Ik mag niet mee uit eten
woensdag 5 augustus 2026 om 20:06
Ik kom uit een familie waarbij iedereen altijd welkom is. Mijn schoonfamilie is op zich prima, kan het redelijk goed met ze vinden en er is nooit gedoe. Ik ben zelf ook niet heel moeilijk overigens.
Nu zit er een situatie aan te komen die ik vreemd vind. Ik heb het besproken met mijn man en die ziet het probleem niet. Daarom ben ik stiekem benieuwd wat anderen hier nu van vinden.
Binnenkort komt de broer van mijn man (woont in Australië) een paar dagen langs omdat hij voor zijn werk toevallig hier in de buurt moet zijn. Dit komt normaal gesproken niet vaak voor, we zien zijn broer dus niet vaak. Hij is er 1 a 2 x per jaar gok ik, het verschilt een beetje per jaar. Schoonouders gaan ook meestal 1x per jaar op bezoek in Australië dus het ligt er een beetje aan of er in NL of Australië afgesproken wordt, hoe vaak wij hem zien. Het contact is altijd gewoon leuk, er is nooit gedoe.
Nu hebben schoonouders al gezegd dat ze als broer hier binnenkort weer is, met zijn vieren uit eten willen. Als 'gezin' dus, omdat ze niet vaak in die setting verkeren. En dat vind ik zó vreemd. Ik hoor er toch ook gewoon bij? Of denk ik nu zo raar? Ik kan dit overigens gewoon met man bespreken en die geeft aan 'als zii het zo willen, prima dan toch?'. Maar ik vind het echt een heel vreemd bedenksel. Mijn ouders zouden nooit een partner van één van hun kinderen buitensluiten.
We hebben hier verder geen gedoe over en ik accepfeer het gewoon, maar ik ben oprecht benieuwd hoe jullie hier op reageren.
Nu zit er een situatie aan te komen die ik vreemd vind. Ik heb het besproken met mijn man en die ziet het probleem niet. Daarom ben ik stiekem benieuwd wat anderen hier nu van vinden.
Binnenkort komt de broer van mijn man (woont in Australië) een paar dagen langs omdat hij voor zijn werk toevallig hier in de buurt moet zijn. Dit komt normaal gesproken niet vaak voor, we zien zijn broer dus niet vaak. Hij is er 1 a 2 x per jaar gok ik, het verschilt een beetje per jaar. Schoonouders gaan ook meestal 1x per jaar op bezoek in Australië dus het ligt er een beetje aan of er in NL of Australië afgesproken wordt, hoe vaak wij hem zien. Het contact is altijd gewoon leuk, er is nooit gedoe.
Nu hebben schoonouders al gezegd dat ze als broer hier binnenkort weer is, met zijn vieren uit eten willen. Als 'gezin' dus, omdat ze niet vaak in die setting verkeren. En dat vind ik zó vreemd. Ik hoor er toch ook gewoon bij? Of denk ik nu zo raar? Ik kan dit overigens gewoon met man bespreken en die geeft aan 'als zii het zo willen, prima dan toch?'. Maar ik vind het echt een heel vreemd bedenksel. Mijn ouders zouden nooit een partner van één van hun kinderen buitensluiten.
We hebben hier verder geen gedoe over en ik accepfeer het gewoon, maar ik ben oprecht benieuwd hoe jullie hier op reageren.
woensdag 5 augustus 2026 om 22:40
Ik vind het enorm benauwd dat een partner continu overal bij aanwezig moet zijn. Ik heb vrienden en familieden die vastgeplakt zijn aan hun partner. Die spreek ik nooit meer alleen.
Jij bent gewoon aangetrouwd to. Onderdeel van de familie. Maar geen kind van je schoonouders. Ik onderneem regelmatig activiteiten met losse gezinsleden zonder partners. Gewoon volwassen mensen. Het zegt meer over jou en jouw familie dat dat niet mogelijk is.
Jij bent gewoon aangetrouwd to. Onderdeel van de familie. Maar geen kind van je schoonouders. Ik onderneem regelmatig activiteiten met losse gezinsleden zonder partners. Gewoon volwassen mensen. Het zegt meer over jou en jouw familie dat dat niet mogelijk is.
woensdag 5 augustus 2026 om 23:15
Misschien willen ze ook iets bijzonders met hun kinderen bespreken (over de erfenis bijv.) kan me voorstellen dat je dan hiervoor kiest.
Maar ook zonder speciale reden vind ik het niet een heel gekke vraag. Toch goed dat je het bespreekt en checkt, want dit soort dingen kunnen soms gaan broeien en dat is niet fijn.
Maar ook zonder speciale reden vind ik het niet een heel gekke vraag. Toch goed dat je het bespreekt en checkt, want dit soort dingen kunnen soms gaan broeien en dat is niet fijn.
woensdag 5 augustus 2026 om 23:19
Hier ook team normaal hoor to. Ik ben getrouwd, mijn broer ook en mijn zusje heeft al eeuwen een relatie met haar partner en wonen samen. Het is altijd gezellig met elkaar. Gaan weekendjes weg in de grote samenstelling met alle aanhang ect. Mijn ouders zijn gek op de aanhang en maken geen verschil in kado’s ect
Maar 2 keer per jaar gaan we als kern gezin uit eten zonder aanhang gewoon omdat je dan even met wat minder mensen bent en wat meer aandacht voor elkaar kan hebben. De aanhang hier vinden dat prima gelukkig.
Bij mijn schoonouders zou dat ook nooit voor komen
Maar 2 keer per jaar gaan we als kern gezin uit eten zonder aanhang gewoon omdat je dan even met wat minder mensen bent en wat meer aandacht voor elkaar kan hebben. De aanhang hier vinden dat prima gelukkig.
Bij mijn schoonouders zou dat ook nooit voor komen
where ever you go, go with your heart
woensdag 5 augustus 2026 om 23:28
Ja, vreemd en niet sociaal van ze. Juist omdat die broer uit Australië komt, is het toch leuk als de vrouw van zijn broer er ook bij is? Ik zou er wel een probleem van maken. Sterker nog. Als ik jouw man was zou ik niet eens mee gaan als mijn ouders zoiets zouden voorstellen. Misschien vinden ze het te duur? Als dat het probleem is kan je aanbieden om voor jullie zelf te betalen ipv die ouders te laten betalen.
libe wijzigde dit bericht op 05-08-2026 23:36
16.32% gewijzigd
Groetjes!
woensdag 5 augustus 2026 om 23:44
Eerst dacht ik hmm ja wel gek ik ben dat ook niet gewend. Partners zijn altijd welkom. Maar toen las ik de reacties en ben ik erover gaan nadenken en het lijkt mij misschien juist wel eens fijn om zonder aanhang met mijn moeder en zusje uit eten oid te gaan.
Dus ik snap je reactie maar uiteindelijk lijkt het mij toch niet raar.
Dus ik snap je reactie maar uiteindelijk lijkt het mij toch niet raar.
.
woensdag 5 augustus 2026 om 23:44
Ik weet niet of je een grap maakt, maar als dit serieus is, is dit een goede reden je helemaal nooit meer uit te nodigen voor familiebijeenkomsten. Of nog verstandiger: een andere partner zoeken als man zijnde.libe schreef: ↑05-08-2026 23:28Ja, vreemd en niet sociaal van ze. Juist omdat die broer uit Australië komt, is het toch leuk als de vrouw van zijn broer er ook bij is? Ik zou er wel een probleem van maken. Sterker nog. Als ik jouw man was zou ik niet eens mee gaan als mijn ouders zoiets zouden voorstellen. Misschien vinden ze het te duur? Als dat het probleem is kan je aanbieden om voor jullie zelf te betalen ipv die ouders te laten betalen.
woensdag 5 augustus 2026 om 23:47
Ik weet het niet zo goed. In eerste instantie zou ik ook verwachten dat aanhang mee mag en ik denk dat ik het bij een goede band ergens ook jammer zou vinden om dan zelf zwager niet te zien. En met een wat minder goede band zou ik me waarschijnlijk sneller buitengesloten voelen als schoondochter of ook weinig behoefte hebben aan op pad met alleen het 'kerngezin' van mijn ouders als ik het kind was.
Maar goed ik heb zelf inderdaad nog jonge kinderen en ik hoop zeker wel op een betere band dan met mijn eigen ouders.
Maar goed ik heb zelf inderdaad nog jonge kinderen en ik hoop zeker wel op een betere band dan met mijn eigen ouders.
donderdag 6 augustus 2026 om 00:08
Je maakt een grapje of bent sarcastisch toch?libe schreef: ↑05-08-2026 23:28Ja, vreemd en niet sociaal van ze. Juist omdat die broer uit Australië komt, is het toch leuk als de vrouw van zijn broer er ook bij is? Ik zou er wel een probleem van maken. Sterker nog. Als ik jouw man was zou ik niet eens mee gaan als mijn ouders zoiets zouden voorstellen. Misschien vinden ze het te duur? Als dat het probleem is kan je aanbieden om voor jullie zelf te betalen ipv die ouders te laten betalen.
Ik heb me soms wel eens het 5e wiel aan de wagen gevoeld toen ik uit eten ging met mijn ouders, broer en zijn toenmalige vriendin. Zij was nogal aanwezig, het gesprek ging vooral over hoe leuk ze het hadden samen en over haar issues. En toen ook weer de vraag waarom ik geen vriend had.
Misschien lag het aan mij op dat moment maar ik baalde ervan dat ze er bij was. Werd ik weer geconfronteerd dat ik 'alleen' was.
donderdag 6 augustus 2026 om 00:36
Dit is toch niet serieus, of wel?libe schreef: ↑05-08-2026 23:28Ja, vreemd en niet sociaal van ze. Juist omdat die broer uit Australië komt, is het toch leuk als de vrouw van zijn broer er ook bij is? Ik zou er wel een probleem van maken. Sterker nog. Als ik jouw man was zou ik niet eens mee gaan als mijn ouders zoiets zouden voorstellen. Misschien vinden ze het te duur? Als dat het probleem is kan je aanbieden om voor jullie zelf te betalen ipv die ouders te laten betalen.
Mijn moeder komt uit een gezin van 12 en jaren geleden hadden ze een etentje voor alleen de broers en zussen. Was er 1 aangetrouwde tante, die vond dat zij er ook bij moest zijn, omdat ze altijd zo klaar had gestaan voor een van de zussen. Zij begreep niet dat dat soort dingen er helemaal niets mee te maken had en bleef bij haar standpunt. Zij erbij, of zij er niet bij en dan haar man (een van de broers dus) er ook niet bij. Dus... hij was er niet bij. Ongelooflijk jammer natuurlijk dat hij er niet bij was en echt belachelijk van zijn vrouw.
In mijn omgeving doen heel veel mensen juist ook etentjes of weekendjes weg met alleen het kerngezin, het is dan toch heel anders dan met aanhang erbij, hoe gezellig die ook zijn. Ik krijg het sowieso altijd een beetje benauwd van stellen die alles samen doen en vinden dat ze overal bij horen als hun partner iets gaat doen.
donderdag 6 augustus 2026 om 00:51
donderdag 6 augustus 2026 om 01:10
libe schreef: ↑05-08-2026 23:28Ja, vreemd en niet sociaal van ze. Juist omdat die broer uit Australië komt, is het toch leuk als de vrouw van zijn broer er ook bij is? Ik zou er wel een probleem van maken. Sterker nog. Als ik jouw man was zou ik niet eens mee gaan als mijn ouders zoiets zouden voorstellen. Misschien vinden ze het te duur? Als dat het probleem is kan je aanbieden om voor jullie zelf te betalen ipv die ouders te laten betalen.
Bizarre reactie dit. Of je hebt de social skills van een hunebed of je zit te trollen. Erg ongezond, deze rigide manier van denken.
TO, net als iedereen hier, vind ik het ook echt helemaal niet raar dat zijn ouders gewoon een avondje willen eten met hun kinderen. De vergelijking met jouw ouders loopt ook mank, tenzij jij een broer of zus hebt die aan de andere kant van de wereld woont. Goede les in verder kijken dan je eigen neus lang is, dit
donderdag 6 augustus 2026 om 04:10
Nou, dit. Mensen die je nooit alleen kunt spreken, want partner is er altijd bij. De gesprekken zijn eigenlijk altijd anders dan dat je samen bent.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
donderdag 6 augustus 2026 om 05:08
Ik kan het ergens wel voorstellen. Toen mijn schoonvader nog leefde wilde hij voor z’n tachtigste een reisje maken met familie en dat was alleen voor de kinderen, niet hun partners.
Even een speciaal gevoel van de direkte familie bij hun hebben. En daarnaaast was er prima kontakt met de andere familieleden en partners.
Het is waarschijnlijk gewoon eenmalig dat je schoonouders dit zo willen op deze manier.
Even een speciaal gevoel van de direkte familie bij hun hebben. En daarnaaast was er prima kontakt met de andere familieleden en partners.
Het is waarschijnlijk gewoon eenmalig dat je schoonouders dit zo willen op deze manier.
donderdag 6 augustus 2026 om 06:57
Nee niet gek en juist heel leuk dat jouw schoonouders dit doen.
Ik heb zelf al heel lang geen ouders meer en zeg tegen mijn man dus met regelmaat dat hij leuke dingen met zijn ouders + broer moet ondernemen. Dat vinden zijn ouders leuk en het zijn toch mooie herinneringen.
Ik hoef daar echt niet altijd bij te zijn.
Ik heb zelf al heel lang geen ouders meer en zeg tegen mijn man dus met regelmaat dat hij leuke dingen met zijn ouders + broer moet ondernemen. Dat vinden zijn ouders leuk en het zijn toch mooie herinneringen.
Ik hoef daar echt niet altijd bij te zijn.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
donderdag 6 augustus 2026 om 06:59
En wat hier al eerder geopperd werd. Een aantal jaar terug was er ook een avondje voor alleen mijn schoonouders en hun 2 zonen. Dat ging over het testament en hoe wat zaken moesten lopen als ze er niet meer zouden zijn. Ook daar hoef ik of mijn schoonzus niet bij te zijn.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
donderdag 6 augustus 2026 om 07:16
Ik zou er geen probleem van maken, maar ik snap je wel helemaal TO! Dit zou in mijn familie ook echt nooit voorkomen, ik heb ook een sibling in het buitenland wonen (gelukkig niet zo ver als Australië) maar als die in NL is, proberen we elkaar ook te zien en dat is altijd met aanhang erbij. Laatste keer met ‘kerngezin’ kan ik me niet heugen maar dat hele kerngezin is bij ons geen ding, we hebben er gewoon een paar siblings bij gekregen (mijn ouders benoemen ook regelmatig dat ze zo dankbaar zijn dat hun gezin met de aanhang nog verder gegroeid is)
Een deel van de reacties praat hier over vriendjes/vriendinnetjes van puberkinderen, dat vind ik echt iets heel anders dan een aangetrouwde schoondochter, dat lijkt me toch een flinke stap serieuzer.
Overigens heeft mijn schoonfamilie dit wel eens gedaan, vond ik toen ook raar maar aangezien ik niet zo dol ben op mijn schoonfamilie was ik blij dat ik niet mee hoefde
In jouw geval zou ik het heel jammer vinden als ik hierdoor zwager niet zou zien, maar hopelijk kan je hem zelf nog zien op een ander moment?
Een deel van de reacties praat hier over vriendjes/vriendinnetjes van puberkinderen, dat vind ik echt iets heel anders dan een aangetrouwde schoondochter, dat lijkt me toch een flinke stap serieuzer.
Overigens heeft mijn schoonfamilie dit wel eens gedaan, vond ik toen ook raar maar aangezien ik niet zo dol ben op mijn schoonfamilie was ik blij dat ik niet mee hoefde
In jouw geval zou ik het heel jammer vinden als ik hierdoor zwager niet zou zien, maar hopelijk kan je hem zelf nog zien op een ander moment?
donderdag 6 augustus 2026 om 07:23
donderdag 6 augustus 2026 om 07:35
Leuk juist van TO’S schoonouders. Ik vind het net vreemd dat aanhang er overal bij moet zijn.
Mijn vriend zijn familie is net zoals de jouwe, TO. Zij zien de partners van hun kinderen als eigen familie en datvoelt ontzettend warm aan. Mijn eigen moeder durft ook weleens znkel haar kinderen uit te nodigen. Ik merk dat mijn vriend dit hoogstens wat ‘vreemd’ vindt. Hij voelt zich hier gelukkig niet door buitengesloten.
Moet gewoon kunnen imo
is toch erg dat je als ouders van volwassen kinderen nooit meer iets alleen met je kinderen kan doen.. of partner voelt zich buitengesloten
Mijn vriend zijn familie is net zoals de jouwe, TO. Zij zien de partners van hun kinderen als eigen familie en datvoelt ontzettend warm aan. Mijn eigen moeder durft ook weleens znkel haar kinderen uit te nodigen. Ik merk dat mijn vriend dit hoogstens wat ‘vreemd’ vindt. Hij voelt zich hier gelukkig niet door buitengesloten.
Moet gewoon kunnen imo
Veritas vos liberabit
donderdag 6 augustus 2026 om 07:35
Wie zegt dat ze zwager niet ziet? Hij komt toch niet voor 1 etentje vanuit Australië overgevlogen?Minik schreef: ↑06-08-2026 07:16Ik zou er geen probleem van maken, maar ik snap je wel helemaal TO! Dit zou in mijn familie ook echt nooit voorkomen, ik heb ook een sibling in het buitenland wonen (gelukkig niet zo ver als Australië) maar als die in NL is, proberen we elkaar ook te zien en dat is altijd met aanhang erbij. Laatste keer met ‘kerngezin’ kan ik me niet heugen maar dat hele kerngezin is bij ons geen ding, we hebben er gewoon een paar siblings bij gekregen (mijn ouders benoemen ook regelmatig dat ze zo dankbaar zijn dat hun gezin met de aanhang nog verder gegroeid is)
En komt jouw sibling met of zonder partner?
Ik had het over mijn dochter van 22, ik weet niet of je dat nog onder pubers schaart?
Maar ook mijn man is wel eens met zijn broer en een ouder uit eten geweest. En niet om de erfenis te bespreken ofzo.
donderdag 6 augustus 2026 om 07:43
Sibling komt soms met en soms zonder partner, net wat kan, dat maakt geen verschil in hoe wij in NL afspreken, alleen dat we partner dan missen en bijv even met z’n allen bellen oid.Pelle schreef: ↑06-08-2026 07:35Wie zegt dat ze zwager niet ziet? Hij komt toch niet voor 1 etentje vanuit Australië overgevlogen?
En komt jouw sibling met of zonder partner?
Ik had het over mijn dochter van 22, ik weet niet of je dat nog onder pubers schaart?
Maar ook mijn man is wel eens met zijn broer en een ouder uit eten geweest. En niet om de erfenis te bespreken ofzo.
22 is geen puber maar hoe serieus een relatie is kan natuurlijk verschillen. In ons geval is iedereen getrouwd. Al hebben mijn ouders vriendjes/vriendinnetjes altijd direct in hun hart gesloten, maar dat had wel anders kunnen zijn als we steeds een nieuwe partner hadden gehad wellicht, er waren niet heel veel wisselingen.
donderdag 6 augustus 2026 om 07:49
Bij ons ook niet.
In sommige draadjes (niet deze) vond ik beperkingen tot het oude gezin, vooral vanuit een moeder, wat krampachtig overkomen omdat alle kinderen dan zelf al een gezin vormen. Ik denk dat ik het meer zie als: je ouders blijven je ouders, maar je gezin wordt vervangen door het nieuwe gezin dat jij gestart bent.
Mijn kinderen zijn het huis nog niet uit, maar nu nemen we ook al het vriendinnetje van mijn zoon mee als we iets gaan doen. Ik kan me niet voorstellen dat ik haar niet zou uitnodigen als ze zouden samenwonen.
Overigens zou ik het zelf niet bedenken, maar als mijn schoonmoeder het zou bedenken, dan deed ze maar.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in