeker in deze situatie. Als jij standaard uitgesloten wordt voor afspraken zou ik het gek vinden, nu niet.
Ik snap wel dat je schoonouders daar wellicht gewoon behoefte aan hebben. Net zoals vroeger, wellicht herinneringen ophalen die ze als gezin hebben meegemaakt etc.

Mijn ouders wilden jaren geleden ook nog een keer als gezin echt op vakantie en toen mocht het vriendinnetje wat mijn broer destijds had ook niet mee.
Bbubbels schreef:
05-08-2026 20:32
Ik zou het pas raar vinden als partner van broer wel wordt uitgenodigd en jij niet. Dan is er sprake van uitsluiten. Maar zo? Nee ik vind dat echt niet raar. Zeker als ze elkaar als oud-gezin bijna nooit samen zien door de emigratie.
Eens.
Aan de ene kant vind ik uitsluiten altijd heel naar maar ik heb nog jonge kinderen en vind het wel een verdrietige gedachte als ik ze als ze volwassen zijn weinig zou zien en dan ook nog nooit zonder partner.
Ik zou die avond iets plannen wat jij lekker zonder partner wil doen.
Ik vind het eigenlijk een beetje benauwend als dit niet zou kunnen. Je bent toch niet een soort aanhangsel van je partner? Voel je je dan ook buitengesloten als je man met vrienden uit eten gaat? Ik heb zelf nog een erg jong kind maar het idee dat ik nooit meer iets met haar alleen mag doen omdat zij straks een partner heeft kan ik echt met mijn hoofd niet bij? Ik hoop dat mijn kind in dat opzicht ook altijd een individu blijft en niet alleen departnervan….
norajade schreef:
05-08-2026 22:02
Aan de ene kant vind ik uitsluiten altijd heel naar maar ik heb nog jonge kinderen en vind het wel een verdrietige gedachte als ik ze als ze volwassen zijn weinig zou zien en dan ook nog nooit zonder partner.
Ik zou die avond iets plannen wat jij lekker zonder partner wil doen.
Je maakt het zelf zwaar door de term uitsluiten te gebruiken.
Je spreekt toch ook wel eens af met een vriendin zonder dat ze altijd haar partner mee neemt? Wordt die dan buitengesloten?
Ik zou dit echt helemaal niet gek vinden. Broer/zoon komt zonder partner, zoals ik het lees, dus ze zullen dit dan een mooie aanleiding vinden om het uitje alleen met hun gezin te doen ipv 1 zoon wel met aanhang en ander zoon zonder aanhang. Helemaal niet raar.
Hartje567 schreef:
Maar zie jij jouw ouders dan ook nooit alleen/zonder partner? Want zij zien hun zoon dus (vrijwel) nooit alleen denk ik.

Ik wil binnenkort ook een weekendje weg plannen met alleen mijn broers. Zonder partners, zonder kinderen. Zou je dat dan ook buitensluiten vinden?

Ik begrijp het best hoor, dat je eerste reactie is: "Huh? En ik dan? Ik mag normaal toch altijd gewoon mee... Waarom zou het nu dan anders zijn?". Maar ik denk dat je het niet moet zien als dat ze jou níet mee willen, ze willen gewoon graag even met hun twee kinderen zijn. Dat is toch een ander uitgangspunt.
Ik zou het niet persoonlijk nemen en al helemaal niet in de huidige situatie.
Zoon is nu een keer over uit Austrailie en dan begrijp ik wel dat ze eens wat willen bijpraten als gezin zijnde.
Zou dit nu vaker gebeuren wanneer hij in Nederland woont dan zou ik het wel raar vinden maar dat is niet aan de orde.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven