Ik overweeg een scheiding

11-02-2019 16:11 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

ik ben sinds mijn 16de met dezelfde man samen. Inmiddels al 10 jaar waarvan 5 getrouwd. Ik heb er nooit moeite mee gehad dat ik ''maar'' 1 echte relatie heb gehad. Ik was hier altijd trots op en vond mezelf bij een van de gelukkigen horen - geen date rampen, geen drama met foute mannen.

Mijn man is uiteraard niet perfect, maar hij zou wel altijd voor de volle 200% voor ons gaan. Een toekomst zonder mij is gewoon geen optie voor hem.
De afgelopen 3 jaar ben ik mijn hele leven wat meer gaan evalueren (werk, familie, vrienden, uiteindelijk ook mijn relatie). Ik vraag me steeds meer af of dit ''het is''. Ons huwelijk bedoel ik dan.

Er zijn veel verschillen tussen ons. We delen weinig tot geen interesses met elkaar en we zijn gewoon totaal andere mensen. Dit heeft altijd gewerkt op zich, maar ik denk dat we stiekem ook veel door de vingers hebben gezien.

Om een voorbeeld te geven; hij heeft totaal geen behoefte aan affectie, is absoluut geen knuffelaar. Ik aan de andere kant, heb dit héél erg nodig. Het ergste vind ik als ik hem gewoon letterlijk vraag om me vast te pakken, hij dit gewoon niet doet. Dit is best pijnlijk voor mij. Seks staat ook al lang op een extreem laag pitje, wat ook mij erg onzeker maakt.

Verder ben ik een avontuurlijk persoon die constant op zoek is naar spanning en dit ook simpelweg nodig heeft. Hij is een serieus iemand met een structureel leven. Hij heeft laatst zelfs letterlijk toegegeven dat seks niet in zijn schema zit en het daarom niet gebeurd... Ik als avontuurlijk persoon denk dan ''hoezo moet je dat in godsnaam kunnen inplannen, je wilt me of je wilt me niet... '' Niet dat ik iets mis vind met geplande seks, ik hoor dat veel koppels dat doen, zeker als er kinderen zijn (hebben wij niet trouwens). Maar waarom word het dan niet gepland? Plan het dan als je dat nodig hebt, denk ik dan. Maar dit gebeurd niet, dus het is niet belangrijk voor hem, ondanks eindeloze gesprekken hierover.

Er zijn voor de rest ook kleine dingetjes waaraan ik me regelmatig gestoord heb. Zijn chagrijnigheid op sommige momenten bijvoorbeeld. Nu hebben veel mannen daar wel een handje van weg en ik kan het wel met een korrel zout nemen meestal, maar mijn onbegrip ervoor blijft stiekem toch bestaan. Vooral omdat ik zelf een behoorlijk 'chill'' persoon ben. Ik ben helemaal niet zo moeilijk... En dan vraag ik me af waar ik zulke reacties aan verdient heb.

Ik ben ook veel bezig met mijn hobbies, waaraan ik veel plezier beleef. Dit heeft hij ook altijd gedaan maar daar is hij wegens te veel te doen mee gestopt. Omdat hij zijn eigen ding had, ben ik ook mijn eigen ding gaan creeëren, waar ik nu dus heel veel plezier aan heb. Ook dit kan hij niet goed begrijpen. Hij reageert steeds teleurgesteld en chagrijnig als ik ''weer'' weg ben. Dit terwiijl het het merendeel van ons leven andersom was.... Wederom onbegrip naar mij toe.

Ik overweeg door dit alles bij elkaar serieus een scheiding. Het lijkt zo een verademing om mijn eigen plek te hebben, niet met iemand rekening te hoeven houden, geen schuldgevoelens te ervaren als ik weer eens lang met mijn eigen projectjes bezig ben etc...

Ik zoek eigenlijk vrouwen met een soortgelijke situatie. Dus, een langdurige relatie met een man die op zich gewoon een goede persoon is, waarmee je relatie niet verschrikkelijk is, maar je toch het idee hebt dat je meer verdient... ?

PS hij weet dit alles gewoon, ik spreek er heel vaak over. Hij begrijpt niet waarom ik ons zou willen opgeven. Uit elkaar gaan zou zeker niet van een leien dakje lopen, maar misschien is het toch beter voor mij... Geen idee.
Het duurt nog lang voordat ik dit definitief kan besluiten in ieder geval...
Op dit moment ben ik al weken diep ongelukkig. Heb geen idee wat ik moet doen.

Bedankt alvast :)
chocolol schreef:
11-02-2019 16:29
Je schrijft hier natuurlijk wat er allemaal mis is met de relatie en als je het zo hoort, klinkt het vrij negatief, maar ik ga ervan uit dat er ook positieve dingen zijn. Anders was de keuze om weg te gaan niet heel moeilijk.

Het is natuurlijk makkelijk gezegd dat je weg moet gaan, maar besef dat het gras altijd groener is aan de overkant. De volgende partner die je tegenkomt, zal ook niet perfect zijn en na verloop van tijd ken je die persoon ook door en door en is het misschien ook weer wat saaier. Alleen jij kunt de overweging maken of deze relatie nog waard is om moeite in te stoppen. Misschien is relatietherapie wel iets voor jullie?
Wie zegt dat er een nieuwe partner komt? Ik weet één ding heel zeker: een vriend sluit ik niet uit, samenwonen wel.
Ik weet nu (stuk ouder en wijzer) dat ik een huis voor mezelf nodig heb. Vrije tijd; hoe je het ook wilt noemen.
Kom je pas achter door dat te ondervinden.. ik ken ook vrouwen die wanhopig zoeken naar een nieuwe relatie en steeds water bij de wijn doen want: je wil toch niet alleen oud worden.. Nou, ik wel, gráág zelfs ;)
Moet er echt niet aan denken dat er straks iemand binnen komt zonder aan te bellen en te vragen of hij of zij gelegen komt.
Iedereen is verschillend.
Dus, een langdurige relatie met een man die op zich gewoon een goede persoon is, waarmee je relatie niet verschrikkelijk is, maar je toch het idee hebt dat je meer verdient... ?
Wat vindt hij ervan dat je de relatie "niet verschrikkelijk" noemt? Ik zou dat zo pijnlijk vinden. Je hebt het erover dat je zelf meer verdient, maar waar is hij in dit verhaal?
Het is unaniem TO. Wat wil je nog meer lezen?
Alle reacties Link kopieren
moonbeam_ schreef:
11-02-2019 16:25
Zo denk ik er zelf ook over. Beter nu dan later. Maar het is ons schijnbaar aardig gelukt om het heel wat jaren leuk te hebben. En een scheiding is niet zonder gevolgen en pijn.
Wat als ik de verkeerde beslissing maak?
Vandaar dat ik zocht naar ervaringsdeskundigen..

Weet je, een beslissing die je zelf neemt, waar je over serieus nagedacht hebt en je achter staat. Die kan niet echt verkeerd zijn.

Soms hobbelt de status van een relatie van goed, naar leuk, naar in principe niets verkeerd mee..
Daarnaast het kan best zijn dat het jaren leuk is geweest, maar vind je het nu nog leuk? En is leuk wel voldoende?
Als ik het zo lees, is er best wat veranderd sinds het begin van jullie relatie. En dat kan gewoon. Je wordt ouder, je ontwikkelt je (of niet), inzichten veranderen nu eenmaal. En dan kan het best zijn, dat die relatie (en persoon) niet meer bij je past.

Het punt is dat hij bepaalde dingen doet (of niet doet), die jij wel zou willen (seks) of niet zou willen (klagen dat je altijd weg bent). Heb je het er al eens met hem over gehad, hoe hij deze relatie ziet? Hoe hij deze in de toekomst ziet? Misschien heeft hij geen antwoord (want nooit over nagedacht) maar maak een afspraak (!) dat hij er over nadenkt (en jij ook) en ga het er over hebben. Hij moet namelijk wel participeren in dit verhaal, want het is jullie probleem, niet alleen het jouwe.

En ja, scheiden/uit elkaar gaan is gewoon niet leuk. Grote veranderingen zijn altijd lastig, maar soms is het wel de moeite waard.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Dit klinkt vreselijk. Geen intimiteit, geen seks, hoe hou je het vol? En dan ook nog zo onaardig. Wat doe je met deze man?

Je bent 26, ga lekker eerst eens uitvinden wie je zelf bent. Sowieso is vanaf je 16e met iemand samen zijn niet echt aan te raden. Je bent nooit zelfstandig geweest.
Alle reacties Link kopieren
moonbeam_ schreef:
11-02-2019 16:25
Zo denk ik er zelf ook over. Beter nu dan later. Maar het is ons schijnbaar aardig gelukt om het heel wat jaren leuk te hebben. En een scheiding is niet zonder gevolgen en pijn.
Wat als ik de verkeerde beslissing maak?
Vandaar dat ik zocht naar ervaringsdeskundigen..
Op die vraag kan een ander jou geen antwoord geven. Dat kun je alleen achteraf zelf beantwoorden. Ik zou alleen willen schrijven: bekijk het niet als weggegooide jaren als je de relatie zou beëindigen. Het zijn geen weggegooide jaren, je hebt het leuk gehad. En soms scheiden wegen zich. Nog eens tien jaar in hetzelfde cirkeltje blijven draaien zou pas zonde zijn, voor beiden.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Cateautje schreef:
11-02-2019 16:37
Het is unaniem TO. Wat wil je nog meer lezen?
ja maar....
Tja.
Bij mij was het zo voorelkaar. Op een zonnige morgen schoot het uit me, onnadenkend. " do you know what i like about you? " hij zei "no" en toe zei ik, "neither do i" en toe was de kogel door de kerk. Zomaar, ineens. Ik had er niet eens over nagedacht.
Beste besluit ooit.
moonbeam_ schreef:
11-02-2019 16:25
Zo denk ik er zelf ook over. Beter nu dan later. Maar het is ons schijnbaar aardig gelukt om het heel wat jaren leuk te hebben. En een scheiding is niet zonder gevolgen en pijn.
Wat als ik de verkeerde beslissing maak?
Vandaar dat ik zocht naar ervaringsdeskundigen..
Je omschrijft jezelf als avontuurlijk, maar uit je verhaal kom je totaal niet zo over.
Alle reacties Link kopieren
Geen seks zou voor mij al een reden zijn. Waarom heb je dan nog een relatie?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt nooit de ruimte gehad om op eigen benen te staan. Zonder ouders en verkering, gewoon alles doen waar je zelf zin in hebt zonder verantwoording af te leggen. Zo te lezen ben je daar ontzettend aan toe.

Voor je het definitief maakt, zou ik even kijken hoe het zit met de woningen in jouw regio en de financiën. Niet dat je daarvoor moet blijven, maar het lijkt me wel handig om wat dingen te regelen voor je je besluit kenbaar maakt. Mensen kunnen soms onverwacht uit de hoek komen.
Hallo?!
Cateautje schreef:
11-02-2019 16:50
Bij mij was het zo voorelkaar. Op een zonnige morgen schoot het uit me, onnadenkend. " do you know what i like about you? " hij zei "no" en toe zei ik, "neither do i" en toe was de kogel door de kerk. Zomaar, ineens. Ik had er niet eens over nagedacht.
Beste besluit ooit.
Wat bijzonder. Een vriend van mij had ook zoiets maar minder abrupt. Bruiloft was gepland. Hij vroeg aan de aanstaande wat ze eigenlijk leuk aan hem vond. Ze kon er niet echt een antwoord op geven en het was voor haar het startsein om echt na te denken over de relatie. Bruiloft is afgeblazen.
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
11-02-2019 16:51
Je omschrijft jezelf als avontuurlijk, maar uit je verhaal kom je totaal niet zo over.

Ze hoeft natuurlijk niet avontuurlijk te zijn op alle gebieden en daarbij avontuurlijk betekent niet automatisch onnadenkend. Vaak is het niet erg om niet na te denken over iets nieuws doen, want vaak zijn de gevolgen als je het niet leuk vindt minimaal. Maar je huwelijk zomaar opbreken zonder er over na te denken, valt volgens mij niet in de categorie avontuurlijk, dat is gewoon dom, want je treft er meerdere mensen mee. Scheiden nadat je het overdacht hebt, is natuurlijk weer iets anders.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Wat investeer jij zelf in positieve zin in je relatie to?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dianaf schreef:
11-02-2019 16:58
Ze hoeft natuurlijk niet avontuurlijk te zijn op alle gebieden en daarbij avontuurlijk betekent niet automatisch onnadenkend. Vaak is het niet erg om niet na te denken over iets nieuws doen, want vaak zijn de gevolgen als je het niet leuk vindt minimaal. Maar je huwelijk zomaar opbreken zonder er over na te denken, valt volgens mij niet in de categorie avontuurlijk, dat is gewoon dom, want je treft er meerdere mensen mee. Scheiden nadat je het overdacht hebt, is natuurlijk weer iets anders.
Van een huwelijk "zomaar" openbreken is niet echt sprake. Ze loopt er al langer mee en man is op de hoogte.

Tja, ik vind trots zijn omdat je altijd op safe hebt gespeeld, op je 21ste trouwen en nu overwegen om in een uitgebluste relatie te blijven vanwege de geschiedenis niet echt avontuurlijk klinken.
Alle reacties Link kopieren
Geen intimiteit maar wel een jankhoofd opzetten als je de deur uitgaat voor je hobby? brr wat onaantrekkelijk en egoistisch.

Wat gaat er zo lang duren eer je een beslissing neemt/ waar wacht je precies op?

Je bent 26
het leven is te kort!
Lorem Ipsum
Snowpink schreef:
11-02-2019 17:03
Van een huwelijk "zomaar" openbreken is niet echt sprake. Ze loopt er al langer mee en man is op de hoogte.

Tja, ik vind trots zijn omdat je altijd op safe hebt gespeeld, op je 21ste trouwen en nu overwegen om in een uitgebluste relatie te blijven vanwege de geschiedenis niet echt avontuurlijk klinken.
Je trouwt nog altijd met het idee dat het "forever and ever" is.

Een huwelijk opbreken doe je niet zomaar, zeker niet als er bijvoorbeeld geen vreemdgaande partner is.


Je zal uit je omgeving een boel vragen en verwijten krijgen "waarom je zo'n perfect huwelijk opblaast".
Al helemaal als hij zich dan nog gaat gedragen als de geslagen hond naar familie en vrienden.
Dan kan je maar beter sterk én héél zeker zijn.
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
11-02-2019 16:37
Wie zegt dat er een nieuwe partner komt?

De boodschap van mijn bericht is dat het gras vaak groener lijkt aan de overkant. En of dat nou een partner is, of dat je alleen bent en zelf vrijheid hebt om alle keuzes te maken, soms kan dat toch ook minder rooskleurig zijn dan vooraf gehoopt.
chocolol schreef:
11-02-2019 17:13
De boodschap van mijn bericht is dat het gras vaak groener lijkt aan de overkant. En of dat nou een partner is, of dat je alleen bent en zelf vrijheid hebt om alle keuzes te maken, soms kan dat toch ook minder rooskleurig zijn dan vooraf gehoopt.
Ik geloof niet dat ze er nog op achteruit kan.
chocolol schreef:
11-02-2019 17:13
De boodschap van mijn bericht is dat het gras vaak groener lijkt aan de overkant. En of dat nou een partner is, of dat je alleen bent en zelf vrijheid hebt om alle keuzes te maken, soms kan dat toch ook minder rooskleurig zijn dan vooraf gehoopt.
Ze kan er toch alleen maar op vooruit gaan? Wellicht is het voor haar een verademing om 'ns een tijd echt alleen te wonen en een woning helemaal haar eigen plek te kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
Ze is pas 26 he. Waarom moet ze nu al leven als een vrouw van 60?
Pittig MoonBean!
Ik denk, gezien ook jouw leeftijd, dat ik idd zou gaan scheiden.
En dat terwijl ik juist binnen een relatie een vechter ben.

Je hebt open en eerlijk alles met hem gedeeld, aangegeven waar jou behoeftes liggen en wat je voor je ziet...geen reactie of enige toenadering kreeg je.

Ga voor je geluk en op zoek naar een partner die wel op dezelfde golflengte zit en waarmee je hobby's kan delen. Ergens een klik is wel belangrijk vind ik.

Ik wens je sterkte met je beslissing, je bent te jong om seksloos achter de geraniums te zitten punniken...
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier zo veel opmerkingen over de leeftijd van TO. Wat maakt het uit hoe oud TO is? Of je nou 21 bent, 51 of 81, als je niet gelukkig bent in je relatie moet je er iets aan doen. Of verdienen alleen jonge mensen geluk en moet je als ouwe taart maar in een ongelukkige relatie blijven hangen?
Belg007 schreef:
11-02-2019 17:09
Je trouwt nog altijd met het idee dat het "forever and ever" is.

Een huwelijk opbreken doe je niet zomaar, zeker niet als er bijvoorbeeld geen vreemdgaande partner is.


Je zal uit je omgeving een boel vragen en verwijten krijgen "waarom je zo'n perfect huwelijk opblaast".
Al helemaal als hij zich dan nog gaat gedragen als de geslagen hond naar familie en vrienden.
Dan kan je maar beter sterk én héél zeker zijn.
Als er geen kinderen in het spel zijn zie ik niet in waarom je in een ongelukkig huwelijk zou moeten blijven hangen (met kinderen ook niet, maar dan ligt het wel wat genuanceerder). Reacties uit de omgeving of slachtoffergedrag van een ex zouden echt geen redenen moeten zijn om het tot in den treure te proberen totdat je er héél zeker van bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven