Is dit raar?

19-01-2018 10:48 94 berichten
We hebben in de familie een sterfgeval. Ik heb de overledene (aangetrouwd) een aantal keren ontmoet op een verjaardag maar verder ken ik haar niet. Haar echtgenoot is een familielid bij wie ik door omstandigheden liever uit de buurt blijf. Ik schud zijn hand als dat nodig is en beantwoord evt vragen maar verder hoef ik niets met hem. Desondanks vind ik het natuurljk heel triest voor hem dat dit zo onverwacht is gebeurd.
Volgende week is de uitvaart en het ziet ernaar uit dat ik een aantal andere familieleden moet brengen, is aan de andere kant van het land. Ik wilde alleen als chauffeur gaan, en dan niet naar binnen maar volgens mijn dochter is dat 'heel raar, en maak ik dan een statement'. Ik vind het zelf raarder om in mijn situatie naar de uitvaart te gaan, maar misschien kan dat juist wel als steun aan mijn ouders.
Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
19-01-2018 11:00
Normaal gesproken vinden de forummers van Viva het héél gek als je naar een uitvaart gaat zonder dat je een kaart hebt gehad.
ik lees nergens, dat TO niet welkom zou zijn
De uitvaart is niet voor de overledene, maar voor degenen die achterblijven... Als je gaat, steun je de familie waar je wel een goed contact mee hebt.
Waarom moet jij degene zijn die rijdt?
lilalinda schreef:
19-01-2018 10:59
kom, stel je niet aan!
Ga gewoon
Je kunt niet alleen gaan condoleren bij mensen die 100% scoren op jouw maatlat
Niet alleen mijn maatlat hoor, hij is al eens officieel over de schreef gegaan.
Maar goed, ik ga wel. Hoop dan niet dat het raar gevonden word dat ik daar ben terwijl ik de overledene amper ken.
Alle reacties Link kopieren
Laatst overleed een neef (once removed, ik weet niet hoe dat het in het Nederlands) van mijn man. Ik had een bloedhekel aan die vent. Een man met een hekel aan vrouwen en helemaal aan werkende moeders. En dat ook altijd weer verkondigde.
Maar natuurlijk ging ik condoleren. Gewoon voor de rest van de familie
Lady_Vintage schreef:
19-01-2018 10:56
Ja, dat is heel raar! En ik snap eerlijk gezegd niet dat je dochter dat wel kunt bedenken maar jij niet. Een overlijden is geen tijd om een statement te gaan maken. Zeker niet als je normaal gesproken wel zijn hand schudt en vragen beantwoordt als dat zo voorkomt.
Ach daar kan ik nu wel inkomen. Soms sta je er simpelweg niet bij stil. Ik kan me zo voorstellen dat ik op die manier ook wel eens vreemde dingen heb gedaan. Ik kan geen voorbeeld geven aangezien dat onbewust gaat.

Daarom is het fijn als je iemand hebt (in dit geval de dochter) die je er even op kan attenderen dat die actie niet zo handig is.

Als niemand dit zou hebben, zouden er geen excuses gemaakt worden.
Alle reacties Link kopieren
ik ga ervan uit dat je een goede reden hebt om bij dat familielid uit de buurt te blijven. En een goede reden om familie daar af te willen zetten. Dus afzetten en door rijden.
Ik zou een boek of tijdschrift meenemen en in het plaatselijke cafe wachten op een berichtje van familie als zij weer opgehaald willen worden.
Niet meer en niet minder en jij hoeft ook geen verantwoording af te leggen...

:hug: ik lees jou hier vaker en volgens mij ben je een lief mensch
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
kintsugi schreef:
19-01-2018 11:02
Waarom moet jij degene zijn die rijdt?
Zo gaat dat meestal. Er zijn nog wel andere 'kinderen' die wel een band hebben met de man, dus misschien gaat een van hen het doen (als ze toch al wilden gaan).
MinkeDeWit schreef:
19-01-2018 11:02
Niet alleen mijn maatlat hoor, hij is al eens officieel over de schreef gegaan.
Maar goed, ik ga wel. Hoop dan niet dat het raar gevonden word dat ik daar ben terwijl ik de overledene amper ken.
Jij bent de enige daar die de overledene amper kent?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-01-2018 11:04
Laatst overleed een neef (once removed, ik weet niet hoe dat het in het Nederlands) van mijn man. Ik had een bloedhekel aan die vent. Een man met een hekel aan vrouwen en helemaal aan werkende moeders. En dat ook altijd weer verkondigde.
Maar natuurlijk ging ik condoleren. Gewoon voor de rest van de familie
maar dat is geen vergelijking... in jouw geval was die vent dood. Deze leeft nog :(
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
MinkeDeWit schreef:
19-01-2018 11:05
Zo gaat dat meestal. Er zijn nog wel andere 'kinderen' die wel een band hebben met de man, dus misschien gaat een van hen het doen (als ze toch al wilden gaan).
Misschien is het inderdaad beter om iemand anders te laten rijden. Ik weet niet wat er voorgevallen is tussen jou en die man.

Komen er meer mensen die jij goed kent en die veel steun zouden hebben aan jouw aanwezigheid? Wie kwets je als je een statement maakt? Zijn er onder de naaste familieleden van de overledene personen waar jij wel een band mee hebt?
Alle reacties Link kopieren
Lady_Vintage schreef:
19-01-2018 11:01
In het geval van een begrafenis moet er wel een hele grondige hekel aan Piet zijn om dat een beetje te kunnen verantwoorden. Zeker als je hem in het dagelijks leven ook gewoon tegenkomt en zelfs een hand geeft en praat. Nogmaals, statements tijdens/rondom begrafenissen vind ik zeer ongepast.
Ik vind dat je alleen een statement maakt als je duidelijk zichtbaar niet mee naar binnen gaat.

Ga ik er eigenlijk wel een beetje van uit dat die man, aan wie je een hekel hebt, niet je broer is, of zo.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 19-01-2018 11:12
10.36% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet naar binnen gaan.

Tijdens de crematie van mijn vader heb ik totaal niet gelet wie er van de aangetrouwde/ bevriende/ oude buren etcetc aanwezig waren. Ik was namelijk afscheid aan het nemen van mijn vader.

Dus als je nu al amper contact hebt zal het ze echt niet opvallen of je wel of niet naar binnen gaat.
Alle reacties Link kopieren
pokkewijf schreef:
19-01-2018 11:09
maar dat is geen vergelijking... in jouw geval was die vent dood. Deze leeft nog :(
Toen hij leefde ´moest´ ik ook geregeld met hem omgaan, heb niet gewacht tot hij dood was :)
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je wel chauffeur spelen? Ik zou in het geheel niet gaan. De overledene ken je niet en de direct nabestaande vind je een nare vent. Jouw ouders hebben een directe relatie met deze man?

Je kunt ook steunen zonder aanwezig te zijn. Jouw ouders begrijpen vast wel waarom je niet gaat.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
19-01-2018 11:12
Jouw ouders begrijpen vast wel waarom je niet gaat.
dat denk ik niet, want dan zouden ze zelf ook niet gaan
blijfgewoonbianca schreef:
19-01-2018 11:10
Ik vind dat je alleen een statement maakt als je duidelijk zichtbaar niet mee naar binnen gaat.

Ga ik er eigenlijk wel een beetje van uit dat die man, aan wie je een hekel hebt, niet je broer is, of zo.
Ik wil het een beetje vaag houden, je weet nooit wie er meeleest. Maar neem maar van me aan dat je, als je het verhaal zou kennen, niet je dochter van 18 daar zou laten logeren.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
19-01-2018 11:02
Hoop dan niet dat het raar gevonden word dat ik daar ben terwijl ik de overledene amper ken.
Persoonlijk 'denk' ik nooit zoveel over mensen.
Het komt toch heel vaak voor dat mensen naar een uitvaart gaan om de nabestaanden te steunen en misschien de overledene amper of helemaal niet hebben gekend. Bijvoorbeeld een overleden ouder van een collega ofzo...
Maar goed, in dit geval wil je de man helemaal niet steunen.
Ik zou opteren voor een andere chauffeur...
lilalinda schreef:
19-01-2018 11:17
dat denk ik niet, want dan zouden ze zelf ook niet gaan
Mijn ouders staan er wat anders in. Ze weten wel wat hij heeft gedaan, maar hebben er niet dezelfde gevoelens bij, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
19-01-2018 11:17
Ik wil het een beetje vaag houden, je weet nooit wie er meeleest. Maar neem maar van me aan dat je, als je het verhaal zou kennen, niet je dochter van 18 daar zou laten logeren.
Dan zou ik echt niet mee naar binnen gaan.
In het geval van heel fitte familie zou ik ze ook niet gaan brengen. Zijn je ouders slecht ter been, kunnen ze de trein niet betalen en dat soort dingen, zou ik me nog over een gedeelte van mijn principes heen zetten en ze tot het hek brengen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
19-01-2018 11:18
Mijn ouders staan er wat anders in. Ze weten wel wat hij heeft gedaan, maar hebben er niet dezelfde gevoelens bij, denk ik.
en je dochter weet dit ook?
Na je laatste reacties gelezen te hebben, zou ik in z'n geheel niet gaan.
lilalinda schreef:
19-01-2018 11:21
en je dochter weet dit ook?
Dat weet ik eigenlijk niet. Zou kunnen dat ze er wel eens iets van heeft opgevangen. Het ging haar er vooral om wat andere mensen ervan zouden denken als ik niet naar binnen zou gaan. Daar ben ik wel gevoelig voor, wat andere mensen denken. Zelf dacht ik de oude mensen voor de deur af te zetten en door te rijden naar een restaurant, maar ik denk dat ik er nu maar bij blijf. Mijn ouders zullen dat wel op prijs stellen.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
19-01-2018 11:25
Mijn ouders zullen dat wel op prijs stellen.
dat vind ik een goeie reden
en sterkte!
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
19-01-2018 11:25
Dat weet ik eigenlijk niet. Zou kunnen dat ze er wel eens iets van heeft opgevangen. Het ging haar er vooral om wat andere mensen ervan zouden denken als ik niet naar binnen zou gaan. Daar ben ik wel gevoelig voor, wat andere mensen denken. Zelf dacht ik de oude mensen voor de deur af te zetten en door te rijden naar een restaurant, maar ik denk dat ik er nu maar bij blijf. Mijn ouders zullen dat wel op prijs stellen.
O, dus je dochter heeft het van jou geërfd; dat doen wat verwacht wordt?
En wat stellen je ouders op prijs? Dat zij en jij niet opvallen? Dat ze geen meter verder hoeven lopen dan nodig? Dat jij ze steunt bij hun grote verlies?
Misschien gaan je ouders ook omdat " men " dit van ze verwacht en zouden ze diep in hun hart ook wel een statement hebben willen maken, jaren geleden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven