Incasseren, en doorgaan

26-11-2020 23:18 20 berichten
Hai,

Er is vandaag iets voorgevallen waardoor ik mij even rot voel. De situatie zelf komt er op neer dat iemand, in het bijzijn van anderen, totaal onterecht, onredelijk, en tegen het onbeschofte aan, tegen mij heeft gedaan. Ik kon er op ingaan, maar ik heb het maar gelaten.

Maar nu zoveel uur later bedenk ik hoe onterecht het was, en wat ik eigenlijk allemaal had moeten zeggen.

Heeft iemand hier wijze dingen op te zeggen? Hoe incasseer je onrecht? Hou je het in je achterhoofd? Of ben je weer blanco bij de volgende ontmoeting? Hoe ga jij hier mee om?
Alle reacties Link kopieren
Ligt heel erg aan de situatie, wat is je relatie tot die persoon?
Alle reacties Link kopieren
Dat gebeurt mij ook wel eens, dat ik later pas bedenk wat er nou eigenlijk gebeurde en wat ik had willen zeggen. Geeft niks, ik kom er dan later nog eens op terug. Dat werkt best goed omdat alle emoties dan gekalmeerd zijn aan beide kanten. Dan kan ik ook de aangeleerde gesprekstechnieken braaf gebruiken. Soms is dat zelfs beter dan stante pede terug uit je slof schieten. Wat ik ook wel vaak doe. :A:
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt toch nog aan veel meer factoren. Wat is de verhouding tot die persoon, wat is de verhouding van de andere mensen tot die persoon. Is dit bekend gedrag van diegene of heel uitzonderlijk, heeft de persoon zich verontschuldigd..

Puur hypothetisch kan het helpend zijn dat de toeschouwers je steunen. Ook de verontwaardiging van anderen kan als steun voelen waardoor je dit makkelijker kan klasseren. Een verontschuldiging kan dat ook.
Alle reacties Link kopieren
Wat milder voor jezelf zijn. Je werd door de situatie overvallen en dan hoef je jezelf niet ook nog eens kwalijk te nemen dat je beter had moeten reageren dan je deed.
En 'het maar laten' hoeft geen slechte reactie te zijn.

Of je onrecht moet incasseren, en of je er nog wat mee moet, hangt nogal van de situatie af.
Het hangt van de persoonlijke band af die ik met die persoon heb en of er een reden kan zijn voor het gedrag en dan ook nog of het al vaker is voorgekomen. Het enige wat mij wel opvalt dat die hele pandemie zelfs de meest stoïcijnse mensen nu ook onder de huid gaat zitten. We ervaren allemaal nu meer emoties die we niet leuk vinden en stress begint in veel gezinnen op te lopen. We zitten niet in een natuurlijke situatie, voor de mens, en dat begint zijn tol te eisen.

Niettemin kun je morgen contact zoeken en vragen wat de reden is dat die persoon het nodig vond om je zo te schofferen want je bent er eigenlijk goed kwaad over. Altijd rustig blijven maar wel duidelijk maken dat dit de laatste keer is geweest dat iemand je zo mag behandelen.
In mijn jongere jaren wachtte ik een open deur af.
Tegenwoordig laat ik het waaien, op een intermezzoperiode na.

In alle eerlijkheid was dat open deur beleid het beste voor mijn mentale welzijn, want hoe dan ook, het zit in je en hoe goed je het ook denkt los te hebben gelaten, het zit toch ergens diep van binnen te rotten.
Alle reacties Link kopieren
Ben je met een van de anderen bevriend? Achteraf samen verschrikkelijk de slappe lach krijgen, na een onverwachte uitbarsting om iets onbenulligs, helpt mij het meest.
Wat is het van je? Familie? Jarenlange vriendin? Of iemand waarmee je het contact dood kunt laten bloeden?
Hangt vd persoon af en mijn relatie met die ander. Kan ik begrip opbrengen voor de ander, vanwege zijn/haar omstandigheid? Dan wil ik wel excuses, maar ga daarna graag verder met een schone lei.
Iedereen kan wel eens onbehoorlijk zijn.

Maar het moet zeker geen gewoonte worden en de persoon in kwestie mag echt wel weten wat het gedrag met mij heeft gedaan.

Verder kan ik er niet zoveel over vertellen, aangezien ik niet weet wT er is gebeurd
Wat voor anderen waren erbij, en wat vonden die ervan? Misschien kun je het even tegen ze aanhouden en kijken of je het juist ziet.
Cateautje schreef:
26-11-2020 23:36
In mijn jongere jaren wachtte ik een open deur af.
Tegenwoordig laat ik het waaien, op een intermezzoperiode na.

In alle eerlijkheid was dat open deur beleid het beste voor mijn mentale welzijn, want hoe dan ook, het zit in je en hoe goed je het ook denkt los te hebben gelaten, het zit toch ergens diep van binnen te rotten.
Oh ja, ik laat het ook waaien maar dan wel met in mijn achterhoofd dat ik wens dat de persoon hetzelfde zal doen tegen iemand die net een tikkie anders in elkaar steekt dan ik :devil:
Vroeger gaf ik ze nog wel lik op stuk maar heb geen zin meer om daar energie in te steken plus dat zo'n etter 't dan toch weer ergens anders gaat ventileren wánt je hebt het dan groter gemaakt en 'kritiek' tegen hem of haar geuit.
Alle reacties Link kopieren
*reactie verwijderd vanwege irrelevant*
Dat hangt er maar helemaal van af van wie het is en waar het over gaat, 9 van de 10 dingen laat ik lopen.
Ligt er deels aan wat het was en waarom het ging en hoe erg het was. Iemand aanspreken op iets moet kunnen, maar als het extreem aanvallen en schofferen is, dan uiteraard niet.

Maar mijn eerste reactie zou een poging zijn om in een 1 op 1 aan te geven dat zoiets met anderen erbij niet kan. En dit kan je nu ook nog he. “Ik wil even terugkomen op laatst....”
Blijft die persoon dat vaker doen. Dan zou ik er meteen stevig tegenin gaan. Als het niet ophoudt dan ben ik wel klaar met die persoon, en dan zeg ik dat ook. En verder zou ik die persoon dan ook volledig negeren. Maar geen idee of jij dat kan of dat voor jou werkt. Als tegen mij iemand onredelijk doet, en dan meer dan eens, dan ben ik er wel klaar mee, en daar heb ik dan verder ook geen last meer van. Ik reageer gewoon nergens meer op.
Is het prive, dan hoef je die persoon niet meer te zien. Is het werk, dan zou ik bij bv besprekingen of waar dat gebeurt, afzeggen, en duidelijk de reden erbij vermelden. (Als dat kan)

Maar nogmaals, het ligt erg aan wat er gezegd is, door wie en waarom. Misschien ben jij overgevoelig en viel het eigenlijk wel mee. Misschien was het inderdaad erg extreem.
Hoe reageerden de anderen die het hoorden?
Alle reacties Link kopieren
Alleen iemand waar ik van hou of/en die ik respecteer kan mij raken. De rest lult gewoon maar aan. Het zegt iets over hen; niet over mij. Als je grof tegen iemand doet dan toon je een lelijk deel van je persoonlijkheid, dus iemand zet zichzelf voor paal.

Als ik iemand lelijk zie doen tegen een ander dan denk ik nooit dat hij gelijk heeft. Ik denk alleen "wat een boer".
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wat je het laatste half jaar nogal veel ziet dat zijn die kleine Corona-schooljuffen en -politieagentjes die je luid duidelijk willen maken dat je volgens hen je niet houdt aan de regels ("hun" regels zijn dat vaak).

Ik glimlach meestal alleen nog maar. Natuurlijk mevrouw, ik zal eraan denken (val over een bananenschil).
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
27-11-2020 08:00
Wat je het laatste half jaar nogal veel ziet dat zijn die kleine Corona-schooljuffen en -politieagentjes die je luid duidelijk willen maken dat je volgens hen je niet houdt aan de regels ("hun" regels zijn dat vaak).

Ik glimlach meestal alleen nog maar. Natuurlijk mevrouw, ik zal eraan denken (val over een bananenschil).
Oooh, dé corona-juffen. Heb er al met 3 een aanvaarding gehad.
In de 1e golf, kind liep vast met digitale school. Huilen, boos enz. Kreeg geen hulp.
Dus ik mailen, word ik afgeserveerd, van het is corona en of ik wel wist hoe zwaar leerkrachten het hadden????
Euh, ja, mijn partner is ook leerkracht? Ik sta in de frontline (zorg). Mijn kind moet maar alles alleen uitzoeken?
Echt vervelend.
Bleek dat meerdere ouders over haar geklaagd hadden.

Ik blijf er niet boos om. Laten we het op stress houden.

Maar, als iemand mij ten overstaan van anderen beledigd/ onderuit haalt/ voor schut zet, nou, dan zou ik maar altijd over mijn schouder kijken. Er komt een dag, niet perse morgen, dan veeg ik zo beide benen onder je uit.
En daarna, als iedereen weg is, wil ik het je wel uitleggen.

Conclusie; ik ben nogal van de revenge.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Als het belangrijk voor je is, dan zou ik erop terug komen. Hee Dirk (fictieve naam) ik wil nog even terug komen op ons gesprek van laatst ..... schrijf het desnoods op voor jezelf, wat je wilt zeggen.

Anders, lekker laten gaan. We hebben allemaal weleens onze dag niet, flappen er soms iets uit wat niet zo bedoeld is etc.

Maar goed, dat hangt dus helemaal van de situatie af, zoals velen voor mij al geschreven hebben.
Toch maar weer even weggehaald omdat het misschien te herkenbaar is. Dat voelt toch niet zo prettig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven