Ik weet niet meer wat te doen..

24-05-2018 04:17 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Dit is de eerste keer dat ik eigenlijk wat op een forum zet. Maar ik moet het toch een keer proberen. Het laatste half jaar heb ik namelijk een vrij zware periode gehad en dat ligt aan mezelf.

Ik woonde samen met het leukste meisje wat ik ooit heb gekend. Ik heb aardig wat vriendinnetjes gehad, maar nooit zo een gevoel als bij deze.

Toen we aan het daten waren ben ik het geheel eerlijk geweest. Ik ben namelijk gestopt op mijn 3e jaar van mijn HBO studie omdat ik vastliep. Hier heb ik vrij snel spijt van gehad.
Ik heb daarna een cursus programmeren gedaan op een particuliere school en zodoende bij een internet bedrijf gaan werken.

Toen ik met mijn vriendin ging daten vroeg ze maar mijn opleidingen en heb ik gezegd dat ik mijn HBO had afgemaakt.
Ik weet niet precies waarom ik dit toen gezegd heb maar ik wilde waarschijnlijk niet afgaan.

Het lastige is dat als je het niet geheel afmaakt je met een aardige studieschuld zit wat bij mij het het geval is. Ongeveer zo een 18.000 euro wat natuurlik niet in een maandje is afbetaald.

Ik hield altijd de financiële zaken gescheiden omdat het mijn eigen zaken zijn en het niks met haar te maken had.
Maar ik had niet alle zaken goed op orde voordat we samen gingen wonen en daardoor moest ik via een deurwaarder de studiefinanciering terug betalen.

Mijn vriendin heeft echter in mijn bankgegevens gekeken en die zaken geconstateerd. Ze heeft me geconfronteerd maar ik wilde weer niet afgaan dus loog in eerste instantie omdat ik me er voor schaamde.

Omdat ik niet eerlijk was heeft ze uiteraard gevraagd of ik nog meer te verbergen had. En toen heb ik verteld dat ik mijn HBO niet af had gemaakt.

Ze heeft mij daarna per direct verlaten (vrij logisch) maar het kwam wel hard aan.
Ik vraag me af of er hier mensen zijn met dergelijke ervaringen en advies kunnen geven.
Ik ben al wel naar de huisarts geweest maar ik wil gewoon hier vanaf en daarom hoop ik op wat advies.

Zeer dank alvast!
Wat zei de huisarts?
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt gelogen.. dit kan/kon zij niet aan wat haar goed recht is.
Liefdesverdriet neemt wat tijd in beslag to.
Alle reacties Link kopieren
Welk advies heb je nodig? Je begrijpt waarom ze meteen haar biezen heeft gepakt: je hebt zaken verzwegen en je hebt herhaaldelijk gelogen, over belangrijke dingen. Dat is fout. Het is logisch dat ze jou niet meer vertrouwt. Volgende keer dat je aan het daten bent, moet je gewoon eerlijk en open zijn, zodra het serieus lijkt te worden. Dan kan je nieuwe vriendin zélf beslissen of ze verder met je wil, ondanks je fouten en tekortkomingen.
Liegen is nooit goed in een relatie maar ik vind snuffelen in andermans financieën ook niet erg netjes.
Ik persoonlijk zou dat niet erg leuk vinden als iemand dat doet.

Anyway, TO je kunt haar niet dwingen. Je kunt haar dus beter met rust laten, het is niet anders.
Ik snap dat je je erg vervelend voelt nu maar je komt daar echt wel overheen.
Alle reacties Link kopieren
Niet meer liegen. Het is je eigen gedrag en geen medische aandoening. Stop eens met de verantwoordelijkheid afschuiven en neem verantwoordelijkheid voor je keuzes.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
24-05-2018 06:48
Niet meer liegen. Het is je eigen gedrag en geen medische aandoening. Stop eens met de verantwoordelijkheid afschuiven en neem verantwoordelijkheid voor je keuzes.
Waar vind jij dat TO de verantwoordelijkheid afschuift dan?
Alle reacties Link kopieren
phoebe24 schreef:
24-05-2018 06:45
Liegen is nooit goed in een relatie maar ik vind snuffelen in andermans financieën ook niet erg netjes.
Ik persoonlijk zou dat niet erg leuk vinden als iemand dat doet.

Anyway, TO je kunt haar niet dwingen. Je kunt haar dus beter met rust laten, het is niet anders.
Ik snap dat je je erg vervelend voelt nu maar je komt daar echt wel overheen.
Dit dus. Dat eerste zou voor mij juist een reden zijn om het uit te maken, zulke dingen vind ik privé als je geen rekening deelt.
Alle reacties Link kopieren
SimpeleZiel schreef:
24-05-2018 07:07
Waar vind jij dat TO de verantwoordelijkheid afschuift dan?
Waar schuift hij het niet af?

Hij neemt geen verantwoordelijkheid voor de waarheid, niet voor zijn financiën, niet voor zijn relatie en wanneer het dan allemaal echt lastig wordt is het zogenaamd een ziekte en mag de dokter het oplossen. Dit zijn keuzes en gedrag en dat ligt beide bij jezelf.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
KyloRen schreef:
24-05-2018 07:21
Dit dus. Dat eerste zou voor mij juist een reden zijn om het uit te maken, zulke dingen vind ik privé als je geen rekening deelt.
Maar samenwonen en je schulden verzwijgen, niet eerlijk zijn over wat je wel en niet kunt betalen en daarmee de ander ook mee sleuren in de problemen is wel netjes.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
24-05-2018 07:39
Waar schuift hij het niet af?

Hij neemt geen verantwoordelijkheid voor de waarheid, niet voor zijn financiën, niet voor zijn relatie en wanneer het dan allemaal echt lastig wordt is het zogenaamd een ziekte en mag de dokter het oplossen. Dit zijn keuzes en gedrag en dat ligt beide bij jezelf.
Iedereen maakt fouten. Hij geeft ze eerlijk toe. Liegen is iets waar ik zelf ook slecht tegen kan. Wat ik wel begrijp is dat sommige mensen het doen uit schaamte en dat kan heel diep zitten. Iedereen verschilt in hoeveel ruimte we schaamte ansich geven in ons leven. We zeggen toch ook niet tegen een vrouw die verkracht is en moeite heeft om seks te hebben, dat ze zich niet zo moet aanstellen? Het verschil is, jij hebt een idee hoe verschrikkelijk verkrachting is, maar je hebt geen idee hoe ver schaamte kan reiken.

Vergis je niet, bij sommige mensen kan dit heel erg ver gaan en raken gedeprimeerd of erger.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
24-05-2018 07:41
Maar samenwonen en je schulden verzwijgen, niet eerlijk zijn over wat je wel en niet kunt betalen en daarmee de ander ook mee sleuren in de problemen is wel netjes.
Is ook zo. Maar dat is nog geen reden om sneaky door iemands bankgegevens te kijken. Ik zou dat gewoon bespreken als ik merkte dat iemand iets niet kan betalen, maar dat ben ik :)
Ik snap we dat de zorgkosten de pan uitrijzen met mensen die voor hun eigen leugens naar de huisarts gaan.

Gewoon eerlijk zijn dat je er een zooitje van maakt financieel en er ook nog over liegt. En zorg dat je alles asap gaat afbetalen. Met je eigen geld. Misschien vergeeft ze je.
KyloRen schreef:
24-05-2018 08:13
Is ook zo. Maar dat is nog geen reden om sneaky door iemands bankgegevens te kijken. Ik zou dat gewoon bespreken als ik merkte dat iemand iets niet kan betalen, maar dat ben ik :)
Ik vind het een goede reden, als iemand herhaaldelijk liegt en dat blijft doen en je weet/voelt dat het echt niet klopt.
Alle reacties Link kopieren
wat kan de huisarts er tegen doen ?

die gaat je schuld niet af betalen
die heeft geen middel tegen de liegen

of ben je een dwangmatige leugenaar tegen meerdere mensen en verschillende situaties
dan begrijp ik de huisarts kwestie beter

voor de rest jammer dat je ex-vriendin weg is,
in het vervolg niet meer liegen
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
KyloRen schreef:
24-05-2018 07:21
Dit dus. Dat eerste zou voor mij juist een reden zijn om het uit te maken, zulke dingen vind ik privé als je geen rekening deelt.
Voor mij ook.
Ik vind dat echt niet kunnen. Ok je kunt beter eerlijk zijn tegen je partner maar TO wil dit duidelijk zelf oplossen ipv zijn vriendin daarmee lastig te vallen. Ik vind geloof ik haar reactie overdreven en lullig...
Alle reacties Link kopieren
KyloRen schreef:
24-05-2018 08:13
Is ook zo. Maar dat is nog geen reden om sneaky door iemands bankgegevens te kijken. Ik zou dat gewoon bespreken als ik merkte dat iemand iets niet kan betalen, maar dat ben ik :)
Dat heeft zij ook gedaan en toen wilde hij niet afgaan dus was hij nog steeds niet eerlijk en daarna is zij vertrokken. We hebben allemaal een grens.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Meesterkees schreef:
24-05-2018 07:52
Iedereen maakt fouten. Hij geeft ze eerlijk toe. Liegen is iets waar ik zelf ook slecht tegen kan. Wat ik wel begrijp is dat sommige mensen het doen uit schaamte en dat kan heel diep zitten. Iedereen verschilt in hoeveel ruimte we schaamte ansich geven in ons leven. We zeggen toch ook niet tegen een vrouw die verkracht is en moeite heeft om seks te hebben, dat ze zich niet zo moet aanstellen? Het verschil is, jij hebt een idee hoe verschrikkelijk verkrachting is, maar je hebt geen idee hoe ver schaamte kan reiken.

Vergis je niet, bij sommige mensen kan dit heel erg ver gaan en raken gedeprimeerd of erger.
Hij hier anoniem geeft hij het toe maar in de boze buitenwereld tegen de mensen van wie hij houdt niet. En wanneer het dan niet meer werkt is het ineens een aandoening ipv eigen gedrag. Hoe zo leren van je fouten?

Ik vind dat trouwens echt geen vergelijk. TO is geen slachtoffer van een misdrijf. Hij doet het zelf en daar zal hij iets mee moeten. Met het waarom?, Reflectie, het veranderen. Dat bereik je niet met onterecht slachtoffergedrag dat is vooral kinderachtig. En TO is geen kind meer. Hij is iemand die een relatie had en ging samenwonen net zoals ander volwassen mensen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Een heel groot deel van de mensen die gestudeert heeft heeft wel een soort van studie schuld. Dus dat is echt niks om je voor te schamen.

Dat je liegt over het afronden van je hbo niet zo handig maar een opkeiding boeit niet zoveel in de liefde. Je hebt inmiddels een goede baan toch waar je happy in bent?

Snel je financiele problemen oplossen.

En een partner die me zo zou wantrouwen en in bankgegevens ging snuffelen. Die kon wat mij betreft sowieso even ergens ander af gaan koelen.

Neem aan dat jullie gewoon een gezamelijke rekening voor de vaste lasten hadden?
Alle reacties Link kopieren
Al die dingen zijn inderdaad niet onoverkomelijk tenzij ook nog herhaaldelijk oneerlijk gedrag vertoond. Misschien kan maatschappelijk werk je helpen om je situatie op een rij te krijgen samen met jou.

Ik had vroeger zelf ook schulden en daar vertel je niet zo maar over. Ik heb mijn huishouden en financiën dan ook niet gemend met een partner. Nu ben ik er gelukkig uit.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
24-05-2018 10:36
Ik had vroeger zelf ook schulden en daar vertel je niet zo maar over. Ik heb mijn huishouden en financiën dan ook niet gemend met een partner. Nu ben ik er gelukkig uit.
TO: dit dus, nogmaals ik vind het niet erg fair hoe jouw vriendin met jou omgaat. Denk erover na of jij je er eigenlijk wel fijn bij voelt.
En ja het was handiger geweest als je het wel gezegd had maar ik snap jou ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Dat je een studieschuld hebt van 18.000 EUR is niet zo vreemd. Die had je ook kunnen hebben wanneer je wel was afgestudeerd, zelfs al zou er een klein deel zijn vrijgescholden.

De rede dat zij het uitmaakte is omdat je gelogen hebt om zo iets fundamenteels en je bezig was met te liegen om weer andere fundamentele zaken verborgen te houden. Dat laat zien dat jij niet in staat bent om verantwoording te nemen voor jouw eigen zaken, dus dan ben je ook niet geschikt om een stabiele partner in een langdurige relatie te zijn. Tenminste, niet voor haar. Dus logisch dat zij het nu afbreekt voordat zij opgescheept wordt met jouw ellende welke jij niet oplost.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.
Ik zou nooit haar laten opdraaien voor voor mijn schulden. Ik wist dat een studieschuld op naam stond en dat zij daardoor nooit in de problemen zou raken.

Ik snap zelf heel goed dat het liegen funest de is voor een relatie. Alleen had ik graag gewild dat ik wist waarom ik dit deed en zodoende ervoor zorgen dat dit niet nogmaals gebeurd. Als zoiets natuurlijk mogelijk is.
Want daar ben ik dus een beetje bang voor. Het lage zelfbeeld wat ik probeer te camoufleren.
Huisarts ben ik vorige maand geweest. Die had de diagnose ADD wat wel zaken verklaard maar vind het te makkelijk om alles daarop af te schuiven.

Mijn ouders hebben me niet goed geleerd hoe met geld om te gaan .
Elk jaar veel geld van ze gekregen wat heel lief is maar niet goed me geweest.

Om het samen te vatten; toen ik ging samenwonen ben ik tot besef gekomen dat ik mijn eigen zaken op orde moest gaan stellen om een beetje een toekomst op te bouwen.
Alleen moet je eerst zaken uit het verleden oplossen, waar ik ook mee bezig was.
Hier had ik eerlijk over moeten zijn. Maar zij confronteerde mij hiermee nadat ze in mij bankgegevens gekeken had en vervolgens loog ik nog steeds in het vol te houden!

Waar ik mee zit is dat ik denk dat ik een dwangmatige leugenaar ben en dat dit de volgende weer voor ga komen zodra ik ergens mee geconfronteerd word wat ik nier leuk vind.

Is hier iemand bekend mee en hoe ga je daarmee om of wat heb je gedaan om het op te lossen?

Ik wil er namelijk graag vanaf...
Alle reacties Link kopieren
Ik zat nog even te kijken naar de reacties.
Even voor de duidelijkheid we hadden een gezamenlijk rekening voor huur etc en daar stond alles netjes op. Ooit problemen mee gehad.
Alle reacties Link kopieren
Beste TS,

Ik vind het juist heel slim dat je naar de huisarts bent gegaan en vind dat je daarmee verantwoordelijkheid neemt voor je daden. Je ziet in dat je angstig bent voor het oordeel van anderen, meer dan wat realistisch is. Dat het je zelfs zo belemmert, dat je daarom gaat vermijden de waarheid te vertellen en liegt. Het kan goed zijn om hier met een psycholoog over te praten en nieuwe copingstrategieen aan te leren.

Wat jammer - maar niet onbegrijpelijk - is van je vriendin, is dat ze de relatie verbrak toen je eerlijk was. Mogelijk denk je hier door: zie je nou wel, als ik eerlijk ben, word ik afgekeurd. Dat soort gedachtes kunnen vermijdend/oneerlijk gedrag enorm in stand houden.

Je vriendin verbrak de relatie, maar geef haar wat tijd. Ik denk dat ze enorm geschrokken is dat ze met je samen leefde en dat het onveilig voelt dat ze niet weet wat waar is, en wat niet. Wellicht is ze bereid hier op terug te komen. Hoe eng het ook is, als je bang bent voor afkeuring, geef haar toch de ruimte om jouw gedrag even stom, kut en belachelijk te vonden, zonder te veel in de slachtoffer rol te gaan. Wie weet lukt het jullie nog om samen naar de toekomst te kijken en het vertrouwen te herstellen.
Indien niet, dan was het een pijnlijke les. Maar je bent nog jong en je kunt er echt nog wat van maken, eerst met jezelf, en misschien later met iemand anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven