Ingewikkelde situatie met mijn vriend en zijn vriend

20-02-2021 08:44 136 berichten
Hoi allemaal,

Ik ben al meer dan een jaar gelukkig met mijn vriend. Mijn vriend is erg gedreven en staat dit jaar op de landelijke lijst voor een politieke partij. Hij heeft hier keihard voor gewerkt en ik ben supertrots op hem. Zijn familie en vriendengroep is erg blij voor hem en steunt hem, gaan allemaal op hem stemmen. Heel fijn om te zien. Maar nou is er 1 vriend, die wat raar doet. Dit is een vriend die in het algemeen wat snel jaloers lijkt (op anderen). Het valt de anderen in de vriendengroep ook op, en sommigen vermijden hem zelfs wat omdat ze hem arrogant vinden. Ik zelf mag hem om eerlijk te zijn niet zo, hij praat ontzettend veel over zichzelf, pocht vaak met zijn bezittingen en werk en lijkt gewoon niet zoveel empathie te hebben. Op andere momenten echter, is het een prima en aardige vent.
Nu was hij laatst bij ons voor een etentje. Echt helemaal vanuit het niets, zei hij ineens “ nou, mijn stem gaat dit jaar naar partij X!” (Niet de partij van mijn vriend). Al zijn andere vrienden hadden al gezegd dat ze op hem zouden stemmen. Ik dacht even dat deze vriend een grapje maakte, maar hij was doodserieus. Mijn vriend reageerde normaal, met “ok, prima keuze”. Maar na het etentje vroeg ik aan mn vriend wat hij ervan vond en zei dat zijn vriend helemaal zelf mag weten waar hij op stemt, maar dat hij toch wel een beetje teleurgesteld was dat hij zo expliciet moest noemen dat hij NIET op hem ging stemmen. Het voelde voor hem een beetje als een steek onder water. En zo heb ik het eerlijk gezegd ook ervaren. Mijn vriend had even de tijd nodig om te bedenken wat hij ermee wil, het stelde hem in ieder geval teleur.

Nu heb ik echter morgen een afspraak staan met de vriendin van die vriend. We gaan een stuk wandelen. Mijn dilemma; laat ik dit doorgaan of niet? Want we zouden eerst koffie drinken bij hun thuis, maar momenteel heb ik even geen zin om die vriend te zien, ik ben nog best geïrriteerd. Mijn vriend zei dat ik gewoon moest gaan, die vriendin kan er ook niks aan doen. Maar ik zelf weet niet zo goed wat ik moet doen. Wat zouden jullie doen? En vinden jullie het ook niet tof hoe die vriend tegen mijn vriend deed?
Alle reacties Link kopieren
Ik stem op wie ik wil hoor en ga zeker niet voor een partij kiezen die me niet ligt omdat een vriend daar toevallig op de kieslijst staat.
Als jij daarom niet met die vrouw wil afspreken moet je dat vooral niet doen, je doet er haar een plezier mee.
Wel onbeleefd van die vriend om zomaar zijn ongevraagde mening te spuien tenzij.... jouw mening dat hij niet vrij meer is om te stemmen voor wie hij wil daar de aanleiding voor was.
Marana schreef:
20-02-2021 09:03
Kees van der Staaij lijkt me een heel aardige buurman,
Ik loop hier wel even op vast.
Doe normaal zeg!
Alle reacties Link kopieren
Even terug op aarde. Het is geen populariteitsverkiezing, maar een verkiezing over de volksvertegenwoordiging. Dan kan je nog zulke goeie vrienden zijn met Thierry, het betekent niet dat je ook op hem moet stemmen.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Miertjebel schreef:
20-02-2021 08:54
Nee, dat zeker niet! Maar het was meer hoe hij het bracht. vanuit het niets, en leek echt op een soort provocatie. Hij had ook gewoon niks kunnen zeggen
En nu ga jij de boel provoceren door een afspraak af te zeggen met zn vriendin die er verder niks mee te schaften heeft? Niet doen, je bent bezig een ruzie te veroorzaken terwijl het niet over jou gaat en je vriend dat niet wil.
Alle reacties Link kopieren
Misschien vind de vriend van TO hem wel aardig. Het is zijn vriend niet die van haar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dat mensen op je stemmen als je in de finale van Idols zit snap ik. Maar in de politiek? Wat arrogant om dat van je vrienden te verwachten zeg!
Thordïs schreef:
20-02-2021 09:06
Ik loop hier wel even op vast.


Ok, laat ik het anders zeggen: aardiger dan onze huidige buurman, al was het maar omdat hij geen scheldwoorden zal gebruiken :proud:
Alle reacties Link kopieren
Dit is toch niet ingewikkeld? Je maakt het ingewikkeld.

Ik vind het wel heel dramatisch om na 1 lullige opmerking van deze persoon ook direct zijn vriendin (en ik neem aan iemand waarmee je goed kunt opschieten) te boycotten. Het is toch geen scheiding waarin je kanten moet kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Miertjebel schreef:
20-02-2021 08:54
Nee, dat zeker niet! Maar het was meer hoe hij het bracht. vanuit het niets, en leek echt op een soort provocatie. Hij had ook gewoon niks kunnen zeggen
Dat is jouw interpretatie ervan & gevoel erbij.

Voor hetzelfde geld zat ie hem te knijpen omdat ie bang was voor een 'Jij gaat toch ook op miertjebels vriend stemmen?' en wilde dat voor zijn. Handig was het niet, maar maak het nou niet groter dan het is. Hij stemt gewoon op iemand anders. Met 37 partijen om uit te kiezen is die kans ook nogal groot niet waar?

En dat jij hem niet zo leuk vindt, dat maakt toch niks uit voor zijn vriendin?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
TO, als politicus krijgt je vriend vaker te maken met mensen die een andere mening hebben en daarover willen praten. Als jij je dat steeds persoonlijk aan gaat trekken gaan jullie het nog zwaar krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ben jij degene die hier iets ingewikkelds van maakt. Ik heb ook een vriend op wie ik echt niet ga stemmen omdat zijn partij de mijne niet is. Dat weet hij en dat is in onze vriendschap een non-issue. Laat staan dat zijn vrouw mijn man dan zou moeten straffen door demonstratief een afspraak af te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Huh... je ziet het echt niet goed.
Je verwijdt hem wat je zelf overweegt!
Niet chique
Laat het gewoon los, iedereen zijn eigen keuze.
Alle reacties Link kopieren
To, dat is echt erg onredelijk van je. Die vriend mag stemmen op wie hij maar wil. En dat hij het een beetje lomp bracht...soit, is dat nou echt zo'n heikel punt?
Zijn vriendin heeft er al helemaal niets mee te maken. En hoezo hoeft je hem nu even niet te zien?
Zaken, politiek en vriendschap moet je gescheiden houden. Heeft niets met elkaar te maken. Als een vriend van mij een winkel heeft, ben ik dan ook verplicht om voortaan altijd daar te kopen?
Je maakt het veel te zwaar en veel te belangrijk.
Mijn god, waar maak je je druk om?

Raar, dat alle vrienden op jouw vriend stemmen. Waar zouden ze op gestemd hebben als jouw vriend niet in de politiek zou zitten? Allemaal op dezelfde partij, nummer 55 op de lijst? Kan me daar niets bij voorstellen.

En waarom de vriendin van deze meneer af serveren. Wat heeft zij er in vredesnaam mee te maken? Ga lekker wandelen en je druk maken over andere zaken.
Alle reacties Link kopieren
Thordïs schreef:
20-02-2021 09:05
Dat is de prijs van een vriend in de politiek: stemmen werven en etentjes houden, ze is nu een publiek persoon en ‘de vrouw van’.
Heel eerlijk? Het klinkt wel echt alsof ze het heeel belangrijk vindt wat haar vriend doet en wee degene die niet voor hem is..
Alle reacties Link kopieren
Tsjongejongejongd wat maak je het ingewikkeld. Ik ken iemand die erg hoog op de lijst staat bij een hele grote partij. Hartstikke leuk mens, goede politicus. Maar, een partij waar ik nooit op kan stemmen. Dat weet persoon ook. No hard feelings. Echt hoor, als mijn zus op de lijst zou staan bij de FVD, mijn moeder bij de VVD of mijn BFF bij Bij1, dan krijgt geen van hen mijn stem.
hahahahaha....
Aan de koptekst te lezen dacht ik aan totaal andere problemen. Mijn god zijn vriend stemt anders wat een wereld probleem hahahahahahahaha
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet die vriendin slachtoffer worden van het feit dat jij drama maakt over vrije meningsuiting en politieke vrijheid? Wat heeft zij fout gedaan dan? Als er al een 'conflict' is is dat enkel tussen je vriend en zijn vriend. En dan zou dat enkel gaan om het feit dat die vriend het belangrijk vond om publiekelijk en expliciet te benadrukken dat hij niet op jouw vriend wil stemmen, in plaats van dat hij gewoon in stilte zijn eigen keuze maakte en het daarbij hield. Zo'n 'conflict' is op te lossen door ofwel je schouders op te halen, of door na te vragen waarom het die vriend zo hoog zat dat hij het belangrijk vond publiekelijk zijn tegenstand kenbaar te maken. Het is niet bepaald groots verraad of zo, meer een 'oh ok'-situatie.

Onzin om partij te trekken hierin sowieso, maar al helemaal omdat jij er volledig buiten staat. En dan zelfs serieus twijfelen om af te spreken met zijn vriendin, die er evengoed niets mee te maken heeft? Dat gaat echt heel erg ver vind je niet?
Butterflywhy schreef:
20-02-2021 09:13
Heel eerlijk? Het klinkt wel echt alsof ze het heeel belangrijk vindt wat haar vriend doet en wee degene die niet voor hem is..
Goed afgericht dan!! :proud:
anoniem_402172 wijzigde dit bericht op 20-02-2021 09:15
1.73% gewijzigd
mallebeppie schreef:
20-02-2021 09:12

Raar, dat alle vrienden op jouw vriend stemmen.


Wat ze zeggen is mogelijk nog niet wat ze doen he. Misschien zijn ze bang voor de reactie van TO en haar vriend als ze eerlijk zouden zeggen op wie ze stemmen...
Alle reacties Link kopieren
Tjeeee, ze zegt toch dat het er helemaal niet om gaat dat die vriend niet op haar vriend stemt, maar de manier waarop dit verkondigd moet worden. Alsof die vriend het hem misgunt.

Ik zou de manier waarop ook lullig vinden. Je kunt als vriend toch zeggen: 'wat gaaf dat je op de landelijke lijst staat, jammer dat je niet in de partij zit waar ik op ga stemmen'.
Wat is er mis met elkaar iets gunnen?

Dat wandelen met die vriendin zou ik wel door laten gaan. Zij staat in feite buiten het akkefietje die je vriend met zijn vriend heeft.
Alle reacties Link kopieren
Als je vriend de politiek in gaat, zal hij nog wel vaker in heftige discussies belanden/een emmer stront over zich heen krijgen.
Wanneer jij je al die discussies/emmers persoonlijk aan gaat trekken, dan krijg je het nog zwaar!
Alle reacties Link kopieren
Maktub schreef:
20-02-2021 09:08
Dit is toch niet ingewikkeld? Je maakt het ingewikkeld.

Ik vind het wel heel dramatisch om na 1 lullige opmerking van deze persoon ook direct zijn vriendin (en ik neem aan iemand waarmee je goed kunt opschieten) te boycotten. Het is toch geen scheiding waarin je kanten moet kiezen.

Het is nog niet eens een lullige opmerking. Hij stemt op een andere partij. Prima toch?
Alle reacties Link kopieren
Misschien is dit wel de enige echte vriend in het clubje. Hij durft er gewoon voor uit te komen dat hij andere ideeën heeft dan jouw vriend. Die andere zeggen op hem te stemmen maar doen het misschien niet. Wees blij dat hij eerlijk is. Heb je veel meer aan.

Ik zou heel snel klaar zijn met jou als vriendin als jij niet kan inzien dat mijn politieke keuze los staat van onze vriendschap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven