Initiatief in de relatie komt altijd van mijn kant.

24-02-2021 17:03 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het door de lockdown komt maar doordat we nu zo weinig kunnen doen heeft het mij aan het denken gezet over mijn relatie. Eigenlijk doen we namelijk al jaren bar weinig samen. We liggen goed op 1 lijn en mijn man is een leuke en goede vader, dat voorop gesteld. Ik heb alleen het gevoel dat wij vooral super goed als gezin functioneren en niet zozeer als man en vrouw.

Ik kan mij bijvoorbeeld de laatste keer niet herinneren dat we samen uit eten zijn geweest. We zijn nog wel eens ergens wezen lunchen of naar de bioscoop geweest maar alle initiatief ligt altijd bij mij. Ook voor wat betreft wat wij gaan doen in het weekend ben ik altijd degene die dingen opzoekt om te doen. En oké, ik geef het toe, ik ben ook goed in dingen organiseren en regelen dus trek het dan ook wel redelijk naar mij toe. Maar vind dat een man desondanks ook initiatief hoort te nemen en dan hij ondanks dat ik het weleens aangekaart heb, zich er makkelijk vanaf maakt.

We hebben het ook wel gehad over het nemen van een oppas (hebben helaas geen opa's en oma's die dit kunnend doen). Dit hebben we ook 1x gedaan omdat we toen een famillie feest hadden. En ondanks dat dit prima ging is het hier bij gebleven (want ik heb het verder niet opgepakt). 's Avonds doen wij eigenlijk ook altijd ons eigen ding en soms kijken we samen wat op tv. Het zijn natuurlijk ook wel redelijk tropenjaren waardoor het soms ook wel ontbreekt aan de energie maar er moet toch meer zijn dan dit.
Ik voel mij eigenlijk wat ondergewaardeerd/gezien ondanks dat ik er niet aan twijfel dat hij van mij houdt. En ongetwijfeld heb ik hier altijd aan meegewerkt en ben er debet aan ben ik nu op een punt dat ik hier verandering in wil. Ik wil gewoon meer 'swung' in onze relatie, meer uit het leven halen, nu de kinderen geen kleuter meer zijn is de tijd hier zeker voor aangebroken.

Wat ik mij afvraag is wat doen andere mensen met jongere kinderen om hun relatie goed te houden? Mijn man zal en hoeft geen top romanticus te worden, maar ik vraag mij af wat jouw man/vriend doet om je gewaardeerd/gezien te laten voelen?

En hoe zouden jullie dit onderwerp constructief bij hem aankaarten? Ik merk gewoon dat ik niet goed weet hoe ik hierover moet beginnen zonder gelijk in de aanval te gaan.
loulou-1 wijzigde dit bericht op 24-02-2021 18:42
0.11% gewijzigd
Toen jullie nog geen kinderen hadden, was hij toen wel heel initiatiefrijk? Regelde hij etentjes, weekendjes weg, verrassingen?

Sommige mensen zijn niet zo. Als ik moet wachten tot mijn man een uitje regelt dan kwamen we het huis nooit meer uit. Maar hij regelt wel een ontbijtje voor me en laat me uitslapen of stuurt me naar bed als ik moe ben, neemt mijn lievelingschocola mee van de winkel of hij staat mijn auto sneeuwvrij te maken zodat ik het niet hoef te doen. Aan alles merk ik dat ik er toe doe en dat ik belangrijk voor hem ben.

Als ik dat afmeet aan spontane bosjes bloemen en oppas door hem geregeld of restaurants door hem uitgezocht dan moet ik concluderen dat de beste man me haat.
Maar hij heeft dit nooit gedaan of wel ? Zelf veel initiatief tonen en dingen bedenken en regelen enz?
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 24-02-2021 17:07
7.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Poe, lastig. Het gaat er natuurlijk niet om dat het perse romantisch moet zijn, maar ik kan mij voorstellen dat je meer samen als stel wilt doen, dan alleen als gezin.

Heel suf, misschien tzt samen op dansles gaan? Dan leer je allebei iets nieuws, je doet het samen en daarna kun je samen nog iets drinken?
Ex en ik deden dat ook en dan tijdens het koken even een paar passen oefenen. We deden salsa.

Dan zou je het nog kunnen aanvliegen als goh, ik heb al een tijdje zoiets van, ik zou graag op dansles willen. Uiteraard wil ik dat met jou doen. Samen avondje uit ed.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Was dit al zo vóór jullie kinderen kregen, dat jij initiatief nam?
Hij is wel altijd te porren voor je ideeën?

De Corona tijd is wel een mooie reset knop voor jullie. Om samen weer opnieuw een indeling te maken. Dingen samen te doen.

Hoe oud zijn jullie kinderen? Als ze naar school gaan, werken jullie dan thuis? Kunnen jullie er samen even op uit voor een lunch wandeling?
En regel gewoon echt 2x per maand of zo een oppas en ga samen wat leuks doen. Voor nu even wandelen ergens, maar als straks meer mogelijk is dat dan oppakken.

En kijk bij wie welke kracht ligt. Hier ben ik altijd verantwoordelijk voor de vakanties uitzoeken. Ik laat het nu eens aan man over (ook gezegd) maar ik ga het toch maar weer doen, voor we alleen nog maar ergens op de Huttenheugte achteraf moeten zitten in het hoogseizoen (brrr!)

Ken je kwaliteiten en haal daar je voldoening uit. En kijk wat zijn sterke kanten zijn en wat jij dus niet hoeft te doen. Dat zijn vast klussen, auto, administratie dingen die jij dan niet hoeft op te pakken.

Kijk naar je eigen en zijn kwaliteiten en waardeer ze dat je die hebt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
ik geef het toe, ik ben ook goed in dingen organiseren en regelen dus trek het dan ook wel redelijk naar mij toe.

Dus het is waarschijnlijk zo gegroeid en normaal.

Dus wanneer je het anders will zul je het aan moeten kaarten bij hem
Luci_Mster2 schreef:
24-02-2021 17:07
Maar hij heeft dit nooit gedaan of wel ? Zelf veel initiatief tonen en dingen bedenken en regelen enz?
Goeie vraag.
Thordïs schreef:
24-02-2021 17:07
Toen jullie nog geen kinderen hadden, was hij toen wel heel initiatiefrijk? Regelde hij etentjes, weekendjes weg, verrassingen?

Sommige mensen zijn niet zo. Als ik moet wachten tot mijn man een uitje regelt dan kwamen we het huis nooit meer uit. Maar hij regelt wel een ontbijtje voor me en laat me uitslapen of stuurt me naar bed als ik moe ben, neemt mijn lievelingschocola mee van de winkel of hij staat mijn auto sneeuwvrij te maken zodat ik het niet hoef te doen. Aan alles merk ik dat ik er toe doe en dat ik belangrijk voor hem ben.

Als ik dat afmeet aan spontane bosjes bloemen en oppas door hem geregeld of restaurants door hem uitgezocht dan moet ik concluderen dat de beste man me haat.
Als vrouw van een zelfde soort man kan ik me hier bij aansluiten. Ik ben beter gaan kijken wat hij zoal doet en toen kwam ik tot de conclusie dat hij degelijk veel doet om te laten blijken dat hij om me geeft. Ik heb me er even een ondankbaar zeikwijf om gevoeld! Nu krijgt hij veel vaker een bedankje van me.

En: ik trek het vaak naar me wat betreft avond uitgaan, gezinsuitjes, vakanties. Ik heb het mijn man erg gemakkelijk gemaakt. Maar opgeven kan ik het ook moeilijk, te leuk! Ik heb nu wel geleerd man concreet te vragen dit keer wat te organiseren en het me uit handen te nemen, en dat werkt beter dan wensen en hopen op initiatief.
Alle reacties Link kopieren
Weet je man hoe jij je voelt?
Hou het bij jezelf. Hoe jij je voelt en wat je nodig hebt om je prettig te voelen in een relatie. Wat verwacht je daarbij van hem?
Alle reacties Link kopieren
Het zal voor hem wel ontmoedigend werken als jij dat beter kan. Misschien is dat wel eens uitgesproken (dat hij iets deed en dat jij dat beter had gedaan) of misschien ook niet, maar ziet hij het ook, dat jij aan dingen denkt, waar hij niet aan denkt.

Misschien reageer jij niet zo enthousiast op al zijn voorstellen en is het voor hem allemaal wel ok. Misschien ook niet hoor, maar het kan bijdragen aan de situatie. Misschien voelt hij de noodzaak niet zo.

Dat patroon is moeilijk te doorbreken, want het is wat eigen aan jullie interactie. Kan best zijn dat hij met anderen een andere interactie heeft, waarin hij juist het voortouw neemt, maar tussen jullie ben jij daar dan dominant in.

Ik zou het gewoon met hem bespreken, ik zie niet echt in waarom dat per se aanvallend zou moeten zijn. Maar vertrek wel vanuit jezelf en vraag hem of hij het erkent en of hij jou daarin tegemoet wil komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedenk ook altijd alles, inclusief de vakanties. En hij vind alles leuk. Dus wat is het probleem?
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
24-02-2021 17:45
Ik bedenk ook altijd alles, inclusief de vakanties. En hij vind alles leuk. Dus wat is het probleem?
Zij vindt het dus niet leuk dat zij alles verzint. Staat er toch heel duidelijk.
Ik voel mij eigenlijk wat ondergewaardeerd/gezien ondanks dat ik er niet aan twijfel dat hij niet van mij houdt
Je moet het sowieso niet koppelen aan waardering. Als je het wil bespreken, geef dan gewoon aan dat je graag wat vaker samen dingen wil doen, ook op zijn initiatief. Laat waardering achterwege, want dat heeft er op zich niets mee te maken.

Ik neem overigens aan dat je bedoelde te zeggen dat je er niet aan twijfelt dat hij van je houdt?
Madeliefjees schreef:
24-02-2021 17:45
Ik bedenk ook altijd alles, inclusief de vakanties. En hij vind alles leuk. Dus wat is het probleem?
Ja, maar jullie hebben thuis sowieso een heel traditionele verdeling van taken, als ik jou vaak lees. Niet iedereen wil dat zo.
novaviva schreef:
24-02-2021 17:59
Je moet het sowieso niet koppelen aan waardering. Als je het wil bespreken, geef dan gewoon aan dat je graag wat vaker samen dingen wil doen, ook op zijn initiatief. Laat waardering achterwege, want dat heeft er op zich niets mee te maken.

Ik neem overigens aan dat je bedoelde te zeggen dat je er niet aan twijfelt dat hij van je houdt?

Hmm. Interessante gedachte. Ik ben dus ook iemand met zo'n man en ik koppel het ook aan waardering. Voelt voor mij volstrekt logisch om dat te doen?
Nu is het wel zo dat mijn man ook nog eens niet altijd even enthousiast reageert op wat ik organiseer of niet uitspreekt dat hij het zo fijn vindt dat ik het organiseer, dat helpt ook niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
24-02-2021 18:06
Hmm. Interessante gedachte. Ik ben dus ook iemand met zo'n man en ik koppel het ook aan waardering. Voelt voor mij volstrekt logisch om dat te doen?
Nu is het wel zo dat mijn man ook nog eens niet altijd even enthousiast reageert op wat ik organiseer of niet uitspreekt dat hij het zo fijn vindt dat ik het organiseer, dat helpt ook niet mee.
Maar wat doet hij wél?
Ik heb dus naar aanleiding van het topic de zomervakantie geboekt.
Mijn man kookt zo meteen, ruimt de keuken daarna op en ruimt de vaatwasser in.
Ik gooi de kinderen in de avond op bed en als ik beneden ben heeft hij de thee klaar.
Ik heb vanmiddag de kapper geboekt voor ons gezin, hij regelde vanmiddag het kapotte lampje van de auto.

Spreken we onze waardering naar elkaar uit? Nee. Omdat we beide voelen en weten welke taken er zijn en deze oppakken. Leg niet op een weegschaal wat niet is te wegen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Doreia* schreef:
24-02-2021 18:15
Maar wat doet hij wél?
Ik heb dus naar aanleiding van het topic de zomervakantie geboekt.
Mijn man kookt zo meteen, ruimt de keuken daarna op en ruimt de vaatwasser in.
Ik gooi de kinderen in de avond op bed en als ik beneden ben heeft hij de thee klaar.
Ik heb vanmiddag de kapper geboekt voor ons gezin, hij regelde vanmiddag het kapotte lampje van de auto.

Spreken we onze waardering naar elkaar uit? Nee. Omdat we beide voelen en weten welke taken er zijn en deze oppakken. Leg niet op een weegschaal wat niet is te wegen.

Die dingen die jouw man ook doet. Ongeveer 60/40 verdeeld bij ons (man 60).

Maar de extraatjes: het vieren van mijlpalen, uitjes, cadeautjes, vakanties. Die initieer ik. Dat knaagt toch want ik vind dat ook niet altijd leuk om te doen. Ook al zet hij vaker een kopje thee voor mij dan ik voor hem. Ik weet niet wat redelijk is in deze. In een mooie wereld zou ik waarderen wat er is en niet wat er niet is..
Alle reacties Link kopieren
Ik geef mijn vriend opdracht om wat te regelen voor een leuke avond samen. En hij mij ook. Dat werkt. :)

“Liefje, ik wil zaterdagavond wat leuks met je doen en jij regelt het.” Zo moeilijk is het niet.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Thordïs schreef:
24-02-2021 17:07
Toen jullie nog geen kinderen hadden, was hij toen wel heel initiatiefrijk? Regelde hij etentjes, weekendjes weg, verrassingen?

Sommige mensen zijn niet zo. Als ik moet wachten tot mijn man een uitje regelt dan kwamen we het huis nooit meer uit. Maar hij regelt wel een ontbijtje voor me en laat me uitslapen of stuurt me naar bed als ik moe ben, neemt mijn lievelingschocola mee van de winkel of hij staat mijn auto sneeuwvrij te maken zodat ik het niet hoef te doen. Aan alles merk ik dat ik er toe doe en dat ik belangrijk voor hem ben.

Als ik dat afmeet aan spontane bosjes bloemen en oppas door hem geregeld of restaurants door hem uitgezocht dan moet ik concluderen dat de beste man me haat.
In het pré kindertijd deed hij dit wel. Bijvoorbeeld cd's voor mij branden (ja ik ben in de 40 :P ), wijntje meenemen en dat soort dingen. Dus het zit er wel ergens in.

Hihi, geweldige conclusie van je en heel relativerend voor mij. Dat gaat er voor mij waarschijnlijk ook niet inzitten spontane verrassingsetentjes maar zou wel blij zijn als hij überhaupt wat attenter zou zijn.
Parella schreef:
24-02-2021 18:06
Hmm. Interessante gedachte. Ik ben dus ook iemand met zo'n man en ik koppel het ook aan waardering. Voelt voor mij volstrekt logisch om dat te doen?
Nu is het wel zo dat mijn man ook nog eens niet altijd even enthousiast reageert op wat ik organiseer of niet uitspreekt dat hij het zo fijn vindt dat ik het organiseer, dat helpt ook niet mee.
Dat de een makkelijker iets organiseert dan de ander heeft niets met waardering te maken. Het uitgangspunt zou moeten zijn dat je het samen leuk vindt om wat te doen, niet dat de een iets doet alleen maar omdat de ander dat zo graag wil.

Als je zo redeneert zou jij omgekeerd de waardering voor je man moeten uiten door niets te ondernemen, want zo te lezen wil hij dat liever en geeft hij gewoon niet veel om uitjes.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 24-02-2021 18:33
4.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
24-02-2021 17:07
Poe, lastig. Het gaat er natuurlijk niet om dat het perse romantisch moet zijn, maar ik kan mij voorstellen dat je meer samen als stel wilt doen, dan alleen als gezin.

Heel suf, misschien tzt samen op dansles gaan? Dan leer je allebei iets nieuws, je doet het samen en daarna kun je samen nog iets drinken?
Ex en ik deden dat ook en dan tijdens het koken even een paar passen oefenen. We deden salsa.

Dan zou je het nog kunnen aanvliegen als goh, ik heb al een tijdje zoiets van, ik zou graag op dansles willen. Uiteraard wil ik dat met jou doen. Samen avondje uit ed.
Mensen die ik ken hebben dit ook gedaan, helaas zijn wij geen dansles types anders inderdaad een super idee.
Alle reacties Link kopieren
Loulou-1 schreef:
24-02-2021 18:31
maar zou wel blij zijn als hij überhaupt wat attenter zou zijn.
Dan praat je er toch met hem over? HIj kan niet RUIKEN wat jij wil/verwacht van hem.
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
24-02-2021 18:22
Die dingen die jouw man ook doet. Ongeveer 60/40 verdeeld bij ons (man 60).

Maar de extraatjes: het vieren van mijlpalen, uitjes, cadeautjes, vakanties. Die initieer ik. Dat knaagt toch want ik vind dat ook niet altijd leuk om te doen. Ook al zet hij vaker een kopje thee voor mij dan ik voor hem. Ik weet niet wat redelijk is in deze. In een mooie wereld zou ik waarderen wat er is en niet wat er niet is..
Ik zie dat als voordeel: ik hoef aan mezelf geen concessies te doen, want IK regel het. En ik pas wel op de wensen van de rest, maar als ik tussen 2 moet kiezen, dan ben ik het die het zegt :)
Dus net de vakantie geboekt die ik wil. Wel met de voorwaarden van de rest in het hoofd, maar ik heb weer een prima vakantie over 5 maanden.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
24-02-2021 17:09
Was dit al zo vóór jullie kinderen kregen, dat jij initiatief nam?
Hij is wel altijd te porren voor je ideeën?

De Corona tijd is wel een mooie reset knop voor jullie. Om samen weer opnieuw een indeling te maken. Dingen samen te doen.

Hoe oud zijn jullie kinderen? Als ze naar school gaan, werken jullie dan thuis? Kunnen jullie er samen even op uit voor een lunch wandeling?
En regel gewoon echt 2x per maand of zo een oppas en ga samen wat leuks doen. Voor nu even wandelen ergens, maar als straks meer mogelijk is dat dan oppakken.

En kijk bij wie welke kracht ligt. Hier ben ik altijd verantwoordelijk voor de vakanties uitzoeken. Ik laat het nu eens aan man over (ook gezegd) maar ik ga het toch maar weer doen, voor we alleen nog maar ergens op de Huttenheugte achteraf moeten zitten in het hoogseizoen (brrr!)

Ken je kwaliteiten en haal daar je voldoening uit. En kijk wat zijn sterke kanten zijn en wat jij dus niet hoeft te doen. Dat zijn vast klussen, auto, administratie dingen die jij dan niet hoeft op te pakken.

Kijk naar je eigen en zijn kwaliteiten en waardeer ze dat je die hebt.
We zouden nu met thuiswerken idd kunnen lunchen. Dat had ik ook bedacht en gezegd maar ben er dus zo zat van dat ik dan weer degene ben die dit moet initiëren.

Hahaha, geweldig ...de Huttenheugte, grappig ☺️. Inderdaad ieder z'n eigen kracht maar er zit nog wel iets tussen iets en niets initiëren. Dat gezegd hebbende is het niet zo dat hij helemaal nooit iets doet maar de balans is gewoon te ver naar mij doorgeslagen. Doch voor mij in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Amy_Santiago schreef:
24-02-2021 17:17
Als vrouw van een zelfde soort man kan ik me hier bij aansluiten. Ik ben beter gaan kijken wat hij zoal doet en toen kwam ik tot de conclusie dat hij degelijk veel doet om te laten blijken dat hij om me geeft. Ik heb me er even een ondankbaar zeikwijf om gevoeld! Nu krijgt hij veel vaker een bedankje van me.

En: ik trek het vaak naar me wat betreft avond uitgaan, gezinsuitjes, vakanties. Ik heb het mijn man erg gemakkelijk gemaakt. Maar opgeven kan ik het ook moeilijk, te leuk! Ik heb nu wel geleerd man concreet te vragen dit keer wat te organiseren en het me uit handen te nemen, en dat werkt beter dan wensen en hopen op initiatief.
Ik begrijp inderdaad ook wel dat ik het zal moeten aankaarten. Wel fijn te horen hoe jij erin staat en ermee omgaat!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven