Jaarlijkse ''vakantie'' schoonfamilie

25-08-2019 15:35 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn vriendin en ik zijn bijna 30, zo'n 7,5 jaar samen en sinds ik haar ken gaan we elk jaar met haar familie een week op vakantie. Ik vond de vakanties met mijn eigen familie altijd fantastisch, maar de dynamiek in haar familie is zo dat een weekje weg het tegenovergestelde van lekker ontspannen is.

Haar broertje en moeder maken vaak ruzie, er is constante ergernis. Hij is 25 maar wordt nog steeds bemoederd tot het punt dat zij zijn bammetjes smeert en overdag voor hem kookt als ze er 's avonds niet is. Uiteraard geen groente want dat lust ie niet. Gewoon een heel ongezonde verstandhouding, maar lijkt er tegelijk op dat ze wil dat hij haar hele leven thuis blijft wonen. Vanuit hem heel veel frustratie en woede-uitbarstingen richting haar maar er is niets wat die dynamiek doorbreekt.

Haar vader gaat nu een paar jaar niet meer mee, wat scheelt in het aantal ruzies, maar heb daarmee wel een lotgenoot en bliksemafleider verloren. Ze is namelijk ook opzichtig afkeurend van mij, en ondertussen is het wel duidelijk dat ze omgekeerd ook niet mijn favoriete persoon is. Ik hou niet van ruzie maken en denk dat het ook weinig zin zal hebben, dus ben constant aan het ontwijken en op mijn woorden aan het letten.

Daarnaast zit gezellig iets met mijn vriendin doen er ook niet echt in. We zijn wel eens met zijn tweeën eruit geweest om een dag een stadje te gaan bekijken, maar er wordt een schuldgevoel aangepraat, alsof je verantwoordelijk bent voor het geluk van de anderen en het eigenlijk niet kan maken om met zijn 2 weg te gaan.

Na elke vakantie zeg ik ''nooit meer'' en mijn vriendin is het daar ook mee eens. Maar toch, elk jaar weer, wordt er ergens iets geboekt, en zijn wij geacht mee te gaan. En dankbaar te zijn, want de accommodatie wordt voor ons betaald(verplicht). Het lijkt makkelijk, nee zeggen. Maar ik zie geen subtiele manier om het te doen. Mijn vriendin wordt erin gesmooth-talked en vervolgens is het ''Mam wil een weekje naar een huisje in de xxx, gaan we mee?''. Op het moment dat ik daar nee tegen zeg, heb ik het voorgoed verpest bij schoonmoeder natuurlijk. Die gaat dat opvatten als ultieme belediging en ondankbaarheid. Dat maakt me persoonlijk weinig uit, maar familie is belangrijk en het is toch haar moeder, en probeer daarin rekening te houden met mijn vriendin.
Maar heb het gevoel dat ik nu echt een grens moet gaan trekken omdat dit anders nooit eindigt. Of overdrijf ik en is zo'n jaarlijks weekje afzien niet zo abnormaal?
Lucifer2018 schreef:
25-08-2019 18:44
Echt eerlijk zou zijn dat hij niet mee wil omdat de hel op aarde is. Soms is liegen ( wat jij met die zin ook doet) gewoon wel de beste oplossing.
Of een deelleugen.
Zo'n harde botte waarheid is een hele Nederlandse vorm van de waarheid zeggen. Zeggen dat je samen op vakantie wil is toch niet liegen? Dat is wel de waarheid maar zonder bewust te kwetsen.
Wintertime16 schreef:
25-08-2019 18:49
Schoonmoeder gaat zonder partner, broer gaat zonder partner. Waarom zou jij als enige partner meegaan? Laat je vriendin lekker alleen met haar oude gezin gaan.
Dit opperde ik ook al.

Zo kun je het ook aan je schoonmoeder brengen: dat je ze een vakantie alleen met het gezin gunt.
Alle reacties Link kopieren
''Zachte heelmeesters maken stinkende wonden'' inderdaad, heb ik na afgelopen vakantie ook tegen mijn vriendin gezegd, want ik heb het gevoel dat zij vooral probeert te lijmen in de familie wat niet te lijmen valt. Had er begrip voor dat dat moeilijk is voor haar, en ik wil ook gewoon dat het goed is. Maar wat een aantal hier zeiden over wanneer we kinderen hebben, heeft me wel de ogen geopend. Dat kan inderdaad een probleem gaan worden. En de enige kans om iets te veranderen is duidelijk maken dat wij ons eigen leven en eigen wensen hebben en niet verantwoordelijk zijn voor die van haar.

Er is ook nog een andere dochter+schoonzoon. Die heeft zich al heel snel onmogelijk bij haar gemaakt. Dat nu ook doen voelt een beetje als verspilde moeite :(

Btw, de zoon is dus rond de 25, nog nooit een vriendin (thuis) gehad terwijl het gezien de situatie nog een redelijk normale gast is. Wil hem(en mijn vriendin) echt niet tekort doen want als ik zo was opgegroeid was had ik er zeer zeker slechter voor gestaan. Tijdens de vakantie durfde ik te zeggen dat ik wel begrip had dat hij bij een beter betaalde maar minder leuke baan bleef, met het oog op ooit een huis kopen etc. Kreeg gelijk een hoop haat op mijn bord van schoonmoeder. Die gaat er echt alles aan doen om hem zo lang mogelijk thuis te houden. Vind het ontzettend erg om te zien, vooral voor mijn vriendin dan.
Rosalind schreef:
25-08-2019 19:00
Dit opperde ik ook al.

Zo kun je het ook aan je schoonmoeder brengen: dat je ze een vakantie alleen met het gezin gunt.
Zit je alleen nog wel met toekomstige kinderen. Gek genoeg beschouwen veel grootouders die als 100% eigen gezin, in plaats van voor de helft uit een andere familie afkomstig en 100% NIEUW gezin en niet behorend tot het oude.
Als de broer van je vriendin uit huis wil, doet hij dat, ook al vindt mammie het niet leuk. Als hij naar mammie luistert is hij er nog niet klaar voor en kun jij ook weinig doen. Hij is oud genoeg: dat moet hij zelf oplossen.
Als je al ooit kinderen wil, zorg dan dat je eerst op minstens een uur afstand van die schoonmoeder woont.
Je schoonmoeder klinkt vreselijk. Ik zou tegen vriendin, nu al, zeggen dat ze volgend jaar alleen mee gaat, dat jij dit niet meer doet.
Ceylon schreef:
25-08-2019 17:49
Wat wil jouw vriendin zelf eigenlijk?? En dan bedoel ik dus; wat wil ze écht?

Wil zij, net als jij, er liever een eind aan maken, dan doe je dat nu. Sámen.
En dan zou ik het doen voordat schoonmoeder iets boekt en haar plannen aankondigt. Gewoon nu zeggen: Ma, voordat je plannen gaat maken, wij gaan dit jaar niet mee.
ClumsyNinja schreef:
25-08-2019 18:57
Zo'n harde botte waarheid is een hele Nederlandse vorm van de waarheid zeggen. Zeggen dat je samen op vakantie wil is toch niet liegen? Dat is wel de waarheid maar zonder bewust te kwetsen.
Ik zeg nergens dat je dat zo moet zeggen. En misschien ben ik ook wel niet Nederlands. :-D :-D
Maar het is ook gewoon een zachte heelmeester.
Oh en ik gun je van harte alle kinderen die je wil hoor. Maar ook dat laat zich niet altijd even makkelijk plannen. Jij redeneert nu: 3 jaar is te overzien. Maar wat als je over 6 jaar pas kinderen krijgt, of dat het helemaal niet lukt?
Dus hang dit niet daaraan op.
Alle reacties Link kopieren
En er is helemaal niemand die je schoonmoeder aanspreekt op haar gedrag?
Alle reacties Link kopieren
Klopt helemaal. Ik ga niet meer mee en zal mijn vriendin aanraden gewoon eerlijk te zijn en zich niet er weer in te laten lullen. Wonen gelukkig (op het moment) niet dichtbij. Maar dit is er zo eentje die serieus in staat is ergens in de buurt te gaan wonen om zich 24/7 te kunnen bemoeien wanneer we kinderen hebben. Genoeg is genoeg.

@Jillian. Probleem is dat haar mentale zelfbeschermings systemen beetje zijn doorgeslagen. Alles wat ook maar enigszins lijkt op kritiek is een persoonlijke aanval en gaat heel selectief met informatie om. Daar past omgeving zich op aan, waardoor het alleen maar erger wordt. Ze praat wel eens ''hardop in zichzelf'' bijv. na ruzie tussen haar en zoon, dus kan dan uitgebreid meeluisteren met hoe haar hoofd alles wat krom gaat rechtpraat.
anoniem_389806 wijzigde dit bericht op 25-08-2019 19:59
39.69% gewijzigd
Bluestars267 schreef:
25-08-2019 19:54
Maar dit is er zo eentje die serieus in staat is ergens in de buurt te gaan wonen om zich 24/7 te kunnen bemoeien wanneer we kinderen hebben.
Ik denk dat je dat wel kunt afleiden uit hoe ze met een zoon van 25 doet, ja.

Maar ze heeft dus nog een ander kind, en die plus partner zijn al 'los'? Hebben ze ook al kinderen?
Oef ik zou ook bedanken voor dit soort 'gezellige uitjes'. Zeker langer dan een weekend trek ik alleen met mensen die ik echt geweldig vind en anders ga ik dus niet langer dan een weekend. Dan begrijpt ze het maar niet, is waarschijnlijk ook een kwestie van wennen dat er tegengas gegeven wordt middels een 'oplossing' die niet 100% haar weg is. Het is niet dat jullie wegblijven als je alleen een paar dagen gaat, als schoonmoeder dat echt op de spits wil drijven zou ik partner veel plezier wensen en niet gaan. Graag of niet, en gezien schoonmoeder het graag wil zal ze water bij de wijn moeten doen.

Mijn schoonmoeder vindt het ook jammer, die had graag gezien dat mijn partner en ik regelmatig blijven slapen etc. No way! Partner wil dit ook niet. Ik ga regelmatig bij mijn ouders slapen (grote afstand) en daar is partner bijna nooit bij, en dat begrijp ik. Hij vindt ze heel lief maar een weekend daar zijn is niet zijn ding en dat begrijp ik prima, ik waardeer juist de quality time met mijn ouders om eerlijk te zijn! Dus ik zou het op dit manier brengen: of schoonmoeder accepteert het weekend met jullie als stel, of jij gaat niet en alleen dochter komt. Uitleg: ik spaar mijn vakantiedagen voor tijd met mijn partner/vrienden/mijn familie dus een weekend of ik moet overslaan, veel plezier met het gezin, goed voor jullie onderlinge band (LOL!)
Alle reacties Link kopieren
Bluestars267 schreef:
25-08-2019 19:54
Klopt helemaal. Ik ga niet meer mee en zal mijn vriendin aanraden gewoon eerlijk te zijn en zich niet er weer in te laten lullen. Wonen gelukkig (op het moment) niet dichtbij. Maar dit is er zo eentje die serieus in staat is ergens in de buurt te gaan wonen om zich 24/7 te kunnen bemoeien wanneer we kinderen hebben. Genoeg is genoeg.

@Jillian. Probleem is dat haar mentale zelfbeschermings systemen beetje zijn doorgeslagen. Alles wat ook maar enigszins lijkt op kritiek is een persoonlijke aanval en gaat heel selectief met informatie om. Daar past omgeving zich op aan, waardoor het alleen maar erger wordt. Ze praat wel eens ''hardop in zichzelf'' bijv. na ruzie tussen haar en zoon, dus kan dan uitgebreid meeluisteren met hoe haar hoofd alles wat krom gaat rechtpraat.
Ik vind jou een lieve vriend, TO. Zelfs voor je schoonmoeder, die gewoon echt wel als een trut klinkt, ben je eigenlijk nog best aardig. Maar ik geloof niet dat je schoonmoeder dat erg waardeert. Het lijkt me idd wijs om niet meer mee te gaan en de keuze of zij dat wel doet bij je vriendin te laten.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
25-08-2019 19:58
Ik denk dat je dat wel kunt afleiden uit hoe ze met een zoon van 25 doet, ja.

Maar ze heeft dus nog een ander kind, en die plus partner zijn al 'los'? Hebben ze ook al kinderen?
Die hebben geen kinderen, zie ik ook niet gebeuren. Zijn 'los' gegaan maar beetje te ver door. Dus ''alle hoop is op ons gevestigd'' wat betreft kleinkinderen zoals ze het zelf zegt. Vooral op mijn vriendin, omdat dat het ''succesvolste'' kind is, ik ben verre van perfect en ga sowieso nooit goed genoeg zijn in ogen van schoonmoe. Ik ben altijd aardig en beleefd gebleven, en soms doet ze ook wel aardig terug. Maar het geeft erg veel stress, af en toe een dagje gaat nog, maar een week is letterlijk ongezond.
Bluestars267 schreef:
25-08-2019 19:02
Er is ook nog een andere dochter+schoonzoon. Die heeft zich al heel snel onmogelijk bij haar gemaakt. Dat nu ook doen voelt een beetje als verspilde moeite :(
Wat bedoel je hiermee? Gaan zij wel of niet mee? Of zij wel maar hij niet?
Bluestars267 schreef:
25-08-2019 20:23
Die hebben geen kinderen, zie ik ook niet gebeuren. Zijn 'los' gegaan maar beetje te ver door. Dus ''alle hoop is op ons gevestigd'' wat betreft kleinkinderen zoals ze het zelf zegt. Vooral op mijn vriendin, omdat dat het ''succesvolste'' kind is,
Jeetje, er komen alleen maar alarmbellen bij.
Je kan de boel natuurlijk ook beperken tot een weekendje.

Vrijdagavond vertrekken, zondagavond of maandag terug thuis.


Schoonmoeder heeft haar gezinsmoment.
Jullie zijn minder vakantie kwijt en het is beter te overleven.

En je bent ook nog es niet "de slechte" die heel de gezellige gezinsvakantie aan flarden schiet.


Everybody happy :-D.


En zeker als er ooit kinderen komen zal je blij zijn dat hun ritme "maar" 1 weekend ontregeld is ipv een week.


Kan je ook volgend jaar al roepen ...
Je wil best mee, maar dan wel maximaal 3 dagen.
Langer heb je geen tijd, geen zin en geen vakantiedagen.
Bluestars267 schreef:
25-08-2019 20:23
Maar het geeft erg veel stress, af en toe een dagje gaat nog, maar een week is letterlijk ongezond.
Niet meer doen dus.

PS: Je lijkt me een lieve man!
Alle reacties Link kopieren
Als je nog zou willen, zou je kunnen overwegen om niet een week, maar een weekendje weg.
Je schoonmoeder klinkt als een vreselijke vrouw. Als je zwager en zijn vrouw er al tussenuit zijn geknepen, jullie het terugbrengen tot een weekend, dan wil de single broer waarschijnlijk ook niet een week. Dan is zij de enige die het wil.

Grenzen stellen is een belangrijke, als je wacht totdat er kinderen zijn, ben je al veel te laat en lopen de ruzies alleen maar verder op. Je schoonmoeder zal je misschien wel haten, omdat je de verhoudingen doorbreekt, maar behalve zij zal verder niemand er erg rouwig om zijn lijkt me.
Marnamai schreef:
26-08-2019 00:20

Kan je ook volgend jaar al roepen ...
Je wil best mee, maar dan wel maximaal 3 dagen.
Langer heb je geen tijd, geen zin en geen vakantiedagen.
Waarom in hemelsnaam nog 3 dagen? Dan blijft er geen dag meer over om bij te kunnen komen. Ik zou zeggen 1 dagje en 's avonds weer gewoon naar huis. Geen opsta/ontbijtrituelen die in ruzie uitmonden. En mocht ze het voor elkaar krijgen tijdens 1 dagje weg samen nog steeds ruzie te maken zou ik er helemaal een punt achter zetten. Ze spreekt maar wat af met haar eigen kinderen zolang die nog onder de plak wensen te zitten, maar als aanhang hoef je hier je energie en tijd niet aan te verspillen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven