Jaloers, terecht of niet?

03-08-2020 10:50 102 berichten
Hoi,

Ik heb momenteel een probleem. Ik ga het heel eerlijk proberen voor te leggen, zodat ik het meest objectieve advies krijg.

Man en ik zijn halverwege de 40. Al bijna 30 jaar samen. 3 kinderen. Stabiel leven.

Afgelopen jaren heb ik zelf een psychisch dal gekend op een bepaald vlak. Ik ben bang dat onze relatie hierdoor ook wel wat deuken heeft opgelopen. Ik kon me erg afzonderen en was vaak niet in staat genegenheid te voelen. Met therapie en hard werken kan ik nu gelukkig zeggen dat ik weer zo goed als mezelf ben, sinds een maand of 6.

Mijn probleem is alleen dat ik inmiddels een heel heftige jaloezie ervaar in mijn relatie.

Aangezwengeld door de situatie in mijn eerste topic, heb ik het idee.

En het feit dat mijn man 20 jaar geleden al eens verliefd is geworden op een collega, wij uit elkaar zijn gegaan, en ik me toen verschrikkelijk slecht heb gevoeld. We hadden toen net een baby. Achteraf gezien werden bij hem op dat moment allemaal issues uit zijn jeugd getriggerd en vluchtte hij weg. We zij dus weer bij elkaar gekomen en hebben ons leven verder opgebouwd.

Nu is er dus een situatie die mij erg onrustig maakt. Niet in de laatste plaats omdat ik, vanuit de situatie in mijn vorige topic nog steeds af en toe zijn whatsapp check....

Man heeft een leidinggevende functie, in een redelijke mannenwereld. Binnen het team gaan ze vrij los met elkaar om. Sinds anderhalve maand is er een nieuwe collega bijgekomen. Een vrouw. Jonger natuurlijk. Niet perse knapper, wel interessant denk ik.

Een heel ander type dan ik. Vanaf het begin ben ik al een soort allergisch als ik alleen al haar naam hoor. Of dat mijn man iets over haar verteld. Dit roept associaties op met 20 jaar terug.

Het werk wat ze doen kan emotioneel belastend zijn. Zij zoekt hierin steun bij mijn man. Maar zij appen naar mijn mening te veel en te vaak. Ook over minder werkgerelateerde zaken. Ze werkt er pas anderhalve maand. Ik vind het contact veel. In het weekend, 's avonds, op vakantie, bij ziekzijn.

In de app gesprekken lees ik niets verkeerd, maar ik ben bang dat hij selecteert, zoals hij eerder deed. Maar is dat dan enkel omdat hij geen kans wil lopen dat ik een drama maak, of staan er dingen die niet netjes zijn?!

Laatst had ik er weer een slecht gevoel over. Hij merkte dit, zei dat hij weet dat het komt omdat ik een naar gevoel heb over hem. Hij zegt dat hij dit heel vervelend vindt, omdat hij het voelt als wantrouwen en omdat hij hiervoor geen aanleiding geeft. Dat hij overal zelf bij is, dat niemand iemand 100% zekerheid kan geven in de liefde of over de toekomst. Dat dit ook voor mij zo zou kunnen zijn. Dat het geen zin heeft je hier op voorhand druk over te maken. Dat hij het moeilijk vindt als hij het vervelend gaat vinden als een vrouw (klant, collega) hem belt of appt waar ik bij ben.

Tuurlijk, allemaal waar. Feit is wel dat hij inmiddels zijn telefoon meer bij zich houdt, niet meer met het scherm omhoog neerlegt. Telefoon noemt de naam van de beller niet meer. Hij vertrouwt mij hierin dus niet meer. En terecht.

De dame in kwestie is net vrijgezel. Hij noemt punten van haar op als afkeurend, maar volgens mij vindt hij ze juist interessant. Ik kan hem natuurlijk niet verbieden contact met haar te hebben. Ik kan niets over de app contacten zeggen, want die zou ik helemaal niet hebben mogen lezen.

Help, ik word er zo onrustig van! Is mij 'intuïtie' terecht of zoek ik er veel te veel achter?
Ik denk niet dat je voor niets jaloers bent. Je registreert de kleine, afwijkende dingen. Vaak zit je daarmee helemaal in de goede richting.

Naar mezelf kijkende, zou ik nooit in weekenden en avonden appen met mijn meerdere of iemand die onder mij werkt. Ook niet met gewone collega’s, tenzij dit meer vrienden zijn geworden. En zeker niet al na 1,5 maand.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat dit je intuïtie is maar je angst om hem kwijt te raken.

Maar dat je na 20 jaar dit nog niet aan de kant hebt kunnen zetten vind ik wel een dingetje.

Ik heb hetzelfde meegemaakt 2 jaar geleden, maar ik heb me daar redelijk snel overheen gezet.

Misschien kan je eens met een therapeut bespreken waar dit vandaan komt. Want dit is voor jou niet leuk, maar voor je man ook niet. Als je zo blijft controleren en er om blijft vragen kan je hem ook van je wegduwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben daar niet goed in, want ik zou zeggen dat ik er genoeg van heb dat hij de godganse dag met een medewerker appt. Doet hij dat ook met de mannelijke collega's zoveel? Vast niet, dus is het niet ok.
Alle reacties Link kopieren
Hij zegt dat hij dit heel vervelend vindt, omdat hij het voelt als wantrouwen en omdat hij hiervoor geen aanleiding geeft. Dat hij overal zelf bij is, dat niemand iemand 100% zekerheid kan geven in de liefde of over de toekomst. Dat dit ook voor mij zo zou kunnen zijn. Dat het geen zin heeft je hier op voorhand druk over te maken. Dat hij het moeilijk vindt als hij het vervelend gaat vinden als een vrouw (klant, collega) hem belt of appt waar ik bij ben.
Wat een ongelofelijk kutte reactie van hem, die alleen maar gericht is op zichzelf en hoe hij het ervaart.
meestal voelen vrouwen dit soort dingen wel feilloos aan.
parbleumondieu schreef:
03-08-2020 10:56
Ik ben daar niet goed in, want ik zou zeggen dat ik er genoeg van heb dat hij de godganse dag met een medewerker appt. Doet hij dat ook met de mannelijke collega's zoveel? Vast niet, dus is het niet ok.
Dit. Is zijn gedrag naar haar toe anders dan naar andere medewerkers? Heeft hij daar ook in zijn vrije tijd contact mee? Zo niet, waarom met haar wel?
Hecamel schreef:
03-08-2020 10:55
Ik denk niet dat dit je intuïtie is maar je angst om hem kwijt te raken.

Maar dat je na 20 jaar dit nog niet aan de kant hebt kunnen zetten vind ik wel een dingetje.

Ik heb hetzelfde meegemaakt 2 jaar geleden, maar ik heb me daar redelijk snel overheen gezet.

Misschien kan je eens met een therapeut bespreken waar dit vandaan komt. Want dit is voor jou niet leuk, maar voor je man ook niet. Als je zo blijft controleren en er om blijft vragen kan je hem ook van je wegduwen.


Ik heb er ook jaren goed mee kunnen omgaan. Was er behoorlijk realistisch onder. We hebben toentertijd ook echt bewust opnieuw gekozen voor elkaar.

Maar nu, lijkt het dus helemaal te worden opgerakeld. Het besef dat het 'zomaar' kan gebeuren, dat machteloze gevoel.
oh ik lees nu je eerste topic en dat hij berichten heeft verwijderd, nou dat stinkt hoor
Is dit een andere vrouw?
parbleumondieu schreef:
03-08-2020 10:56
Ik ben daar niet goed in, want ik zou zeggen dat ik er genoeg van heb dat hij de godganse dag met een medewerker appt. Doet hij dat ook met de mannelijke collega's zoveel? Vast niet, dus is het niet ok.
Het is zijn zakelijke telefoon. Hij heeft er ook maar een voor zowel privé als zakelijk. Het werk gaat echt continue door, heeft geen kantoortijden. Dus er is veel contact met verschillende personen.

Maar dit met haar zou ik ook niet nodig vinden. Alleen kan ik dit dus niet zo zeggen, want dan blijkt dat ik zijn telefoon heb gecheckt. Dan wordt hij natuurlijk helemaal voorzichtig.
S-Meds schreef:
03-08-2020 11:00
oh ik lees nu je eerste topic en dat hij berichten heeft verwijderd, nou dat stinkt hoor
Maar toen ze de eerste keer zijn app had gecontroleerd had hij nog niks verwijderd, en stonden er geen rare berichten van man in. Dus ze gaf toe dat ze zich om niks zorgen maakte.
Alle reacties Link kopieren
Julie1975 schreef:
03-08-2020 10:59
Ik heb er ook jaren goed mee kunnen omgaan. Was er behoorlijk realistisch onder. We hebben toentertijd ook echt bewust opnieuw gekozen voor elkaar.

Maar nu, lijkt het dus helemaal te worden opgerakeld. Het besef dat het 'zomaar' kan gebeuren, dat machteloze gevoel.
En daar ga je nooit wat aan veranderen. Dat het zomaar kan gebeuren. Jij kan ook bij de Albert Heijn iemand tegenkomen die je van je sokken blaast. De vraag is of je daar wat mee doet of niet.

Een verliefdheid vind ik niet zo erg. Dat kan zomaar gebeuren. Het belangrijke is wat er mee gedaan wordt.

Maar vertel je man eens wat je voelt. Niet zeggen dat je dat niet vertrouwt of zo. Maar puur wat je voelt. Leg hem uit wat dit met je doet en of hij daar rekening mee wil houden. Als hij dat niet wil of zegt dat niet te kunnen zal je een keuze moeten maken. Tenzij ze slecht is in haar werk zal ze nog wel een tijdje in zijn leven aanwezig zijn.
Hunebed schreef:
03-08-2020 11:02
Is dit een andere vrouw?
Ja, een andere vrouw

Vorige topic was een klant. Zij viel hem min of meer lastig. Heb ik gelezen in de app. Nog voordat hij had gewist. Hij ging hier toen echt totaal niet op in. Maar ook dat vond ik moeilijk om mee te dealen.
Belt en appt hij buiten werktijd ook met mannelijke klanten en collega's?
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
03-08-2020 10:56
Ik ben daar niet goed in, want ik zou zeggen dat ik er genoeg van heb dat hij de godganse dag met een medewerker appt. Doet hij dat ook met de mannelijke collega's zoveel? Vast niet, dus is het niet ok.
Dit
Alle reacties Link kopieren
Julie1975 schreef:
03-08-2020 11:05
Ja, een andere vrouw

Vorige topic was een klant. Zij viel hem min of meer lastig. Heb ik gelezen in de app. Nog voordat hij had gewist. Hij ging hier toen echt totaal niet op in. Maar ook dat vond ik moeilijk om mee te dealen.
Heeft hij je er ook over verteld destijds of weet je dit alleen doordat je in zijn telefoon hebt gekeken?
Ik kan me voorstellen dat je hem moeilijk kan vertrouwen als hij dit soort dingen voor je verzwijgt.
Hecamel schreef:
03-08-2020 11:04
En daar ga je nooit wat aan veranderen. Dat het zomaar kan gebeuren. Jij kan ook bij de Albert Heijn iemand tegenkomen die je van je sokken blaast. De vraag is of je daar wat mee doet of niet.

Een verliefdheid vind ik niet zo erg. Dat kan zomaar gebeuren. Het belangrijke is wat er mee gedaan wordt.

Maar vertel je man eens wat je voelt. Niet zeggen dat je dat niet vertrouwt of zo. Maar puur wat je voelt. Leg hem uit wat dit met je doet en of hij daar rekening mee wil houden. Als hij dat niet wil of zegt dat niet te kunnen zal je een keuze moeten maken. Tenzij ze slecht is in haar werk zal ze nog wel een tijdje in zijn leven aanwezig zijn.

Dit is eigenlijk exact wat hij zegt. Het kan iedereen overal overkomen. Maar dat hij zeker weet dat hij daar totaal niets mee zou doen, als het hem al zou gebeuren.

En ja, ik hoop vaak dat ze het niet goed doet. Maar daar lijkt het nu niet op helaas. Of dat ze het niet gaat volhouden ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Hij zegt dat ie er niks mee zou doen, maar waarom heeft ie dan de vorige keer bij die klant wel berichtjes gewist en niet eerlijk gezegd dat ze soms toespelingen maakte?

Ik ben altijd voor openheid.


Verder zou ik ook een onrustig gevoel krijgen van dat continu appen/bellen hoor. Daar is helemaal niks geks aan.
Hij geeft wel aan dat hij niet zo snel iets over een vrouw verteld aan mij, omdat ik blijkbaar snel jaloers ben.

Dat is misschien ook wel zo.

Dus de dingen die ik weet, weet ik uit de app. De vorige keer gaf hij wel aan dat hij haar vervelend vond worden enzo.

Nu verteld hij ook wel wat dingen, die kloppen met de app. Maar of de app volledig is, weet ik dus niet.

Ik denk dat hij heel goed weet dat ik zijn telefoon bekijk. Want toen ik vorige week dat vervelende gevoel had, kwam dat vlak na het checken van de app. Ik denk dat hij wel de link legt tussen zijn onbeheerde telefoon en mijn bui.
Eens met Meds, ik denk dat je prima aanvoelt dat er iets mis is.

En dat stukje over wegvluchten en triggers uit verleden als excuus voor het vreemdgaan( terwijl je een baby hebt) is echt een slap verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Julie1975 schreef:
03-08-2020 11:09
Dit is eigenlijk exact wat hij zegt. Het kan iedereen overal overkomen. Maar dat hij zeker weet dat hij daar totaal niets mee zou doen, als het hem al zou gebeuren.

En ja, ik hoop vaak dat ze het niet goed doet. Maar daar lijkt het nu niet op helaas. Of dat ze het niet gaat volhouden ofzo.
Maar eigenlijk is het hem dus niet gebeurd behalve 20 jaar geleden. Die klant viel hem lastig. En zijn nieuwe collega vindt hij ook niet leuk zoals hij het zegt.

Kijk als het gebeurt dan gebeurt het, daar kan je met Je controle helemaal niets aan veranderen. Hoewel, met je controle kan je het ook nog wel eens erger maken. Jij zelf zou daar ook niet blij van worden. Van wantrouwen.

Dus je kan 2 dingen doen, het accepteren of hulp zoeken om met je jaloezie om te gaan. Je houdt het in ieder geval niet tegen als het komt. Je kan het wel een zetje geven als je niet oppast.
Deze vrouw werk nu 1,5 maand bij man in een emotioneel zware functie, begrijp ik? Dan kan ik me wel voorstellen dat ze veel contact zoekt met collega's. Er komt waarschijnlijk veel op haar af en dat bespreek je makkelijker met iemand die hetzelfde mee maakt.
Misschien zoekt ze wel juist veel contact met je man omdat hij getrouwd is en kinderen heeft, want iemand die al een gezin heeft is emotioneel gezien wellicht veiliger dan iemand waarbij er nog wel eens seksuele spanning zou kunnen ontstaan?

Misschien kun je bij je man aangeven dat je hem heel graag wil vertrouwen en dat je snapt dat hij censureert om te voorkomen dat je dingen gaat denken, maar dat dit juist averechts werkt. Dat jij bereid bent aan je vertrouwensissues te werken, maar dat hij daar ook zijn rol in moet nemen?

Hoe wantrouwender jij je opstelt, hoe meer hij gaat verbergen. Waardoor jij nog minder vertrouwen in hem hebt, waardoor hij zich nog meer afsluit. Etc etc
Hier moet je samen iets mee
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
03-08-2020 11:21
Eens met Meds, ik denk dat je prima aanvoelt dat er iets mis is.

En dat stukje over wegvluchten en triggers uit verleden als excuus voor het vreemdgaan( terwijl je een baby hebt) is echt een slap verhaal.
Hij is niet vreemdgegaan toen, maar alleen verliefd geworden zoals ik het lees.

Volgens mij zit dit meer in TO haar hoofd dan dat er daadwerkelijk wat gebeurt.
@Meds en Luci

Echt zo stellig??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven