Ingewikkelde situatie met mijn vriend en zijn vriend

20-02-2021 08:44 136 berichten
Hoi allemaal,

Ik ben al meer dan een jaar gelukkig met mijn vriend. Mijn vriend is erg gedreven en staat dit jaar op de landelijke lijst voor een politieke partij. Hij heeft hier keihard voor gewerkt en ik ben supertrots op hem. Zijn familie en vriendengroep is erg blij voor hem en steunt hem, gaan allemaal op hem stemmen. Heel fijn om te zien. Maar nou is er 1 vriend, die wat raar doet. Dit is een vriend die in het algemeen wat snel jaloers lijkt (op anderen). Het valt de anderen in de vriendengroep ook op, en sommigen vermijden hem zelfs wat omdat ze hem arrogant vinden. Ik zelf mag hem om eerlijk te zijn niet zo, hij praat ontzettend veel over zichzelf, pocht vaak met zijn bezittingen en werk en lijkt gewoon niet zoveel empathie te hebben. Op andere momenten echter, is het een prima en aardige vent.
Nu was hij laatst bij ons voor een etentje. Echt helemaal vanuit het niets, zei hij ineens “ nou, mijn stem gaat dit jaar naar partij X!” (Niet de partij van mijn vriend). Al zijn andere vrienden hadden al gezegd dat ze op hem zouden stemmen. Ik dacht even dat deze vriend een grapje maakte, maar hij was doodserieus. Mijn vriend reageerde normaal, met “ok, prima keuze”. Maar na het etentje vroeg ik aan mn vriend wat hij ervan vond en zei dat zijn vriend helemaal zelf mag weten waar hij op stemt, maar dat hij toch wel een beetje teleurgesteld was dat hij zo expliciet moest noemen dat hij NIET op hem ging stemmen. Het voelde voor hem een beetje als een steek onder water. En zo heb ik het eerlijk gezegd ook ervaren. Mijn vriend had even de tijd nodig om te bedenken wat hij ermee wil, het stelde hem in ieder geval teleur.

Nu heb ik echter morgen een afspraak staan met de vriendin van die vriend. We gaan een stuk wandelen. Mijn dilemma; laat ik dit doorgaan of niet? Want we zouden eerst koffie drinken bij hun thuis, maar momenteel heb ik even geen zin om die vriend te zien, ik ben nog best geïrriteerd. Mijn vriend zei dat ik gewoon moest gaan, die vriendin kan er ook niks aan doen. Maar ik zelf weet niet zo goed wat ik moet doen. Wat zouden jullie doen? En vinden jullie het ook niet tof hoe die vriend tegen mijn vriend deed?
Ik zou zeker op mijn vriendin stemmen als zij bij mijn partij zit
anders niet
Alle reacties Link kopieren
clivia52 schreef:
20-02-2021 17:58
Ik zou zeker op mijn vriendin stemmen als zij bij mijn partij zit
anders niet
Stel een goede vriendin van mij zou bij Groen Links zitten terwijl ik PvdD stem, dan zou ik toch wel overwegen om op haar te stemmen. Die 2 partijen liggen dicht bij elkaar. Wordt wat anders wanneer het de VVD of een christelijke partij is. En mocht het de PVV zijn, dan is de vriendschap snel voorbij.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
tonkje schreef:
20-02-2021 13:00
Ik kan me voorstellen dat ze nogal is geschrokken van ons unanieme 'stel je niet zo aan' en niet meer terugkomt.
een 100% score wat stemmen betreft over dit onderwerp :proud:

ik vond die vertaling naar het poezie album ook heel leuk.
Alle reacties Link kopieren
bibi72 schreef:
20-02-2021 08:51
Ik vind het best raar om op iemand te stemmen omdat het je vriend is...?

Je stemt toch op een partij/persoon om heel andere redenen?

Kortom, ik snap je probleem niet en ik vind het eerder voor de betreffende vriend spreken dan tegen dat hij zich niet laat beïnvloeden en zich ook gewoon uitspreekt.
Eerste deel wel eens, tweede deel niet. Het is heel raar om zomaar uit het niets zoiets te zeggen.
Een vriendin van mij is echt enorm fan van een bepaalde artiest.
Een gezamenlijke vriend van ons vindt het heel belangrijk om elk negatief nieuwsbericht over die artiest gelijk op zijn Facebook te zetten met enorme lappen tekst erbij waarom die artiest afgedaan heeft, oppervlakkig is, overgewaardeerd etc.
Ik vind dat een rare manier van aandacht trekken.
Ik snap to daarin wel alleen niet wat die vriendin ermee te maken heeft. Ik zou die man gewoon links laten liggen en in mijn hoofd is het dan een kennis.
Alle reacties Link kopieren
Thordïs schreef:
20-02-2021 09:02
Ja gek hè? Dat is wat politiek doet: tegen iemand die overtuigd VVD stemt roepen dat jij heus SP gaat stemmen. Meestal leidt dat tot wat discussie of grappen over en weer. Als je dat persoonlijk gaat nemen dan is politiek niet zo je ding.

En jou gaat het toch eigenlijk helemaal niks aan? Dat je vriend nr 5 is op lijst van Jezus Leeft is niet per se een prestatie en al helemaal niet jouw prestatie.
Precies dit, ik heb verschillende keren op een kieslijst gestaan (op niet-verkiesbare plaatsen, want geen ambitie in die richting) en genoeg mensen die dat aangrijpen om te roepen dat ze op partij x gaan stemmen. Maak het niet zo persoonlijk, dit hoort erbij. Mijn partner stemt ook niet op mijn partij en dus ook niet op mij. Persoonlijk vind ik het veel beter dat iemand stemt op een partij waar hij achter staat dan op een persoon die hij toevallig kent.
PiperAlpha87 schreef:
20-02-2021 08:48
Is zijn goed recht om te stemmen op een partij waarvan de standpunten hem aanspreken, ik zou ook niet stemmen op een partij die ik niks vind omdat een vriend toevallig lid is van die partij. En waarom doe jij moeilijk? Je vriend vind het zo te lezen geen probleem.

Dit!
Het gaat om een politieke voorkeur niet een kinderfeestje waarbij hij iemand moet kiezen;)
Alle reacties Link kopieren
Hoe was de afspraak Miertje?
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Miertjebel schreef:
20-02-2021 08:54
Nee, dat zeker niet! Maar het was meer hoe hij het bracht. vanuit het niets, en leek echt op een soort provocatie. Hij had ook gewoon niks kunnen zeggen
Dan moet je op het moment zelf een gevatte opmerking maken eigenlijk, als
Je het gevoel hebt dat hij provoceert en onaardig aan het doen is.
Surebaby schreef:
20-02-2021 18:25
Eerste deel wel eens, tweede deel niet. Het is heel raar om zomaar uit het niets zoiets te zeggen.
Een vriendin van mij is echt enorm fan van een bepaalde artiest.
Een gezamenlijke vriend van ons vindt het heel belangrijk om elk negatief nieuwsbericht over die artiest gelijk op zijn Facebook te zetten met enorme lappen tekst erbij waarom die artiest afgedaan heeft, oppervlakkig is, overgewaardeerd etc.
Ik vind dat een rare manier van aandacht trekken.
Ik snap to daarin wel alleen niet wat die vriendin ermee te maken heeft. Ik zou die man gewoon links laten liggen en in mijn hoofd is het dan een kennis.
Tja... ik vind politiek echt iets heel anders dan “fan zijn van een artiest”. Een politieke keuze gaat over jou zelf en daar mag je toch een mening over hebben. Het gewoon heel raar om op iemand te stemmen puur omdat het je vriend is...
Tenzij diegene ook bij de partij zit waar je toch al op zou stemmen, dan kan ik mij er wat bij voorstellen. Ik vind het juist goed dat niet alle vrienden klakkeloos de vriend van TO achterna lopen.

Kortom, ik lees niks vervelends over die betreffende vriend van de vriend van TO. En dat zij vervolgens niet wil afspreken met die vriendin is helemaal raar.
Alle reacties Link kopieren
Ik stem op de partij waarmee ik raakvlakken heb en met wiens standpunten ik me kan verenigen. Als een vriend of vriendin van mij op de lijst staat voor een andere partij dan stem ik niet op diegene. Het standpunt van je vriend of vriendin hoeft niet de jouwe re zijn toch?

Waarom vindt jouw vriend dat zijn vrienden op hem moeten stemmen? Ze moeten toch stemmen op de partij die bij hun past? Heel gek dit.
Alle reacties Link kopieren
Dus omdat het vrienden zijn moet hij op je vriend stemmen?
Wat een vreemde redenatie.

Je stemt om wie je wil, bij voorkeur omdat diens partijplan bij je past.
Niet omdat je af en toe een biertje met elkaar drinkt.

Ik zou het dus niet ter sprake brenge
Van mij had je als vriendin dan een opgetrokken wenkbrauw gekregen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven