Is een leugentje om bestwil soms oké?

16-05-2021 17:27 81 berichten
Ik zit met deze situatie; een goede vriendin van me heeft altijd moeite gehad met relaties. We wilden allebei moeder worden, ik ben nu zwanger. Sinds ik zwanger ben heeft ze vanaf het begin af aan aangegeven dat ze er veel moeite mee heeft. Begrijpelijk, natuurlijk. Daardoor is afspreken met haar heel beladen geworden, iedere keer is ze in tranen, en als we met een gezamenlijke vriendin afspreken dan gaat het gesprek veel over haar gemis aan relatie/kinderen. Ik ondersteun haar zoveel mogelijk. Ze relateert mijn zwangerschap enorm aan dat gemis, ik ben echt een enorme trigger voor haar. Ze heeft ook uitgesproken dat ze bang is dat ik en gezamenlijke vriendinnen haar zullen buiten sluiten omdat wij wel moeder ervaringen kunnen delen.

Nu heb ik volgende week afgesproken met haar en andere vriendin en ik merk dat ik er als een berg tegenop zie. Ik zit veel in m’n hormonen en hoe egoïstisch ook, ik zie het niet zitten om zo’n beladen gesprekken te voeren. Ik vind ook dat ik dat niet eerlijk moet zeggen, immers heeft zij het heel moeilijk, en kan zij haar probleem bijna alleen met ons delen en ik kan mijn zwangerschap met iedereen delen. Ik zie echt in dat ik hier niet degene ben die mag klagen! Toch wil ik afzeggen met een smoesje omdat ik me even op mezelf wil richten en niet op problemen, het voelt een beetje als een energy drain op dit moment. Vinden jullie dat een leugentje om bestwil moet kunnen in dit geval? Man zegt dat ik beter eerlijk kan zijn, maar ik vind het echt niet kunnen omdat het zo’n enorm gevoelig onderwerp is.
Alle reacties Link kopieren
Hangt er ook vanaf welk leugentje je bedenkt.

Als dat iets met je zwangerschap te maken heeft, is er waarschijnlijk ook weer een drama.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Het is een gevoelig onderwerp voor háár. En daar mag je rekening mee houden, maar het hoeft niet.
Als het voor haar echt zo zwaar is kan ze beter professionele hulp inschakelen.

En het zal denk ik voor jou handiger zijn om wel eerlijk te zijn, anders moet je een volgende keer weer een smoes bedenken en de keer daarna enz. En straks, als je baby er is, vindt ze dat ook weer moeilijk.

Dus: ik zou eerlijk zijn. Je kunt best zeggen dat je snapt dat het moeilijk voor haar is, maar dat jij daar 'geen zin in hebt' iedere keer.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Wil je haar kwijt of nog verder steunen?

Leugentje gaat dit probleem niet oplossen, dus ga een eerlijk gesprek aan. Natuurlijk mag er ruimte zijn voor haar verdriet, en er mag ook ruimte zijn voor jouw blijdschap. Dat kun je best afspreken als jullie elkaar weer zien.

Leugentje om bestwil vind ik meer dat je zegt dat iemand een prachtige auto heeft en er veel plezier mee wensen terwijl je het model én de kleur afschuwelijk vind.
Alle reacties Link kopieren
Daardoor is afspreken met haar heel beladen geworden, iedere keer is ze in tranen, en als we met een gezamenlijke vriendin afspreken dan gaat het gesprek veel over haar gemis aan relatie/kinderen.

Hier zou ik wel op afknappen. De wereld draait niet alleen om haar en haar gemis. Ik neem aan dat jullie het over allerlei dingen hebben, en niet alleen jouw zwanger zijn?

(Ik zou overigens ook afknappen op bijvoorbeeld iemand die het alleen maar over haar werkt heeft, en hoe vreselijk dat allemaal is)
himalaya wijzigde dit bericht op 16-05-2021 17:33
2.34% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Als het eenmalig is denk ik dat het moet kunnen. Als je merkt dat je vaker contact met haar gaat vermijden, dan wordt dat lastiger. Je kan geen smoesjes blijven verzinnen.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 30-06-2021 17:31
99.31% gewijzigd
Je kunt de afspraak nu wel afzeggen met een kutsmoesje maar daar verander je de situatie niet mee. Je vriendin zal door die ene kutsmoes namelijk niet ineens vrede krijgen met haar onvrijwillige kinderloosheid of zo. Ik zou het dus toch maar open gooien, op de wijze die Andersom hierboven al voorstelt. Kan je vriendin hiermee leven is dat alleen maar mooi, en anders ben je een vriendin kwijt. Maar je kunt toch moeilijk de rest van je leven kutsmoesjes blijven verzinnen, dan raak je haar toch ook kwijt.

En als ik je vriendin was zou ik hulp zoeken maar dat is een ander verhaal.
Als het een goede vriendin is kan je toch zeggen dat je het fijn zou vinden eens een keer over wat anders te praten?
Alle reacties Link kopieren
Als het en goede vriendin is zou je ook gewoon kunnen uitspreken dat je er doordat het zo beladen is geworden eigenlijk tegenop zit om nog af te spreken en dat je je even op jezelf wil richten en niet op problemen, omdat jij het momenteel een beetje als een energy drain ervaart.
Andersom schreef:
16-05-2021 17:32
Wil je haar kwijt of nog verder steunen?

Leugentje gaat dit probleem niet oplossen, dus ga een eerlijk gesprek aan. Natuurlijk mag er ruimte zijn voor haar verdriet, en er mag ook ruimte zijn voor jouw blijdschap. Dat kun je best afspreken als jullie elkaar weer zien.

Dit.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon eerlijk zijn: zeggen dat je liever even niet afspreekt om je eigen energie te bewaken. Dan hou je het bij jezelf.
Doen mijn vriendinnen en ik ook en dat moet oké zijn: grenzen aangeven en respecteren. Jij moet jouw grenzen aangeven, een ander doet dat niet voor je.
Alle reacties Link kopieren
Als ze zo door blijft gaan denk ik dat ze gelijk krijgt: de gezamenlijke vriendin en jij van zonder haar verder. Niet omdat jullie alleen nog maar over kinderen kunnen praten. Omdat zij alleen nog maar kan zwelgen in zelfmedelijden.

Soms komt het niet goed. Dan is het zo. Maar als goede vriendin is dit niet de tijd voor een leugentje om bestwil. Dit is eerder het moment om te bespreken dat er meer in het leven is dan of je wel of niet zwanger bent, en of het daar alsjeblieft eens over kan gaan.
Hoe gaat het eigenlijk echt met haar, dat ze zo in tranen in de hele tijd dat je haar ziet? Heeft ze niet iets van hulp nodig?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-05-2021 17:32
Wil je haar kwijt of nog verder steunen?

Leugentje gaat dit probleem niet oplossen, dus ga een eerlijk gesprek aan. Natuurlijk mag er ruimte zijn voor haar verdriet, en er mag ook ruimte zijn voor jouw blijdschap. Dat kun je best afspreken als jullie elkaar weer zien.

Leugentje om bestwil vind ik meer dat je zegt dat iemand een prachtige auto heeft en er veel plezier mee wensen terwijl je het model én de kleur afschuwelijk vind.
Dit.
Heel je info heeft niets te maken met één leugentje om best wil.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan en kijken hoe het loopt. Op een gegeven moment zal ze toch wel beseffen dat het geen zin heeft om in haar verdriet te blijven hangen?

Mocht het toch weer uitdraaien op haar gemis, dan zou ik aangeven dat je haar begrijpt maar ook moeite hebt met haar verdriet omdat je merkt dat het tussen jullie in gaat staan. Jij kan er namelijk niks mee. Misschien is het beter dat ze hulp zoekt? Een gesprek met de praktijkondersteuner bijvoorbeeld. Als zij dit verdriet een plek geeft, kunnen jullie het samen weer leuk hebben.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd je eigen gemis en verdriet hoeft niet te betekenen dat je niet blij kunt zijn voor een ander.

Je leeft je heel erg in haar in, maar dat is niet wederzijds.

Je mag wat meer afstand nemen wanneer dit voor jou niet meer goed voelt.

Een leugentje kan, maar je zou ook kunnen zeggen dat de afspraak jou op dit moment te veel energie kost en dat je daarom even afhaakt. Dan vertel je waarheid zonder man en paard te noemen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Heeft ze sowieso de neiging om alles te dramatiseren? Ik ken iemand die dat doet. Als iemand anders echt iets naars overkomt, dan weet zij er altijd op de één of andere manier zo'n draai aan te geven dat zij het grootste slachtoffer is. Echt heel raar.

Het zou je vriendin sieren als ze haar problemen wat meer bij zichzelf hield.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook eerlijk zijn en zeggen dat je geen zin hebt in het gezeur en gezeik steeds. Dat je even genoeg aan jezelf hebt.

Dat je behoefte hebt aan positiviteit.
Alle reacties Link kopieren
Freundin schreef:
16-05-2021 17:38
Gewoon eerlijk zijn: zeggen dat je liever even niet afspreekt om je eigen energie te bewaken. Dan hou je het bij jezelf.
Doen mijn vriendinnen en ik ook en dat moet oké zijn: grenzen aangeven en respecteren. Jij moet jouw grenzen aangeven, een ander doet dat niet voor je.

Dit zou ik doen. Ik zou niet expliciet zeggen dat je haar een energy drain vindt, dat is onnodig kwetsend.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zie jij de toekomst van deze vriendschap?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Kun je misschien aangeven dat je even pauze neemt van het contact? Hopelijk neemt zij dan ook de ruimte om dingen te doen of mensen te ontmoeten die niets met zwanger zijn te maken hebben.

Met een leugentje om bestwil kom je misschien over een paar weken weer in dezelfde situatie. En met steeds leugentjes om bestwil wordt de vriendschap er niet beter op.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook bij mijzelf houden: ‘Sorry ik ben erg moe’.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Er was hier laatst een topic wat hier erg op leek en toen heb ik niet meegeschreven, maar wel meegelezen.
Ik heb daar en nu hier ook alweer een aantal echt ongevoelige en kwetsende reacties gezien.

Als je echt vrienden bent ga je niet met elkaar om op een manier van 'je verdriet komt me nu even niet goed uit want het gaat zo goed met me dus heb ik er geen zin in'.

Als je om elkaar en de vriendschap geeft zul je beiden je in de situatie van de ander moeten verplaatsen en begrip en ruimte voor elkaar moeten kunnen proberen op te brengen. En dan proberen een weg te vinden daarin.
Open en eerlijk zijn, met respect voor de ander. Je kent het wel.

Uiteraard moet het van twee kanten komen, maar hou in het achterhoofd dat het makkelijker is voor degene die 'het geluk heeft'.
Alle reacties Link kopieren
Je man heeft gelijk. Je vriendin heeft een probleem. Het is fijn dat haar vriendinnen een beetje rekening met haar houden. Maar jullie zijn niet haar therapeut. Ze maakt zichzelf veel te belangrijk ten koste van jouw zwangerschap.

Dus of afzeggen met als reden dat ze momenteel een energiezuiger is of gewoon gaan en bij weer een heel drama aangeven, dat je daar nu wel een beetje klaar mee bent en of het nu weer over andere zaken kan gaan.

Edit: teruglezend staat het er keihard en zo erg bedoel ik het eigenlijk niet. Ik zou een gesprek 1 op 1 met haar aangaan en aangeven, dat je haar begrijpt en altijd open staat voor haar, maar dat zij moet begrijpen dat je niet ieder gesprek, elk contact, het over haar probleem kunt hebben. Dat het misschien een goed idee is, dat ze er hulp bij gaat zoeken.
nadal wijzigde dit bericht op 16-05-2021 18:19
29.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat anderen hierboven zeggen, wil je elke keer een leugentje verzinnen? Dan zit er iets niet goed in de vriendschap.
Als je eenmaal bevallen bent en afspreekt met je kind erbij, of misschien daarna weer zwanger raakt... ze zal er continu aan herinnert worden.
Maar hopelijk zal ze dan wel iemand gevonden hebben tzt of een relatie hebben die werkt want zo afschuwelijk zal ze toch niet zijn? :hihi:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven