Is dit normaal in een vriendschap?

18-04-2026 20:12 159 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi mede-forummers,

Mijn gedachten gaan alle kanten op dus ik hoor graag jullie mening over de volgende situatie.
Mijn man en ik zijn al heel lang samen. De laatste jaren zijn door omstandigheden turbulent geweest en as we speak zijn we nog hard aan het werk middels relatietherapie.
Hij is een lieve goedzak, goedgelovig en kan sociaal onhandig zijn in gezelschap.

Een paar maanden geleden is hij een oude bekende tegengekomen. Ik ken haar niet. Hij heeft voorgesteld een keer bij te kletsen en zodoende hebben ze afgesproken. Hij is eerlijk geweest over het afspreken met haar. Wat mij dwars zit is dat hij de eerste keer al behoorlijke privézaken met haar gedeeld. Ik heb hem gezegd dat hij voor mijn gevoel van 0 naar 100 gaat met deze vriendschap. Hij zegt dan dat het gewoon goed voelt en zij andersom ook dingen heeft gedeeld.

Daarna hebben ze in korte tijd vaker samen afgesproken. Als hij dan achteraf vertelt wat ze hebben gedaan (strandwandeling 's avonds en thuis film kijken), ben ik enerzijds blij dat hij open vertelt maar bekruipt me tegelijkertijd het gevoel dat zij wellicht andere intenties heeft dan hij. En zoals al eerder gezegd, hij kan dan behoorlijk naïef zijn daarin.

Ben ik nu te wantrouwig of zouden jullie ook een onderbuikgevoel krijgen van dit soort dingen?
Alle reacties Link kopieren Quote
evelien2010 schreef:
19-04-2026 15:02
.
Meerdere behoeftes heeft? Dat gaat toch lang niet op voor iedere biseksueel? Sterker nog, voor de meerderheid niet denk ik zo...
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-04-2026 12:16
Reden: quote verwijderd
41.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Bontebok schreef:
19-04-2026 11:15
Bespreek dit in therapie. Daar is het voor.
En dit.
Delulu
Alle reacties Link kopieren Quote
cognac schreef:
19-04-2026 15:09
Meerdere behoeftes heeft? Dat gaat toch lang niet op voor iedere biseksueel? Sterker nog, voor de meerderheid niet denk ik zo...
Het hardnekkige beeld dat biseksueel zijn, inhoudt dat je niet monogaam kunt zijn, bestaat blijkbaar nog steeds. Belachelijk gewoon.
Delulu
Alle reacties Link kopieren Quote
To, in vriendschappen met het andere geslacht moet je altijd voorzichtig zijn. Er bestaat de mogelijkheid dat zaken over de grens gaan. Zeker als het gaat om individuele contacten. Een groepssetting is echt wat anders. Maar hier lees ik

- jullie relatie verloopt niet goed en er is hulp nodig
- opeens is daar "een" vriendin
- ze hebben veel contacten en ook erg persoonlijk (terwijl ze elkaar nog niet lang kennen of langere tijd niet hebben gezien).
- ze ondernemen activiteiten die niet passen binnen een platonische vriendschap (romantische films, strandwandeling etc)
- jij staat volledig buiten deze vriendschap.

Is de dame in kwestie trouwens single? En doet je partner moeite voor de afspraken (hij gaat vooraf douchen, doet leuke kleding aan of een luchtje op etc).

In goede relaties steek je tijd en moeite in elkaar. Je bent niet continu bezig met anderen waardoor er geen tijd of energie meer is voor je eigen partner.

En mannen die opeens een beste vriendin hebben voor diepgaande gesprekken zijn een rode vlag. Ze streelt zijn ego en jij wellicht al lang niet meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
evelien2010 schreef:
19-04-2026 15:02
.
Wat een baarlijke nonsens.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-04-2026 12:17
Reden: quote verwijderd
35.17% gewijzigd
Graftak!
Alle reacties Link kopieren Quote
ik kan niet alles lezen maar ik ben het eens met de rest. Op zich moet zo'n vriendschp kunnen mits het een beetje binnen bepaalde perken blijft. Mannen onderling bespreken andere dingen dan vrouwen en ik hou er eigenlijk niet van dat mijn vriend een vrouwelijk beste vriendin heeft (ze zien en spreken elkaar bijna nooit en ze is net getrouwd dus ik geloof het wel).

In dit geval zou ik het niet leuk vinden als jullie in deze fase zitten. Het bespreken van gevoelige onderwerpen met een persoon die een mogelijke rol zelf speelt. mwah not cool
Alle reacties Link kopieren Quote
ik ben van mening dat vriendschappen tussen mannen en vrouwen de normaalste zaak van de wereld zijn, maar in dit geval zou ik toch mijn reserves hebben en haar iig een keer willen ontmoeten zodat ik de wisselwerking tussen hun twee kan zien.
Verder denk ik dat man een heel stuk minder naïef is als dat TO wil geloven.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Fantasy schreef:
19-04-2026 02:39
Maar dan is je relatie toch helemaal niet stevig? Als er een willekeurige vrouw langskomt waar man vrienden mee wordt en er gelijk een situatie ontstaat waarin man vreemd kan gaan. Als hij zijn lul niet in zijn broek kan houden alleen maar omdat hij vriendschappelijk met een vrouw omgaat, zegt dat alles over die man lijkt me. Als hij echt van je houdt dan laat hij het wel uit zijn hoofd.
Het hoeft niet per se vreemdgaan te zijn (en het hoeft ook niet per se de man te zijn). Maar in een nieuwe innige vriendschap kunnen er best makkelijk gevoelens ontstaan, denk ik. Een vriendschap heeft veel van wat een romantische relatie ook heeft; vertrouwen, emotionele verbondenheid, veiligheid, humor, je gezien en gewaardeerd voelen, gedeelde ervaringen.
Misschien hoeft het geen probleem te zijn. Maar misschien hoeft iemand het ook niet op te zoeken. Een nieuwe vriendschap kun je ook opdoen met iemand van hetzelfde geslacht.

En daarnaast zou ik als partner degene willen zijn met wie hij zijn zielenroerselen deelt. Alles wat hij met zijn nieuwe vriendin bespreekt kan hij toch ook met jou bespreken? Nog naast de aandacht, tijd en energie die er naar de nieuwe vriendschap gaat, die hij ook aan jou kan besteden.

Vindt hij bij haar iets wat hij bij jou niet vindt?

Wat een goed idee om dit in de relatietherapie te bespreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
19-04-2026 11:43
Ik vind het bijzonder dat het nog niet aan bod is gekomen bij relatietherapie. Het is al maanden aan de gang.
:idee:
Soms ben ik zo naïef.
Het is wat het is.
Alle reacties Link kopieren Quote
evelien2010 schreef:
19-04-2026 15:11
To, in vriendschappen met het andere geslacht moet je altijd voorzichtig zijn. Er bestaat de mogelijkheid dat zaken over de grens gaan. Zeker als het gaat om individuele contacten. Een groepssetting is echt wat anders. Maar hier lees ik

- jullie relatie verloopt niet goed en er is hulp nodig
- opeens is daar "een" vriendin
- ze hebben veel contacten en ook erg persoonlijk (terwijl ze elkaar nog niet lang kennen of langere tijd niet hebben gezien).
- ze ondernemen activiteiten die niet passen binnen een platonische vriendschap (romantische films, strandwandeling etc)
- jij staat volledig buiten deze vriendschap.

Is de dame in kwestie trouwens single? En doet je partner moeite voor de afspraken (hij gaat vooraf douchen, doet leuke kleding aan of een luchtje op etc).

In goede relaties steek je tijd en moeite in elkaar. Je bent niet continu bezig met anderen waardoor er geen tijd of energie meer is voor je eigen partner.

En mannen die opeens een beste vriendin hebben voor diepgaande gesprekken zijn een rode vlag. Ze streelt zijn ego en jij wellicht al lang niet meer.
Hier ben ik het hartgrondig mee eens! Hoe vaak ik mijn ex wel niet 'toegebeten' heb gezegd dat ie beter zijn energie in zijn eigen gezin kon steken ipv in zijn vrouwelijke collega met wie hij zo goed kon praten..... Natuurlijk riep hij dat het onnodig was om ongerust te zijn. Ik zag alleen maar rode vlaggen en helaas bleek dat ook te kloppen! Dat hoeft natuurlijk niet in alle gevallen zo te zijn, maar het maakte mij wel alert!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoedoedegeda schreef:
19-04-2026 17:57
Het hoeft niet per se vreemdgaan te zijn (en het hoeft ook niet per se de man te zijn). Maar in een nieuwe innige vriendschap kunnen er best makkelijk gevoelens ontstaan, denk ik. Een vriendschap heeft veel van wat een romantische relatie ook heeft; vertrouwen, emotionele verbondenheid, veiligheid, humor, je gezien en gewaardeerd voelen, gedeelde ervaringen.
Misschien hoeft het geen probleem te zijn. Maar misschien hoeft iemand het ook niet op te zoeken. Een nieuwe vriendschap kun je ook opdoen met iemand van hetzelfde geslacht.

En daarnaast zou ik als partner degene willen zijn met wie hij zijn zielenroerselen deelt. Alles wat hij met zijn nieuwe vriendin bespreekt kan hij toch ook met jou bespreken? Nog naast de aandacht, tijd en energie die er naar de nieuwe vriendschap gaat, die hij ook aan jou kan besteden.

Vindt hij bij haar iets wat hij bij jou niet vindt?

Wat een goed idee om dit in de relatietherapie te bespreken.
Wat het nog extra "verdacht" maakt is dat deze vent zijn relatieperikelen met zijn platonische vriendin bespreekt. Dan zou bij mij echt de hel losbreken.
Delulu
Alle reacties Link kopieren Quote
Poeh wat een reacties. Ik heb alles gelezen, maar nog geen tijd gehad om te reageren. Dat hoop ik morgenavond te doen.

Ik heb vandaag wel een goed gesprek met man gehad. Daar deins ik niet meer voor terug, aangezien eerder de emoties bij mij dan hoog opliepen. En dit onderwerp is ook al aan bod gekomen bij de RT. Morgen meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
evelien2010 schreef:
19-04-2026 15:02
.
Huh?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-04-2026 12:17
Reden: quote verwijderd
33.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
evelien2010 schreef:
19-04-2026 15:02
.situatie.

De meeste biseksuelen hebben gewoon een monogame relatie.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-04-2026 12:18
Reden: quote verwijderd
49.31% gewijzigd
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
*Hestia* schreef:
19-04-2026 23:00
De meeste biseksuelen hebben gewoon een monogame relatie.
[....]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-04-2026 12:15
Reden: stigmatiseren
62.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
evelien2010 schreef:
19-04-2026 23:07
.

Jij insinueert dat biseksuelen, omdat ze biseksueel zijn, het niet bij een persoon kunnen houden. Geen monogame relaties zouden hebben, omdat ze ‘meerdere behoeftes’ hebben. Dat is ronduit stigmatiserend.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-04-2026 12:18
Reden: quote verwijderd
44.34% gewijzigd
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
evelien2010 schreef:
19-04-2026 23:07
.
Maar verder weer on topic want dit speelt gelukkig niet bij to.
Wat een flauwekul zeg. Al ben je zo hetero als wat, dan nog is bijvoorbeeld je blanke man geen lekkere Aziaat, of is je mollige roodharige partner niet een gespierde Viking ; iets wat je ook wel zou “ lusten “ . Hetero maakt je niet ineens blind of zo, hoor.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-04-2026 12:18
Reden: quote verwijderd
32.11% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
evelien2010 schreef:
19-04-2026 23:07
.
Wat praat je toch weer poep. Wat moet een biseksueel persoon onderdrukken dan?

En verder wat hierboven gezegd wordt.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-04-2026 12:18
Reden: quote verwijderd
53.21% gewijzigd
Delulu
Alle reacties Link kopieren Quote
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-04-2026 12:19
Reden: quote en reactie verwijderd
99.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dudes, kan het weer ontopic? TO reageert morgen weer.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
19-04-2026 23:18
Wat een flauwekul zeg. Al ben je zo hetero als wat, dan nog is bijvoorbeeld je blanke man geen lekkere Aziaat, of is je mollige roodharige partner niet een gespierde Viking ; iets wat je ook wel zou “ lusten “ . Hetero maakt je niet ineens blind of zo, hoor.
Zoals ik de reactie van evelien opvatte begrijpt ze dat stuk nog wel, dat die heteroseksuelen in hun contacten inderdaad ook niet blind zijn voor een lekkere ander, maar zou een biseksueel om de haverklap in elke andere man of vrouw een potentiële lekkere ander kúnnen zien. Ik ga heel erg graag nieuwe contacten en vriendschappen aan met zowel mannen als vrouwen. Niemand is een bedreiging. Maar goed, ik weet inmiddels zelf ook niet meer of ik wel meetel als bi op de queer-scale. Vind het alleen zeer vervelend dat je steeds gezien wordt als iemand die continu door een ander "aan" kan worden gezet en dat je als hetero dus voorzichtig moet zijn met een vriendschap met iemand van het andere geslacht en als bi dus zo ongeveer bij iedereen.
Alle reacties Link kopieren Quote
MarindaH schreef:
19-04-2026 23:25
Dudes, kan het weer ontopic? TO reageert morgen weer.
Ik ga liever off topic dan dat ik iemand zo'n onzin laat uitkramen.
Alle reacties Link kopieren Quote
MarindaH schreef:
19-04-2026 23:25
Dudes, kan het weer ontopic? TO reageert morgen weer.
Mwoah. In dit geval is het wel even nodig om Evelien wat wijzer te maken.
Delulu
Alle reacties Link kopieren Quote
Itsnojoke schreef:
18-04-2026 21:17
Oh jawel, ik zou zeker wel een probleem hebben als zij meer wil en hij niet.
Dat maakt in mijn ogen een vriendschap onmogelijk. Die ervaring heb ik zelf in ieder geval wel.
Als mijn man een kersverse vriendschap heeft met een vrouw waarvan hij weet (dat is bij to niet) dat zij meer wil, dan zou ik het erg respectloos vinden naar mij toe om die vriendschap toch voort te zetten. Dat zou ik zelf andersom ook zeker niet doen.
Eens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fantasy schreef:
19-04-2026 23:41
Mwoah. In dit geval is het wel even nodig om Evelien wat wijzer te maken.

Die overtuig je echt niet hoor, nog niet met honderd onderbouwde replieken, dan kun je beter staffen om de boodschap te laten geven dat ze moet stoppen met het spuien van dit soort onzin.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven