Is je partner de leukste van de wereld?

16-02-2020 20:17 312 berichten
Alle reacties Link kopieren
We kennen van de relatie-pijler het advies om bij een twijfelende man (of vrouw) de eer aan jezelf te houden. "Als ik zou merken tweede keus te zijn, dan kon hij de pot op!"

Maar zijn we niet allemaal tweede keus? Of honderdste keus? Of 14.347e keus? En omgekeerd: is onze partner ook niet onze zoveelste keus?

Vaak horen we (en niet alleen in zoetsappige liefdesliedjes, maar ook in de realiteit) mensen zeggen dat ze hun partner de mooiste, de liefste en de leukste vinden. Maar is dat reëel? We zouden kunnen aanvoeren dat aangezien aantrekking subjectief is en zeker de band die je met iemand hebt (die ook wordt gevormd door een geschiedenis, gedeelde ervaringen, rituelen die je deelt, etc.) en iemands waarde voor de eigen partner dus veel groter kan zijn dan voor een willekeurige ander (het tegenovergestelde is uiteraard ook mogelijk), dat iedereen kan eindigen met zijn absolute droom man- of vrouw.

Maar is dit niet een wel heel erg rooskleurig beeld van de werkelijkheid? Zouden we echt bij ons eigen vriendin zijn als we met Alizee konden zijn? Zouden we echt genoegen nemen met huis, tuin en keuken-seks als we iemand konden hebben die regelmatig onze anus zou likken (bijvoorbeeld)? Zouden we de gesprekken met onze partner echt stimulerend vinden als we deze contrasteren met de denkbeeldige interactie met vrouwen als Ayn Rand of Pamela Hemelrijk?

In weerwil van boeken als 'The secret' en 'Awaken the giant within' moet vrijwel iedereen genoegen nemen met een doorsnee (liefdes)leven. Vertellen we onszelf niet gewoon een verhaaltje over "de leukste, de liefste", net zoals we onze kinderen verhaaltjes vertellen over Sinterklaas en Zwarte Piet?

In een ander topic ging het over natte dromen. Ik vertelde toen over mijn eigen ervaringen, altijd gesitueerd in een moderne 1001 nacht setting. Wat me in die ervaringen met name frappeert is niet eens zozeer het seksuele (gaan zoenen en voelen zonder uitwisseling van 1 enkel woord), maar de diepe connectie die ik in die dromen voel. Hoewel ik vanzelfsprekend atheïst ben, hebben die dromen voor mij in zekere zin echt een spiritueel karakter. Hoewel ik geen Plato-aanhanger ben zie ik de wereldse relaties als een soort onaansprekende schaduw van de oer-relaties die in onze dromen tot ons komen.

Ben benieuwd naar jullie meningen. Misschien handig als je even erbij zegt of je man of vrouw bent, wat je leeftijd is, en hoe lang jullie bij elkaar zijn.

Vind je je partner de leukste van de hele wereld?

Totaal aantal stemmen: 229

Ja (69%)
Nee (31%)
Alle reacties Link kopieren
Oh, mooi ook dat gebruik van Jane Austen!
Ik heb jaren met iemand gewoont die niet de leukste was en uiteindelijk gescheiden.
Ik heb me daarna voorgenomen alleen genoegen met iemand te nemen die het echt helemaal is en anders liever alleen te zijn..de fout van vroeger wilde ik niet nog een keer maken.

Of hij de leukste is? Vast niet voor iedereen, maar voor mij in ieder geval wel en dat is wat telt.
Alle reacties Link kopieren
Orpheus13 schreef:
16-02-2020 21:20
Mijn OP is misschien wel de meest intieme, persoonlijke en kwetsbare post uit de geschiedenis van dit forum.

En het feit dat ik filosofen quote betekent natuurlijk niet dat ik mezelf achter hen verschuil. Net zoals mensen woorden moeten gebruiken om (verbaal) te kunnen communiceren, kun je algemene ontwikkeling gebruiken om op een complexer, dieper niveau te communiceren. Net zoals een kind dat 100 woorden kent, meer kan uitwisselen met haar ouders dan een kind dat slechts 20 woorden kent.
Je gelooft het nog echt ook?????
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
16-02-2020 21:12
Ik schrijf het toch? Waarom zou ik dat niet echt geloven? Waarom stel je een vraag om direct aan de oprechtheid van mijn antwoord te twijfelen?
Ik vraag me af of je jezelf de vraag wel eens hebt gesteld als ware het een reeel scenario. En of je uitspraak niet een bepaalde stijlfiguur is.

En zelfs als je dat gedaan hebt, is het de vraag of ons menselijk voorstellingsvermogen ons tot juiste antwoorden brengt.
Alle reacties Link kopieren
Orpheus13 schreef:
16-02-2020 21:22
Ik vraag me af of je jezelf de vraag wel eens hebt gesteld als ware het een reeel scenario. En of je uitspraak niet een bepaalde stijlfiguur is.

En zelfs als je dat gedaan hebt, is het de vraag of ons menselijk voorstellingsvermogen ons tot juiste antwoorden brengt.
Dat laatste is toch met alles zo....?
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
16-02-2020 21:26
Dat laatste is toch met alles zo....?
Verklaar je nader....
Ik had laatst zo'n gesprek met mijn schoonbroer maar hij zei het minder verheven: 'als je zo'n stel over straat ziet lopen die allebei lilluk zijn, wat denk jij, worden die nou echt geil van elkaar?' :proud:
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
16-02-2020 21:27
Ik had laatst zo'n gesprek met mijn schoonbroer maar hij zei het minder verheven: 'als je zo'n stel over straat ziet lopen die allebei lilluk zijn, wat denk jij, worden die nou echt geil van elkaar?' :proud:
Nou, precies.....

Zijn jullie nooit jaloers op iemand geweest, omdat hij/zij met iemand was die 100% jouw type was? En jouw eigen partner slechts 50% of 78% of 94%?
Alle reacties Link kopieren
Orpheus13 schreef:
16-02-2020 21:28
Nou, precies.....

Zijn jullie nooit jaloers op iemand geweest, omdat hij/zij met iemand was die 100% jouw type was? En jouw eigen partner slechts 50% of 78% of 94%?
Ah dus je vindt dat de vrouwen die je kunt krijgen niet knap genoeg. Nou snap ik het.
.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Orpheus13 schreef:
16-02-2020 21:26
Verklaar je nader....
Spreekt voor zich.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
16-02-2020 21:31
Ah dus je vindt dat de vrouwen die je kunt krijgen niet knap genoeg. Nou snap ik het.
.
Dat hij schrijft 'leukste' is dan waarschijnlijk gewoon een stijlfiguur.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Man en ik zijn 25 jaar bij elkaar. Was het altijd rozengeur? Nee. Lijkt me erg vermoeiend als je altijd rondkijkt of het ergens anders beter, leuker of geiler is.
Alle reacties Link kopieren
Orpheus13 schreef:
16-02-2020 21:28
Nou, precies.....

Zijn jullie nooit jaloers op iemand geweest, omdat hij/zij met iemand was die 100% jouw type was? En jouw eigen partner slechts 50% of 78% of 94%?
Nee, en dat is echt (wederom!!) een hele narcistische kijk op de zaken.
Alle reacties Link kopieren
Orpheus13 schreef:
16-02-2020 21:28
Nou, precies.....

Zijn jullie nooit jaloers op iemand geweest, omdat hij/zij met iemand was die 100% jouw type was? En jouw eigen partner slechts 50% of 78% of 94%?
Mijn vriend en ik zijn objectief gezien niet super knap. Toch zijn er genoeg dingen die ik heerlijk aan hem vind en hij aan mij. Alleen een knap uiterlijk is niet genoeg om mij op te winden. Een blik, zijn geur, zijn stem, dat doet me allemaal veel meer. Buiten dat vind ik mijn vriend ook gewoon erg lekker hoor :)
Alle reacties Link kopieren
Jouw ervaring bestaat zo te lezen slechts uit ervaringen in je eigen droomwereld. Je hebt kennelijk nog nooit de échte magie van verliefdheidsgevoelens ervaren, die ervoor zorgen dat je liefdespartner de állerleukste van de héle wereld is. Tsja en zo’n hormonenstorm valt niet goed uit te leggen nee, rationeel gezien. Mensen zijn nu eenmaal geen puur rationele wezens. Die handelen uit gevoel.
Alle reacties Link kopieren
ik heb me uit de grot verheven en lig lekker met Ragnar Lodbrok op de bank.
wij slapen nooit.
Orpheus13 schreef:
16-02-2020 21:28
Nou, precies.....

Zijn jullie nooit jaloers op iemand geweest, omdat hij/zij met iemand was die 100% jouw type was? En jouw eigen partner slechts 50% of 78% of 94%?
Nee. Jaloezie vind ik een nutteloze emotie.
Alle reacties Link kopieren
Orpheus13 schreef:
16-02-2020 21:22
Ik vraag me af of je jezelf de vraag wel eens hebt gesteld als ware het een reeel scenario. En of je uitspraak niet een bepaalde stijlfiguur is.

En zelfs als je dat gedaan hebt, is het de vraag of ons menselijk voorstellingsvermogen ons tot juiste antwoorden brengt.
Weet je dat dat vreselijk irritant is? Jij stelt een vraag. Ik geef jou antwoord. En wat doe jij? Je valt dat antwoord aan en probeert het onderuit te halen. Waarmee je dus eigenlijk mijn antwoord belachelijk maakt. En mij ook, door te suggereren dat mijn antwoord volstrekte onzin is.
Heel erg onsympathiek.
Beggars can't be choosers.

Maar serieus, dit is incel-logica. Zijj hebben hier termen voor zoals Chads en Stacies

https://www.youtube.com/watch?v=fD2briZ6fB0
Orpheus13 schreef:
16-02-2020 20:46
Maar dus wel in mijn dromen. De vraag is dus of die dromen 'bedrog' zijn (klinkt heel cheesy) of dat de droomwereld de werkelijke wereld is en onze alledaagse realiteit een schaduwrealiteit (zoals Plato meende).
Plato meende niet dat de droomwereld de werkelijke wereld is.
Alle reacties Link kopieren
Orpheus13 schreef:
16-02-2020 21:26
Verklaar je nader....
Dat als je begint over of we wel weten wat we weten, het enige wat je nog met zekerheid kunt zeggen is dat je twijfelt. Niet alleen of je man de leukste is, maar ook of hij wel een man is, en of hij wel echt bestaat, en of alles niet eigenlijk de fantasie van één narcistisch bewustzijn is.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
ik kom de grot van Plato niet uit, het werkt gewoon niet met de droom Ragnar.
verheffing mislukt.....:(
wij slapen nooit.
Anna2208 schreef:
16-02-2020 21:39
Plato meende niet dat de droomwereld de werkelijke wereld is.
hij bedoelt de Ideeënwereld
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
16-02-2020 21:40
ik kom de grot van Plato niet uit, het werkt gewoon niet met de droom Ragnar.
verheffing mislukt.....:(
Wees blij, je zit tenminste lekker binnen met dit rotweer.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
16-02-2020 21:41
hij bedoelt de Ideeënwereld
Dat hoop jij, maar lees de OP.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven