In hoeverre doe je dingen samen in je gezin?

16-05-2019 13:15 108 berichten
ik vind het lastig in hoeverre doe je je eigen dingen en in hoeverre doe je dingen samen bijvoorbeeld met de feestdagen.

Ik vind het fijn om dan samen te zijn en leuke dingen te doen.
Mijn man is het liefst op evenementen aan het organiseren en vrijwilligerswerk doen...

Wij hebben constant gezeur erover en we komen er maar niet uit....

Koningsdag & kerst en oud en nieuw die hele week gaan al standaard op aan evenementen.

En met Pinksteren is nu het volgens verzoek...
Ik werk ook nog daarnaast ook met feestdagen.

Ik blijf het vervelend vinden, ondanks dat we geen plannen hebben, dat hij dan maar weer weg gaat....
Maar dat klinkt ook zo lullig en geeft voel me er beetje ego onder,, maar ik vind het ook zo lekker om te zien wat weekend ons brengt, de fiets op te stappen als het mooi weer is of weet ik wat....
Alles wat ik voorstel vind hij niks of kan ook op andere dagen....tja..

Daarnaast is hij erg druk met zijn nieuwe baan, moet vaak bijkomen in weekend.
Dus ik probeer hem hierin ook al ruimte te geven om bij te komen.

Ik werk ook af en toe in de weekenden en de feestdagen hoort er nu eenmaal bij, maar als ik aangeef dat er ziekte is dan is hij ook niet happy als ik weg moet :-(. ( dat laatste is niet vaak nodig)
lilalinda schreef:
16-05-2019 16:47
foei!
:D
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
16-05-2019 15:33
Ik vind het maar raar dat hij ervan uitgaat, dat hij maar zo de deur uit kan lopen als er geen concrete plannen zijn. Als je samen een kind hebt, dan is er dus een gedeelde verantwoordelijkheid voor dat kind. Als hij zonder dit te overleggen zo de deur uitloopt, dan betekent dit dat hij de zorg voor jullie kind ziet als alleen jouw verantwoordelijkheid.

Dit zou me het meeste storen in zijn gedrag, denk ik.
Afspreken dat hij op die en die dag de primaire zorg heeft. Ook als jij gewoon in huis rondwandelt.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
16-05-2019 16:52
Ja, is allemaal heel normaal.. zo doen wij het ook, enz.
Maaaarrrrrrreigenlijk gaat het dus helemaal niet zo als bij TO thuis.

Kan je wel beledigd zijn maar wat heeft dat met TO's probleem te maken dan? Wat moet ze daarmee?
Ben ik beledigd dan?
Mevrouw75 schreef:
16-05-2019 17:26
Afspreken dat hij op die en die dag de primaire zorg heeft. Ook als jij gewoon in huis rondwandelt.
Ja dit is wel een goede. Gewoon afspreken: zaterdag is de primaire zorg voor jou, zondag voor mij. Ik denk dat dit al een hoop scheelt, dan kan TO ook eens doen waar ze zin in heeft, of dit nu buitenshuis is of lekker met een boek op de bank, of een beetje passief hangend naast haar vriend+ kind, wat die dan ook gaan doen.
Mijn vriend kan ook niet niets doen. Als we niets plannen in het weekend, zelfs als ik dat benoem als ‘we gaan vandaag de krant lezen en op de bank zitten’, is hij het lanterfanten na de lunch al zat en gaat dan maar werken of aandringen op een wandeling of ergens koffie drinken.
Karakterkwestie, en degene die wel goed thuis kan zijn zonder concrete activiteit is dan vaak degene die de kinderen erbij krijgt. Dat zie ik bij bijna alle stellen in mijn omgeving (vriend en ik hebben geen kinderen samen).
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
16-05-2019 17:34
Mijn vriend kan ook niet niets doen. Als we niets plannen in het weekend, zelfs als ik dat benoem als ‘we gaan vandaag de krant lezen en op de bank zitten’, is hij het lanterfanten na de lunch al zat en gaat dan maar werken of aandringen op een wandeling of ergens koffie drinken.
Karakterkwestie, en degene die wel goed thuis kan zijn zonder concrete activiteit is dan vaak degene die de kinderen erbij krijgt. Dat zie ik bij bijna alle stellen in mijn omgeving (vriend en ik hebben geen kinderen samen).
Wij spreken weleens af dat dan degene die naar buitengaat, dus de wandeling gaat maken of koffie drinken kind meeneemt. Heeft de thuisblijver ook eens rust ( vooral wanneer ik écht rust nodig heb)
Nou gisteravond nog over gehad, maar hij wil het niet inzien of snapt het echt niet...

Maar hij wil nu niet meer naar dat festival. Ook niet op bezoek, want als hij er loopt had hij ook kunnen helpen...
Zucht....

Vervolgens is hij wel zijn zooi op gaan ruimen & de hond uit gaan laten...
Alle reacties Link kopieren
sleepingbeauty87 schreef:
17-05-2019 07:45
Nou gisteravond nog over gehad, maar hij wil het niet inzien of snapt het echt niet...

Maar hij wil nu niet meer naar dat festival. Ook niet op bezoek, want als hij er loopt had hij ook kunnen helpen...
Zucht....

Vervolgens is hij wel zijn zooi op gaan ruimen & de hond uit gaan laten...
Wat snapt hij dan niet?
Alle reacties Link kopieren
Als hij het niet snapt heeft hij het inlevingsvermogen van een klein kind. Lijkt me erg frustrerend dat hij de behoefte niet heeft om samen dingen te ondernemen. En zelf komt hij dus ook nooit met een voorstel om iets samen te doen? Waarom heb je dan een relatie?
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
16-05-2019 13:51
Ik wilde het net schrijven. Ik zou ook geen zin hebben in thuis 'hangen' als ik veel andere dingen kan doen waar ik blij van word en energie van krijg. Dan zou ik ook vinden dat mijn partner teveel eist als ze mij mijn evenementen niet gunt en wil dat ik thuis rond hang.
Ja maar als man weg is kan TO niet thuis rondhangen want dan moet ze voor kind zorgen. Misschien wil zij ook weleens gewoon aanrommelen thuis, even op en neer naar een winkel, een boek lezen? Net waar je op dat moment zin in hebt? Handiger als hij dan ook thuis is om zijn aandeel in het huishouden en de zorg te doen. I.p.v. hele dag weg en ‘s avonds thuis in een gespreid bedje thuis te komen.
Ik vind hem erg egoïstisch. Je hoeft niet áltijd weg te gaan op je vrije dagen.
Alle reacties Link kopieren
sleepingbeauty87 schreef:
17-05-2019 07:45
Nou gisteravond nog over gehad, maar hij wil het niet inzien of snapt het echt niet...

Maar hij wil nu niet meer naar dat festival. Ook niet op bezoek, want als hij er loopt had hij ook kunnen helpen...
Zucht....

Vervolgens is hij wel zijn zooi op gaan ruimen & de hond uit gaan laten...
Ben je wel duidelijk tegen hem?
Alle reacties Link kopieren
sleepingbeauty87 schreef:
17-05-2019 07:45
Nou gisteravond nog over gehad, maar hij wil het niet inzien of snapt het echt niet...

Maar hij wil nu niet meer naar dat festival. Ook niet op bezoek, want als hij er loopt had hij ook kunnen helpen...
Zucht....

Vervolgens is hij wel zijn zooi op gaan ruimen & de hond uit gaan laten...
En dus gaan jullie nu als gezin samen iets leuks doen in dat weekend?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Hij klinkt echt als een puber. Wat snapt hij dan precies niet?

Is het een idee om eens een week of een paar dagen in een vakantiehuis te gaan zitten? Dan is het voor hem misschien duidelijker dat het de bedoeling is om tijd door te brengen met zijn gezin?
Mevrouw75 schreef:
17-05-2019 07:52
Wat snapt hij dan niet?
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar, maar ook naar wat je nu precies hebt proberen te bespreken. Volgens mij is er namelijk meer aan de hand dan alleen dat je man zijn eigen plan trekt. Hij doet ook (bijna?) niks in het huishouden. Wie zorgt er (het meest) voor jullie kind?

Heb je je man wel eens uitgelegd wat jij allemaal doet thuis? Als hij zo graag actief wil zijn in het weekend, kan dat toch ook met boodschappen en wandelen met kind? Wat doet je man wel in jullie relatie?
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
17-05-2019 12:16
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar, maar ook naar wat je nu precies hebt proberen te bespreken. Volgens mij is er namelijk meer aan de hand dan alleen dat je man zijn eigen plan trekt. Hij doet ook (bijna?) niks in het huishouden. Wie zorgt er (het meest) voor jullie kind?

Heb je je man wel eens uitgelegd wat jij allemaal doet thuis? Als hij zo graag actief wil zijn in het weekend, kan dat toch ook met boodschappen en wandelen met kind? Wat doet je man wel in jullie relatie?
Dit inderdaad.

Iemand anders zei het eerder ook al. Als hij zo graag evenementen enzo wil organiseren kan hij toch ook een leuk weekend voor het thuisfront organiseren?
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
16-05-2019 14:24
Is het voor jou geen optie om de volgende keer op zijn verjaardag zelf een dagje weg te gaan ?
Misschien dat het kwartje dan valt.
Ja en vooral de zooi in huis niet opruimen van te voren als je dagje weggaat.

Wat een kleuter jouw man.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
17-05-2019 12:16
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar, maar ook naar wat je nu precies hebt proberen te bespreken. Volgens mij is er namelijk meer aan de hand dan alleen dat je man zijn eigen plan trekt. Hij doet ook (bijna?) niks in het huishouden. Wie zorgt er (het meest) voor jullie kind?

Heb je je man wel eens uitgelegd wat jij allemaal doet thuis? Als hij zo graag actief wil zijn in het weekend, kan dat toch ook met boodschappen en wandelen met kind? Wat doet je man wel in jullie relatie?
En welk effect zijn gedrag heeft op jouw bewegingsvrijheid (zelf thuis rommelen zonder gestoord te worden is óók bewegingsvrijheid hè) bijvoorbeeld en jouw verplichtingen als hij zich daaraan onttrekt?
Maya85 schreef:
17-05-2019 10:19
Is het een idee om eens een week of een paar dagen in een vakantiehuis te gaan zitten?

En dan kind en hond bij ma laten, zodat hij aan den lijve ondervindt hoe intensief zorgen is.
Alle reacties Link kopieren
Het komt op mij over alsof hij zich actief onttrekt aan het gezinsleven. Als het prioriteit voor hem zou hebben dan kan hij ook concrete plannen maken om 1 op 1 iets met zijn kind te ondernemen of leuke dagjes met het hele gezin.

Zorg voor het huishouden, kind en hond wordt zoals ik het lees gewoon op TO afgewenteld. En ten koste daarvan kan hij lanterfanten als hij alleen thuis is en zodra TO thuis is gaat hij erop uit wanneer hij dat wil.

En dat iemand die houding heeft, vind ik heel storend.
sleepingbeauty87 schreef:
16-05-2019 13:40
Wij hebben 1 zoontje, van 1,5 jaar.

Zal vanmiddag nog eens om tafel met hem. Zo vervelend dat het steeds terug komt. Ik snap het ook wel, zijn dan mannen die wat voor hun evenementen hebben gedaan en zij willen dan wat terug doen door daar te helpen.

T is gewoon irritant dat hij gesprek hierin afkapt.

Maar zoals vandaag ook heb ik gewerkten is hij thuis. En kom ik thuis is alles nog een chaos! Vaat nog in de machine, rest op aanrecht, hond moet nog uit. Kind moet nog eten en naar bed.

Hetzelfde liedje ook dat gesprek is onmogelijk.
Serieus?? Wat is dat voor kerel? Is hij van de pot gerukt?. Meneer bepaalt toch zeker niet hoe de wereld (om hem en hem alleen) draait? Als hij dat had gewild, had hij vrijgezel moeten blijven. Nu heeft hij twee andere (even belangrijke!) mensen in zijn leven om rekening mee te houden. Hij is niet het centrum van het universum dat iedereen maar om hem en zijn wensen eisen heendraait en de rambam kan krijgen...
En ja, dat betekend dat het gesprek gevoerd moet kunnen worden. Dus zet je poot stijf!
Wat een ego tripper zeg, dat pik je toch niet?!
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
17-05-2019 14:34
En dan kind en hond bij ma laten, zodat hij aan den lijve ondervindt hoe intensief zorgen is.
Daar had mijn man hele creatieve trucjes voor. En dan kwam ik thuis en was het súpergezellig geweest met z’n tweeën. Dat dan zowel zijn als mijn moeder waren ingeschakeld om op te passen en dan gelijk ook gingen koken of de vaatwasser uitruimen hoorde ik dan later, het huis een bende was en ik dat dan moest opruimen deed daar niet aan af natuurlijk.

Zo gaat het intussen elke keer dat ik een week weg moet, niet dat ik het erg vind nu, maar wees gewaarschuwd, je kunt weleens teleurgesteld raken.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
17-05-2019 15:43
Daar had mijn man hele creatieve trucjes voor. En dan kwam ik thuis en was het súpergezellig geweest met z’n tweeën. Dat dan zowel zijn als mijn moeder waren ingeschakeld om op te passen en dan gelijk ook gingen koken of de vaatwasser uitruimen hoorde ik dan later, het huis een bende was en ik dat dan moest opruimen deed daar niet aan af natuurlijk.

Zo gaat het intussen elke keer dat ik een week weg moet, niet dat ik het erg vind nu, maar wees gewaarschuwd, je kunt weleens teleurgesteld raken.
Iemand die hulptroepen inschakelt heeft iig wel enigszins het besef dat het intensief is om een huishouden te draaien.
Alle reacties Link kopieren
Laat je man dit topic lezen, TO.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
17-05-2019 16:30
Laat je man dit topic lezen, TO.
Dat is een goed idee!
sleepingbeauty, ik zou een nieuw gesprek aangaan met je man.

Ik zou in ieder geval het volgende willen weten:
Wat vind je leuk aan onze relatie?
Wat vind je leuk aan mij?
Wat vind je leuk aan ons gezin?
Wat vind je een normale verdeling van betaald werk buitenshuis, verzorging/opvoeding kind, leuke dingen doen met kind, verzorging hond, huishouden, gezamenlijke activiteiten met en zonder kind (vrijwillig en met enthousiasme en liefde uitgevoerd), hobby's buitenhuis en vrijwilligerswerk buitenhuis?
Jouw visie zou ik daar tegenover zetten en dan kijken of jullie het eens kunnen worden of in ieder geval een compromis kunnen sluiten dat voor jou ook gezellig en acceptabel is.

Voor jezelf kun je eens een lijstje maken hoeveel tijd jij en je man besteden aan:
betaald werk, zorg/opvoeding thuis, gezamenlijke activiteiten en eigen hobby's en vrijwilligerswerk. Ik heb het vermoeden dat er bij man (onevenredig) veel uren staan bij eigen hobby's en vrijwilligerswerk.

Daarover zou ik dan opnieuw, ook voor de derde, vierde, vijfde, zesde, zevende, achtste, negende, tiende enz. keer het gesprek aangaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven