Is dit normaal in een vriendschap?
zaterdag 18 april 2026 om 20:12
Hoi mede-forummers,
Mijn gedachten gaan alle kanten op dus ik hoor graag jullie mening over de volgende situatie.
Mijn man en ik zijn al heel lang samen. De laatste jaren zijn door omstandigheden turbulent geweest en as we speak zijn we nog hard aan het werk middels relatietherapie.
Hij is een lieve goedzak, goedgelovig en kan sociaal onhandig zijn in gezelschap.
Een paar maanden geleden is hij een oude bekende tegengekomen. Ik ken haar niet. Hij heeft voorgesteld een keer bij te kletsen en zodoende hebben ze afgesproken. Hij is eerlijk geweest over het afspreken met haar. Wat mij dwars zit is dat hij de eerste keer al behoorlijke privézaken met haar gedeeld. Ik heb hem gezegd dat hij voor mijn gevoel van 0 naar 100 gaat met deze vriendschap. Hij zegt dan dat het gewoon goed voelt en zij andersom ook dingen heeft gedeeld.
Daarna hebben ze in korte tijd vaker samen afgesproken. Als hij dan achteraf vertelt wat ze hebben gedaan (strandwandeling 's avonds en thuis film kijken), ben ik enerzijds blij dat hij open vertelt maar bekruipt me tegelijkertijd het gevoel dat zij wellicht andere intenties heeft dan hij. En zoals al eerder gezegd, hij kan dan behoorlijk naïef zijn daarin.
Ben ik nu te wantrouwig of zouden jullie ook een onderbuikgevoel krijgen van dit soort dingen?
Mijn gedachten gaan alle kanten op dus ik hoor graag jullie mening over de volgende situatie.
Mijn man en ik zijn al heel lang samen. De laatste jaren zijn door omstandigheden turbulent geweest en as we speak zijn we nog hard aan het werk middels relatietherapie.
Hij is een lieve goedzak, goedgelovig en kan sociaal onhandig zijn in gezelschap.
Een paar maanden geleden is hij een oude bekende tegengekomen. Ik ken haar niet. Hij heeft voorgesteld een keer bij te kletsen en zodoende hebben ze afgesproken. Hij is eerlijk geweest over het afspreken met haar. Wat mij dwars zit is dat hij de eerste keer al behoorlijke privézaken met haar gedeeld. Ik heb hem gezegd dat hij voor mijn gevoel van 0 naar 100 gaat met deze vriendschap. Hij zegt dan dat het gewoon goed voelt en zij andersom ook dingen heeft gedeeld.
Daarna hebben ze in korte tijd vaker samen afgesproken. Als hij dan achteraf vertelt wat ze hebben gedaan (strandwandeling 's avonds en thuis film kijken), ben ik enerzijds blij dat hij open vertelt maar bekruipt me tegelijkertijd het gevoel dat zij wellicht andere intenties heeft dan hij. En zoals al eerder gezegd, hij kan dan behoorlijk naïef zijn daarin.
Ben ik nu te wantrouwig of zouden jullie ook een onderbuikgevoel krijgen van dit soort dingen?
zaterdag 18 april 2026 om 20:17
Als ze dan toch zo goed bevriend zijn zou ik haar met véél plezier uitnodigen voor een etentje bij jullie thuis. Of een borrel op een terras.
Want je wil die nieuwe beste vriendin van je man natuurlijk zelf ook leren kennen.
Als één van de twee gaat steigeren hierover of te vreemd doet tijdens de afspraak weet je genoeg.
Want je wil die nieuwe beste vriendin van je man natuurlijk zelf ook leren kennen.
Als één van de twee gaat steigeren hierover of te vreemd doet tijdens de afspraak weet je genoeg.
wissewis wijzigde dit bericht op 18-04-2026 20:22
6.17% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 18 april 2026 om 20:24
zaterdag 18 april 2026 om 20:33
O ik wel, maar deze 'oude bekende' was vast een vroegere vriendin.mamavanASYW schreef: ↑18-04-2026 20:18Ik geloof niet in vriendschap tussen man en vrouw. Dit gaat niet goed aflopen.
zaterdag 18 april 2026 om 20:40
En mensen die biseksueel zijn kunnen er überhaupt geen vriendschap op na houden? Of geloof je simpelweg niet dat een man een vrouw voldoende als gelijkwaardig mens kan beschouwen?mamavanASYW schreef: ↑18-04-2026 20:18Ik geloof niet in vriendschap tussen man en vrouw. Dit gaat niet goed aflopen.
zaterdag 18 april 2026 om 20:42
Fijn al zo snel reacties!
In de basis heb ik geen bezwaar tegen man-vrouw vriendschappen, mits hij open en eerlijk erover communiceert. Dit hebben we ook al zo besproken en doet hij. Hij heeft meerdere vrouwelijke vriendinnen, maar die ken ik al vanaf het begin.
Ik heb al gezegd dat ik wil kennismaken met haar, puur uit interesse wie zij is. Hij is daar niet perse afwijzend over.
Mijn man vertrouw ik wel dat hij geen initiatief gaat nemen in dingen die alleen binnen onze relatie passen. Maar tegelijk kan ik me goed voorstellen dat hij zich laat overrompelen als er ineens een tong in zijn mond steekt. Dit heb ik ook met hem besproken 'zou hij dit eerlijk delen met mij?'. Zijn antwoord is dan dat zij weet van onze relatie en dat respecteert.
Ik wil i.v.m. herkenbaarheid niet teveel uitweiden, maar ik weet zeker dat er geen romantische geschiedenis tussen deze twee is. Ik weet hoe ze elkaar ooit ontmoet hebben. Mijn wantrouwen zit hem vooral in de onbekendheid rondom haar in combinatie met zijn naïviteit.
Hij ziet ook wat ik ervan vind en zegt dan (waarschijnlijk ter geruststelling) dat we binnenkort ook weer samen dat soort dingen moeten doen.
In de basis heb ik geen bezwaar tegen man-vrouw vriendschappen, mits hij open en eerlijk erover communiceert. Dit hebben we ook al zo besproken en doet hij. Hij heeft meerdere vrouwelijke vriendinnen, maar die ken ik al vanaf het begin.
Ik heb al gezegd dat ik wil kennismaken met haar, puur uit interesse wie zij is. Hij is daar niet perse afwijzend over.
Mijn man vertrouw ik wel dat hij geen initiatief gaat nemen in dingen die alleen binnen onze relatie passen. Maar tegelijk kan ik me goed voorstellen dat hij zich laat overrompelen als er ineens een tong in zijn mond steekt. Dit heb ik ook met hem besproken 'zou hij dit eerlijk delen met mij?'. Zijn antwoord is dan dat zij weet van onze relatie en dat respecteert.
Ik wil i.v.m. herkenbaarheid niet teveel uitweiden, maar ik weet zeker dat er geen romantische geschiedenis tussen deze twee is. Ik weet hoe ze elkaar ooit ontmoet hebben. Mijn wantrouwen zit hem vooral in de onbekendheid rondom haar in combinatie met zijn naïviteit.
Hij ziet ook wat ik ervan vind en zegt dan (waarschijnlijk ter geruststelling) dat we binnenkort ook weer samen dat soort dingen moeten doen.
zaterdag 18 april 2026 om 20:45
Nou dat inderdaad. Toen hij erover vertelde zei ik dat het eerste wat dan bij mij opkomt 'goh romantisch' is. Hij zegt dan dat hij tijdens de wandeling al bedacht dat hij dat ook graag weer met mij wilde doen.Lalaloepsie schreef: ↑18-04-2026 20:39Wat een timing ook. Jouw relatie met hem gaat door een turbulentie. En hij gaat op romantische strandwandeling bij maanlicht met een andere vrouw. Auw.
Daarom ook dat ik hem wel vertrouw, maar zijn naïeve houding is zo frustrerend. Het lukt hem niet om zich in mijn emotie te verplaatsen, hij ziet alleen de feiten.
zaterdag 18 april 2026 om 20:47
Helemaal mee eens, dan weet je tenminste wie die vrouw is.gonniegijsje schreef: ↑18-04-2026 20:30Ik zou haar ook voor een gezamenlijk etentje uitnodigen. Even kijken wat voor vlees in de kuip zit.
zaterdag 18 april 2026 om 20:48
Maar wat houdt hem dan tegen om dat gelijk de volgende dag of week met jou te doen?josine31 schreef: ↑18-04-2026 20:45Nou dat inderdaad. Toen hij erover vertelde zei ik dat het eerste wat dan bij mij opkomt 'goh romantisch' is. Hij zegt dan dat hij tijdens de wandeling al bedacht dat hij dat ook graag weer met mij wilde doen.
Daarom ook dat ik hem wel vertrouw, maar zijn naïeve houding is zo frustrerend. Het lukt hem niet om zich in mijn emotie te verplaatsen, hij ziet alleen de feiten.
In plaats van te zeggen "dat we dat nog samen gaan doen" maar er zelfs geen datum op te kleven en uiteindelijk niets te doen behalve voortdurend af te spreken met zijn nieuwe bestie?
Is dit nu later?
zaterdag 18 april 2026 om 20:50
Ik zou ervan uitgaan dat ze inmiddels alles van naaldje tot draadje weetGeertruidas schreef: ↑18-04-2026 20:43Qua timing met jullie relatieproblemen is dit wel een rode vlag hoor.
Dit riekt naar ‘zij begrijpt me zo goed’ in de nabije toekomst.
Lucht hij zijn hart over jullie relatieproblemen?
Met in 't beste geval nog net niet het uur van de volgende sessie relatie-therapie.
Ze weet dus ook precies wat ze wel of niet moet doen.
Of krijgt misschien te horen dat jullie relatie "slechts een kwestie van tijd is".
Is dit nu later?
zaterdag 18 april 2026 om 21:04
zaterdag 18 april 2026 om 21:12
Eens. Dit klinkt voor mij als: ze heeft al gevist naar een date, hij heeft gezegd dat hij niet single is. Dat zou vooraf gaan aan een "ik respecteer je relatie ".
Enfin, to, mij zou het ook niet lekker zitten. Nog los van man/vrouw vriendschap in het algemeen, klinkt dit veel te intiem. Nu al. Een strandwandeling, thuis films kijken, zijn relatieperikelen bespreken....Nee, dat zou ik niet waarderen.
Dit kan heel erg snel een verkeerde kant op gaan.
zaterdag 18 april 2026 om 21:17
Oh jawel, ik zou zeker wel een probleem hebben als zij meer wil en hij niet.aikidoka schreef: ↑18-04-2026 20:24Ik geloof absoluut in vriendschap, tussen alle genders. Maar als jij je hier niet lekker bij voelt dan mag je dat natuurlijk best tegen je man zeggen. Als zij meer wil en hij niet is er verder geen probleem toch? Of denk je dat hij zo naief is dat hij oeps opeens met haar in bed belandt?
Dat maakt in mijn ogen een vriendschap onmogelijk. Die ervaring heb ik zelf in ieder geval wel.
Als mijn man een kersverse vriendschap heeft met een vrouw waarvan hij weet (dat is bij to niet) dat zij meer wil, dan zou ik het erg respectloos vinden naar mij toe om die vriendschap toch voort te zetten. Dat zou ik zelf andersom ook zeker niet doen.
zaterdag 18 april 2026 om 21:21
Qua taalomschrijving is het natuurlijk geen porum.
Tegelijk is het niet erg vreemd dat zo'n oude vriendin tijdens een eerste gesprek vist hoe het ervoor staat.
En of hij single is.
Veel kans dat als hij gezegd had dat hij single was het niet alleen bij films kijken of wandelen was gebleven. Of dat ze toch minstens al een paar keer had geprobeerd.
Is dit nu later?
zaterdag 18 april 2026 om 21:28
Op zich lees ik niks geks, qua vriendschap. Dat je met een vriend privézaken bespreekt en een keer langs het strand gaat wandelen en een filmpje gaat kijken lijkt me allemaal vrij normaal. Dat vriendschappen tussen een man en een vrouw niet mogelijk zijn lijkt me ook al onzin. Iets anders is het tempo waarin deze vriendschap tot stand is gekomen, en de omstandigheden. Zoals jij het beschrijft zou het mij ook niet erg lekker zitten eerlijk gezegd.
Graftak!
zaterdag 18 april 2026 om 21:39
Gelet op wat ze doen (strandwandeling) en de frequentie zou mij dit niet lekker zitten. Zeker niet als je relatie niet zo lekker loopt. Je onderbuik is in dit geval een goede raadgever denk ik. Als het je niet dwars had gezeten zou je er geen topic over openen. De suggestie van Wis om
haar eens uit te nodigen voor een etentje of koffie vind ik wel een goede.
haar eens uit te nodigen voor een etentje of koffie vind ik wel een goede.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zaterdag 18 april 2026 om 21:41
[quote=Wissewis post_id=36170559 time=1776540073
Tegelijk is het niet erg vreemd dat zo'n oude vriendin tijdens een eerste gesprek vist hoe het ervoor staat.
En of hij single is.
[/quote]
Een oude bekende. Ze kletsen bij.
Wat ik me kan voorstellen als er geen bijbedoelingen zijn:
En hoe is het met jou? Ben je met iemand samen?
Ja, al jaren met Josefine. En jij?
Nee, ik ben vrijgezel/ of ander antwoord.
Een "dat respecteer ik" gebruik je alleen als je uit bent op meer. Praten over elkaars relatiestatus is niet raar. De opmerking erna is absoluut raar als het gewoon vriendschappelijke interesse is.
En of hij single is.
[/quote]
Een oude bekende. Ze kletsen bij.
Wat ik me kan voorstellen als er geen bijbedoelingen zijn:
En hoe is het met jou? Ben je met iemand samen?
Ja, al jaren met Josefine. En jij?
Nee, ik ben vrijgezel/ of ander antwoord.
Een "dat respecteer ik" gebruik je alleen als je uit bent op meer. Praten over elkaars relatiestatus is niet raar. De opmerking erna is absoluut raar als het gewoon vriendschappelijke interesse is.
zaterdag 18 april 2026 om 21:45
Dit. Ik zou dit ook moeilijk vinden.Lalaloepsie schreef: ↑18-04-2026 20:39Wat een timing ook. Jouw relatie met hem gaat door een turbulentie. En hij gaat op romantische strandwandeling bij maanlicht met een andere vrouw. Auw.
Zou anders zijn als hij al tijden zo met haar omgaat.
Snapt hij wel dat jij het lastig vindt? Wil hij jou tegemoet komen?
Het is zoals het is
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in