Is je partner de leukste van de wereld?

16-02-2020 20:17 312 berichten
Alle reacties Link kopieren
We kennen van de relatie-pijler het advies om bij een twijfelende man (of vrouw) de eer aan jezelf te houden. "Als ik zou merken tweede keus te zijn, dan kon hij de pot op!"

Maar zijn we niet allemaal tweede keus? Of honderdste keus? Of 14.347e keus? En omgekeerd: is onze partner ook niet onze zoveelste keus?

Vaak horen we (en niet alleen in zoetsappige liefdesliedjes, maar ook in de realiteit) mensen zeggen dat ze hun partner de mooiste, de liefste en de leukste vinden. Maar is dat reëel? We zouden kunnen aanvoeren dat aangezien aantrekking subjectief is en zeker de band die je met iemand hebt (die ook wordt gevormd door een geschiedenis, gedeelde ervaringen, rituelen die je deelt, etc.) en iemands waarde voor de eigen partner dus veel groter kan zijn dan voor een willekeurige ander (het tegenovergestelde is uiteraard ook mogelijk), dat iedereen kan eindigen met zijn absolute droom man- of vrouw.

Maar is dit niet een wel heel erg rooskleurig beeld van de werkelijkheid? Zouden we echt bij ons eigen vriendin zijn als we met Alizee konden zijn? Zouden we echt genoegen nemen met huis, tuin en keuken-seks als we iemand konden hebben die regelmatig onze anus zou likken (bijvoorbeeld)? Zouden we de gesprekken met onze partner echt stimulerend vinden als we deze contrasteren met de denkbeeldige interactie met vrouwen als Ayn Rand of Pamela Hemelrijk?

In weerwil van boeken als 'The secret' en 'Awaken the giant within' moet vrijwel iedereen genoegen nemen met een doorsnee (liefdes)leven. Vertellen we onszelf niet gewoon een verhaaltje over "de leukste, de liefste", net zoals we onze kinderen verhaaltjes vertellen over Sinterklaas en Zwarte Piet?

In een ander topic ging het over natte dromen. Ik vertelde toen over mijn eigen ervaringen, altijd gesitueerd in een moderne 1001 nacht setting. Wat me in die ervaringen met name frappeert is niet eens zozeer het seksuele (gaan zoenen en voelen zonder uitwisseling van 1 enkel woord), maar de diepe connectie die ik in die dromen voel. Hoewel ik vanzelfsprekend atheïst ben, hebben die dromen voor mij in zekere zin echt een spiritueel karakter. Hoewel ik geen Plato-aanhanger ben zie ik de wereldse relaties als een soort onaansprekende schaduw van de oer-relaties die in onze dromen tot ons komen.

Ben benieuwd naar jullie meningen. Misschien handig als je even erbij zegt of je man of vrouw bent, wat je leeftijd is, en hoe lang jullie bij elkaar zijn.

Vind je je partner de leukste van de hele wereld?

Totaal aantal stemmen: 229

Ja (69%)
Nee (31%)
Alle reacties Link kopieren
joh, als jij gelukkig bent in je natte dromen wereld is het toch prima.
wij slapen nooit.
lux- schreef:
16-02-2020 20:57
Ik vind mijn zoontje de allerknapste, allerliefste en allerleukste.

Wat nu?
Is dat "wat nu?" een trend? Net als "Ben ik de enige die..."?
Alle reacties Link kopieren
Orpheus13 schreef:
16-02-2020 20:46
Maar dus wel in mijn dromen. De vraag is dus of die dromen 'bedrog' zijn (klinkt heel cheesy) of dat de droomwereld de werkelijke wereld is en onze alledaagse realiteit een schaduwrealiteit (zoals Plato meende).
Blijven dromen dan maar he?
Veilige plek voor je
Murrmurr schreef:
16-02-2020 20:59
Ja bah, oeh oeh ik kan Marco Borsato quoten
Dat vind ik wel imponerend :applause:
Serieus antwoord: ik heb geen zin om te settelen met een mr good enough. Dus ik ga niet daten of Tinderen of ook maar mijn huis uit komen, ik vertrouw erop dat het universum iets heel bijzonders voor mij in petto heeft en als ik daar nog tien jaar op moet wachten dan vertrouw ik erop dat de perfecte allerleukste man er geen probleem mee heeft als ik tegen die tijd hangtieten heb.
Alle reacties Link kopieren
Man en ik zijn, vanaf het begin van de verkering, al 43 jaar bij elkaar. Hij is de leukste ja, nog steeds. Voor hem wel veel anderen gehad, maar niets vergeleken bij hem. Hij is het gewoon!
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
16-02-2020 21:00
Is dat "wat nu?" een trend? Net als "Ben ik de enige die..."?
Weet ik niet. Wellicht.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Mensen doen steeds alsof ik een lege huls ben die af en toe een filosoof citeert, maar eigenlijk helemaal niet weet wie die beste mannen zijn.

Misschien is er geen sprake van "interessantdoenerij", maar heb ik daadwerkelijk iets te melden?
Alle reacties Link kopieren
Ik betwijfel of ik dat zelf objectief kan beoordelen. Ik ben een vrouw, 43 jaar. Mijn man en ik zijn 19 jaar samen. Hij en ik passen heel erg goed bij elkaar. Ik denk niet dat er mensen zijn die beter bij me zouden passen.
Maar maakt dat hem de leukste man ter wereld. Neuh, denk het niet. Maar wel de beste man voor mij.
Er zullen vast en zeker betere versies van mijn man zijn. Net zoals er vast en zeker betere versies van mij te vinden zijn. Maar hij is de enige met wie ik oud wil worden. Ook als ik kon kiezen uit hem en al die woest aantrekkelijke Hollywood mannen.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
16-02-2020 21:09

Maar maakt dat hem de leukste man ter wereld. Neuh, denk het niet. Maar wel de beste man voor mij.
Maar geloof je dat echt? Ook als je opties zou hebben die je wildste voorstellingsvermogen te boven zouden gaan? Als je ECHT met De Ligt in Italië kon wonen?

Niemand denkt natuurlijk dat haar partner objectief de leukste is (anders is er echt wat mis met je). Maar is het "maar wel de beste man voor mij" niet ook al een vorm van gigantisch zelfbedrog?
anoniem_388474 wijzigde dit bericht op 16-02-2020 21:12
22.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ken je het stable marriage problem?
Orpheus13 schreef:
16-02-2020 21:09
Misschien is er geen sprake van "interessantdoenerij", maar heb ik daadwerkelijk iets te melden?
I'm not planning on hanging around long enough to find out :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Orpheus13 schreef:
16-02-2020 21:09


Misschien is er geen sprake van "interessantdoenerij", maar heb ik daadwerkelijk iets te melden?
Begin eens met echt iets melden dan!
Je eigen mening, het echte leven.
Geen vage citaten en droombeelden

Wat maakt een vrouw jouw ideale vrouw? En.... Waarom heb je haar nog niet?
Alle reacties Link kopieren
Orpheus13 schreef:
16-02-2020 21:11
Maar geloof je dat echt? Ook als je opties zou hebben die je wildste voorstellingsvermogen te boven zouden gaan? Als je ECHT met De Ligt in Italië kon wonen?
Ik schrijf het toch? Waarom zou ik dat niet echt geloven? Waarom stel je een vraag om direct aan de oprechtheid van mijn antwoord te twijfelen?
Alle reacties Link kopieren
JenBarber schreef:
16-02-2020 21:10
Er zullen vast en zeker betere versies van mijn man zijn. Net zoals er vast en zeker betere versies van mij te vinden zijn. Maar hij is de enige met wie ik oud wil worden. Ook als ik kon kiezen uit hem en al die woest aantrekkelijke Hollywood mannen.
Het probleem met die woest aantrekkelijke hollywoodmannen is altijd dat ze dan blijken te roken, of niet naar hun kind omkijken, of een enorm Oedipus-complex hebben of iets anders raars.

Dat valt me echt op. Dan denk ik: ‘hè, wat een knappe man,’ en dan lees je een paar maanden later dat ‘ie is opgenomen in een afkickkliniek ofzo.

Maar er zijn soms in mijn omgeving wel leuke, intelligente, aantrekkelijke mannen hoor. En als ik heel eerlijk ben denk ik dat als ik met een van hen was geweest ik diegene de leukste had gevonden. Maar ik ben met mijn man dus ik vind hem de leukste. Maar dat is meer zo gegroeid dan destined to be denk ik.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
madamzonderm schreef:
16-02-2020 21:11
Ken je het stable marriage problem?
Nee, interessant
Orpheus13 schreef:
16-02-2020 21:09
Mensen doen steeds alsof ik een lege huls ben die af en toe een filosoof citeert, maar eigenlijk helemaal niet weet wie die beste mannen zijn.

Misschien is er geen sprake van "interessantdoenerij", maar heb ik daadwerkelijk iets te melden?
Wellicht heb je iets te melden. Maar door jouw hoogdravende manier van schrijven komt dat totaal niet over. En mensen kunnen quoten zegt niets.
Zoals ik al schreef, je komt over als iemand die zijn onzekerheid probeert te maskeren met gewichtigdoenerij.
Dat werkt niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met hem, dus is hij de leukste. :rofl:
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
16-02-2020 21:11
Ken je het stable marriage problem?
Nee, maar erg interessant!

Complimenten voor deze zeer relevante bijdrage.
Alle reacties Link kopieren
Orpheus13 schreef:
16-02-2020 21:11
Maar geloof je dat echt? Ook als je opties zou hebben die je wildste voorstellingsvermogen te boven zouden gaan? Als je ECHT met De Ligt in Italië kon wonen?

Niemand denkt natuurlijk dat haar partner objectief de leukste is (anders is er echt wat mis met je). Maar is het "maar wel de beste man voor mij" niet ook al een vorm van gigantisch zelfbedrog?
Nee, dank je wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat wie de leukste is ook heel erg tijdsafhankelijk is. Mijn eerste vriendje vond ik veel te hard van stapel lopen. Hij had al wel eens de woorden trouwen en kinderen in de mond genomen terwijl ik nog niet verder dacht dan de volgende vakantiebestemming. Als ik hem nu tegen was gekomen dan waren we op dat vlak wel een match geweest.
Alle reacties Link kopieren
Orpheus13 schreef:
16-02-2020 21:09
Mensen doen steeds alsof ik een lege huls ben die af en toe een filosoof citeert, maar eigenlijk helemaal niet weet wie die beste mannen zijn.

Misschien is er geen sprake van "interessantdoenerij", maar heb ik daadwerkelijk iets te melden?
Ik denk niet dat je leeg bent. Nou, dat denk ik wel, maar niet qua intelligentie. Ik denk wel dat je heel bewust een bepaald plaatje van jezelf wil afgeven om bewonderd te worden (om je intelligentie) en jij jezelf ook verteld dat je iemand bent om te bewonderen. Dat lijk je nodig te hebben. Als jij je ware aard aan het tonen bent hier op dit forum, dan is er iets mis met je. In dat geval zul je, als jij gezond wil kunnen liefhebben, hulp moeten inschakelen. Ik las ooit eens een berichtje van je waarin je zei dat je het idee hebt dat sommige vrouwen een verstrooide professor in jou zien. Ik ben bang dat je dit onjuist inschat en vrouwen je wel wat ernstiger inschatten. Hier vele wel, in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Orpheus13 schreef:
16-02-2020 21:09
Mensen doen steeds alsof ik een lege huls ben die af en toe een filosoof citeert, maar eigenlijk helemaal niet weet wie die beste mannen zijn.

Misschien is er geen sprake van "interessantdoenerij", maar heb ik daadwerkelijk iets te melden?
Dan moet je ze ook eens lezen, Het is niet mogelijk dat je filosofen leest en een stelling over 'leukste'en 'man ' kunt poneren zonder dat je je bewust bent van de relativiteit van de een en de archetypische connotatie van de ander. In welk universum wil ik een relatie met degene die ik de leukste man vindt, of de man die mijn kont het beste likt of (hoe kom je er op) de meest succesvolle tennisser is?

Waarom wil ik niet liever een relatie met de man die mij het gevoel geeft de leukste vrouw te zijn, in mijn volstrekt subjectieve beleving? Net als jij jouw dromen als voorbeeld neemt omdat je daar opeens heel goed in staat bent om een diepe verbinding te voelen?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-02-2020 21:12
Begin eens met echt iets melden dan!
Je eigen mening, het echte leven.
Geen vage citaten en droombeelden

Wat maakt een vrouw jouw ideale vrouw? En.... Waarom heb je haar nog niet?
Mijn OP is misschien wel de meest intieme, persoonlijke en kwetsbare post uit de geschiedenis van dit forum.

En het feit dat ik filosofen quote betekent natuurlijk niet dat ik mezelf achter hen verschuil. Net zoals mensen woorden moeten gebruiken om (verbaal) te kunnen communiceren, kun je algemene ontwikkeling gebruiken om op een complexer, dieper niveau te communiceren. Net zoals een kind dat 100 woorden kent, meer kan uitwisselen met haar ouders dan een kind dat slechts 20 woorden kent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven